Miten säästätte ruokamenoissa?
Mitä teette itse, mitkä ruoka-aineet koette edullisiksi? Kesäksi iski lomautus, vinkkejä kaivataan!
Kommentit (17)
Ostan kaupasta aina sitä, mikä on tarjouksessa. Esim. 400g jauhelihasta teen keiton, josta riittää 4- henkiselle perheelle kahdelle aterialle.
siis kuinka voi riittää...Meillä menee miehen kanssa 400g kahteen pekkaan yhdellä aterialla...Me syödään kerran päivässä maha niin täyteen et halkee, eipä tarvi sit ku vähän jotain välipalaa...
Vältän eineksiä, vaikka välillä niihinkin turvaudutaan. Muuten en pahemmin ruuassa säästele.
Monessa maassa jossa eletään pisimpään maailmassa on yhteistä se että ei syödä mitään mättöannoksia. Tietenkin tällöin on myös katsottava ruuan laatua. Mutta pakastevihannekset ei ole kyllä pahan hintaisia mutta vitamiinit hyvin tallella, vinkiksi sille joka ei niitä syö.Me tehdään muuten esim makaronilaatikko niin että siinä on osa (noin 1/3-1/4) jauhelihasta korvattu soijalla, ei huomaa eroa.
Pakastevihannekset on pahoja...mielummin ostan sillä rahalla vähän enemmän lihaa...
400 grammasta jauhelihaa kaksi kertaa, siis minä, mies, ja lapset 1,3 ja 7v. Mä teen kastikkeesta yleensä vähän paksumpaa enkä edes laita mitään vihanneksia sekaan (ens kerralla voisin kyl koittaa niitäkin).
ehkä te syötte tosiaan kahden annoksen verran kerralla kun me ainakin syödään kaksi lämmintä ruokaa päivässä lähinnä lasten takia.
No oikeasti. En osta mitään erikoista, vaan ihan perus juttuja. Eikä valmis eineksiä ollenkaan.
En montaa kymppiä viikossa vie ruokakauppaan. Mies on reissutöissä ja kaks poikaa muualla opiskelemassa. Toinen nuoremmista pojista syö koulussa ja toinen päiväkodissa. Illalla syödään mitä kaapista löytyy, voileipää, muroja jne. Itse syön tosi vähän. Lämmintä ruokaa en yleensä viikolla ollenkaan.
Ruokakauppaan saa kyllä rahaa menemään, varsinkin jos sortuu heräteostoksiin.
makaroonilaatikko , kiusaukset (esim. kinkkukiusaus, jauhelihakiusaus)
jauhenlihakastike (kun raastaa sekaan vielä porkkanaa, niin saa sakeampaa , eikä jauhenlihaakaan tarvi niin paljon), erilaiset keitot: itsetehtynä, pinaattikeitto, jauhenlihakeitto jne.
Meillä syödään kerran viikossa myös yksi puuroruoka tai mannavelli kiisselillä.
Peruna on halpaa , samoin makaronit ja nuudelit. Tonnikalakin olisi, mutta meillä ei allergian vuoksi kalaa syödä. Jatkan jauheliharuokia joskus myös pavuilla ja linsseillä, tulee tuhdimpaa ruokaa.Usein teen myös munakkaita
(kinkku-juusto jne), sinänsä hyvä ruoka, että munakkaaseenkin voi sotkea sekaan melkein mitkä tahansa ruuan jämät.
esim. rainbow, euroshopper, pirkka ym.
ruokaa tehdessä teen yleensä niin paljon, et piisaa kahteen kertaan. esim jauhelihakeitto (400g jauhelihaa) riittää hienosti kahteen kertaan. tai jos teen vaikka jauhelihakastikkeen ja perunamuusia, niin seuraavana päivänä teen lopuista jauhelihaperunalaatikon. vihanneksista ja hedelmistä en säästä, mutta niistäkin ostan aina sitä mikä tarjouksessa kulloinkin on.
ja eineksiä ei meillä osteta ollenkaan.
T: 6 henkinen perhe
perunavelli, kasvissosekeitto, makaronivelli, uunipuuro ja muutkin puurot tietty.
Siinä lähes ilmaisia ruokia!
Mutta me syödään kuitenkin tosi terveellistä ruokaa. Mun mottoni on : ilmainen ruoka on halvinta :D
Me keräämme joka kesä kaksi kaappipakastinta täyteen metsästä marjoja (mustikka, vadelma, lakka, puolukka, karpalo, herukat, raparperi) ja sieniä sekä omenoita. Marjoista keitämme mehuja (emme osta kaupasta mehuja koskaan), hilloja (lettujen, pannareiden, pinaattilettujen ja kaaliruokien lisukkeeksi) ja marjakiisseleitä (korvaamme niillä jugurtit, toki joskus ostetaan jugurttia). Lisäksi syömme marjoja sellaisenaan (korvataan sillä kalliita tuontihedelmiä) ja käytämme niitä leivontaan (kakut, jäädykkeet & marjapiirakat, emme koskaan osta kaupan leivonnaisia).
