Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syyskuun sydämet - vko 18

27.04.2009 |

että kirjoitin otsikon vahingossa pienellä. No koittakaa löytää ketju siitä huolimatta!

Pola

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitanpa uuden ketjun näin maanantain kunniaksi.

Viime viikko:

[http://www.perhe.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.perhe.fi/…]

Aurinkoista viikkoa kaikille!

Pola

Vierailija
2/26 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko päivän olen ollut töissä ulkona, ja nauttinut ihanasta ilmasta.

Eilen sitten tein ne ekan vauva hankinnat. Kävin mll.n kirppiksellä ostamassa vaatteita muksuille, ja ostinpa muutamat pikkuruiset vaatteet vaavillekkin. Lisäksi ostin rintapumpun. Omani myin pois kuopuksen jälkeen. No, nyt on samanlainen tilalla.

Rinnat muuten särkee taas, ihan niinkuin alkuraskaudesta. Ajattelin että pitäiskö neuloa villaiset lämmittimet rintsikoiden sisään. Nehän toimis siellä ihan kuin push uppina ; )

Jorvista: mä olen synnyttänyt Kättärillä esikoisen, ja Josvissa kuopuksen (kun kättärillä oli niin ruuhkaa etten mahtunut sinne) Nyt menen suosiolla Jorviin. Siellä on tosiaan ihan allas, jossa minäkin lilluin. Henkilökunta oli mukavaa, ja huoneet vasta remontoituja. Tosin sielläkin oli hoitsuilla kova kiire kevätruuhkan takia, mutta kun oli jo toinen muksu, selvisin ilman apuakin vauvan hoidossa. Lisäksi talossa erikoislastenlääkäreitä. Mekin päästiin samantien sydänlääkärille, kun pienen sydämessä oli vähän häikkää.

Suosittelen kyllä ehdottomasti perhehuonetta, jos on esikoinen tulossa. Kättärillä oltiin perhehuoneessa, ja saatiin ihan kädestäpitäen opetusta, kun ei ollut aikaisempaa kokemusta vauvan hoidosta.

Viikonloppuna tuntui jo enemmän pieniä potkuja. Kovin kovin hentoja vielä, mutta saavat autuaan hymyn mun huulille.

Harakkahuttu 18+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo täällä pohjoisessa aurinkoa juuri tänään näkynyt ja sisällä on pitänyt olla, ko vanhin tyär taas lämpöinen ja räkäinen eli ei tainnu ab-kuuri tappaa korvatulehusta. Jos huomenna on kuumetta, nii päivystykseen soitettava aikaa.

*Sf-mitasta* Ite huomasin, että kyllä on todella heittoja mittaajasta riippuen. Viimeksi heitti 4-5 senttiä yhellä mittauskerralla ja sitten katoinkin nlakortista, että viime kesänä olikin monta eri mittaajaa, ko oli kesälomantuuraajia. *Onneli-Orvohan* kyseli tästä viime viikolla ja kannattaa tosiaan ottaa aina huomioon se mittaaja ja sen vaihtuvuus. Ja kyselit myös synnytyksen kestosta - mulla eka 14 tuntia/ponnistus 19 min (käynnistys), kakkonen 2 tuntia/13 minuuttia (vedet tihku/kalvot puhkaistiin) ja kolmonen varttia vajaa 5 tuntia/ 10 minuuttia (synnytys lähti omilla supistuksilla). Eli näin ne vaihtelee jokaiselta :)

*Masukille* ja *Sebastianille* tervetuloa joukkoomme =)

*Synnytyspelosta* Kannattaa EHDOTTOMASTI jutella neuvolassa ja sitä kautta saaha lähete pelkopolille eli ä-polille jutteleen kätilön/lääkärin kanssa. Ite kärsin siitä esikon jälkeen ja pääsin sitten halutessani pelkopolille, ko kärsin järkyttävästä synnytyspelosta. Tää käynti kantaa vieläkin, enkä enää pelkää synnytystä - suorastaan ootan sitä hetkeä. Se on niin ainutlaatuinen ja mahtava hetki <3

*Vakuutusta* ei oo hommattu edellisille eikä oo suunnitelmissa nytkään.

Meillä on samoja aatoksia *Harakkahutun* kanssa eli auto menee vaihtoon. Tai siis ostetaan toinen auto ja se on tila-auto. Merkki on vielä vähän epäselvänä. Meän perhe ei enää mahu oikein ees farkkuun, mutta sopu sijaa on antanut.

Ai joo ja mulla on jo kolmas raskaus, jolloin allergiaoireet ovat hävinneet. Esikon jälkeen tosin sainkin tän siitepölyallergiani, mutta nyt se on taas kadonnut, mutta tosi hyvä niin =) Omaan (.) ei mitään uutta. Lauantaina kävin ostamassa H&M:ltä satasella mammavaatetusta, ko omat normivaatteet alko jo ahistaan ja on huomattavasti mukavampaa olla.

