Miten opetan lapseni lukemaan? Kyseessä pieni lapsi
Tyttäreni oppi aakkoset 2 vvuotiaana, hän kyseli kirjaimista kovasti ja kerroin ne äänteinä, en siis AAA vaan aA jne. Hän oppi lukemaan yksittäisiä sanoja 3 vuotiaana. Huomasin sen kun hän yhtäkkiä kysyi rautatieasemalla että lukeeko tuossa "lipputoimisto" ja lukihan siinä. Siitä lähtien hän lueskeli pitkään yksittäisiä sanoja sieltä täältä enkä halunnut puuttua asiaan mitenkään, ajattelin että en tuputa enkä opeta lukemaa kokonaisia lauseita tai kirjoja.
Yhtäkkiä hän kuitenkin kyllästyi koko asiaan ja unohti "lukemisen". Nyt hän silloin tällöin lukee yksittäisiä sanoja edelleen ja kirjoittaa minulle ostoslistoihin tarvittavia asioita jne mutta ei edelleenkään lue lauseita. Toisaalta hän on aina kirja nenän edessä ja kerran sanoi myös että joskus hän oppii lukemaan "nopeasti":
Toivoisin teiltä opettajilta tai muuten asiasta tietäviltä neuvoja, miten tuon kunnolla lukemisen saisi loksahtamaan paikalleen kun tyttäreni jollain tapaa aika ajoin indikoi että voisi olla mukavaa lukea itse kirjoja. Kyseessä ei siis ole äidin kunnianhimo vaan jo opitun asian loksauttaminen lopullisesti kohdalleen. Luemme ääneen kirjoja päivittäin ja itse lukemisen oppiminen avaisi lapselle taas uuden oven oppimisen tiellä.
Kommentit (10)
se informaatio tulva, joka pienelle lapselle tulee kun oppii lukemaan. Eikä kuitenkaan osaa käsitellä vielä mielessään kaikkia asioita joita lukee. Voi aiheuttaa lapselle kohtuutonta ahdistusta.
minun autistisella pojallani on hyvä näkömuisti ja mone tluulevat että osa lukea, vaikka osaa vain ulkoa satojen sanojen kirjoitusasun
tyttäresi muisti ulkoa mitä jossakin luki.
olit edellisellä keralla sanonut sanan lipputoimisto ja se oli jäänyt
tyttäresi mieleen.
innostus ns. lukemiseen loppui kun muistikiintiö tuli tyttärellesi
täyteen
erittäin kiinnostunut kirjaimista ja numeroista..
osaa monia kirjaimia ja myös kirjoittaa jos kerron hänelle kirjaimet ja hän itse ne kirjoittaa ylös.osaa ihan itse myös kirjoittaa n.10 sanaa ilman apuja.
ajattelin kuitenkin antaa asian olla enkä edes yritä opettaa lukemaan ennen eskaria tai ekaa luokkaa.
Lukutaito on edennyt nykäyksittäin. Välillä saattoi mennä viikkoja niin että ei tehty mitään lukemiseen liittyvää iltasatua lukuunottamatta. Sitten poika luki taas yht äkkiä paremmin (=nopeammin) kuin ennen. Nyt ollaan siinä vaiheessa että poika (4,5 v) lukee kaiken minkä näkee vaikka sana vaan vilahtaisi ja olisi väärin päinkin. TV:n tekstit kiinnostavat nyt kovasti, ei ehdi lukemaan vielä kaikkea.
Ihan itsestään poika siis siirtyi liu'uttamisesta koko sanojen lukemiseen. Pitkät tai oudot sanat liu'uttaa edelleen nopeasti.
Aika siis tekee tehtävänsä, eipä teillä ole mikään kiire.
ilman äitini apua. taisi kirjaimet opettaa ja loput hoidin itse.
