Elotähkien loppuvuosi
Ajattelin, että koko loppuvuosi saattaisi mennä yhdellä ketjulla, jos joulutohinat verottavat täällä surffailua.
Mutta itse asiaan. Olen nimittäin niin onnessani, kun viime yö meni tosi hyvin. Yleensä poika herää syömään parin tunnin välein, mutta viime yönä ensimmäinen unijakso oli jopa 5 ja puoli tuntia! Poika on ruvennut syömään kiinteitä jo aika hyvin ja illalla joi vielä 60ml maissivelliä, joka varmaan vei näläntunteen noinkin pitkäksi aikaa. Arvatkaa vaan jatketaanko maissivellin syöntiä joka ilta! :) Tosin itse heräilin koko ajan ja odotin, että milloin se herää... Mutta ehkäpä ensi yönä nukuttaa itseäkin hieman paremmin. :)
Palaillaan!
t.Tinja
Kommentit (33)
...Jouluvalmistelujen lomassa tulin toivottamaan jokaiselle Elotähkälle ja heidän perheilleen oikein lämmintä joulua :)
- Nautitaan jokainen olosta ja elosta
-AJ kera perheensä-
Toivottaa Netta-tonttu kera perheensä :)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=8944b4c9-d0fc-11dd-a5c5-…!
Palstailuun tuli reilun viikon katkos, kun keskimmäinen aloitti oksentamisen viikko sitten torstaita vasten yöllä. Sitten esikoinen perjantaina, minä lauantaina ja mies sunnuntaina. Onneksi vauva säästyi taudilta! Nokka tosin neidillä on tukossa. Sitkeä vatsapöpö tosin oli, sillä kulkeutui joulunpyhinä mukanamme mummolaan, ja sairastutti siellä väkeä, onneksi pyhien loppupuolella. Mielestäni olimme jo terveen kirjoissa, kun kyläilemään lähdettiin, ja käsiä pestiin ahkerasti, mutta niin vain pöpöläinen pysyi voimissaan.
Ykkimisöiden lomassa neitimme on nukkunut kohtalaisesti, jokunen yö on mennyt yhdellä syötöllä, ja sitten on ollut taas myllerrystä. Kiinteä ruoka illalla on ehkä hitusen helpottanut öitä. Aamuisinkin maistellaan kiinteää, silloin aina maistellaan uusia juttuja. Listalla ovat tähän mennessä olleet peruna, porkkana, mansikka, mango ja omena.
Yöunia parantaisi varmaan se, jos harjoiteltaisiin nukahtamaan omaan sänkyyn tissin sijasta. Tässä tautirumbassa asia ei ole ollut ajankohtainen, mutta sitten joskus.
Meidän neiti on vierastanut parin kuukauden iästä, tosin vain harvoin. Jos vieraiden naamojen joukosta ei löydy tuttuja, tulee itku aika herkästi. Kuitenkin jouluna harvemmin nähdyt tädit kelpasivat syöttämään ja juttukavereiksi.
Onnittelut Kohvelille plussasta. Meilläkin on lähipiirissä odottajia, ja olo on hieman haikea kasvavia mahoja katsellessa. Ehkä se neljäs sitten joskus... mutta ei ihan vielä, muutamaan vuoteen.
Nyt muihin puuhiin!
Aamumamma ja Ellis 4kk2vkoa
Mun tuurilla sivut ovat tökkineet pahasti aina kun koitan tänne kirjotella.
Luin noita teidän sosekokeiluja,aika rohkesti olette kokeilleet erilaisia makuja.Itse olen niissä tosi varovainen,muut muksut ovat nääs olleet allergisia aika monelle.Yhtä ruoka-ainetta tulisi kokeilla n.1kk verran ennen kuin siirtyy uuteen.Jos oireita ilm ja syöttää montaa ruokaa nii tutkiminen on hankalampaa.Näin minua neuvoi Oysin ihotautilääkäri.Me mennään edelleen peruna-porkkanalla ja mustikka-vadelmalla.Uutena makuna kokeiltu puolukka-mustikkaa.Nämäon näitä yleensä ei allergisoivia aineita.En missään nimessä uskaltaisi antaa mansikkaa,omenaa,puuroja.Mut jokainen tyylillään.
Uutta vauvaa ei tän jlk toivota.Nämä kolme on enemmän kuin uskalsin ikinä toivoa.
Kristian nukkuu 21-9.00 kahdella tai joskus jopa yhdellä 120ml syötöllä.Kovasti liikkuu lattialla ja pyörii ja kääntyy ympäri.Sylissä pitää hyppyyttää koko ajan.Nyt taas mentävä ettei pala ruuat kattilaan..T:Roosa ja Kristian 4 ja puol kk
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=3134cb8b-d5a0-11dd-854d-…!
eilen löytyi ensimmäinen hammas!!!!!T.Roosa ja yksihampainen Kristian
Täällä ollut aamuyöstä lähtien kova tuuli ja välistä luntakin viskonut - ei ole paras mahollinen keli rakettien ampujille. Me ei "juhlita" vuodenvaihtumista, koska meän pojat ei oo kotona. Teen tänään vain hyvää ruokaa...
Ite oon kuullu noista ruokahommista sitä, että viikko pitää ainakin antaa yhtä lajia kerralla, ennenko voi vaihtaa toiseen. Mutta jokainen tavallaan. Meillä neiti saa vaihtelevasti pottua, maissia ja hedelmäsoseita sekä velliä. Meinasin antaa bataattia kohta. Kiinteiden syöminen on vielä sellasta ulos sylkemistä. Nukkumisesta sen verran, että neiti vetelee öisin unta 11-12 tuntia putkeen ja päivällä onkin sitten tosi paljon hereillä ja parempi näin :) Ja paljon on nyt fyysisesti kehittynyt viime aikoina - jatkuvasti vääntää ittensä kyljelle ja siitä melkein ympäri. Juttelee melkoisesti.
Ja joo, mulla on menkat myöhässä...Ens viikolla teen uuden testin, ko edellisetkään eivät oo näkyneet viivana vasta, ko menkat ollu reilun viikon myöhässä. Saas nähä lisääntyykö lapsikatraamme 09/09:llä....
- *Oikein hyvää vuodenvaihdetta jokaiselle Elotähkälle*
-
Kohta viikon verran harjoiteltu pottua ja banskua syömään ja pikkuhiljaa alkaa sujua. Suu aukeaa kuin linnunpojalla, eli ilmeisesti on nälkä!? Neiti on kyllä kasvanut hienosti pelkällä rinnalla, mutta myös meidän yöt on olleet rikkonaisia. Parhaimmillaan tunnin välein on saatava tissiä.
Mutta yllätykseksi neiti jätti yhtäkkiä rintakumin pois! Pari viikkoa on maistunut tutti ja taitaa imuote olla sen verta voimistunut, että rinta pysyy nyt paremmin suussa ilman kumia. Mikä helpostus! Ei tarvitse olla niitä koko ajan keittelemässä... Ja etsimässä!
Käytiin tänään tytön kanssa jälleen vyöhyketerapiassa kun öisin tuntuu nälän lisäksi vaivaavan vatsa. Kamala huuto kun neiti hermostui :) Suosittelen edelleen kaikille vatsavaivaisille! Niin ja viimeviikolla tsekattiin varmuuden vuoksi korvat, ettei levottomat yöt vain johdu tulehduksest, mutta terveet olivat. Ja korvalääkärikin sai tuta neidin huonot hermot! Koko lääkärikeskus kuuli meidän rinsessa kiljui sydämensä pohjasta!
Nyt tekemään lisää soseita pakkaseen! Tietääkö muuten joku saako bataattia antaa vauvalle? Olisi vähän makeampaa kun tuo pottu.
T. Maija ja Oona 3kk 3vk
Täälläkin vedellään hyvällä ruokahalulla kiinteää evästä. Aloitimme viikko sitten mangolla, jota on nautittu aamuin illoin, parhaimmillaan purkki kertaheitolls. Huomenna tutustumme porkkanaan.... Iltaruokailun myötä yöt ovat täälläkin hieman rauhoittuneet, itse tosin kaappaan tytön aika herkästi yöllä viereen rinnalle, että pääsee itse jatkamaan unia.
Kyllä bataattia saa syöttää, näin jossain valmissoseenakin. Maissilla saa myös makeutta, ja porkkanalla.
Kävimme tänään neljän kuukauden neuvolassa. Pituutta oli 63cm, painoa 6615g. Tasaisesti neiti kasvaa ja kehittyy, mutta on pikkutirpunen verrattuna veljiinsä.
Kertaalleen tyty on pyörähtänyt vatsalleen. Kyljelleen kippaa kyllä herkästi. Nyt illalla olimme keskimmäisen kerhon joulujuhlassa, joka sujui neidiltäkin hienosti. Enemmän paimentamista oli ylienergisissä veljissä. Onneksi mummo lupasi ottaa pojat ensi viikonlopuksi mökille luistelemaan ja kuusenhakuun, saa keskittyä siivoamiseen ja loput lahjatkin pakettiin.
Mutta nyt iltapalalle1
Aamumamma ja Ellanoora 4kk tasan
Enemmän tai vähemmän kiirusta pitää..
Lauantaina meidän pirpana kääntyi masulleen ekaa kertaa ja sen jälkeen ei ole juuri muuta tehtykkään =) Ja arvatkaa kuka sai sen videolle!!!???!!! Aikani katselin sohvaperunana pojan touhuja ja mietin että saattais muuten kääntyä ja jaksoin kuin jaksoinkin hakea kameran ja juuri kun sain rec:n päälle, niin herra kääntyi, sopivasti siis ikuistettu =)
Rintamaidolla herra kasvaa hienosti ja en ole vielä edes miettynyt muuta antavani, muut lapsoset ovat tähän ikään mennessä saaneet vähintään velliä jo. Mut nyt ei jotenkin ole kiire. Yöt kuorsataan yhdellä kahdella syötöllä, joten aikas hyvä ja nyt ei ole muutkaan lapset herätelleet niin kyllä tässä jaksaa.
Kuinkas joko joku sai plussa uutisia ??? Eikös se testipuikko ollut kuumana jollain (anteeksi lahopääni). Itselläni kypsyy pikkaisen ajatus, että ehkä neljäs, sitten joskus, mutta nyt täytyy antaa kropan palautua hyvin ensin, muuten varmasti neljäs leikkaus on liikaa. Ja muutenkin ei ole vielä sellainen kytö, kun on ollut muiden jälkeen tässä vaiheessa.
Neuvola lääkärin varasin, mutta menee näiden pyhien takia vasta tammikuun 8. päivälle. Lääkärissä käytiin pyhänä, kun oli kuumetta ja hillitön yskä, mutta ei kuulunut mitään rohinoita eikä muita joten seuraillaan tilannetta. Kuumetta ei ole enää pyhän jälkeen ollut, mutta yskä on aikas karseen kuulosta, mut syö hyvin ja nukkuu suht hyvin, niin ei suuremmasta lie kyse.
Joo nyt täytyy mennä nuo vanhemmat rasavillit rauhottaa ennen kuin kolahtaa!!
