APUA,vauvan kuivat yöyskähdykset,ASTMAAKO?
Vauvani 4kk nykyään yskähtelee öisin pari kertaa kovasti, yskä on kuivaa. Samoin päivällä välillä tulee pari kuivaa yskähdystä. Välillä myös rohisee hengitys mutta lähinnä syötön jälkeen/aikana. Pelottaa astmamahdollisuus. Onko näiden perusteella syytä huoleen tai tutkia asiaa?
Jos astma on, niin mistä se voi johtua kun elin raskausaikana normaalisti eikä vanhemmilla ole astmaa tai allergioita, tosin veljeni on allerginen eläimille kuten miehen isä myös ja äidilläni on ihotauti. Muuten tervettä porukkaa
Kommentit (22)
itkuun, yskään, pukluun, pieruun ja muuhun tuota refluksia syyksi. ihan voit itse päättää käytkö tarkistamassa onko siitä kyse. itse olen kolmen lapsen äiti ja sitä mieltä että kuvailemasi oireet ovat ihan normaaleja.
tuo rohina syötön jälkeen johtuu siitä että maidon takia jää "limaa" kurkkuun joka rohisee. se on ihan normaalia. yskään en osaa sanoa mitään. jos jatkuu pitkään(2-3viikkoa), kannattaa lääkärissä käydä.
siis silent refluksi? Onko lapsi muuten tyytyväinen? Nukkuuko hyvin? Puklaako paljon? Googleta esim. silent refluksi!
mutta päivisin nukkuu tosi vähän, puklaa jonkin verran ja jopa tunnin kuluttua syömisestä.
Se on outoa kun syötän pullosta niin vauva tavallaan nielee ensin ja alkaa SAMANTIEN itkemään ihan hirveästi, ihan kuin se nieleminen sattuisi. Olen ajatellut että se johtuu että vauvaa harmittaa liian nopeasti tuleva maito mutta voisiko se olla jotain muuta? Tavallaan kuuluu "klung", kun vauva nielaisee ja alkaa HIRVEÄ itku.
AP
Meillä 4kk refluksivauva, oireina juuri nou kuivat yskät, kuten mysö sellaiset "väärään kurkkuun"yskät, hikottelu, kupliva kuola, huonot unet etenkin päivällä, jatkuva hengityksen rohina ja aivastelut.
eli ei siis mahdotonta, että kyse olisi ruuan takaisinvirtauksesta ylös ruokatorveen ja suuhun. Tämä taas voi johtua ruuansulatuselimistön rakenteesta (esim. löysä sulkijalihas välillä mahalaukku-ruokatorvi tai esim. maitoallergiasta). Käyttäisin lasta lääkärissä - kannattaa muistaa, että silent refluksi ei ole kaikille lääkäreille kovin tuttu. Ystäväni lapseilla on ko. vaiva ja siksi se on minulle tuttu. Diagnoosiin pääsy vaan on ollut monen mutkan takana.
Kannattaa viedä pikimmiten lääkäriin, mieluiten suoraan gastro-enterologille, tavan neuvolalääkärit ei yleensä tunnista silent refluksia.
mutta päivisin nukkuu tosi vähän, puklaa jonkin verran ja jopa tunnin kuluttua syömisestä.
Se on outoa kun syötän pullosta niin vauva tavallaan nielee ensin ja alkaa SAMANTIEN itkemään ihan hirveästi, ihan kuin se nieleminen sattuisi. Olen ajatellut että se johtuu että vauvaa harmittaa liian nopeasti tuleva maito mutta voisiko se olla jotain muuta? Tavallaan kuuluu "klung", kun vauva nielaisee ja alkaa HIRVEÄ itku.
AP
seassa mutta olen luullut sen olevan normaalia. Googletin silent reflux ja löytyi keskustelupalstoja joissa tosi vaihtelevia oireita. Jos soitan neuvolaan tästä asiasta niin ottaako ne mut vakavasti kun viimeksi terkan mukaan ei mitään hätää vaikka vauva yskii? Tuo tuttipullohomma on kyllä häiritsevä ja joka kerta sama juttu, tissistä syö mielellään mutta tuttipullosta otettuna nielaus saa aikaan kamalan itkun. Vauvalla on myös vakuutus, joten pitäisikö mennä yksityiselle?
Mielestäni vauva on välillä myös hieman "apaattinen" motorisesti, luin että toisilla sekin on ollut merkki refluksista?
mene suoraan yksityisella gastro-enterologille. Muu on ajanhukkaa.
t. refluksivauvan äiti
kunnossa, kuuluu silent refluksiin ... ellei satu tosi asiantunteva lääkäri tai terveydenhoitaja. Kannatan yksityiselle lastenlääkärille menoa.
tuota silent refluksia.
ja onpa eka kerta kun sairauden oireisiin kuuluu "ammattilaisten ja lääkäreiden mielestä kaikki on kunnossa".
joopa joo.
3 lisää ; tuokin, että neuvolan mielestä kaikki on kunnossa, kuuluu silent refluksiin ... ellei satu tosi asiantunteva lääkäri tai terveydenhoitaja. Kannatan yksityiselle lastenlääkärille menoa.
eli menee aika hakuseen noi jutut.
silent refluksiin ei nimenomaan kuulukaan puklut;).
En todellakaan lähtisi viemään noilla selvästi ensimmäistä lastaan hoitavan äidin kuvailemilla "oireilla" 4-kuista mihinkään erikoislääkärille.
Jos vauva syö hyvin, kasvaa eikä ole iho-oireita niin hänellä on mitä todennäköisimmin kaikki kunnossa ja erittäin ylihuolehtivainen äiti.
Silti silent refluksi. Mitä se on sinulta pois jos ap käyttää vauvansa lääkärissä??
En todellakaan lähtisi viemään noilla selvästi ensimmäistä lastaan hoitavan äidin kuvailemilla "oireilla" 4-kuista mihinkään erikoislääkärille.
Jos vauva syö hyvin, kasvaa eikä ole iho-oireita niin hänellä on mitä todennäköisimmin kaikki kunnossa ja erittäin ylihuolehtivainen äiti.
lääkäreiden keksimä "sairaus" jolla hiljentää ylihuolehtivaiset äidit, joille ei kelpaa se, että vauvaa ei vaivaa mikään. tuntuu että joka toisella vauvalla on nykyään tuo sairaus.
ap:ihan kunnossa se sinun vauvasi on. se vauvan tuttipullosta juomisen aikana kuuluva ääni johtuu juuri siitä että tuttipullosta maito tulee kovemmalla paineella ja rinnasta taas pystyy säätelemään virtausta imemällä. muutoinkin kuvailemasi "oireet" kuullostavat ihan normaalilta.
T. kolmen äiti
Ilmassa leijailee kaikenlaista.. Katupölyä, siitepölyä ym.. omakin 1kk:n ikäinen vauva yskii ja tulee "likaisia" räkäkökköjä nenästä aamuisin, en olisi huolissaan. Veikkaan "allergiaa". Päivisin vaan ulkona riepu suojaksii vaunun päälle ettei pölyt pääse vaunuihin ja seurailisin. -itse kun älysin laittaa rievun vaunun päälle tuossa vajaa viikko sitten, niin on oireet helpottuneet.
Vauvalle laitetaan ohut letku sieraimesta mahaan mittaamaan ph:ta vuorokaudeksi. Takaisinvirtaus voi pitkään jatkuessaan aiheuttaa myös ruokatorven tulehdusta, eli ei tosiaankaan ole mikään "lääkäreiden keksimä" juttu. Pahimmillaan tilanne voi mennä siihen, ett vauvan ruokatorvi on niin pahoin tulehtunut, ettei suun kautta ruokinta enää onnistu, vaan joudutaan ruokkimaan peg:in kautta (avanne vatsanppeitteiden läpi suoraan mahalaukkuun).
Ja ei mene ristiin tässä mitkään neuvot,
refluksiin kuuluu pulautukset, silent refluksiin ei. Sama tauti kyseessä, eri "muodot vain".
t. refluksivauvan äiti
enpä usko. mutta ihan rauhassa saa tuhlata rahansa yksityiseen lääkäriin taudissa jota "lääkärit eivät voi todeta koska kukaan ei tunne tautia ja johon kaikki oireet täsmää ja vaikka ei täsmäisikään on joku rinnakkaistauti minkä oireisiin saattaa täsmätä tai sitten ei".
ette oikeasti taida tajuta kuinka idioottimaisilta nuo teidän taudinkuvan oireet kuullostavat. jo tällä viikolla on ollut ainakin 4 keskustelua missä vauvan yskään, pukluihin, itkuun ja kaikkeen muuhunkin on selityksenä tämä sairaus.
vauva siis nukkuu 10h yöunet heräämättä eli todella hyvin, näin ollut jo 2kk iästä alkaen. sulkeeko tämä refluksin pois? iho-oireita ei hirveästi ole, välillä posket punottaa mutta olen paikallistanut sen tomaattiin