Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ongelma: Koululaisen läksyunohdukset ja läksyvihkon perimmäinen tarkoitus?

Vierailija
28.04.2009 |

Koululaiseni ei koko vuonna ole suoriutunut koululäksyistä omatoimisesti. Syyskuussa pyysin lukuisten läksyunohdusten jälkeen opettajalta läksyvihon käyttöönottoa. Joulukuussa opettaja "ehti" ottaa käyttöön läksyvihon ja kirjasi sinne yhden kerran tulleet läksyt. Koko syksyn lapsi kävi viikottain tekemässä unohtuneita läksyjä koulussa ja istui unohdusten vuoksi lukuisia kertoja jälki-istunnossa. Itselläni ei ole mitää käsitystä mitä heille läksyksi milloinkin tulee, kun missään ei ole mitään merkintää. Tammikuussa selvisi, että opettaja kirjoittaa taululle päivän läksyt ja oppilaan olisi tuolta kopiotava tiedot läksyvihkoon. Kohta eletään toukokuuta ja syksyinen tahti jatkuu...unohdus, rangaistuskierteessä. Opettajan mielestä jälki-istunnot ovat tehokkaita, mielestäni ei. Koululaisella erityisvaikeuksia kirjoituksen tuottamisen suhteen, mutta erityisopetuksen tarvetta ei ole selvinnyt (pyysin itse koulukuraattorin ja erityisopettajan selvitystä).

Onko todella niin, että läksyvihkoon muissakin kouluissa oppilaat itse merkitsevät läksyt? Miten tilanteessa itse etenisitte?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

taululta jokaisen tunnin jälkeen. Näin oman oppilaani tekevän kerran niin ja se oli minusta nokkelasti keksitty. -ope

Vierailija
22/24 |
29.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli neljäsluokkalaisella samanlainen ongelma. Loppui siihen, kun ilmoitin, että tulen kouluun merkitsemään läksyjä hänen kanssaan, jos ei itse osaa. Eli seuraavan kerran kun ei ole merkitty, merkitään ne yhdessä, mulle ihan sama onko muu luokka näkemässä kun äiti tulee auttamaan vai ei.

Ja toteutin tuon, eli sen yhden iltapäivän saa kyllä järkättyä vapaaksi työstä, kun kokee tämän asian tärkeäksi. Sen jälkeen kun äiti marssi luokkaan ja käski lapsen merkitä läksyt taululta, ei ole yhtään ainutta kertaa jäänyt läksy merkitsemättä;).

Suosittelen kokeilemaan, neljäsluokkalaisella se on vain lapsen tehtävä huolehtia, ei opettajan. Ja viitsimisestä se on kyse, ei mistään muusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
29.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei tarvitse olla kuin lievä hahmotushäiriö kyseessä niin lapsella saattaa olla ongelmaa hahmottaa läksyjä taululta. Näin se vain menee, vaikka kuinka huutaisitte laiskuudesta ja rangaistuksista.

Te olette juuri niitä, joiden mielestä ei ole kuin tyhmiä ja laiskoja lapsia, kuten minun nuoruudessani. Lukihöiriöiset ja muut olivat kaikki idiootteja ja tyhmiä ja jousivat apukouluun. Autistismi oli äidin tunnekylmyyden syytä ja se parani jos vain joku osasi lähetyä autistia lempeästi.

Juuri näitä typeriä 70-luvun ajatuksia, joiden takia suurin osa kehitysvammaisistakin säilöttiin laitokseen pois teidän silmistä, ettei se häiritse teidän tyyntä maailmankuvaanne.

Vierailija
24/24 |
29.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki lapselle kamerakännykkä ja käske häntä kuvaamaan läksyohje taululta jokaisen tunnin jälkeen. Näin oman oppilaani tekevän kerran niin ja se oli minusta nokkelasti keksitty. -ope

Tätä en enää niele jos ap sanoo että ei tule onnistumaan...