No niih, nyt tais tulla maratooniviesti, joten vuoro seuraavalle =)

Vierailija
4/26 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime raskauksissa oon ostanut mammavaatteita Lindexiltä ja Kappahlista, ja nyt hämmästyksekseni kuulin, että ne on molemmat lopettaneet mammavaatteiden myynnin!! Eli mistäs ootte ostaneet kohtuuhintaisia äitiysvaatteita? Yhdet käyttökelpoiset housut löytyi kaapista mutta ehkä tarttis parit lisää, nyt kun normihousut ahdistaa.

H&M on tietysti, mutta parissa kävin (espoossa) ja kaikki oman koon vaatteet oli tietty loppu, farkkuja lähinnä kattelin. Kivoja kesähousuja oli kyllä, mut ei nyt ihan vielä niitä viittis... tai sit käy tietty niin, et kun niitä tarviis niin loppuneet on;/ Sit on Bebes, mut se taitaa olla aika hintava.

Eli, laittakaas vinkkejä!

Muuta ei just nyt tuu mieleen, toivun viimeöisestä työ-yöstä, väsyttää...

Sebastian2 rv18+

Vierailija
5/26 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipsan taasen, ihanaa kun kevät etenee ja on lämmintä..

Kiitti Amalia-Joel noista sf-mittatulkinnoista. Ite kun ensimmäistä odotan, ei ole mitään hajua noistakaan. Joten vähän hätäännyin, että mitäs mitäs tuo käyrien yläpuolella menevä luku sitten tarkoittaakaan. No onneksi on rakenneultra viikon päästä, eiköhän siellä sitten selviä, jos jotain omituista on tekeillä. Ja toki on varmasti mittaajastakin kiinni tuo luku.

Hankinnoista jo viime viikolla kyseltiin.. Vaunut on tilattu, sänky on reilu 30 vuotta vanha, eli ite samassa sängyssä oon nukkunut. Kaukalo pitää vielä ostaa. Vaatteita olen kirppareilta katsellut ja ostellut ja ajattelin kaiken muun "roinan" hankkia sitten kun sopiva tarjous kohdalle osuu.

Vakuutusta pohditaan, miehen lapsilla kun on melko hankalat ruoka-aineallergiat olleet pienestä pitäen ja omakin suku on allergista. Pääsisipä ainakin testeihin yms. vähän nopeammin yksityisen kautta.

Synnytyksestäkin oli jo viime viikolla puhetta, en ole kyseista tapahtumaa uskaltanut vielä ajatellakaan. Tai perusajatuksena on ollut itsellä se, että eiköhän sie sieltä ennemmin tai myöhemmin ulos tule. Mutta en siis suuremmin ainakaan vielä tapahtumaa pelkää/jännitä.

Auton kanssa on myös meillä ongelma. Miehen kaksi tenavaa kun vielä istuvat korokeistuimillaan, jotka vaativat kolmipistevytöt. Ja keskipaikalla on vain lannevyö. Ja etupenkillä airbag. Tenavat ovat vain joka toinen vkl, mutta kyllä silloinkin tulee koko porukalla liikuttua. Tila-autoa on täälläkin katseltu alustavasti..

Mammavaatteita ei tältä seudulta saa edes H&M:lta, joten huutonetistä ja kirppiksiltä olen niitäkin haalinut. Jo kuukauden verran on äitiyshousut olleet käytössä, nuo normaalit farkut kyllä menevät kiinni, mutta päivän aikana valuvat ikävästi alaspäin.. ;) Erikoisliikkeisiin en viitsi edes mennä noita äippävaateita katselemaan, en malta suuria summia niihin pistää.

Maha-asukas on koko päivän vedellyt voltteja, tai siltä tuo vellominen ainakin on tuntunut. Yleensä innostuu vasta illalla, kun mies alkaa sängyssä puhumaan..

Anis 20+1

Vierailija
6/26 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kiitos neuvoista, etenkin Amalia-Joelille ja Harakkahutulle!

Tuo Jorvihan alkaa kuulostaa oikein luksuspaikalta, pitääkin asennoitua sillä tavalla;-) Ja perhehuone ehdottomasti, jos vaan saadaan.

Vakuutuksesta

Olin sitä ajatellut, mutta juuri vähän aikaa sitten oli juttua (oisko ollut Hesarissa) siitä, miten ehdot ovat muuttuneet. Taitavat olla nykyisin kovin kalliita ja yhtiöt sulkevat paljon asioita vakuutuksen ulkopuolelle. Mutta pitäisi selvittää asia tarkemmin, tämä on vain viime aikoina syntynyt mielikuva. Varmasti vakuutus on järkevä, jos tosiaan on allergioita ja vakuutus kaikki sellaiset jutut kattaa.

Eipä muuta tällä erää. Tuntuu välillä kuin maha halkeaisi keskeltä. Ehkä siellä sittenkin joku kovasti kasvaa, ja paikat venyy ja paukkuu. Ensimmäistä odottaessa tunne on varmaankin voimakkaampi, vai? Onko teillä kokeneilla konkareilla käsitystä?

Pola 18+

Vierailija
7/26 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on masu täynnä omatekoista pitsaa ja hetki aikaa konella =)

*Sebastian* Voit tilata netin kautta tuolta H&M:ltä ja sitten kannattaa hyödyntää aina Huutista. Itekkin sieltä oon ostanut ja viime syksynä menin myymään siellä kaikki mammavaatteeni pois, ko aattelin, etten tartte niitä enää - toisin kävi ;)

*Anis* Jos sulla kokoajan kasvaa vauva käyrien yläpuolella se voi tarkoittaa isokokoista vauvaa tai sitten sulla on vaan paljon lapsivettä siellä. Ultrassa saat siitä varmuuden, kysy ite ultraajalta, jos eivät sitä kerro.

*Pola* Kyllä se varmaan taitaa olla niin, että ensimmäistä oottaessa paikkojen venyminen ja avautuminen tuntuu kaikista eniten, koska meillä "konkareilla" on jo löysät paikat ;) Vauvakin voi singutella itteensä siellä mahassa tosi paljon ja se on ahistavaa kyllä joskus. Itellä on tosta esikon ootuksesta (13 vuotta) jo niin kauan aikaa, että en meinaa muistaa =) Mutta esikolta kyllä sain "sotamuistoja" eli raskausarpia mahaan, iho sinku ja paukku. Kilojakin tuli silloin jotain 23! Nää kaks edellistä on menny vähillä kiloilla ja ilman arpia. Viimeksi tuli painoa vain vauvan, istukan, veden verran eli apaut 5 kiloa. Oli niin kiireistä aikaa, ko kakkonen oli vaan reilun vuoden tuolloin. Saas nähä miten nyt käy, ko nuorimmat on syksyllä 2,2 vee ja 1,1 vee...

Nyt pyykit kuivumaan.

Vierailija
8/26 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesta jutusta taas ollu puhetta, vakutuuksesta ainakin.. Se on kyllä niin hankala ja kakspiippunen juttu, että! Ollaan sitä jo mietitty, ja päädyttiin siihen, että ei sitä oteta. Kummallakaan meistä ei ole mitään allergioita, yms. Miehellä on superharvinainen oireyhtymä (ehkä periytyvä, ei edes olla varmoja periytyykö suoraan..), jota seurataan julkisella puolella todella hyvin, ja mielenkiinnolla tutkijat yliopistollisistakin sairaaloista tutkivat, kun näitä perheitä on Suomessa alle 10. Ja voihan olla, ettei vakuutus edes kattais tuota mahdollista oireyhtymän hoitoa, kiun se tiedetään, että semmonen voi tulla..

Amalia-Joel, KIITOS vinkkauksesta, että Kemissä on hyvä ja edullinen Lastentarvikeliike. Sehän on matkalla, kun täältä Pohjanmaalta sinne Haaparantaan ajelee, täytyy pysähtyä jo siinä! :)

Nyt alkaa uunista tulla niin hyvä tuoksu, että täytynee mennä syömään! Hyviä vointeja kaikille!

myym 18+2

Vierailija
9/26 |
29.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut jotenkin älyttömän väsy nyt, en ole edes jaksanu kirjotella.

Viime viikolla ole rakenneultra. Vauvalla kaikki ok, mitat vastaa viikkoja. Istuu perätilassa. Olin kyllä koko ajan tiedostanut missä asennossa hän siellä majailee, mut nyt kun lääkäri sanoi tuon perätilan ääneen, ni nous karvat pystyyn! Vaikka kaiketi on vielä tässä vaiheessa ihan normaalia että on perätilassa. Siinä käsityksessä minä ainakin oon ollu. Mut se lääkäri puhui siitä jotenkin niin kuin siinä olis jotain erikoista. Ja lopuksi vielä lohdutteli että kyllähän se VOI vielä kääntyä. Eikös hänen pitäisi mahtua tekemään vielä kuperkeikka siellä???

Sukupuolta ei pystynyt näkemään, juurikin tuosta asennosta johtuen. Mites te muut ketkä olette rakenneultrassa käyneet, saitteko kokoarvion, minkä kokoinen vauva on nyt?

Muistelisin, että esikolta kun kävin niin ultraaja kertoi arvion ainakin pituudesta. Nyt mitattiin vaan kallo. Muutenkin tuntui et infoa tuli paljon vähemmän kuin esikoiselta. Tai sit muistan väärin. Ja hintakin on näköjään pompsahtanu aika reippaasti. Esikoiselta maksoin noin 80-90 euroa ja nyt 150!! Huh.

Tuota väsyä lukuunottamatta olo on aikas hyvä. Pihaa on päässy siivoilemaan jo aika hyvin (meillä on yleensä TOSI pitkään märkä keväällä tuo piha). Mut tuo kukkapenkkien kitkeminen ja muu kyykkiminen tuntuu ottavan mahaan aika lailla. Viikonloppuna meinasin leikata/siistiä nuo ikivanhat juhannusruusut. Yhden sain leikattua ja sen jälkeen menikin pari tuntia sängyn pohjalla, kun maha oli niin kipeä, et kävelystä ei tullu mitään. Mitähän lie? Supistuksilta tuokaan ei tuntunu.

Vakuutuksista oli puhetta. Minen vielä tiedä otetaanko vai ei. Kohta kai pitäis päättää. Sen verran on lähipiirissä kokemusta, et jos on allergioita niin suosittelisin vakuutusta. Esikoisella vakuutus on, mut hän on ollu superterve lapsi. Tosin nyt hän sai melko kallista lääkettä ummetukseen, jota käytetään ainakin vuosi. Tuon vakuutus korvaa kokonaan, mikä on hyvä!

Hankinnoistakin keskusteltiin. Meillä oikeastaan kaikkea muuta on, mut vaunut, turvakaukalo ja amme on hankintalistalla. Esikosella on sellainen muotoiltu amme, olin todella tyytyväinen ja sellaisen aion hankkia nytkin. Onko kellään kokemusta F4 yhdistelmävaunuista?? Niitä myy ainakin vaunula.fi ja itse putiikki on kai Ilmajoella. Hinta alle 300 ja kovalla kopalla. Meillä ainakin tuo kova koppa on ehdoton kriteeri. Vaikuttavat perusvaunuilta ja hinta tietty houkuttaa. Tänne korpeen on turha mitään designvaunuja hankkia! Mut toisaalta sellaiset mitkä kulkis hyvin soralla, loskassa ja rospuutolla.

Esikosella oli kaukalona Gracon autobaby jalustalla. Tuo jalustasysteemi on minusta hyvä, inhoan niitä vöiden virittelyjä!

En nyt muista mistä muusta oli puhetta eikä ajatuskaan oikein kulje. Sori.

Hauskaa ja aurinkoista vappua kaikille!!

Santar + Mainio 21+4

Vierailija
10/26 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Perätilasta* Mulla oli kakkonen tukevasti pyllyllään ja pitkään. Sektiotakin jo mulle väläyteltiin - täällä EI saa synnyttää pt:ssa olevaa vauvaa enkä siihen muutenkaan ite lähtis. No enivei, mulla oli sen takia kontrolliultria ja viikolla 36 tyär sitte päätti ihan ite kääntyä pää alaspäin. Ja tiiän monta, joilla vauva ollu pt:ssa, mutta on kääntynyt jossain vaiheessa, yks tuttava oli viime viikolla menossa käännökseen, mutta vauva oli edellisyönä tajunnut ite kääntyä =) Eli kyllä mie sinuna oisin vielä aivan huoletta ton vauvasi pt:n takia vielä viikkoja. Saitko aikaa kontrolliultraan vai mitä ne meinasivat tehä asian suhteen? Vielähän ei tosiaan oo mitään ongelmaa, ko hyvin mahtuu masussa vielä pyörimään. Ja YLEENSÄ ne vauvelit tajuavat kyllä ite kääntyä pää alaspäin, ko viikot vähenee ja synnytys on suht lähellä.

Vierailija
11/26 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Santra: hyvä, että ultrassa vaikutti kaikki olevan kunnossa! Ei tuon perätilan pitäisi tosiaankaan olla vielä mikään "issue", ehkä sit kun viikkoja on 10 enemmän. Meillä oli siis ihan sama tilanne ja kätilö sanoi, että vauva ehtii pyöriä vielä monta kertaa ympäri. Mutta sitä kyllä ihmettelen, miksi se sitten on viihtynyt ainakin viimeiset kolme viikkoa perätilassa? Mitoista: tässä ultrassahan vauvan kokoa mitataan just tuolla päänympäryksellä, sit mahan ympäryksellä ja reisimitalla, joista tulee painoarvio ja arvio viikoista. Esim. meidän murunen oli rv20+6 ultrassa 370g ja vastasi viikkoa 20+4. Niin ja vaikka oli perätilassa, se sukupuoli näkyi älyttömän hyvin, kaipa se riippuu siitä miten ultraaja saa vauvaa kääntymään/näkymään. Toi teidän ed. ultran hinta 80-90e kuulosti TOSI edulliselta, ei täällä taida saada edes alkuraskauden ultraa tuohon hintaan! Että se 150e kuulostaa ihan kohtuulliselta.

Vakuutuksesta vielä: näillä näkymin ollaan vakuutus ottamassa, mutta mäkin olen kuullut, että ehdot ovat tiukentuneet ainakin sitten v. 2006 kun edellinen otettiin. Meillä vakuutusmaksu on ollut luokkaa 250e vuodessa ekalta vuodelta ja sittenhän maksu alkaa tippua. Mä ajattelen niin, että jos lapsi on terve, tuo satsaus on pieni hinta siitä terveydestä eli en näe että raha olisi mennyt hukkaan. Ja vaikka kunnallisella puolella hoidetaan myös hyvin, meillä juuri laajasti ruoka-allergisen hoito olisi ollut tosi paljon huonompaa kuin mitä nyt saatiin vakuutuksen turvin yksityisellä.

Siitepölyallergia: soitin tällä viikolla teratologiseen tietopalveluun ja sieltähän sitten oikaistiin neuvolan ja apteekkien ohje, eli antihistamiinia saakin ottaa ihan rajoituksetta. Nyt olen kolmena päivänä jo tabletin ottanut ja olo on kohentunut kummasti.

Muutoin (.): maha kasvaa vauhdilla, sf-mitta oli rv22 18.5cm - tosin painoakin oli tullut 2,5kg kuukaudessa :o. Mutta välillä etenkin lounaan jälkeen tuntuu, että vatsanahka repeää, pitäis vissiin käydä taas ostamassa Body Shopin kaakaovoidetta, jos se ehkäisisi raskausarpia (aiemmin niitä ei ole tullut). Ja seisoessa huomaan, että napa alkaa pikku hiljaa kadota näkyvistä, puolet on enää näkyvissä! Vauva touhuaa kovasti, eilen illalla sillä tais olla omat lätkämatsit, kun jumppasi melkein koko illan kun katsoin Suomen peliä :)

Sain Kelan paperitkin jo ja pitää viedä tänään palkanlaskijalle. Päätettiinkin viime tingassa niin, että otan sittenkin avustuksen rahana enkä pakkauksena.

Aurinkoista vappua kaikille!

Kerttukasperi rv 22+2

Vierailija
12/26 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää hyviä uutisia oli tullut rakenneultrista sitten viime lukemisen - hienoa! Meillä oli myös ultra tällä viikolla ja vauvalla oli kaikki mainiosti. Koko vastasi ihan viikkoja: pituutta ei kätilö maininnut, mutta painoa oli 340g, rv 20+1. Oli kyllä tosi helpottavaa, kun kaikki oli hyvin. Sukupuolestakin kätilö kertoi mielipiteensä, mutta ainakin toistaiseksi pidämme sen omana tietonamme.

Vakuutuksista on ollut puhetta. Meillä on esikoisella vakuutus, ja vaikka hän on ollut ns. perusterve, ollaan esim. flunssan vähänkään pitkittyessä viety herkästi yksityiselle, kun vakuutus kerran on olemassa. Ollaan haettu tälle pikkukakkosellekin vakuutusta, mutta vielä ei ole tullut siitä vastausta.

Hankinnoista olette kirjoitelleet myös. Santra1 etsi vaunuja mm sorateille. Esikoiselle vaunuja hankkiessamme kriteereinä oli juuri, että kulkevat melkein missä vaan, koiran kanssa kun tulee koluttua huonommatkin metsätiet. Gessleinin Swingit ovat olleet ihan loistavat. Nyt tosin jostain olin lukevinani, että niiden jousitus on muuttunut - meillä on vaunuissa nahkaremmijousitus, ja niillä pääsee hienosti eteenpäin vaikka kyntöpellolla (kokemusta on) :).

Turvakaukalot, hoitopöytä, pinnasänky ym. meiltä löytyvät esikoisen jäljiltä tälle seuraavallekin, mutta sisarusvaunut/rattaat ostimme jo, kun sopivat löytyivät käytettyinä. En olisi vielä näin aikaisessa vaiheessa niitä halunnut hankkia, mutta kun juuri tuota mallia on aika harvoin löytynyt myynnistä käytettynä, päätimme tarttua tilaisuuteen. Varastosta löytyy odottamasta Urban Jungle Duot ja niihin vauvalle kantokoppa. Kriteereinä oli jälleen maasto-ominaisuudet ja halusin myös mallin, jossa vauva katsoo kantokopassa työntäjään päin vaikka esikoinen onkin naama menosuuntaan. Rattaissa on molemmilla sitten kasvot menosuuntaan.

Kerttukasperin vauva oli eilen illalla pelannut omaa lätkämatsiaan - oma masutyyppini vaikuttaa myös varsin vauhdikkaalta. On tosi mukavaa, kun vauva vähän väliä ilmoittelee itsestään. Vatsa on tällä viikolla jo hiukan kasvanut, muttei edelleenkään näytä 'raskausvatsalta' eikä sitä varsinkaan vaatteet päällä huomaa. Onneksi kuitenkin vauva siellä kasvaa normaalisti.

Oikein aurinkoista Vappua kaikille ja hyvää vointia!

Onneli-Orvo

Vierailija
13/26 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas oli uusia hyviä ultrakuulumisia, onnittelut niistä!

Omaan rakenneultraan vielä noin puolitoista viikkoa aikaa, tuntuu pitkältä..Pari päivää tuossa ehdinkin olla taas vähän huolissaan, kun en tuntenut oikein liikkeitä (olen nyt tuntenut ne jo melkein parin viikon ajan), mutta eilen sitten taas alkoi potkua tulemaan! :) Oliskohan pieni ollut muutamna päivän kääntyneenä selkään päin ja potkinut sinne, kun en mitään tuntenut? Ja eihän vielä muutenkaan kaikkia liikkeitä läheskään tunne.

Kaikilla tuntuu olevan aika seesteinen olo nyt?! Onko tullut mitään uusia vaivoja tai mielitekoja?

Nyt valmistautuun kaupungille lähtöön ja ekalle pallojätskille!! :)

myym 18+5

Vierailija
14/26 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällä viikolla ollut jotenkin TOSI raskaana! Maha on pullahtanut todenteolla esiin ja kasvanut ja ei epäilystäkään, ettenkö olisi raskaana. :) Jotenkin ei ole edes lenkille jaksanut lähteä - kerran kävelemään ja eilisiltana kävin pyörälenkin kuopus istuimessa. Siinäpä ne. Sain tällä viikolla hankittua kasan äippävaatteita ja tuntuu het mukavammalta, kun on vaatetta, mistä valita - ja ennenkaikkea : mitkä ei kiristä ja purista ja ahdista! Vielä ähisen kengät (jopa nauhasellaiset) jalkaan seisaaltani, vaikka se jo hapenpuutetta tuottaakin. ;)

Olen tuntenut liikkeet jo nelisen viikkoa. Luulen kyllä, että jos en olisi jo niin monta kertaa tätä ennen kokenut samaa, en olisi niitä ensimmäisiä hipaisuja tunnistanut vauvan aiheuttamiksi. Nyt kun tiesi, mitä odottaa, osasi rekisteröidä ne "kuplat" ja "perhosen siiven hipaisut" pikkuisen liikehdinnäksi. Joka kerta tuntuu niin ihanalta, kun vauva ilmoittelee itsestään. Monenkin lapsen kanssa puuhatessa ja kotitöitä tehdessä silloin hetkeksi pysähtyy ja muistaa, että "niin, sinäkin pikkuinen olet menossa mukana!" :) Kun on jo neljä lasta, ei mitenkään pysty enää niin täysivaltaisesti paneutumaan raskaanaoloon kuin esikoista odottaessaan. Toisaalta ihan hyvä : aika kuluu sukkelammin, eikä ehdi huolestumaan ja hermoilemaan. Raskaus tuntuu jotensakin luonnolliselta ja "normaalilta" olotilalta - jos se nyt mitenkään on mahdollista! :) Itse en ole ollut huolestunut vielä mistään tässä raskaudessa. Jotenkin on luottoa, että homma etenee ja päättyykin vielä hyvin.

Vapun päivän ohjelmassa kummitytön synttäreitä ja sitten ihan vain kotonaoloa. Ehkä pihansiivousta, jos jaksaa. :) Mukava, kun ei ole pakko tehdä mitään, jos ei satu huvittamaan. Olen oppinut pikkuhiljaa ottamaan rennosti tämän porukan kanssa. Ja olemaan armollisempi itselleni - siivota voi huomennakin ja pyykkikone toimii seuraavanakin päivänä! Tosin tämän viikon siivoukset tein jo keskiviikkona alta pois.

