Vauva ja opiskelu (2. asteen)
Olen 20v. nainen ja opiskelen ekaa vuotta merkonomiksi. Minulla on jo muutaman vuoden ollut vauvakuume, siis ei mikään sairaalloinen, vaan enemmänkin tarve saada lapsi. Olen aina halunnut olla nuori äiti, ja nyt tuntuu että vuodet käy vähiin. Lapset haluaisin tehdä ennen kun olen 25v. Kuumetta ei helpota miesystävän 4v. poika, joka asuu meidän kanssamme..
Tässä on muutaman kerran tehty raskaustesti ja vaikka raskautta ei ole toivottu, on negatiivinen tulos ollut aina pieni pettymys.
Olisiko ihan hullua saada vauva nyt? Koulu sujuu mainiosti, pelottaa että vauvan myötä en voi enää niin täysillä opiskella.
Miten muut toisen asteen opiskelijat ovat pärjänneet vauvan kanssa? Onko opinnot kärsineet pahasti? En nyt ihan heti ole suunapäänä raskaaksi tulossa, mutta jos vahinko kävisi, ei sekään haittaisi.. ;)
Kommentit (8)
Koulutus kestää 3 vuotta, eka pian käyty, 2 jäljellä. Jos siis vielä jaksaisi sen reilun vuoden odotella..
En nyt voisi sanoa että koulutus on helppo, sillä nytkin lähes kaikki vapaa-aika menee kouluhommissa. Ja viimesenä vuonna on vielä päättötyö.. Huoh.
Kaipaisin todella kokemuksia, jos joillain sellaisia on. :)
loppuun suorittamninen näyttötutkintona? Itsellä on kaksi pientä lasta ja suoritan näyttötutkintona hoitovapaalla. Tosin yo ja yksi ammattikoulutus on takana ja yritän 2 vuoteen saada suoritettua. opiskelu on aika vapaata tosin jonkun verran sitookin. Mutta jos raskaaksi tulisit niin voisitko näyttönä suorittaa loppuun? Jos miehellä mahdollisuus olla iltaisin vauvan kanssa? Tai ei nyt välttämättä huono vaihtoehto ole odottaakaan esim. vuosi.
Hmm, minkälainen systeemi toi näyttötutkinto on?
Tarkoitus olisi käydä koulu loppuun ja vasta sen jälkeen vauva. Meillä ei vaan ole nyt ehkäisyä, paitsi keskeytetty yhdyntä ja on siis ihan mahdollistakin että "vahinko" käy.
Sekin mietityttää, että tahtoisin olla vauvan kanssa mahdollisimman pitkään kotona (ainakin 2 vuotta), mutta eipä se taida onnistua, jos koulu edelleen kesken. Onko jollakin tietoa, kauanko ammattikoulussa "saa" olla?
Siihen, kuinka paljon voi opiskeluun panostaa, paljonko siihen jää aikaa - ja paljonko aikaa jää vauvalle! Ne joilla ei ole vauvaa, pystyvät tekemään paljon enemmän töitä opintojen eteen - tosin merkonomiksi opiskelevilla ei aina taida olla erityisen paljon motivaatiota panostaa opintoihin...mennään mistä aita on matalin...ehkä äidit pystyvät tehostetumpaa ajankäyttöön kun aikaa ei mene bilettämiseen yms. teinihömppään?
ja opiskelin toisen ammatin (puutarhuri) samalla kun muksun (ihanan pikku pojan) synnytin. Siis aloitin opisekelut tammikuusa, vauva syntyi heinäkuussa ja opinnot siinä sivussa. Silloin työssäoppimiset siirtyi tietty seuraavaan kesään, mutta hyvin meni. Mulla ihana turvaverkko, mies, mun ja miehen vanhemmat sekä ystävät. Opiskelu oli siis monimuotoa eli koululla oltiin viikko/kk., joten sinänsä helpompaa ja kotona piti tehdä se suurin osa. Ja ai niin, toinen lapsi oli 3 v. kun aloitin ja ei ollut ongelmia. Tämä vaan mun kokemus. Ja hyvät paperit sain. Jos ei olisi ollut monimuotoa, niin olisin varmaan hakenut päiväkotipaikkaa, nyt meni hyvin näin.
vielä vastaa, näyttöjä oli monta. Siis eri aineissa, osa koululla, osa työsssäoppimispaikoissa ja hyvin meni.
Kyllä minulla on ainakin motivaatiota vaikka kaksi lasta kotona onkin. Kaikista kursseista saatu 5, ehkä muutamasta 4. Opiskelen max. 4 iltaa viikossa 17.30-20-30. Kurssit voin valita itse ja pakko ei olisi käydä vaikka yhtäkään kurssia senkun menisin suoraan näyttöön. Mutta kun taloushallinnon töitä en ole tehnyt niin tunneilla istun ihan mielelläni. Mutta esim. asiakaspalvelua tai kieliä voin jättää suorilta pois. Ja on vähän vaihteluakin arjen pyörittämisen. Tosin ainoastaan yöt ja päiväunien aika on opiskeluaikaa, joten on se rankkaakin. Mutta itsepähän olen tieni valinnut. Kotona olen vielä 1,5v kunnes nuorempi täyttää 3v. työpaikka odottaa. Tosin alotin opinnot vasta kun nuorempi oli 7kk.
Eikös tuo koulutus kestä vain 2 vuotta? Eli jos muutaman kuukauden käytätte ehkäisyä, niin sitten voisitte alkaa yrittää lasta. Lapsi syntyisi valmistumisesi jälkeen.
Ja jos olen väärässä, ja opinnot vie 3v, niin sitten odotatte vähän yli vuoden ennen yritystä. Se ei ole pitkä aika.
Toisaalta, merkonomikoulutus on helppo, joten voisit varmasti opiskella myös äitiyslomalla. Kysele opettajilta tenttimis- yms mahiksia. Useimmat kurssit voi kai suorittaa esseinä tms.
Jos haluat parempaa äitisylomarahaa, niin sitten on käytävä töissä ennen lomalle alkamista.