Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka päättää isovanhempien kutsumanimen?

Vierailija
27.04.2009 |

Mummi, mummu, mummo vai mumma, vaari, ukki, tuffa vai taata? Kuka päättää, isovanhemmat itse vai lapsen vanhemmat?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun mielestä lapsen vanhemmat, toivottavasti sovussa isovanhempien kanssa. esim meillä isovanhemmat olisi halunneet, että heitä kutsutaan etunimellä, siihen en ainakaan suostuisi!

Vierailija
2/24 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivat sitten synnärille tullessa päättäneet ja kirjoittaneet poika-vauvan korttiin mummu ja vaari :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempani itse sanoivat heti vauvan synyttyä, että me ollaan sitten ne ja ne. Olivat siis etukäteen miettineet ja päätäneet asian. Sopi meille hyvin.

Vierailija
4/24 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saivat päättää kun kysyttiin. ukiksi ja mummuksi/mummiksi kutsutaan

Vierailija
5/24 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isovanhemmat itse sanoivat, että me olemme sitten mummo ja ukki. Mummi mummitteli itseään, joten hän oli tietysti mummi. Onneksi ei sanoneet olemme sitten ihan etunimiltä Antti jne, koska ovat oikeat isovanhemmat. Minusta kuulostaisi siltä, etteivät ole hyväksyneet isovanhemmuuttaan jos ei saa sanoa isovanhemmaksi vaan nimeltä, kuten joku tuossa alussa pahoitteli. Olisin minäkin ainakin ajatellut että jopas on, että meneppä Hilkan syliin.

Vierailija
6/24 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

isovanhemmat päättäkööt.

mua on niin huvittanut kun Helena Lindgren on useammassakin lehtihaastattelussa kertonut, kuinka hänen lapsenlapsensa saa ITSE päättää, millä nimellä alkaa häntä kutsua... siis haloo, eikö Helena tajua, että lapsi poimii sen nimityksen, mitä kuulee käytettävän?! en oikein ymmärrä rouvan ajatuksenjuoksua. tietenkin lapsi isompana voi muovata nimitystä miten vaan, mutta tuollainen puhumaan opetteleva ei taida ihan itse mitään sanaa valita...

Vierailija
7/24 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tulevaisuudessa toivoisin itsekin voivani päättää olenko mummi, mummo, mamma jne. Näin etenkin jos lapsenlapsia jo on, aika vaikeaksi menee olla yhdelle mummi, toiselle mummo!

Vierailija
8/24 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä on mummi ja ukki, mummo ja pappa. Jos olisivat halunneet tulla kutsutuksi etunimillä (tai käyttää molemmat samaa, esim. mummoa), niin sitten olisimme varmaankin puhuneet tyyliin: Leena-mummo on tulossa käymään...

Meillä on käytössä ahkerasti myös tuo etunimi+mummo/mummi, sillä isovanhempia on elossa useammassa polvessa, joten usein on tarpeen määritellä kenestä mummista/mummosta on kyse ja välillä menee mummit ja mommot muuten vaan sekaisin :) Ja hyvin tuntuu käytäntö toimivan.

Vierailija
9/24 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten kysyimme, mitä he haluavat olla, ja niitä nimityksiä käytettiin.

Vierailija
10/24 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat mummo ja paappa, niitä meilläpäin on aina käytetty. Enkä olisi osannut muita nimityksiä käyttääkään.

Vierailija
11/24 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat saavat tietysti itse päättää miksi haluavat itseään kutsuttavan.

Vierailija
12/24 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia, että on eri nimitykset: isän puolelta mummi ja ukki ja äidin puolelta pappa.

Vierailija
13/24 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voisi päättää...mulle ainakin aikanaan kelpaa se nimi, mitä lapsenlapsi haluaa käyttää.

Vierailija
14/24 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voisi päättää...mulle ainakin aikanaan kelpaa se nimi, mitä lapsenlapsi haluaa käyttää.

mutta miten sinua puhuteltaisiin lapsen vauva-aikana, siis silloin kun hän ei vielä itse puhu? luultavasti etunimellä? näin ollen lapsikin todennäköisesti alkaisi käyttää sitä, kun ei muuta olisi kuullutkaan. että mitä järkeä siinä sitten on..? paitsi jos haluaa, että puhutellaan etunimellä

Vierailija
15/24 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehän sitä nimeä sitten saavat kantaa. Omat vanhemmat tulee olemaan mummo ja pappa tälle lapselle, mutt miehen vanhemmista en ole varma, Ei olla vielä kysytty. Joko mummu ja pappa tai sitten fafa ja famu.. kattellaan. Tai ehkä myös fafa ja mummu.

Vierailija
16/24 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on isän puolella mamma ja pappa, äidin puolella mummu ja tuffa.

Vierailija
17/24 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo ja pappa olivat jo valmiit nimitykset toisille isovanhemmille, koska heillä jo ennestään lapsenlapsia ja kutsuvat noilla nimillä. Isäni kertoi itse haluavansa olla vaari. Äitiäni olen vain alkanut kutsumaan mummoksi lasten kuullen ja se sopii hänelle. Isomummotkin ovat mummoja, tosin oma isän äitini käyttää itsestään montaakin nimitystä (mummo, mummi ja mummu).

Jos on epäselvää kenestä mummosta puhutaan, niin sitten lisätään etunimi mummo-sanan eteen.

Vierailija
18/24 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä meillä on nyt kolme mummia.

Selvyyden vuoksi joudume käyttämään etunimiä mukana tyyliin, Riitta-mummi ja Anna-mummi.

Kolmas mummi on sitä mieltä että hän on se ainoa oikea mummi ja hänestä ei saa käyttää etunimeä mukana. Mutta koska aina oli epäselvyyttä kenestä mummista puhutaan jos puhutaan vain "mummista" niin lapset ovat alkaneet käyttää hänestä nimitystä "tavallinen mummi" ;-)

Vierailija
19/24 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on mukavaa, jos isovanhemmat haluavat heitä kutsuttavan niillä nimillä millä hekin ovat kutsuneet omia isovanhempiaan. Usein se liittyy kyseisen murrealueen nimityksiin. Itse olen alueelta, jolla isoäidit ovat mummuja ja isoisät pappoja. Erään perheen lapsilla toinen mummu oli ruustinna ja toisella lehmiä. Nämä olivat siis pappi-mummu ja ammu-mummu :-).

Vierailija
20/24 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mun isänisä oli vaari, koska kuului siihen murteeseen, ja niinpä isästänikin tuli vaari. Ja tuo minun vaarini on lapselleni isovaari. Miehen isänisä taas on ollut ukki, joten miehenkin isästä tuli ukki, ja isänisä on isoukki. Mummit on molemmat mummeja, nämäkin siis sieltä suvusta. Minulla on isäni puolelta myös äitipuoli ja häntä kutsun aina etunimellä. Samoin hän kutsuu itseään etunimellä, siis esimerkiksi synttärikorttiin 'terveisin vaari ja Maija'. Lapseni kuitenkin on alkanut kutsua häntä mummiksi, ajattelee kai hänen olevan 'samanlainen' kuin toisetkin mummit ja tämä on toki ok, en koskaan korjaa, ettei saisi sanoa mummiksi.