Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana olevat ja suosituksista tietävät!!!

Vierailija
28.04.2009 |

Olen viettämässä vappua raskaana olevan ystäväni kanssa. Voisiko joku kertoa, onko tässä kanasalaatissa jotain, mitä nykyiset suositukset kieltävät raskaana olevilta? Salaattiin tulee siis:

-pastaa

-tammenlehti tms. salaattia

-paprikaa

-kirsikkatomaatteja

-mozzarellapalloja

-kanaa

-kermaviiliä

-kevytmajoneesia

-curryseos

terveisin: 10 vuotta sitten raskaana ollut ja ihan pihalla kaikista suosituksista...

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

salaatti ja muut rehut pitää pestä kunnolla ja tarkistaa että tuo mozzarella on tehty pastöroidusta maidosta

Vierailija
2/22 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää söisin raskaana tota. Kaikki ei, joten juuston ja majoneesin voi tarjota erikseen ja ne voi laittaa lautaselleen jos haluaa.

Kanastakin saa paskassa tapauksessa ruokamyrkytyksen jos mäihä käy.. Tai vesi jolla kasvikset huuhtoo sisältää listeriaa..

Suositukset muuttuu. Mun mielestä sun kannattaa kysyä kaveriltasi miten hän syö. Helppoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkea saa syödä.

Mozzarellaakin siinä tapauksessa että se on pästöroidusta maidosta tehty.

Vierailija
4/22 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin itse jotain mitä nyt tulee mieleen, tarkemmat tarkentakoot :)

Paprika saattaa joillekin raskaana oleville aiheuttaa närästystä (näin oli minulla), sinäänsä paprika ei ole kiellettyä mutta tapauskohtaisesti saattaa olla inhottava tuo närästys, varsinkin jos paprikaa on paljon mutta harvemmin näin kuitenkaan salaatissa on.

Joistakin juustoja (tuorejuustoja ja homejuustot jne) on suositeltu välttämään - en tiedä mozzarellasta, tähän varmasti joku tarkempi osaa kertoa lisää miten tuon mozzarellan kanssa on.

Muista huuhdella salaatit jne todella huolellisesti niin lähtee kaikki pöpöt pois.

Toki voit kysyä ystävältäsi onko hänellä jotain ainesosaa vastaan jotain, toiset ovat todella tarkkoja ruoan suhteen ja jotkut maut raskausaikana ei välttämättä miellytä - tapauskohtaista kaikki, itselleni vuosi sitten raskaana ollessa salaattisi olisi maistunut :)

Vierailija
5/22 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin osa neuvoloista (ja lääkäreistä) ohjeistaa että tuorejuustot eivät käy vaikka olisivat pastöroidusta maidosta tehtyjä. Kyse on siitä että tuorejuusto on hyvin herkkä kontaminoitumaan toisin kuin kova juusto.

Itsetehtyyn majoneesiinhan käytetään raakaa kananmunaa ja sekin on vähän siinä ja siinä.

Vierailija
6/22 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en lähtisi karsimaan närästyksen perusteella ruoka-aineita koska eri ihmisiä närästää eri asiat.

-2

Vierailija
7/22 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna tarjoaisin salaatin niin et kaikki ainekset ovat erikseen kulhoissa...ja ystäväsi saa sitten koota itselleen mieleisen salaatin.

Ja otathan salaatin joka tapauksessa esiin jääkaapista vasta juuri ennen tarjoilua.

Vierailija
8/22 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan viidettä ja varmaan "ruokatietous" jostain vuodelta 1994...

Syön kyllä hyvillä mielin ihan kaikkea. Mielestäni turhaa vouhottaa ja olla ylivarovainen...

Vierailija
9/22 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan majoneesit ovat aina ok. :)

Jos kerran muutakin on tarjolla (ja varmaan enemmänkin) niin kyllä tietenkin teet myös tämän salaatin.

Vierailija
10/22 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri itse sanoi kysyttäessä, että "ei hänellä muuta kuin noi pastöroidut-jutut"...Johon minä vaan kohteliaasti (ja hölmösti, kun en mitään tajunnut), että "jaaha jaaha". Eli on siis aika rento syömistensä suhteen, mutta tosiaan pastöroimattomista maitotuotteista puhui.

Majoneesi kuuluu kyllä oleellisesti salaattiin, mutta en tosiaan ajatellut tehdä sitä itse, vaan ihan suoraan kaupan kevytmajotuubista. Kanan kypsennän tietysti hyvin ja vihannekset pesen huolella, kuten aina.

Mistä tiedän, onko mozzarella pastöroitu/pastöroimaton?

Ja on siis muutakin syötävää tarjolla, ajattelin vain kysäistä, voikohan tällaistakin salaattia tehdä (itse rakastan sitä)!

ap

Vierailija
11/22 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

menemme nyyttäriperiaatteella ystävän luo. Teen siis salaatin (ja muut tuomani jutut) kotona valmiiksi ja kiikutan kulhossa kaverin luo (autolla reilu kymmenen minuuttia). Siksi laittaisin kaikki ainekset valmiiksi salaattiin.

ap

Vierailija
12/22 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pehmeä juusto on tehty pastöroidusta maidosta eikä missään tapauksessa ole altistunut listerialle jälkikäsittelyn tai ruoanlaiton yhteydessä, sitä pidetään yleensä turvallisena. Ikävä kyllä Norjassa sattui tapaus, jossa odottaja sai listerioosin pastöroidusta maidosta valmistetusta pehmeästä juustosta ja menetti kaksoset, ja tapauksen johdosta moni välttää kaikenlaisia pehmeitä juustoja. Mozzarellan voi siis kaiken varalta tarjota erikseen.