-E- kera pojun 3,5 kk
Meillä oli tänään 4 kk lääkärineuvola - 6,520 grammaa ja 62,6 senttiä eli hyvin kasvaa neitonen. Lääkäri vaan hieman moitti pään huonoa kannattavuutta ja laiskaa yläkroppaa. Saatiin kontrolliaika kuukauden päähän, mutta en ole huolissani, koska lapset kehittyy niin eri tahtiin. Neiti sai kehuja yltiömäisestä seurustelustaan ja "juttelustaan" sekä hyvästä ihostaan :) Ens kerralla sitten tuleekin taas rokotetta kinttuun...
Ja mie oon syöttänyt bataattia meän vanhemmalla neitille ja alotan sen kohta myös nuoremmallakin - on makeampaa ja niin helppo tehä ite. Mukaan voi myöhemmin nakata porkkanaa ja mitä vain. Voin vaikka taata, että hyvin menee soseet alas :) Huomaa kyllä ravinnontarpeen kasvaneen, koska yöunet ovat nyt lyhentyneet parilla tunnilla nälän takia. Aamulla neiti herää tirpaseen pullollisen maitoa ja taas uni maistuu. Nyt nukkuu sängyssään väsyneenä neuvolakeikasta.
Ite oottelen tosiaan seuraavia menkkoja alkaviksi tossa parin viikon kuluessa - saas nähä, miten käy ;)
Nuorimmainen hajottaa veljensä kamoja, pakko mennä!
Vielä viikko jouluun! Kauheeta miten aika menee äkkiä, kohta on jo toukokuu ja äitiysloma loppuu! Toivottavasti sais asiat siihen kuntoon et vois jäädä hoitovapaalle.
Meilläkin on maisteltu jo viikko mössöjä, bataatilla aloiteltiin kun se ei oo niin mauton ku peruna. Nyt ollaan sit maisteltu perunaakin ja musta tuntuu et se aiheuttaa meidän pojalle kauheita ilmavaivoja. Ainakaan niitä ei aikaisemmin ollu ja nyt paukkuu yötä päivää. Onko jollain muulla samanlaisia kokemuksia perunasta? Me ollaan maisteltu vaan kerran päivässä ja oonki miettiny et jos ottas kohta toiselle kerralle niitä hedelmäsoseita kokeiluun.
Meilläkin ois toiveissa toinen lapsi, ollaan kyllä edelleen imetyksellä et jos tuossa helmikuussa kun poika on 6kk koittas ihan oikeesti raskautua. Senki takia haluaisin jäädä hoitovapaalle jos vaikka se pikkukakkonen tulis piankin.
Meillä ei vielä käännytä mahalleen, kyljelleen kyllä ahkerasti, arvelen että voi nuo meidän kestovaipatkin hieman hommaa hidastaa. Ovat meinaan aika tuhti pakkaus ja tästä johtuen ei meinaa takapuoli jaksaa seurata :) Ääntä kyllä löytyy, kiljahtelee ja huutelee. Ja yöt etsii varpaitaan (nukkuu unipusissa niin ei saa käsillä kiinni), josta johtuen kolisuttaa kissaverkkoa sängyn päällä. Meillä on verkko ihan kunnon rautaverkkoa, kun tuo meidän vanhempi kissa painaa vaatimattomat 8kg, eli kangasverkko paljon auta. Ollaan kyllä mietitty et jos pikkuhiljaa ottas verkon pois, isompaa kissaa kun ei poika paljon kiinnosta ja pienempi kissa on niin pieni et ei pysty pojalle enää mitään tekemään. Onko kellään kokemuksia kissoista ja vauvoista?
Oon muute ruvennu kirjottaa nää viestit ensin sähköpostiin ja sieltä kopioin tänne kun on kerran jos toisenkin viestit hävinneet matkalla.
Nyt kuuluu kutsuhuuto. :)
Me aloitimme kiinteiden maistelun jo kolmisen viikkoa sitten perunalla, mutta nyt viikonlopusta lähtien ollaan syöty jo tosi hyvin. Pari päivää on syöty bataatti-porkkanasosetta ja täytyy sanoa, että hyvin on uponnut. Aika makeaa se kyllä on, eli ei ihmekään jos poika tykkää. Mietinkin, että täytyy muutaman päivän päästä ottaa taas peruna tuon bataatin tilalle, ettei vaan ala sitä hylkimään. Aamupäivällä menee ehkäpä 1-1½dl vihannessosetta ja iltapäivällä koko pilttipurkillinen hedelmäsosetta. Tuntuu, että poika alkoi syömään kunnolla ihan yhtäkkiä. Niin ja eilen illalla meni yksi tetra maissivelliä, jonka johdosta meillä herättiin syömään vasta aamukuudelta. Tosi hieno homma! Kyllä äiti on tyytyväinen :) Rinnat eivät vaan tykänneet noin pitkästä syöttövälistä, mutta eivätköhän nekin totu pikku hiljaa.
Nyt poika heräilee...
Peruna voi aiheuttaa masuvaivoja/allergiaa, kuulemma sen tärkkelyksen vuoksi, jota siinä on. Bataattia suositellaan myös silloin, jos tosiaan vauva on allerginen/taipuvainen allergioihin
Voi apua viikko jouluun ja eikä mitään oikeastaan hankittu...
Meillä on kova konttausharjoittelu päällänsä... Ja olen koittanut rauhoitella jotta ei ihan vielä lähdettäisi... mutta ei mitkään konstit auta... Olemme maistelleet jo broileria ja nautaa... hyvin on pojalle maistunut eikä ole mitään oireita tullut... Neuvolantäti käski antaa ku mennään vähän painokäyrien alapuolella... Mut ei saatu mitään ylimääräisiä käyntejä koska mennään niin vähän. Meillä on yöt todella rauhaisia kerran syödään yössä ja muuten nukutaan...
Teillä oli puhetta noista uudelleen raskautumisista ja ilokseni voin ilmoittaa että mulla on seuraavan lapsen laskettuaika 18.9 2009.. Eli aika tarkkaan vuoden ikäero tulee lapsilla olemaan... Toisaalta jännittää ihan kauheasti että miten pärjään nyt kun on tuo poika jo tossa ja varsinkin jos olen yhtä pahoinvoiva kun tästä ensimmäisestä, että joutusin kaksikertaa tiputukseen kun ei vaan mikään pysynyt sisällä! Ja synnytys..... sitä pelkään kaikkein eniten koska tämä ensimmäinen oli niin kauhea...No mutta kai se hyvin kaikki menee...
toivottavasti :)
T: KOHVELI ja Santeri 5kk ja viikon
Onnea Kohvelille!! Ja voimia, voipi olla että sitä vähän tarvitset. Toivottavasti et nyt kuitenkaan tiputukseen joudu, vaan raskaus ja sitten myös synnytys ovat mielyttävimpiä kokemuksia tälle kertaa!!
-E- ja poju 3,5 kk
Suuret onnittelut raskautumisesta :) Jei! Ja kyllä sie pärjäät lasten kanssa - meillä on neiteillä ikäeroa suunnilleen saman verran, mitä teillä tulee lapsillanne olemaan (meillä 1,1 vee) ja hyvin on pärjätty, tosin onhan meillä noi kaks isompaa tenavaa apuna joskus askareissa. Ja koita muistaa, että synnytykset ovat kaikki erilaisia ja yksilöllisiä :) Ite esmes tein ekaa pari vuorokautta ja synnytyksen kesto oli muistaakseni 14 h. Kakkosta tein rapiat 2 tuntia ja kolmosta vajaat 5 tuntia (tää synnytys oli kaikkein helpoin). Ja mulla on sellanen kokemus, että synnytys synnytykseltä ne vain helpottuu ;)
Meän neiti sai eilen ekan kerran pottua ja vähän meinasi yököttää. Muutama lusikallinen meni alas ja tänä aamuna nukkuikin sitten taas normisti, kymmeneen asti.
