Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisiko sinut pistää pahviseen kistuun?

Vierailija
30.04.2009 |

Aikamoista haaskaamista rakennella hienoja tammiarkkuja. Saman asian ajaa pahvinen boxi, joka pistetään krematorion uunin kautta tuhkaksi. Minulle se riittäisi oikein hyvin.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljelleni kun arkkua olin valitsemassa, niin totesin, että tunteilla rahastetaan aika lailla... Suunnilleen näin, että paljonko arvostat vainajaa, paljonko laitat rahaa arkkuun.. Ne kalleimmat on jotain ihan järkkyä rahan haaskausta!

Vierailija
2/19 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin riittää. Pitääkin valistaa läheisiä, jos vaikka sikaflunssaan delaan (hih!).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos tässä elonpäiviä riittää edes sinne ennustettuun elinaikaan, varmasti onkin jo käytössä joku muu materiaali kuin umpipuu.

Vierailija
4/19 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois laittaa jonkun kankaan siihen päälle koristeeksi hautajaisten ajaksi.

Vierailija
5/19 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai karvaisesta mäntylaudasta tehty boksi... halvin mahdollinen

Vierailija
6/19 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahviarkkuja tai erittäin halpoja puuarkkuja?? sehän olisi niin ekoa...

HInta olisi murto-osa tammiboksista....

Vierailija
7/19 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lukeneeni/ nähneeni joskus jossain, että kierrätysmateriaaleista tehdään jo sekä arkkuja että uurnia. Jos muistan oikein ne olivat aika kalliita koska ne tehdään tyyliin käsityönä. Tilanne varmaan muuttuu kun kysyntä kasvaa. Minun ruumiini poltetaan ja tuhkani sirotellaan, joten vaatimaton arkku käy hyvin.

Vierailija
8/19 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelen varmaan että ikävää vieraille jos mätkähtäisin kesken matkan pohjan läpi :D mutta ohuesta, halvasta laudasta kyhätty iso laatikko kävisi hyvin.

Vierailija
9/19 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksissä hautajaisissa ajattelin, että kalliiden kukkien laittaminen hautajaisissa, jossa ruumis poltetaan, tuntuu jotenkin liialliselta. Hautuumaalla kukat sentään saavat olla jonkin aikaa merkkinä surusta ja kaipauksesta, mutta krematoriossa... Mitä niille kukille muuten ylipäätään tehdään?

Noin yleisesti ottaen veikkaan, että haudanhoito ja -laitto tulevat tulevaisuudessa menettämään "arvoaan", ihan jo siksikin, että nykyään ei monestikaan esimerkiksi asuta paikkakunnalla, jossa isovanhempien tai omat vanhempien hauta on. Minnekähän minutkin "kannattaisi" haudata - nykyiselle asuinpaikalleni, vanhempieni asuinpaikalleni, lapsuudenkotini lähelle, sukuni syntysijoille...?

Vierailija
10/19 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksissä hautajaisissa ajattelin, että kalliiden kukkien laittaminen hautajaisissa, jossa ruumis poltetaan, tuntuu jotenkin liialliselta. Hautuumaalla kukat sentään saavat olla jonkin aikaa merkkinä surusta ja kaipauksesta, mutta krematoriossa... Mitä niille kukille muuten ylipäätään tehdään?

Noin yleisesti ottaen veikkaan, että haudanhoito ja -laitto tulevat tulevaisuudessa menettämään "arvoaan", ihan jo siksikin, että nykyään ei monestikaan esimerkiksi asuta paikkakunnalla, jossa isovanhempien tai omat vanhempien hauta on. Minnekähän minutkin "kannattaisi" haudata - nykyiselle asuinpaikalleni, vanhempieni asuinpaikalleni, lapsuudenkotini lähelle, sukuni syntysijoille...?

vaiheessa väliä, millasessa laatikossa sitä pötköttää.

Tuo hautapaikan valinta on itselläkin käynyt mielessä; haluaisin itse perheeni haudattavaksi oman syntymäkuntani pienen kylän kauniiseen kirkkomaahan. Mieheltä en ole asiaa kysellyt, mitä se ajatuksesta tykkää...