Mieli on oikein hyvä pienoisesta raskaanaolon tunteesta huolimatta :), ja jotenkin, kun pääsi nyt tuon puolimatkan etapin ohi, jaksaa uskoa siihenkin, että aika tosiaan kuluu ja viikot karttuu ja kesästäkin voi nauttia myöskin isomahaisena! Silloin tammikuussa testiä tehdessä surin hetken aikaa sitä, että menee kesä itse edestään isomahaisena ähistessä. Kaksi edellistä kun ovat syntyneet elokuussa, niin tuntui, että on jo mennyt tarpeeksi kesiä "hukkaan" raskaana. Mutta mukavia muistoja on noiltakin kesiltä (-03 ja -06) mieleen piirtynyt. Ainakin ko. kesien sään muistaa jostakin syystä oikeinkin mainiosti! Molempina kesinä oli oikein kuumat ja helteiset heinä-ja elokuu, ja hiki virtasi!

Nyt toivottelen rattoisaa vapun jatkoa ja tulevaa viikonloppua ja lähden katsomaan, mitä sitä seuraavaksi. Mies tuossa tuhisee unessa vielä, ollut yöllä töissä raasu. :)

Hej då!

unnika 20+3

Vierailija
15/26 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olis semmonen pulma, että onko normaalia että nänneistä vuotaa jotain jo nyt kun olen vasta rv 19+3?? En tiedä onko typerä kysymys, mutta kun heräsin aamulla yöpaidassa oli nännien kohdalla kosteat kohdat..

Eilen ei vielä ollut tullut mitään. Ja neuvolaan ei voi nyt soitella niin ajattelin täältä kysellä, kun teistä on ollut niin paljon apua :)

Muuten on raskausaika mennyt aivan ihanasti.

Jenni ja möykky 19+3

Vierailija
16/26 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun ymmärtääkseni on mahdollista, että jotain vuotaa rinnoista jo nyt. Hormonit hyrrää! Huomaan hormonien hyrräävän myös, yleensä en helposti auringossa pala ja nyt on koko yläkroppa punanen ku mikä...

Luulin jo pääseväni helpolla, kun alkupahoinvoinnit loppu. Pari viikkoa sujuikin hyvin, mutta nyt tuntuu alkavan nivusten kipuilu, kylläpä onkin ikävän tuntusta! Ja selkää särkee ja mahaa kolottaa... :) Ei oo helppoo ei. Onneks on alkanu liikkeet tuntumaan, että tietää asioiden olevan suht hyvin, mutta kun nekin tuntuu liian harvoin mielestäni. Maanantaina on ultra, jospa se taas mieltä rauhottais hetkeksi. Sokerirasituksessa olin viikko sitten, alkuarvo oli just yli rajan ja ne kaks muuta rajojen sisällä. Nyt on sitte raskausdiabetes diagnoosinakin. Ei auta ku syödä porkkanoita, siinä se vika onkin kun ruokavalio on mikä on, täytyy yrittää skarpata. Mutta kun se suklaa on niiiin hyvää :D

Kaikille hyvää jatkoa ja aurinkoista lauantaita!

20+1

Vierailija
17/26 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta onneksi lämpö ja aurinko jatkuu ainakin täällä etelässä vielä tänäänkin.

Ja kaikilla tuntuu menevän varsin mukavasti muutenkin, ihanaa!

Eilen käytiin vappupiknikillä (yleensä ei ole suoriutunut aaton jälkeen...), ja sepäs olikin mukavaa - varsinkin kun oli niin hyvä ilma ja ihmiset hyväntuulisia.

Muuten tässä taaperretaan eteenpäin (vieläkin) liikkeitä odotellessa. En siis vieläkään niitä tunne, ja kohta on jo vaikea olla huolestumatta. Olenhan toki ensikertalainen, joten voi olla, että ne tunteekin myöhemmin. Mutta kun kaikki muut tuntuvat tuntevan niitä jo niin aikaisin, niin mäkin haluaisin ;-)

Maha on kyllä nyt pullahtanut esiin, eikä se enää ihan pelkältä lihomiselta näytä, että pidetään sitä hyvänä merkkinä. Vielä 12 päivää olisi rakenneultraan.

Sitä ennen pitäisi käydä vielä työmatkalla Ranskassa, ja täytyy myöntää, että vaikka yleensä ei sikainfluenssa kaltaiset jutut paljon hetkauta, niin nyt ihan aavistuksen verran huolestuttaa lentokentillä ja lentokoneissa hengailu (pitäisi vielä mennä Amsterdamin kautta, ja se onkin melkoisen vilkas paikka). Täytyy vaan koittaa huolehtia erittäin hyvin hygieniasta jne.

Ja tuleehan se tauti tännekin, jos oikein pahaksi epidemiaksi/pandemiaksi yltyy.

