Onko muita jotka eivät pidä raamatullisista nimistä?
Ne ovat kamalan ahdistavia. Matteus, Markus, Luukas, Johannes, Joona, Maria, Abraham... ihme kun ei Mooses ja Jeesus.
Kommentit (14)
löytyy ainakin toisena nimenä "raamatullisia" nimiä, tosin itse en pidä esim. Markusta ensikuulemalta kauhean raamatullisena.
ja se on ihan normaalia kun ollaa kristillinen maa.
Mä tykkään niistä, mulle ei tule mitään ahdistuksia kenenkään nimistä.
Ei minusta yhtään ahdistava nimi, kuten ei Annakaan.
Markus ja Joona esim. ovat sellaisia ettei minulle tule ensimmäisenä mieleen Raamattu. Mutta jos eka ajatus on ahaa, Raamatusta, niin en todennäköisesti tykkää nimestä.
vaan luettele mitkä nimet eivät ole raamatullista tai kristillistä alkuperää, noiden Väinön ja Tuulikin lisäksi. Yritin tässä miettiä joitakin, mutta en keksinyt juuri mitään. Jokunen viittasi antiikin Kreikkaan, kuten Helene - Helena - Leena.
Matti (= Matteus), Tuomas, Juhani, Pietari - Petteri - Petri - Pekka, Jesse, Saara, Hanna, kaikki Maria-peräiset ovat esimerkkejä raamatullisista tai kristillisistä nimistä.
Ovat tulleet meille pyhien ihmisten niminä, joiden mukaan on sitten alettu nimetä lapsia eri puolella maailmaa. Pyhä Helena oli muistaakseni joku Konstantinopolin keisarinna.
Leena taas tullee Magdalenasta, siis raamatullinen nimi sekin.
En tiedä kaikkia johdannaisia, eikä sillä ole minulle väliä jos ensimmäinen mielleyhtymä ei ole raamattu. Mutta nuo selvästi raamatusta noukitut nimet ahdistavat.
Miten ihmeessä voi AHDISTAA joku lapsen nimi, esim Johanna, Susanna, MAria Lyydia, Markus, Mikael, Samuel?
HAnki apua jos oikeasti ahdistaa jotkut nimet, et ole ihan OK.
Meidän koko perheelläkin, vaikka on niin tuikitavallisia nimiä kaikki..
niin sitä on erilaisia ihmisiä. mä taas olen ehdoin tahdoin tahtonut lapsilleni ainakin yhden nimen (joko toinen tai kolmas, tai molemmat), joka on Raamatusta. Oman sukuni puolelta lähes kaikki naispuoleiset ovat Maria/Marianne/Marjatta tms., mutta oma tyttäreni ei sitä saanut. Monet eivät edes tajua, että kaksi hänen kolmesta nimestään on Raamatusta...
Mutta en tykkää jos nimestätulee ensimmäisenä mieleen raamattu..