Elotähkien loppuvuosi
Ajattelin, että koko loppuvuosi saattaisi mennä yhdellä ketjulla, jos joulutohinat verottavat täällä surffailua.
Mutta itse asiaan. Olen nimittäin niin onnessani, kun viime yö meni tosi hyvin. Yleensä poika herää syömään parin tunnin välein, mutta viime yönä ensimmäinen unijakso oli jopa 5 ja puoli tuntia! Poika on ruvennut syömään kiinteitä jo aika hyvin ja illalla joi vielä 60ml maissivelliä, joka varmaan vei näläntunteen noinkin pitkäksi aikaa. Arvatkaa vaan jatketaanko maissivellin syöntiä joka ilta! :) Tosin itse heräilin koko ajan ja odotin, että milloin se herää... Mutta ehkäpä ensi yönä nukuttaa itseäkin hieman paremmin. :)
Palaillaan!
t.Tinja
Kommentit (33)
Onnittelut Kohvelille! Ihana asia tuo uudelleen raskautuminen ja varmasti kaikki menee hyvin. Minua huvitti eilen, kun kuulin kuinka mies "lauleskeli" pojalle, että tehdäänkö me sulle pikkuveli tai -sisko. Kuului puhuvan, että piilotetaan äitin pillerit ja tehdään sulle veli. :) Suloista, joskaan ihan vielä en haluaisi raskautua. Ehkäpä ensi kevään-kesän kynnyksellä voisi yrityksen aloittaa.
Meillä mennään nukkumaan kanssa pienen ähertämisen ja sätkimisen kanssa. Joskus saattaa nukahtaa rinnalle, mutta yritän välttää sitä ja laittaa pojan suoraan omaan sänkyynsä. Kauhea ähinä kuuluu vähän aikaa, tuttia lutkuttaa ja uniriepua heiluttelee. Muutaman kerran joutuu käymään silittelemässä ja pitämässä ikään kuin paikoillaan ettei heiluisi niin kovasti. Kaikista helpoiten poika nukahtaisi kyllä rinnalle ja sitä olen joskus harrastanut, etenkin, jos olemme yökylässä tai meillä on vieraita vielä pojan nukkumaanmenon aikoihin.
Niin ja siitä maissivellistä. Taisin innostua hieman liian aikaisin, sillä parina viime yönä poika on herännyt tavalliseen tapaansa yhden aikoihin ensimmäisen kerran. Ei kyllä ole syönyt koko tetrallista velliä, mutta ainakin puolet siitä. Kauhean hankalaa, kun en tiedä pitäisikö poika ensin imettää ja sitten odottaa tunti-pari ja antaa velliä sitten. Näin omat rinnat jäisivät hieman täysiksi nukkumaan mennessä, kun vellin jälkeen ei juurikaan jaksa enää imeä. Mutta näin nukkuisi varmaan hieman pitempään. Eilen nimittäin annoimme velliä seitsemän aikoihin ja sitten imetin hänet yhdeksän aikoihin ja tästä ei siis ollut mitään apua. Samalla tavalla heräili parin tunnin välein tuon ensimmäisen herätyksen jälkeen. Tylsää.
Tänään pitäisi lähteä vihdoin ja viimein ostamaan viimeisiä joululahjoja. Ei hirveästi huvittaisi, kun ei tarkkaan edes tiedä mitä etsisi.
t.Tinja
Meidän känkkäränkkäprinsessa on alkanut ierastamaan. Alkoi itkeä jo vyöhyketerapeutin nähdessään. Ja yhtä huutoa koko sessio. Ja jälleen ilman ruokaa päiväunille. Kun ei malttanut syödä terpian jälkeen ja nukahti heti vaunuihin. Kai tuo syö kun on nälkä?
Pieni pelko persiissä, että on tulossa vielä kipeäksikin. Isänsä on kovassa flunssassa, pitkästä aikaa. Voi kun ei tarttuisi.
