Idiootti etäisä! Neuvoja?
Tilanne on siis seuraava:
Isä hylkää lapsensa vähän väliä erilaisin tekosyin, useasti syynä on uusi parisuhde. Nyt on vihdoinkin tavannut lasta jopa pari kuukautta suunnilleen joka toinen viikonloppu yhden yön. Olivat pahimmillaan 1½ vuotta näkemättä, sitten tutustuttiin uudelleen, käytiin leikkimässä ja nyt tosiaan yksi yö kerrallaan mennään, silloin kun isä ei peru. Lapsi tykkää käydä isällään, isä ei ehkä niin paljon tykkää, kun lapsi käy. Koko ajan muistuttaa, kun "Matti" ei usko mitään, on kärsimätön, ei siivoa sotkujaan, on nirso jne., eikä koskaan kehu.
Lapsi on erittäin vilkas ja arvaamaton 5-vuotias, eikä ole koskaan ollut pihassa yksin. Asumme suurehkossa kaupungissa, isä taas hieman syrjemmässä, mutta ei nyt ihan korvessa sekään. Tänään hän sitten oli päästänyt pojan yksin kerrostalon pihaan leikkimään, autotien viereen! Tämä ei olisi tullut tietooni, jos en olisi soittanut ja kysynyt, että miten on mennyt, "noo tuolla se pihassa leikkii", oli vastaus. Menin ensin ihan sanattomaksi ja painotin, että mene NYT sinne pihaan lapsen kanssa, hän ei ole koskaan ollut yksin ulkona, eikä osaa siellä olla. Se on yksi sekunti, kun lapsi juoksee auton alle ja siinä ei paljon se auta, että sinä näet sen ikkunasta. "No en minä tiennyt, ettei hän ole ollut yksin ulkona", hän totesi ja otti nokkiinsa, kun käskin häntä sinne menemään. Hän sanoi vielä, että "on tuolla jotain muita aikuisia", johon totesin, että heidän tehtävänsä ei ole vahtia sinun lastasi.
Tämä on ihan uskomatonta! Siis tuo ihminen ei ole yhtään kiinni tässä maailmassa. Selittää aina, kuinka "kyllä silloin, kun minä olin tuon ikäinen..", joo, siitä nyt ei ole kun pian 25 vuotta, ajat on ehkä vähän muuttuneet! Sitäpaitsi hän on kasvanut maalla, missä on muutenkin vähän eri meininki.
Haluaisin pitää yllä isä-lapsi-suhdetta ja paljon olen sen eteen tehnytkin, mutta tuo ihminen on niin omituinen, hän ei tajua lapsista mitään, eikä elämästä oikein muutenkaan. Sitten kun hain lapsen, mies oli siinä pihalla ihme kyllä mukana, lapsella oli päällä välikausiasu, sisähousut, villapaita ja pipo. Hän oli ihan tulipunainen ja litimärkä hiestä ja pyysi vettä, kauhea jano. Ulkona lähemmäs 20 astetta lämmintä.. Ei tekisi mieli viedä lasta enää ollenkaan, mutta pakkohan se on! :(
Mitähän tälle tilanteelle voisi tehdä? Jos alan liikaa neuvomaan, niin mies ottaa nokkiinsa ja sanoo pian taas, että älä tuo sitten ollenkaan, ja jos en neuvo, niin se meininki on sitten tuollaista. Vaikeaa!
Kommentit (27)
En minä nyt tietenkään mitään älytöntä sympatia-vyöryä odottanut, onhan tämä sentään AV, mutta minä olen siis niuho, kun en luota lapsen isään kasvattajana ja hoitajana, kun hän piti 1½ vuoden tauon noista tapaamisista, eikä tunne lasta ollenkaan?
Isä ei siis tunne lasta, eikä meidän kodin sääntöjä ja tapoja, eikä me niistä oikein hirveesti olla keskusteltukaan, kun pelkään, että isä ottaa nokkiinsa ja hylkää pojan taas kerran.
