ensisynnyttäjä käynnistykseen.kokemuksia?
millaisia kokemuksia käynnistyksesta? olen ensi synnytäjä ja reilu 2 viikon päästä käynnistykseen jos vauva ei tule la mennessä. miten käynnistys tapahtuu,onko rankempi? jännittikö kamalasti kun tiesi päivän suunnilleen etukäteen koska vauva tulee:))?
Kommentit (22)
Raskausmyrkytyksen takia jouduttiin käynnistämään viikoilla 38+5. Kohdunsuu oli epäkypsä, joten pehmiteltiin ensin tableteilla. Sain kaksi tabletin murusta päivällä, yötä vasten ei enää annettu, koska supistuksia ei tullut. Illalla meni lapsivedet, jonka jälkeen alkoi supistelemaan jonkin verran. Aamulla kohdunsuun tilanne oli muuttunut sen verran (samoin raskausmyrkytys oli pahentunut), että pääsin tipalle synnytyssaliin. Tipalla supistukset alkivat ja kuuden tunnin päästä lapsi syntyi. Kaksi lasta sen jälkeen synnyttäneenä voin sanoa, että käynnistetty synnytys ei eronnut minulla muista muuten, kuin että olin jo valmiiksi sairaalassa ja sain noita lääkkeitä. Avoimin mielin synnytykseen!
Tässä yksi hyvä kokemus noiden kauhukokemusten väliin...
Mulla käynnistettiin 42+1 ja ensisynnyttäjä olin. Klo 9 menin polille, eka tabletti kohdunsuulle laitettiin klo 10, siitä ei tapahtunut mitään. Toinen tabletti klo 14, klo 16.15 meni vedet ja sitten alkoi tapahtua. Sellaista kuukautiskivun tyylistä jomotusta oli pitkän aikaa, sain siihen kuuman kaurapussin. Klo 20 vietiin synnärille ja poika oli ulkona jo klo 20.42. Epiduraalia ei ehditty antaa, mutta loppujen lopuksi synnytys meni ihan ok ilokaasullakin. Oli tosi nopea, se yllätti kätilötkin, jotka olivat käynnistysosastolla pitkään sitä mieltä, että ei ielä synnärille, koska käynnistäminen kestää ensisynnyttäjillä pitkään ja kun mulla oli paikat tosi epäkypsätkin... Ihan hyvät fiilikset jäi, katsotaan käynnistetäänkö tämä toinenkin joulukuun alussa :)
E