Liha on omasta takaa (hirven lihaa). Kalaa myös pakastimeen verkoilla, lähinnä siikaa. Kesällä ongitaan ahvenia.
Esim. eilen meillä oli lounaaksi uuniperunaa ja hirvikäristystä, välipalaksi mustikka-karpalokiisseliä ja iltapalaksi pannaria, jonka päälle karviaishilloa.
ensi viikolla alkaa lomautus ja olen ajatellut ainakin leipoa itse leipää ja tehdä paljon keittoja jne. Meillä liha on se, mistä en haluaisi säästää. Omalta mökiltä saadaan sitten loppukesästä perunaa, sipulia, salaattia jne.
Lisää vinkkejä otetaan vastaan
eli luen ison marketin tarjouslehden kannesta kanteen ja laadin siltä pohjalta viikon ruokalistan, joka mukaan käyn kaupassa. Kaupassa pyrin ostamaan aina jos löytyy "laputettuja" tuotteita, eli niitä joissa päiväys on menossa umpeen. Jos on ylimääräistä rahaa, ostan myös pakastimeen jemmaan.
Teen kaiken ruuan itse ja leivon paljon sämpylöitä ja leipää. Yritän hyödyntää tähteitä mahdollisimman pitkälle. Esim. kastikkeita voi jatkaa säilykeherkkusienillä, porkkanaraasteella tms. samoin kuin soijarouheella. Kuivahtavasta leivästä voi tehdä lämpimiä voileipiä tai leipävanukasta, vanhenevasta maidosta voi tehdä lätty- tai pannaritaikinan pakastimeen jos sen syöminen sillä hetkellä koettelee linjoja.
Tarjoan lapsille välipaloina kotitekoisia kiisseleitä, puuroja, vispipuuroa, pannaria yms. Hamstraan pakastimeen marjoja itse poimien ja sukulaisilta saatuna. Samoin otan ilomielin vastaan kaikki perunat, porkkanat, kesäkurpitsat, salaatit, pavut yms. mitä sukulaisilta tulee. Kesäkurpitsaa laitan myös pakastimeen, samoin papuja.
Mies vie aina kotoa ruuan mukanaan töihin, laitan aina päivälliseksi sen verran reilusti että siitä riittää seuraavaksi päiväksi koko porukalle.
Ja liha- tai kalaruokaa ei tarvitse olla aina, esim. pinaattiletut perunoiden ja munakastikkeen kera ovat oikein oivaa ruokaa, samoin pasta tomaatti-kasviskastikkeen kera, perunamunakas on myös täyttävää ja edullista yms.
Kannattaa tavailla vanhaa kotitalouskirjaa myös, sieltä löytyy monia hyviä perusruokaohjeita jotka ovat myös edullisia.
Siellä on halpojen ruokien ohjeita.
Aloin noin vuosi sitten käydä kaupassa vain kerran viikossa. Suunnittelen viikon ruokalistan etukäteen ja jääkaapin ovessa on lappu, johon kirjataan ylös, kun joku asia loppuu. Ostan maitoja, jugurtteja yms viikon tarpeiksi, niissä on kaikissa päiväykset niin, että säilyvät kyllä. Muutaman viikon seurannan jälkeen oppii hyvin esim kuinka monta 1,5 l maitoa meillä kuluu normiviikkona. Ostan kaikki ruoka-aineet kerralla ja laitan pakastimeen osan lihoista / kaloista / kanoista jne, sellaiset, mitkä syödään vasta loppuviikosta. Ja myös leipää pakkaseen. Enkä mene kauppaan, vaikka mikä olisi lopussa, sitten eletään ilman. Alkuun tuli kyselyjä: miksei ole jugurttia, eikö ole juustoa leivälle... Nyt kaikki ovat jo oppineet, että ei ole juustoa, jos se sattuu keskellä viikkoa loppumaan, eletään ilman. Paistetaan vaikka kanamuna leivälle sen sijaan, tai laitetaan vihanneksia. Ja lapsetkin ovat oppineet sanomaan, että ketsuppi loppui, laita listaan jne.
Olen laskenut, että ruokamenomme ovat supistuneet n. 30 % tällä systeemillä. Eikä ole nälkä ollut kertaakaan. Jos lähtee kauppaan hakemaan "vain maitoa", niin mukaan tarttuu yllättävän paljon suunnittelematonta tavaraa. Siis ei pidä mennä.
Mut en itseasiassa sitä tee rahan takia vaan terveyden. yli 50g lihaa päivässä on liikaa aikuiselle saati lapselle (etenkin runsas punaisen lihan syönti yhdistetään useisiin syöpiin). Loppujen lopuksi on helppo vähentää lihaa ja lisätä esim. kastikkeisiin porkkanaa tai maissia tai vaaleita soijarakeita korvaamaan osa lihasta. Niin ja kaiken se on lisäksi edullisempaa :).