Nyt pitää mennä, alkaa vanhempi tyär repeemään liitoksistaan ;)
....viikon päästä jo aatto. Me lähdetään lauantaina jo joulun viettoon ja edessä on 12 tunnin automatka Netan kanssa...jaiks!Pikkusen jännittää kuinka siitä selvitään, mutta tytön ehdoillahan sitä on mentävä ja pysähdeltävä tarpeeksi usein.
Kohveli: Onnittelut!!Taidat olla ensimmäinen meistä kuka on raskautunut jo uudelleen. Toivottavasti raskaus menee hyvin.
Tänään pitäis mennä tytön kanssa käymään mun työpaikalla hakemassa jokavuotinen joulukinkku-lahjakortti ja toivottamaan hyvät joulut.Ihan kiva käydä moikkaamassa työkavereita.
Meilläkään ei Netta vielä käänny mahalleen, mut kyljelleen sitäkin enemmän=)tuntuu että keikkuu kyljellään koko ajan ja kova punnerrus käy, että pääsisi siitä vielä kierähtämään lisää...mut ei!On se rankaa harjottelua..
Mut nyt täytyy taas joutua, että sinne töihin vielä tän päivän puolella ehditään...
~Sismus ja Netta 4kk~
Meidän neiti näyttää tankkaavan yöt ja kiukuttelevan päivät... Yöllä syödään parin tunnin välein, mutta tänä aamunakin neiti kiukutteli itsensä väsyksiin ja meni päikkäreille ilan evästä. Kummallista. Nukkui kuitenkin kaksi tuntia eli ihan hyvin.
Me vaihdettiin peruna bataattiin koska neiti rupsuttelee jatkuvalla syötöllä. Yöt ja päivät. Joskohan sitä uskaltisi siirtää ruokailun iltaan.
Huomenna mennään taas vyöhyketerapiaan. Toinen sessio tälle viikolle. Jos vaikka auttaisi öisiin mylläyksiin. Onneksi Oona nukuu 12 tuntia yössä. Muuten en jaksaisi jatkuvaa heräilyä... Päiväunet on kyllä lyhentyneet yöunien pidentyessä, harmi.
Vielä ei neiti pääse ympäri, mutta ärisee ja murisee kuin koiranpentu ja kyljeltä kyljelle pyörii innostuessaan. Ja on oppinut komentamaan. Karjuu ja kiljuu kovaan ääneen jos ei saa haluamaan palvelua...
Joulu on tässä torpassa unohdettu! Muutama hassu lahja lähisuvun lapsille on ostettu, muut jääkööt ilaman. Jos jaksan niin leivon Joulukakkuja tutuille.
T. Maija ja Oona
Tänne ei erikoisempia..Jäin tossa muuten *Kohveli* miettimään, että miten sua voi olla la 18.9, koska mulla oli edelliset menkat nyt tän kuun alussa ja jos oisin raskautunut, nii la ois mulla 8.9 ja mun raskaus ois nyt kestänyt 2 viikkoa ja hedelmöittyminen ois mulla tapahtunut puolessa välissä kuuta...Olikohan sua joku virhe tossa la:ssa? :) Tämmösiä jäi mieleen vain tosta sun päivämäärästä!
Nyt pitis mennä piparkakkujunan kasaamiseen ja koristeluun, joten moi!
Kaikki on tainneet lähteä Joulun viettoon kun on niin hiljaista..
Meillä nukuttiin pitkästä aikaa hyvin. Tuntuu tehoavan tuo lisäruok iltasellan ennen nukkumaan menoa. Eli nälkä on pientä vaivannut.
Onneksi tulee Joulu ja pyhät. Saa olla pakostakin rauhassa kun kaikki paikat on kiinni! En olekaan Joulua näin odotellut pitkiin aikoihin.
Mutta lämmintä ja miellyttävää Joulua kaikille Elotähkäläisille!
Toivoo Maija ja Oona