Tänään ja huomenna ajattelin mennä myös äippävaateostoksille, kun meinaa olla nuo alaosat vähän vähissä. Nythän sellaiset pitkät ja väljät mekotkin ovat tosin taas muotia, joten saattaapa löytyä ihan normaalivaatteistakin hyviä. Juuri sellaiset pitkät mekot olisivatkin helppoja, kun sitten menisi sekä ala- että yläosa samalla vaivalla.

Miten usein käytte muuten pissalla noin niinkuin keskimäärin? Mulla on usein päivällä sellaista, että ihan koko ajan on hätä - tai ainakin sellainen tunne. Välillä kun rakko sitten tyhjenee, tuntuukin vähän ikävältä tuossa mahassa ja on jotenkin vaikea nousta pystyyn. Mitään kirvelyä tai sellaista ei ole, kun olen miettinyt virtsatulehduksen mahdollisuutta. Kävin virtsakokeessakin torstaina, mutta vapun takia eivät ottaneet mikrobiologista koetta, vain kemiallisen seulonnan (joka olikin puhdas).

Ehkä vauva on siellä sitten jotenkin sellaisessa asennossa, että painaa juuri nyt virtsarakkoa pahasti. Ja jos siellä tapahtuu kovasti kasvua, niin kai sekin voi vaikuttaa siihen, että juuri tuossa keski-/alavatsalla on paljonkin tuollaisia outoja, kipeähköjä tuntemuksia. Minulla on melko lyhyt selkä, joten tilaa ei olekaan pikkuisella juuri levittäytyä.

Voihan tämä tietysti olla jotain hiivatulehdusta tai muuta vastaavaa. Täytyy seurata tilannetta ja mennä sitten tarvittaessa ensi viikolla neuvolan avovastaanotolle.

Oho, tulipas taas tilitettyä. Täytyypä lopetella.

Viikonlopun jatkoa!

Pola 19+0

Vierailija
18/26 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sulla oli toi eka arvo ja paljon teillä on raja-arvot?. Mulla ollu kahessa edellisessä raskaudessa rasituksessa paastoarvo 0,1 pykälää yli suositusten eikä mulle mitään rd-diagnoosia annettu. Mutta kuitenkin noi raja-arvot vaihtelee paikkakunnittain eivätkä ole aina sidoksissa valtakunnalliseen suositukseen. Yks kätilö ehotteli jo lääkitystä, johon EN suostunut, vaan ruokavaliolla ja kotimittauksillä pidin arvot normina. Nyt oli alkurasitus (vkolla 16) normi ja seuraava rasitus tossa vkolla 26-28.

Tossa muuten jotain infoa: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Ja joo - rinnoista voi tihkua jo odotusaikana maidonsekaista eritettä tai sitten ihan rehellistä maitoakin.

Vierailija
19/26 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
20/26 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps eli täällä ei paljoa muutoksia! Neuvola oli vappuaattona ja oli vihdoin noussut hemoglobiini 130:een 117:stä! Liikkeitä on tuntunut joinain päivinä tosi paljon, jonain päivinä taas ei melkein ollenkaan. Kerran vauva potki niin lujaa että mieheni jopa kuuli potkut kun hän laittoi korvan vatsalle :)

Kun neuvolassa viimeksi kuunneltiin sydänääniä, neuvolatäti vähän mietti että mikä mahtaa olla kaiku joka kuuluu vauvan sydämen lyödessä mutta hän epäili että johtuu vaan siitä että istukka on varmaan edessä. Toivotaan että ei ole mitään vakavampaa! :O

Mitäs muuta... No nyt näiden lämpimien päivien aikana olen käyttänyt paljon legginsejä ja tunikoja että ei ole vielä tarvinnut tehdä uusia äitiysvaateostoksia. ja jopa menee vielä vanhat legginsit jalkaan vaikka painoa on tullut jo 12 kiloa :/ Neuvolassa sanottiin että pitäisi jättää herkut väliin mutta omasta mielestä en syö NIIN hirveästi herkkuja että paino nousisi näin paljon. Kyllähän toi painonnousu huolestuttaa koska en todellakaan halua painaa mitään 90 kiloa viimeisilläni! Ja varsinkin jos en saa raskauskiloja pois raskauden jälkeen :(

Äitiysvaatteetkin maksavat niin paljon että ei ole raaskinut ostaa kuin yhdet äitiyshousut,rahaa kun ei ole meillä yhtään ylimääräistä näiden lomautusten aikana.

Joku myös kirjoitti täällä siitä Body Shopin kaakaorasvasta raskausarpia vastaan. Olen itse myös kuullut muiltakin että rasva toimii hyvin vaikka hinta ei olekaan se edullisin.

Jee,rakenneultra 1,5 viikon päästä. Hiukka jännittää! :)

Mutta tässä kaikki tällä kerralla! Voimia kaikille :)

Rockprincess ja Pikku Möykky 21+1