Minä en panostaisi lapsen lukemisen oppimiseen vielä. Voi olla, että lapsesta olisi kiva lukea itse kirjoja ja jos juttu on pienestä kiinni, niin tekisi varmasti mieli auttaa. Oletko kuitenkin varma, että haluat lapsen lukevan kaikki lööpit ja sensaatiolehtien kannet? Jos ja kun lapsi on aiheesta kiinnostunut, asia loksahtaa paikoilleen itsekseen.
Tyttäreni täytti juuri 5 vuotta. Eli kausi lukemaan oppimisen ja kokonaisten kirjojen tai lauseiden lukemisen välillä on pitkä. Ei siis vaikuta ihan itsekseen motivoituvan.
Hän osaa kuitenkin todistetusti lukea. Ei ole autistisia näkömuistin piirteitä, höpö höpö siis näille muutamille jotka ehdottelevat. Lapsi on täysin terve ja nopeasti oppivan oloinen monissa asioissa.
Lukeminen tapahtuu siten että luettelee kirjaimet ääneen ÄÄNTEILLÄ ja sanoo sitten sanan. Joskus itsekseen hiljaa kuiskuttaa äänteet mutta sanoo sanan aina oikein, on sitten pitkä tai lyhyt eli selvästi lukee.
Olemme aina lukeneet kahdelle tytöllemme paljon, aloitimme lukemisen jo syynnytyslaitoksella. Toinen tyttäremme on nyt 2 vuotias. Hänkin on verbaalisesti lahjakas, tekee loruja jo täyttä häkää. Olemme koonneet hänen loruista ja lauleluista jo pienen vihkon johon hän itse piirtää kuvituksena pääjalkaisiaan:-)
Kuopus oppi puhumaan vasta reilun yhden vuoden iässä mutta esikoinen oppi sanomaan muutamia sanoja selkeästi 7 kk iässä (anna, äiti, ei, nam...) Tätä eivät tosin neuvolassa uskoneet ensin mutta seuraavalla käynnillä terveydenhoitaja ällistyi kun tyttö sanoi 8 kk ikäisen äiti ja anna- sanat . Tuolloin tosin ei ymmärtääkseni lapsi tajua sanan tarkoitusta, jollain tapaa osasi ne vain tuottaa. Hän osasi 2 vuotiaana laskea esineitä 8 asti, tätäkään en osannut pitää erikoisena mutta eräs tuttuni sanoi että tuossa iässä eivät vielä hahmota lukuja ja esineiden määrää noin pitkälle. En tiedä onko totta, en ole jaksanut penkoa näitä tietoja mistään.
Eksyin hieman aiheesta mutta kaikenkaikkiaan haluaisin todellakin opettajilta vinkkiä miten lukemaan ylipäänsä lasta opetetaan.
Kiitos teille jotka kommentoitte asiallisesti, varmaankin voi olla kyse myös siitä että tietotulvaa tulee niin paljon. Tällä hetkellä hän on kiinnostunut rullaluistelusta, pyöräilyn opettelusta ilman appareita, laskettelusta (asumme pohjoisessa ja rinteet ovat melko lähellä) sekä uimisesta. Nuo kaikkihan vievät paljon pieneltä ajatuksia ja energiaa.
Jos lukemisen perusteet (äänteet-kirjaimet) ovat jo selvillä, ei tarvitse paljon muuta kuin antaa lapselle sopivaa lukemista.
Osta joitain tehtäväkirjoja, joissa tehtävät selitetään muutaman sanan ohjeella. Lapsi voi innostua tekemään tehtäviä itsenäisesti.
Lainatkaa kirjastosta kirjoja, joissa sivulla on kuva ja mahdollisimman vähän tekstiä.
Tärkeätä on edelleen lukea kirjoja lapselle.
Mielestäni lapsen saa opettaa lukemaan, jos lapsi on siihen halukas. Enemmän siitä on hyötyä kuin haittaa.
no eikö voi edetä ihan lapsen kiinnostuksen mukaan?
Jatkatte yhdessä lukemista ja jossain vaiheessa lukeminen joko loksahtaa itsestään tai sitten lapsi alkaa pyytämään tavausapua.