Kamalaa touhuamisista nuo meidän yöt on vieläkin. Nukkumaan mennään rinnalle nukahtaen. Kunhan nukahtaa, se riittää tälle väsyneelle äidille! Omaan sänkyyn siirrän jos jaksan. Tällä viikolla on herännyt tankkaamaan niin monta kertaa alkuyöstä (tai illasta) että nosta yöllä sänkyyn jos jaksan. Tankkausten jälkeen vaatii ajoittain hieman rauhoittelua tai kapaloa, kun alkaa mönkiminen. Taitaa johtua vatsasta, muuta syytä en ainakaan keksi. Mutta nyt on nukuttu kuitenkin 21-9 ja syöty siinä välissä monta kertaa.. Kun olisi enemmän tilaa niin siirtäisin omaan huoneeseen. Nukkuisi varmasti paremmin... Talon valmistumista odotellessa......
Tänään yritän kokeilla hieman päärynää. Jos vaihaisi banaanin tilalle. Yhtä arvuuttelua tämä kyllä on.
Ja kaiken mukavan Jolun odotuksen keskellä neiti on päättänyt ettei syö kun makuuasennossa, eli sängyssä... Ei suostu sylissä syödä tissiä ollenkaan. Mahdottomia raivareita. Sama jos päivällä yrittää tarjota tissiä tiheämmin kuin 3 tunnin välein. Ihana kolmen kuun kiukku??
T. Maija ja Omppu
Nopsasti... Oli juu tullut pikku virhe... se la on tietenkin elokuussa eikä lokakuussa.... no mut pojan kanssa on nyt lähdettävä korvalääkäriin...
Pikaisesti vaan naputteleen - täällä kamalat loskakelit ja plussan puolella ollu jo monta päivää, saas nähä onko viikon päästä täälä pohjoisessakaan enää lunta!
*Maija.Mansikka* Meän neitikin on vierastanut jo muutaman viikon. Mun äitiäni ja miehen isää vierastaa kaikkein eniten :o Ihmeen aikasin mun mielestä jo alottanut ton vierastamisen. Ja toi banaani muuten saattaa sitten kovettaa masua...
Nyt mentävä!
Kohveli: Hirmu paljon onnea plussasta ;) Kyllä varmasti pärjäät kahden pienen kanssa =) ja synnytyksestä sanon kanssa että varmasti se hyvin menee ja ota nopeaa tuo pelko puheeksi neuvolassa saat sieltä ajan pelkopolille ja käyt siellä juttelemassa, se helpottaa varmasti =)
A-J: Sullahan piina viikko alkaa sitten sopivasti joulun jälkeen ;) toivottavasti joulu toisi plussan myös sinulle =)
Meillä on kans Santeri alkanut vierasteleen jonkin verran ja varsinkin mies puolisia henkilöitä. Santeri on myös oppinut kääntymään mahalleen ja alkanut harjoitteleen pörräämistä heh hassun kuuloista =)
Täällä syödään jo hyvin kiinteitä ja pikku hiljaa aloittelen puuronkin annon, yöt menee nyt hyvin kun annan korviketta, omat maidon tuotannot on jo hiipunut, kerran pari päivässä vielä imetän..
Mut nyt salkkareita vahtaan, heips
Sanna
Ensimmäinen Joulukakku uunissa ja pikkuneiti onnellisesti päiväunilla (jo yli tunnin!) parvekkeella.
Viimeyönä nukuttiin ihanasti 3 tunnin pätkiä ja heti syönnin jälkeen unta palloon! Tästä se lähtee :)
Jostain syystä maitoa nousee hirveästi enemmän kuin neiti suostuu syömään.. Ainakin ruokakerrat on harvenneet, määrä tainnut pysyä samana. Eikä yhtään auta noihin rintaraivareihin, että neiti syö harvemmin, joten rinnat on aina täynnä ja suihkuaa maitoa. Yleensä sitä sitten niellään väärään rööriin ja huuto on taattu. Täytyykin yrittää aina ennakoida ja tyhjentää hieman. Onkohan tämä imettäminen oikeasti tämän arvoista? Onko moni jo lopettanut imettämisen? Neuvolassa saa varmaa pahaa silmää jos moisesta puhuu. Varsinkin kun maitoa riittää...
Mutta rauhallista Joulun odotusta ja onnea plussaajille ja sitä toivoville :)
T. Maija ja Oona
...piipahtamaan ennen ku alkaa pakkaaminen. Ens yönä lähdetään siis reissuun.
Maija.mansikalle sen verran että voisin kuvitella että neuvolassa saattavat kattoa aika pahasti jos meinaat imettämisen lopettaa jos maitoa riittää. Ja toki se rintamaitohan on lapsen parasta ravintoa. Pystyisitkö pumppaamaan maitoa pulloon ja syöttää sit pullosta?Raivoaako sillon?Tai sit just ennen syöttöä lypsää rintaa tyhjemmäks ettei maitoa sit ihan niin hurjasti suihkua pikkusen suuhun?Tämmösiä tuli vaan mieleen...mähän en imettämisestä mitään tiedä kun Nettaa imetin vaan sen pari viikkoa.Ja voihan olla että oot jo näitä kokeillukin...
Ihmeellistä...Netta nukahti päiväunille ihan ilman tusaamista ja vänkäämistä. Tais olla jo niin poikki että uni vei voiton melkein heti kun sänkyyn pääsi.
Mut nyt toivotan kaikille tasapuolisesti OIKEIN HYVÄÄ JOULUA!!
"Kuuntele.....
tiukuja voit jo kuulla, joulu on jo porraspuulla.
Sytytä kynttilä, hiljenny tovi,
Avaa joululle ovi!"
Sismus ja Netta 4,5 kk
Piti pikaiseen tulla täällä vielä käymään ennen kauppareissua ja molemmat tytöt on nyt päikkäreillä, nii äiteellä hetki aikaa :)
*Maija Mansikka* 3:n kk iässähän on tiheän imun kausi ja silloin maitoa nousee vastamaan tarpeita. Ja noista kaikista imetyshommista kannattaa lukea: www.imetystukilista.net tai http://maitolaituri.imetys.fi/ Ja mitä tohon neuvolatätin sanomisiin tulee, nii käytä omaa järkeäsi, koska imetys on vain ja ainostaan sun oma juttu, ei kenenkään muun. Ite teet sen päätöksen jatkatko vaiko et! Mulla on kaikki lapset kasvaneet korvikkeella, koska oon imetyksen omasta tahosta lopettanut jo 2 kk:n seutuvilla, vaikka maitoa kyllä tursus ja pursus. Korvikkeellakin kasvaa terveitä lapsia ja niistä näyttäis olevan kolme esimerkkiä mulla täällä kotona :)
Nyt on taas mentävä!
Me lähdemme myös joululoman viettoon jo tänään. Ihanaa kun mieskin saa olla kotona melkein pari viikkoa. Tai siis meidän kanssa, kotonahan me ei joulua olla, vaan mummolassa.
Imetyksestä sen verran, että minä olisin myös aikalailla valmis lopettelemaan koko touhua. Alussa en kyllä tosiaankaan uskonut, että pystyisin edes imettämään näinkin pitkään, sillä se alku oli yhtä itkua ja huolta. Ja minulla kun tuota maitoa ei ole koskaan tullut kuin juuri pojan tarpeeksi. Ehkäpä siitä alun vaikeuksista johtuen, olen sinnikkäästi vaan imettänyt nyt kun se kerta onnistuu, eli emme ole antaneet korviketta lainkaan. Tämän takia en ole itse päässyt yhtään missään käymään koko tämän neljän kuukauden aikana, muualla siis kuin ruokakaupassa. Ärsyttää edes lähteä minnekään kun saa kellon kanssa kulkea, että on taas parin tunnin päästä kotona syöttämässä poikaa. En tiedä, olen varmaan tehnyt tästä suuremman asian kuin se onkaan ja nyt pojalle voisi jo korvikettakin antaa. Alussa minua vaan varoteltiin niin paljon, että vauva alkaa helposti hylkimään rintaa jos pullosta saa maitonsa paljon helpommin. No joo, tiedä sitten miten olisi käynyt. Ja pumpata en tosiaankaan ole voinut tuon vähäisen maidon tulon vuoksi. Tulipas purnattua...
Mutta sitten iloisempiin asioihin. Ostin eilen sellaisen paketin, jossa on tarvikkeet vauvan jalkapohjien "kipsaukseen" :) Siis, saa tehtyä sellaiset kipsiset jalkapohjat ja liimata ne sitten tauluun. Tuo taulunkehys tuli paketin mukana. En ole vielä kokeillut, mutta myyja kehui kovasti. Ja minähän uskoin. :)
Mutta nyt täytyy lopetella. Hyvää joulua vaan kaikille!
t.Tinja
imetyksestä ollut puhetta. meillä on kasvettu hyvin rintamaidolla ja hyvin sitä on tullut. nyt on pari viikkoa annettu illalla lisäksi 1dl korviketta, kun se ehkä vähän auttaa tuota illan tankkausmaratonia.
ja eilen syötiin porkkanasosetta ekaa kertaa - auttoikohan se kun eka unipätkä oli peräti 4 tuntia! (tosin itse en saanut unta, vaan valvoin ekat kaksi tuntia) katotaan miten käy tänään...
me mielellään kyllä jatkaisin imettämistä mahd pitkään, kun se on mun mielestä niin helppoa - aina on eväät matkassa ja sopivanlämpöistäkin. mutta voi olla että meiän rinsessa alkaa tarvii aika pian kunnolla muutakin sapuskaa, on sen verran iso tapaus - 3kk paino 7,2kg
etelänreissu olisi maaliskuussa, toivottavasti silloin vielä tissimaito riittäis pääasialliseksi ravinnonlähteeksi.
ja eikun syöttämään,
pömppä ja tyttö 3,5kk
Eli taas meni pyörimiseksi ja hyörimiseksi koko yö. Ja aamulla alkoi kivasti rintaraivareilla. Täytyy varmaan maanantaina ahdistella neuvolaa tämän tilanteen kanssa. Kuinkahan kauan on normaalia nuo rintaraivarit? Nyt illalla kokeilen kyllä lisämaitoa pullosta, jos auttaisi rauhoittamaan.
Se imetyksen lopettaminen tunuu kyllä hurjalta, mutta rankkaa on tämä raivoaminenkin.
Nyt antaman päärynää pienelle hikkusuulle!
Välillä olen käynyt lukemassa teidän juttuja mutten ole saanut aikaiseksi itse kirjoittaa aikoihin..
Meillä poika täytti kuun alussa 4kk. Täysimetyksellä mennään, mitat 4kk neuvolassa oli 68,5cm ja 8,4kg.
Yöt ollaan nukuttu kahella syötöllä alusta asti ja se passaa oikein hyvin :)
Nyt on jotain rintaraivareita ollut ilmassa ja myös päikkärit on jääneet aika lyhyiksi.. Ummetustakin ollut.. Liina on ainoa paikka mihin rauhoittuu satavarmasti, samanlainen liinalapsi siis kuin isosiskonsa.
Rintaraivareista joku muukin manasi. Ihan normaalia on, menee kyllä ohi. Joskus voi olla allergiaa taustalla mutta meillä on ollut molemmilla raivareita eikä esikoisellakaan mitään allerioita ole. En usko että maidonpuutteesta johtuu eli en usko että korvike auttaa. Yritä imettää eri asennoissa, liikkuen, eri lailla kuin normaalisti, yritä saada vauvan huomio hetkeksi muualle tai kokeile mennä pitkäkseen niin kuin olisitte nukkumaan menossa, meillä usein joku noista auttaa.
Mä jäin miettimään kans tuota kohvelin la:ta....että on ollu tooosi aikanen plussa jos tuo mainittu la on oikein...mut onnea kovasti vielä kerran kuitenkin!
Netta vetelee vielä sikeitään ja mä kukun hereillä. Kaveri tulossa parin tunnin päästä kahville. Täällä on yön aikana satanu pienen pieni lumen härmä maahan ja taas on paljon mukavemman näköstä. Ei sitä lunta paljon tarvi niin jo näyttää paljon talvisemmalle.
Vitsi, meillä ei Netta meinaa iltaisin rauhottua nukkumaan kovinkaan hyvin. Hirveä draivi on vielä päällä puol 11 aikaan illalla. Ei sängyssään kuitenkaan kitise, mut semmosta älytöntä tuhertamista. Unirätti pitää olla ja sitä neiti heittelee naamalleen koko ajan....ja sit kun ei saa sitä pois siitä niin menee hermot.Jos yrittää nukuttaa ilman rättiä niin siitähän se riemu vasta repeää=) Onko muilla elotähkillä minkälaisia "unirituaaleja"?
No mutta jos sitä siirtyis taas takavasemmalle....hyvää torstaita kaikille!!
S&N