Mutta olen mielummin niuho ja ylihysteerinen äiti, kuin sen lapsen äiti, joka päätyy Iltalehden otsikoihin auton alle jäämisen tms. takia.
Onko kenelläkään muulla kokemuksia, tai vinkkejä tähän hankalaan tilanteeseen?
Ap
Olen siis kertonut mitä lapsi tykkää syödä, mitä ei voi syödä, paljonko piirrettyjä olisi sopiva katsella (tämä ihan senkin takia, että jos liikaa katselee, niin lapsi on aivan mahdoton), mihin aikaan yleensä menee nukkumaan, iltarutiinit, miten on paras saada lapsi tottelemaan (ei huutamalla, vaan perustelemalla) ja ihan yleisesti ottaen tavallisesta päivärytmistämme, lapsen luonteesta, mitä hän tykkää tehdä, miten toimia kiukuttelutilanteissa, lapsen päiväkodista, harrastuksista ja kavereista jne. ja olen sanonut isälle, että meidän rutiineja ja sääntöjä ei nyt pilkun tarkasti tarvitse noudattaa ohjekirja kädessä ja että kysyä saa, jos siltä tuntuu.
Olen myös sanonut, että käymme yhdessä ulkona, eli pidin selvänä, että hän ymmärsi, että poika ei ole yksin käynyt, mutta ilmeisesti se ei ollutkaan selvää. Enkä minä pakota isää mihinkään, kyllä hän itse aina välillä haluaa lasta ja lapsi haluaa sinne. Aika kurja kirjoitus sinulta kyllä!
Kiitos asiallisista vastauksista!
Ap
Äiti on aina av:lla väärässä ja isä oikeassa, vaikka mitä tekisi. Sekin ketju oli hauska, jossa äiti kyseli, pitääkö hänen päästää exän alkoholisoitunut ja mielenterveyongelmainen naikkonen kotiinsa - av-mammojen mielestä pitää.
lasta, mutta toisaalta et taas halua, että lapsi menee sinne.
Ei asia varmaan etene, jos et puhu hänelle suoraan, miten haluat, että toimitaan.
niin mies on parka, kun sillä on niin niuho vaimo. :D
Mutta alan olla niin väsynyt ja kiukkuinen, että parempi kun menen nukkumaan ja tulen huomenna katsomaan, josko olisi tullut muutama asiallinenkin vastaus! :)
Hyvää yötä!
Ap
Ai tämä ketju tuli taas ylös, vastaan muutamaan kysymykseen.
Niin eli ei etäisä nyt idiootti ole, tuli kiivastuksissa valittua hieman väärä sana, mutta kyllä hän melkoisen toivoton tapaus on.
Vien ruokaa lapselle siksi, että miehellä ei ole kuulemma rahaa ostaa sitä. Valitti minulle viimeksi, kuinka hän osti viimeisillä rahoillaan sitä ja tätä ja "eihän tuolla nirppanokalle mikään kelvannut". Oli perumassa tapaamista sen takia, lupasin viedä, koska lapselle olin jo sanonut, että hän pääsee isälleen.
Kuskaan siksi, että miehellä ei ole ajokorttia, se on luukulla rattijuopumuksen takia. Että sellainen pyhimys! :)
Ap
itse ihan kp! Ei tulis mieleenkään "pakottaa" isää tapaamisiin. Pitäisin lapsen kotona enkä väkisin yrittäisi luoda isä-lapsi suhdetta. Ei se ole välinpitämättömyyttä, jos idiootti äiti ei kerro lapsen asioista. ihmettelen kyllä miten ap voi olettaa että isä soittelisi ja kyselisi "mitä voi lapsen kanssa tehdä", mene itse sinne lapses kanssa yöksi, jos kerta pitää petaa ja makaa sun säännöilläsi.