Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttipulllojen keittämisestä

Vierailija
28.04.2009 |

Täytyykö tuttipullot keittää jokaisen käytön jälkeen vai riittääkö pelkkä käsinpesu (pesuaineella)? Entä kun korvikemaito on jauheesta tehtävää, kannattaako maito tehdä keitettyyn veteen? Kyse siis vastasyntyneestä vauvasta.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keitän tuttipullot niin että suunnilleen päivän käytän samaa pulloa pesten välissä ja sen jälkeen menee keitettäväksi.

Mitä siinä maidon ohjeessa sanotaan? Minulla ei ole muista korvikejauheista kokemusta kuin neocatesta ja sen kanssa veden kyllä keitin ja muutenkin olin todella tarkka. Lähinnä sen takia että tiedän ettei lapsen oksentaminen voi johtua mistään hanaveden bakteereista tms.

Vierailija
2/23 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä vastasyntyneen tapauksessa keittäisin joka käytön jälkeen (voi olla ylivarovaista, mutta minä olen mieluummin ylivarovainen kuin aiheutan mahanpuruja vauvalle). Muutaman kuukauden iässä voisin sitten keittää muutaman päivän välein. Keittämisenhän saa lopettaa siinä vaiheessa, kun vauva alkaa kokeilla kiinteitä. Samassa kohdassa vettä ei tarvitse enää keittää maitoakaan varten (ainakaan Suomessa.).

Vierailija
4/23 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidon ohjeessa sanotaan, että keskustele lääkärin kanssa veden keittämis tarpeesta. Sitten vielä semmoinen kysymys, että meneekö keittämisen teho jos keittämisen jälkeen huuhtelee pullot kylmällä vedellä? Meillä pullot menee keitettäessä aivan sumeaksi johtuen kovasta vedestä. Suolaa pitäisi käyttää, mutta meillä sitä systeemiä ei ole (asutaan ulkomailla). Pitäisiköhän pullot siis jättää sumeiksi vaiko huuhdella keittämisen jälkeen vedellä samalla hinkaten, jolloin sumeus lähtee pois? Mitin näitä kun vauva alkanut saada vatsakipuja osittaisen lisämaidon aloittamisen jälkeen.

ap

Vierailija
5/23 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitän pullot noin päivän kahden välein. Pulloja on niin paljon että tämä tekisi jokaiselle... ehkä 2-3 käyttökertaa? Välissä huuhdon kylmällä vedellä.

Vierailija
6/23 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
7/23 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidon ohjeessa sanotaan, että keskustele lääkärin kanssa veden keittämis tarpeesta. Sitten vielä semmoinen kysymys, että meneekö keittämisen teho jos keittämisen jälkeen huuhtelee pullot kylmällä vedellä? Meillä pullot menee keitettäessä aivan sumeaksi johtuen kovasta vedestä. Suolaa pitäisi käyttää, mutta meillä sitä systeemiä ei ole (asutaan ulkomailla). Pitäisiköhän pullot siis jättää sumeiksi vaiko huuhdella keittämisen jälkeen vedellä samalla hinkaten, jolloin sumeus lähtee pois? Mitin näitä kun vauva alkanut saada vatsakipuja osittaisen lisämaidon aloittamisen jälkeen.

ap

Kyllähän se keittämisen idea menee hukkaan, jos niitä pulloja sen jälkeen kraanavedellä huuhtelet... Kyllä minä keittäisin ne pullot, en huuhtelisi sen jälkeen, keittäisin ja viilentäisin veden, josta teen korvikkeen. Näin me ollaan tehty täällä Suomessakin, vaikka sanovat, että ei tarvitsisi.

Vierailija
8/23 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli keitä vaan, näin olen jostain kuullut... Pulloja taas itse en ole keittänyt ikinä pakkausesta oton ekan kerran jälkeen...

Vierailija
9/23 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sumeutta lähtee kynnellä rapattaessa pois, eli kait siitä jotain maitoonkin liukenee.

ap

Vierailija
10/23 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sumeutta lähtee kynnellä rapattaessa pois, eli kait siitä jotain maitoonkin liukenee.

ap

Se sumeus on kalkkia. Sitä samaa kalkkia on siinä kylmässä kraanavedessäkin + paljon muuta. Olettaisin, että on silti parempi, että käytät sumeita pulloja kuin että pilaat keittämisen huuhtelemalla sen jälkeen kylmällä vedellä.

Entä jos kuivaisit pullot heti keittämisen jälkeen puhtaalla liinalla?

Vierailija
11/23 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joskus toinen rinta kipeytyy todella pahasti enkä voi antaa vauvan koskea siihen. Pesen pullot joka käytön jälkeen ja keitän sterilisaattorilla (Aventilla on näppärä laite).

Vierailija
12/23 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
13/23 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
14/23 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempia t.9

Vierailija
15/23 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai keitä pullot. Kyllä mä alkuun keitin veden myös kuin tein vastiketta ( peptidi-tuttelia oli meillä)

Vierailija
16/23 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin seitsemää pulloa. Jokaisen pullon käytön jälkeen huuhdoin ja illalla pesin ja keitin koko satsin kerralla huomista varten. Samalla voit tehdä seuraavan päivän pullot valmiiksi vauvalle jos tiedät tarvittavat määrät. Nyt kun lapsi isompi. Laitan pullot tiskikoneeseen, tutit pesen käsin. Pullot huuuhtelen konepesun jälkeen ja tutit keitän n. 3-4 kertaa viikossa.

Vierailija
17/23 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on rintapumppu harmaantunut :-( Ahkerasti olen sitä mikrosteriloijassa käyttänyt. Aina myös huuhdellut kylmällä vedellä pumppauksen jälkeen.

Vierailija
18/23 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös kalkkista vettä (ulkomailla asutaan) ja me filteroimme kaiken juomaveden vedenpuhdistuskannussa. Käytämme tätä filtteroitua vettä myös esim kahvinkeittimessä, silitysraudassa ja ruoanlaitossa. Kraanavettäkin voisi juoda, mutta maistuu pahalta ja jättää sitä kalkkia koneisiin. Auttaisiko siis sumeisiin pulloihin keitäminen filteroidusa vedessä?

Vierailija
19/23 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on annettu lisämaitoa vastasyntyneestä lähtien. Eikä siihen seitsemää pulloa tarvittu. Kotona oli pari pulloa, ja yksi matkapullo laukussa varalla.

Keitin parin päivän välein. Ja saa huuhdella kylmällä vedellä!..Huh huh. Voihan äitikin käydä suihkussa ennen imetystä, ilman että kiehauttaa rintansa.

Käytön jälkeen pesin astianpesuaineella ja muutaman 2-3 kk:njälkeen välillä jopa huuhtelin pelkällä vedellä.

Ei kukaan normaali ihminen pysty keittämään jokaista pulloa jokaisen käytön jälkeen 5-6 kuukautta! Näin sanottiin kätilöopistolla ja sen mukaan ollaan menty.

Vierailija
20/23 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytettiin maitoa monta kuukautta vastasyntyneestä eteenpäin. Mun neuvo on että alussa kannattaa käyttää valmista maitoa. Sen alkustressin päälle on rasittavaa sekoitella jauhetta ja kiehautella vesiä.. Säästä itseäsi. Pulloruokinta on muutenkin stressaavaa ja siihen päälle vielä ulkopuolisten mahdollinen marmatus pulloruokinnasta, yöheräämiset jne. Ainakin kaapissa kannattaa aina olla valmista maitoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi