Mitä tuotetta myyjä ei ole myynyt sinulle, koska olet nainen?
Joskus autokaupoilla koin vähän sellaista, että myyjät eivät olleet minua huomaavinaankaan ennen kuin menin liikkeeseen uudelleen miehen kanssa. Silloin vasta myyjät heräsivät. Olihan se hankalaakin, mutta lähinnä huvittavaa, kuinka typeriä myyjät osaavat olla.
Mutta tänään menin ostamaan keittötä. Tai oikeasti kaikkia kiintokalusteita tulevaan kotiimme. Ei vielä varsinaisesta ostamisesta voi tosin puhua, vaan menin pyytämään tarjousta Puustellista. Palaverimme lopuksi myyjä piti mulle saarnan, kuinka miehen pitää ensi kerralla tulla mukaan, koska hän on niin monesti nähnyt, kuinka kaikki menee uusiksi sitten, kun mieskin näkee suunnitelmat.
Olin oikeesti aika järkyttynyt, kuinka naisasiakkaan rahat eivät tunnu kelpaavan, vaan miehen pitäisi olla siunaamassa päätökset. Kun oikeesti miestä ei kiinnosta tuollaiset tapaamiset, ja minä en sitä väkisin sinne ala kampeamaan. Niin tää myyjä katsoi asiakseen oikein pitää minulle esitelmän siitä, kuinka hän ei halua muuttaa tarjousta moneen kertaan, jos mies onkin sitten joskus eri mieltä jostain.
Ihan just nyt on mielessä, että pitäköön keittiönsä, jos on niin vaikeaa asioida vain mun kanssa.
Kommentit (19)
auto on yks... viimeisimpään vaihdettaessa myyjää ei olis kiinnostanut ollenkaan, että edellinen auto oli molempien omistuksessa. olis riittänyt vain miehen nimet. meni vähän hämilleen, kun kysyin, että mihins haluat mun puumerkin, että sen auton saa myydä?
kännykkä on myös sellanen, että jos mies sattuu olemaan mukana, niin ruvetaan esittelemään kaikenmaailman hienouksia sisältäviä puhelimia miehelle.
mutta mullekin on jäänyt keittiökaapistot myymättä: oli kuulemma niin kiire. Sanoin ettei mun tarjouspyyntöni edes veisi kovin paljon aikaa kun tiedän jo etukäteen mitä haluan ja voin eritellä sen sähköpostiin ihan kaappi kaapilta, ovi ovelta. Myyjä vastasi että "voithan sä lähettää mulle sähköpostia mutta mä en lupaa että mulla on aikaa sitä lukea".
En sit viitsinyt ruveta siihen pelleilyyn vaan muutin suunnitelmiani ja tilasin muualta.
Olin nimeltä mainitsemattomassa kodinkoneliikkeessä ostamassa kannettavaa. Myyjiä sai oikein metsästää ja yksi heistä sitten alistuneen oloisesti tuli palvelemaan minua. Päätin ottaa koneen ja miekkonen huokaillen tallusti kassalle. Läväytin tiskiin Amexin platinan niin johan muuttui ääni kellossa. Herranjumala mitä matelua sen jälkeen... ;) Kelpasin taas asiakkaaksi sukupuolestani huolimatta.
Niin autokaupoissa kuin kodinkoneliikkeissäkin. Joskus on tosin pitänyt itse ottaa kontakti myyjään ensin, mutta sen jälkeen on kaikki sujunut kuin tanssi.
Vähän aikaa sitten otin vastaan yhden myyjän (isokokoinen äijätyyppi) jolle yritin moneen kertaan kertoa mitä haluaisin siltä ostaa, mutta se jatkuvasti puhui mun päälleni ja selitti kuinka hyvin hänen firmallaan menee, kuinka iso juttu tämä on maailmalla ja kuinka sejase tunnettu yritys on hänen asiakkaitaan.
Monta kertaa yritin kääntää keskustelua siihen mitä mä ihan tarkalleen ottaen haluaisin ostaa, mutta se ohitettiin aina jonkinlaisella "...joo kuule kaikkea voidaan tehdä, pistinpä tossa just menemään sinnejasinne sitäjasitä" -jorinalla joka ei edes liittynyt samaan toimialaan kuin millä itse toimin. Kysyin jopa että voisinko saada tarjouksen tietyistä jutuista, mutta tarjousta ei koskaan tullut.
etten mistään nähnyt sitä tulevan. Ei muissa liikkeissää oo ollut mitään ongelmaa asioinnissa. Ehkä se siksi niin järkytti ja loukkasikin, kun en uskonut tuollaista puhetta tässä maassa nykyaikana kuulevani.
Vietiin miehen kanssa meidän rataat takuuhuoltoon, kun niistä oli mennyt jarru rikki. Myyjä kyseli asiasta mun mieheltä, joka ei tiennyt asiasta mitään. Mä yritin siinä selittää mikä niissä on vikana ja missä tilanteessa ne on menneet rikki. Miesmyyjä ei huomioinut mua mitenkään, vaikka sanoinkin, että minä niitä rattaita lapsen kanssa käytän päivittäin. Todella ärsyttävää.
Kyselee juntti
...että sen saa vain jos on isot tulot + omaisuutta muille jakaa. Ja sen saa "by invitation only" eli sitä ei voi itse anoa. On siis kaiketi vähän paremman porukan kortti.
ja mun nykyinen mies, silloinen poikakavari oli mukana ostoksilla. Myyjä ei puhunut mulle ollenkaan vaan suuntasi kaiken tiedon sohvasta poikakaverilleni.
Mua suututtaa vieläkin kun ajattelen tapahtunutta eikä tapahtuneesta ole kuin reilu 8 vuotta aikaa :D
ottivat heti kontaktia mieheen (silloin minä 23v. mies 33v.) ja vastasivat minun tekemiin kysymyksiin miehelle. Ärsyttävää. Vaikka olinkin aika nuori ja vielä nainen niin ei se tarkoita että en tajuaisi mitään esim. talo- tai rakennustekniikasta (DI-opinnoissa silloin). Ja asuntoa varten kerätyistä säästöistä valtaosa (40 000e) oli mulla, miehellä vain kymppitonni...
Oltiin ostamassa pesukonetta ja mies oli tutkinut hartaudella etukäteen energiakulutukset yms. Minä olin vaan mukana hengaamassa tyylillä "kunhan siinä kuivaajakin on". Miesmyyjä puhui vain ja ainoastaan minulle vaikka mies esitti kaikki kysymykset ja antoi vastaukset. ;)
..käynyt niin, että vaikka minä esitän kysymykset esimeksiksi digiboxin tai tiskikoneen teknisistä tiedoista, niin vastaukset saa mies, minuun ei edes vilkaista.
Mutta oikeasti hauska tapaus oli se, kun mieheni kävi ostamassa mulle kännykkää synttärilahjaks. Se oli sellanen pinkki, tosi koristeltu puhelin, ja myyjä ei ois millään myynyt sitä mun miehelle (joka oli yksin liikenteessä). Kovasti koitti kaupata samaa mallia mustana ja vähän jokaista muuta mallia:) Mies oli kovin ihmeissään ja huvittunutkin myyjän kauhistuksesta pinkistä puhelimestä miehellä, eikä sitten edes viitsinyt paljastaa, että oli mulle se puhelin:P
ja nuori miesmyyjä kyllä puhui meille kuin idiooteille. Lopuksi vielä selitti moneen kertaan, että tän asennusohjeet löytyy sieltä ohjekirjasta. Jos ei heti onnistu niin sitä voi kokeilla monta kertaa, ja sitten pyytää vaikka joltakin kaverilta apua. Että älkää heti huomisaamuna tulko valittamaan että tää ei toimi...
tiesin tarkkaan mitkä palat siitä sarjasta haluan. Taskussa oli 2500 mk, ja kyllä, opiskelijana se oli iso summa silloin vaikka siitä varmaan joku leukaileekin kohta ;) Oli kova homma saada joku myyjä pysähtymään siksi aikaa että saan tilauksen tehtyä ja annettua hänelle ne setelit. Olisi pitänyt nostaa kytkintä, mutta kun tiesin kalusteen mitat ja että tuon käy huoneeseen täydellisesti niin en viitsinyt lähteä kävelleen seuravaan liikkeeseen 4km päähän. Olipahan suoritus.
mutta kerran nuorena partiotyttönä odotin piiiiiiiiiiiiiiiiiitkään urheiluliikkeen kassalla trangia toisessa ja kompassi toisessa kädessä (ja rahat lompakossa valmiina) kun miesmyyjät parveilivat muualla yrittämässä saada miesasiakkaita ostamaan jotakin...
kännykkä on myös sellanen, että jos mies sattuu olemaan mukana, niin ruvetaan esittelemään kaikenmaailman hienouksia sisältäviä puhelimia miehelle.
Noita ostaessa on mun ohi puhuttu... meillä minä tiedän tietokoneista enemmän kuin mies, samaten kännyköistä miehellä on se periaate että kunhan sillä voi soittaa ja tekstata kun taas minä haluan ja käytän enemmän ominaisuuksia...
Kerran tietokonetta ostaessa oltiin yhdessä kaupassa, myyjä tuli, osoitti kysymyksensä miehelle, minä selitin vierestä mitä halutaan ja miesmyyjä vastaili koko ajan miehelle. Ei vilkaissutkaan minuun päin (ihme kyllä rekisteröi mitä vierestä puhuin)...
myyjää ja äkkiä, älä merkkiä vaihda mut pyydät toisen myyjän tiedot.