Vierailija
11/19 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä niille kukille muuten ylipäätään tehdään?

i]

Tai ainakin meillä, veljeni siunaustilaisuudesta kukkaset jäivät kappelin kellariin viileään tilaan odottamaan kunnes uurna tulee krematoriosta. sitten kun uurna laskettiin, kukkavihkot tuotiin samalla ja laskettiin haudalle. Siinä ne olivat edelleen merkkinä läheisten surusta ja kaipauksesta.

t: 2, veljen arkkua valinnut

Vierailija
12/19 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minun mummoni kuoli 3 vuotta sitten hänet tuhkattiin. Vajaan viikon päästä muistotilaisuudesta, oli läheisimille uurnan lasku maahan. Kukat oli tuon ajan säilytetty kappelin isossa kylmäkaapissa, jotka sukulaiset ja ystävät olivat tuoneet muistotilaisuuuteen. Kukat saatiin sitten rauhassa asettaa uurnahaudan viereen kun uurna oli laskettu. Ja koska kukat olkivat olleet säilössä viileässä kylmähuoneessa, ne olivat lähes tuoreen veroisia, tai ainakin erittäin hyväkuntoisia.

Vierailija
13/19 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olivat aika etäisen tutun enkä kuullut kukkien kohtalosta enää sen jälkeen, kun arkku ja kukat oli siunaamisen jälkeen nostettu autoon ja viety krematorioon.

Vierailija
14/19 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos hautajaisissa sataa ja loota vettyy ja lapsenlapsenlapset järkyttyy kun mummonraato lojuu hautuumaan sorakäytävällä paperisessa paidassa perse vilkkuen.

Vierailija
15/19 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo ilmaissut tahtoni kuoleman varalle omaisille. Tahdon tulla tuhkatuksi ja siihen mulle passaa hyvin tuollainen pahviloota. Tuhkat haluan tulla levitetyksi Japaniin. Ei saa nauraa...

Mulle Japani ollut aina jotenkin "kotoinen" maa. En osaa selittää. En ole koskaan siellä käynyt, mutta haluaisin kovasti. Mä oon selittäny asian itelleni niin, että olen varmaan elänyt aikaisemmassa elämässä Japanissa ja siksi tunnen jotain mystistä vetoa sinne...

Tosiaan, jollen muutoin pääse käymään Japanissa, haluan ainakin tuhkani levitettävän sinne.

Vierailija
16/19 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut saa haudata pahviarkussa. Tuli tosiaankin nähtyä arkkujen hinnat kun lapsellemme etsimme arkkua. Oli joku ekomallikin mut se taisi olla vielä kalliimpi kuin ne perusmallit...

Lapsemmekin haudattiin sitten sairaalan pahvilaatikossa kun hautaustoimiston mokan takia tilaamamme puinen arkku oli liian pieni. Valkoinen laatikko, päällä pieni kukka-asetelma, oli vähintään yhtä nätti kuin puuarkkukin.

Vierailija
17/19 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelen varmaan että ikävää vieraille jos mätkähtäisin kesken matkan pohjan läpi :D .

Mutta kaipa ne osaa tehdä kesätvämpiäkin pahvisysteemejä, jotka kestäisi sadettakin sen ajan mitä matka haudan lepoon kestää. Mun tapauksessa ei siitäkään tarvitse huolehtia, kun haluan tulla tuhkatuksi. Läheisillä olisi kannettavana vain kevyt tuhka ja senkin voisi hyvin pakata pahviuurnaan.

Kukista tuhkauksen yhteydessä. Mun papan hautajaisissa arkku jäi kappeliin, mutta me läheiset vietiin kukat sukuhaudalle odottamaan uurmaa. Uurnan laskun yhteydessä äitini karsi huonoimmat kukat pois ja loput aseteltiin uudelleen haudalle.

Vierailija
18/19 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tuhkaksi pistetään kumminkin, turhaa siinä hyvää puuta on poltella, pahvilaatikko sopii, tai joku pärekori.

Vierailija
19/19 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se paffi vähän vahvempaa on kuin banaanilaatikko.

Mut saa laittaa vaikka jätesäkkiin.

Totaallista tuhlausta puuarkku koska haluan polttohautauksen ja tuhkien sirotelun kumminkin. Lapset tapelkoot aikanaan miten haluaa.