Vihannekset pitää huolellisesti pestä toksoplasmoosiriskin minimoimiseksi. Etelässähän toksoplasmoosia sairastamaton äiti ei saa syödä mitään kasviksia ilman kuorimista tai kuumentamista. Suomessa tilanne ei onneksi ole näin paha, ja normaalistikin tapana on huolellisesti puhdistaa tarjoiltavat vihannekset.

Kypsennetyssä kanassa riski on aivan olematon, eikä sitä kai missään ohjeissa kielletä. Kypsennys tappaa sekä listerian että toksoplasman.

Kannattaa myös muistaa, että tarkimmat raskausajan ohjeistuksia noudattavat odottajat suhtautuvat yleensä asiallisesti siihen, että kaikki eri tilaisuuksissa tarjottava ei heidän ruokavalioonsa sovi, ja siihet että kaikki eivät ole perillä nykysuosituksista. Itsekin nautin enemmän seurasta kuin tarjoiluista.

Joistakin juustoja (tuorejuustoja ja homejuustot jne) on suositeltu välttämään - en tiedä mozzarellasta, tähän varmasti joku tarkempi osaa kertoa lisää miten tuon mozzarellan kanssa on.

Muista huuhdella salaatit jne todella huolellisesti niin lähtee kaikki pöpöt pois.

Vierailija
13/22 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko sekin olla joko pastöroitu tai pastoröimaton, maitotuote kun on?

ap

Vierailija
14/22 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain toista odottaessa päivitetyt suosituksen neuvolasta.

Mielestäni raskaus on niin lyhyt aika, että silloin voi hyvin "vouhottaa". Esimerkiksi toksoplasmoosi on niin julma tauti lapselle, että mielelläni minimoin sen saamisen riskin eikä asiasta ole erityisemmin vaivaa.

Miksiköhän uudelleesynnyttäjälle ei kerrota mitään suosituksia?

Odotan viidettä ja varmaan "ruokatietous" jostain vuodelta 1994...

Syön kyllä hyvillä mielin ihan kaikkea. Mielestäni turhaa vouhottaa ja olla ylivarovainen...

Vierailija
15/22 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitää tuoteselosteessa mainita, jos on käytetty pastöroimatonta maitoa. En ole kuullut, että täältä saisi pastöroimatonta kermaviiliä. Eräät ulkomaiset juustot ja tilamaito ovat pastöroimattomasta maidosta tehtyjä, eli harvinaisista herkuista on kyse.

voiko sekin olla joko pastöroitu tai pastoröimaton, maitotuote kun on?

ap

Vierailija
16/22 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pese kunnolla ja niinhän kasvikset pestään aina!

Vierailija
17/22 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse syön kaikkea ja rv 15!

Vierailija
18/22 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun tietää riskit, en ymmärrä kuka ottaisi riskin saada sairas lapsi sillä perusteella että ei voi 9kk olla syömättä jotain homejuustoa tms.

ja itseasiassa äitini tuttavapariskunnan lapsi kuoli kohtuun alle 30 viikolla, koska tällä naisella oli niin kamala homejuustohimo että oli syönyt sitä ihan älyttömästi ja listerioosinhan siitä sai.

ihan jokaisen oma valinta mutta kuten sanotaan, parempi katsoa kuin katua.

Kauheaa niuhoamista ....itse syön kaikkea ja rv 15!

Vierailija
19/22 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan saa mahdollisesti ruokamyrkytyksen ja se saattaa aiheuttaa kamalan olon, mahdollisesti keskenmenon. Kuten myös esim. jos raskaana saa tartunnan vesirokosta jos sitä ei ole itse sairastanut, sairastuu uudelleen niinkun jokkut tekee. Aina ei kroppa valmista suoja-aineita... ;)

Vesirokko tosin saattaa aiheuttaa sikiölle jotain vammojakin, riippuen milloin raskauden aikaan sairastuu. Ruokamyrkytys voi tappaa tai ei. Listeeria, salmonella ja coli tais olla nää pahimmat?

Vierailija
20/22 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi kuolee kuin se että saa sairaan lapsen? just.

Vaan saa mahdollisesti ruokamyrkytyksen ja se saattaa aiheuttaa kamalan olon, mahdollisesti keskenmenon. Kuten myös esim. jos raskaana saa tartunnan vesirokosta jos sitä ei ole itse sairastanut, sairastuu uudelleen niinkun jokkut tekee. Aina ei kroppa valmista suoja-aineita... ;)

Vesirokko tosin saattaa aiheuttaa sikiölle jotain vammojakin, riippuen milloin raskauden aikaan sairastuu. Ruokamyrkytys voi tappaa tai ei. Listeeria, salmonella ja coli tais olla nää pahimmat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi