*****MAALISMASUT VK 51******
Kommentit (31)
maikku80---2.3.---3.---Joensuu---28/28---P-KKS
Woodbecker---12.3.---Pääkaupunkiseutu---29/32---Jorvi
kotilo---18.3.---3.---Pohjois-Uusimaa---29/33---Hysa
Taas uusi viikko aluillaan...outoa, tämä viikko vielä ja sitten 3 viikkoa yhteistä aikaa miehen ja lasten kanssa. Miehellä ei ole ollut koko yhdessäolomme aikana (5,5 v) näin pitkää yhtenäistä lomaa! Ihanaa! Ja hän on sen kyllä ansainnut! Aina ennen ollut vaan kesällä viikko yhteistä lomaa.
Sitten lähdetään vaunuostoksille! =)
Huomenna 4D!!! Vähänkö jännittää... =)
Oltiin sitten viikon lopulla tukholmassa, reissu oli ihana, vaikka lähinnä vaan syötiin ja maattiin =) ja kyllä me maissa käytiin ja käveltiin aikalailla! Mutta laatuaikaa yhdessä tuli vietettyä, ja kylläpä oli ihana tulla takaisin poikien luo reissulta! Ehti jo tulemaan niiiiiiin kova ikävä!
Ei muuta ku aletaan laskemaan öitä jouluun =) ! Iloista viikkoa kaikille!
Äiti1983 ja Alma 27+6
Nyt on käyty ulkoilemassa, ja piristi kivasti.
Huomenna olisi viimeinkin se kauan odotettu lääkäri+ultra, ihanaa nähdä oma poika pitkästä aikaa. :)
Voi että se olisi ensiviikolla viimeinkin joulu, ihanaa pääsee syömään jouluruokaa ja availemaan lahjoja. :)
Harmi kun ei ole tänne nyt tullut lunta, mut toivottavasti pian tulisi. :)
Hyvää Maanantain jatkoja kaikille!
Hanttu82 ja Poju rv 28+2
kaaka---18.3.---3.---Espoo---32/31---Jorvi
Ja sitten asiaan. Olen ollut tässä raskaudessa aika raihna, huonoa olo, närästystä, supistuksia ja selkäkipuja. Ja sitten jatkuvasti joku flunssa tai VTI päälle. Vielä pitäisi töissä sinnitellä tuonne helmikuun puoleen väliin, miten ihmeessä sitä jaksaa? Kahden ensimmäisen lapsen kanssa ei ole ollut tällaista ongelmaa ja olen nauttinut työnteosta ihan tappiin asti. Nyt ei sitten oikein pysty istumaan eikä kävelemään ja motivaatio on mitä on. Mutta katsellaan nyt.
Se on kyllä hieno juttu, että vauva on vilkas tapaus ja heiluu mahassa sinne tänne. Ei tarvitse olla huolissaan siitä, onko kaikki mahassa kunnossa. Isot sisarukset, 2,5-vuotias poika ja 4-vuotias tyttö ovat ihan täpinöissään vauvasta.
Pitäisi tässä lähteä hakemaan lapsia ja viedä sitten joulukortit postiin (iso kasa merkkejä tarvitaan myös) ja sitten vielä kauppaan. Ei vaan jaksais, kun on kunnon räkis. Nenä vuotaa koko ajan. Mutta ihana saada tuo korttiasia hoidettua, olen stressanut näistä jouluhommista ihan kiitettävästi.
Mutta, mukavaa viikkoa muille maalismasuille! Ja lunta toki toivotaan myös!
kaaka ja Heinä-Karhu rv 26+5
mä oon taas aivan raihnanen,en pysty kävelemään kunnolla.Niin pahat liitoskivut,ja selkä lonksaa niin et se kuuluu ihan ulospäinkin.Ja tää kaikki johtuu vaan siitä että kävelytin päivällä koirat.Eikä ne lenkit ollut pituudeltaan kun jonkun vartin per koira,ja hissukseen kävelin.Miten voi näin nuori ihminen mennä näin huonoon kuntoon.Varsinkin kun kesällä olin niiiiiin hyvä kuntonen kun poljin pyörällä työmatkat ja työkin oli raskasta,ruumiillista työtä,eikä mitään ongelmaa sillon ollut!Ja nyt ei pysty tekemään mitään vaikka haluaisi.Onneksi tämä on vaan väliaikaista.Ja sanotaan että raskaus ei ole sairaus,mut kyllä se siltä välillä tuntuu....
Noniin, siinä päivän valitus.Muuten kaikki hyvin,mieliala on kuitenkin iloinen ja vauva liikkuu mukavasti=)
Torstaina neuvolaan taas.
Sunny 28+3
Ihanaa, enää 9 yötä jouluun!
Tänään oli toinen lääkärikäynti. Joku (en muista nimimerkkiä) kyselikin noiden lääkärineuvoloiden lukumäärää. Meilläpäin niitä on kolme kipaletta, jos ei mitään poikkeavaa tule. Kaikki oli taas ihan hienosti. Paineet 121/69, Hb 121 (rauta-annosta täytyy vähän lisätä, kun oon napsinut niitä vain 1-2 viikossa, kuten viimeksi neuvolasta ohjeistettiin), pissa puhdas, SF-mitta 24cm ja sykkeet (140 molemmin puolin) kuului hyvin. Olo on edelleen oikein hyvä, joten sympatioita vaan teille joilla vointi ei ole paras mahdollinen. Tuoreessa muistissa on vielä edellisen raskauden tukalat selkäkivut ja tämän raskauden suht. pitkään vaivannut pahoinvointi, joten herkkua se "sairastaminen" ei todellakaan ole. Voimia ja jaksamista!
Käsityöihmisistäkin kyseltiin... Täällä on yksi jonkinasteinen käsityöihminen. Mulle tulee aina välillä sellaisia kausia, että ompelen ja neulon (tai yritän neuloa) vaikka minkälaista tekelettä, mutta nyt tuo lähestyvä joulu on saanut mut laittamaan käsityöjutut jäähylle ja oon keskittynyt enemmänkin leipomuksiin ynnä muihin jouluvalmisteluihin. Villavaippakuoria sun muuta yritän alkaa ahkeroimaan sitten joskus vuodenvaihteen jälkeen paremmalla ajalla.
Mukavaa joulunalusaikaa kaikille!
Nasuliini ja Skepi rv 25+6
Muuten oli toisella lääkärikäynnillä kaikki hyvin. RR: 108/61 Hb 131, olen kyllä syönyt rautaa pari viikkoa lähes päivittäin. Nyt ei enää tarvitse :) Vauvan syke oli 135 ja kohdunpohjan korkeus 26,5.
Muuten siis voin olla tyytyväinen, kun kaikki hyvin, mutta liikkuminen välillä tosi vaikeaa.. mullakin selkä naksuu niin että kuuluu ja pitkään istuminen tekee tosi kipeäksi. Myös ostosreissujen jälkeen olen ollut tosi kipeä, kun joutuu paljon kävelemään. Panadolia saisi syödä tarpeen mukaan, mutta haluaisin pärjäillä mahdollisimman paljon ilman. Onneksi tämä on tosiaan väliaikaista, mutta kyllä sitä tuntee itsensä raihnaiseksi ja liikuntaa ei voi harrastaa juurikaan, höh.
Soittelin tänään neuvolaan, kun supistelut eivät tunnu lainkaan helpottavan. Sain äitiyspolille lähetteen ja kävin siellä tsekkauksessa. Paikat olivat kiinni ja kaikki hyvin. Painoarvioksi vaavi sai 920g. Kotihoidoksi tuli lepoa ja 3 litraa vettä täytyisi juoda päivittäin. On siinä yrittämistä, levätä 5 ja 3 vuotiaiden kanssa, mut onneksi on miehellä jouluna lomaa. Juomista täytyy myös oikein opetella, olen muutenkin heikko juomaan, kun janon tunnetta harvemmin on. Mutta ihana kuulla, että ainakaan vielä supistelut eivät olleet mitään kohdunsuulle aiheuttaneet. Joulusiivoukset jätän miehen kontolle, joten kauhean siistiä meillä tuskin tulee olemaan. Saunankin tuo ihanuus lupasi jo pestä. Onneksi aattona ollaan sukulaisten luona passattavana.
Nyt on vielä tänään joulukortteja liimailtava, että saadaan huomenna ne postiin, myöhässä, mutta tuleepa lähetettyä kuitenkin.
kupla3 rv25+5
Aivan ihana lääkäri, vanhempi mieshenkilö. Ultrasi tosi hienosti ja selitti kokoajan mitä näkyy ja mitä tekee ja katsoo. Kesti yli tunnin ja koko juttu on myös DVD:llä! Ja sukupuolikin varmistui! Tyttö se on! Minun ensimmäinen prinsessa, prinssien pikkusisko =) Kaikki oli hienosti ja painoarvio oli tälle päivälle 1226g. Vastasi viikkoja 28+1 ja mulla tänään 28+0 eli aikas lähelle osui! Saatiin ihana haukoittelukuva sekä kuva jossa Alma pitää isovarpaastaan kädellä kiinni! Se oli upea kuva! Lääkärikin pyysi, että jos saisi sellaisen kuvan ottaa omiin arkistoihinsa, että jos joskus vaikka johonkin mainokseen esim laittaisi, että oli niin hieno! =) paljon oli mun piirteitä tytössä ja pitkät sormet ja varpaat niinku mullakin! =) Oli muuten vauveli ultrauksen alussa pää alaspäin ja sitten kääntyi ryminällä toisinpäin! =)
Olo on ollut todella outo...sellainen jatkuva huono olo. Tuntuu että mitä kipeämpi on selkä niin sitä oksettavampi on olo...no kai tää tästä...
Pääasia, että masussa oli kaikki hyvin!
Hyvää vointia kaikille!
Äiti1983 ja Alma 28+0
Mä jotenkin samaistun tohon sun tilanteeseen kun itse odottelen kans kolmatta, ja 4D:n mukaan sitä ensimmäistä prinsessaa :)
Mulla on silti välillä epätodellinen olo, et voiko se todella olla tyttö... Kolme lääkäriä sen nyt on tytöksi sanonut, joten kai siihen jo vähän voi luottaa.
Eilen oli neuvola. Kaikki muuten ok, mutta kohdun kaula oli pehmennyt! Kohdunsuu vielä kiinni, mut laitto mut kummiski lääkärille heti joulun jälkeen varmuuden vuoksi. Mites muilla? Pitäskö tästä olla huolissaan vai joko se saa pehmentyä...???
Piiperö rv 26+3
Eilen yrititn tänne laittaa viestiä, mut ei onnistunu.
Eilen kävin siellä lääkärissä, ja kaikki oli hyvin. Poika painaa tällä hetkellä 1200g että aika hyvä paino, ainakin mun mielestä. :) Poika heilutteli suloisesti varpaita kun sitä ultrattiin ja välillä poitkaisi.
Seuraava lääkäriaika mulla on 13.1.09 ja neuvola mulla on 30.12.08.
Miten muuten lääkärit tekee sen synnytystapa arvion? tietääkö kukaan? mulla olisi se vasta silloin kun mulla on rv 37+0 mut olis ihan kiva tietää. Lääkäri vaan sano että se on vielä inhottavampaa kuin sisätutkimus.
Hyvää Keskiviikkoa kaikille!
Hanttu82 ja Poju rv 28+4
Piiperö-78: Arvaa vaan kun mun siskon kanssa eilen pysäytyskuvassa dvd:tä katsottiin kohtaa jossa pippeli olis jos olis ja mietittiin et josko se kuitenkin vois siellä jossain olla =) Kyllä mä nyt ajattelin laittaa poikien vaatteet myyntiin, osan annoin jo kaverille ja loput saa lähteä. Kun vaan sais huutonetin paketit koottua. Sieltä jo yhden tytönvaatepaketinkin ehdin huutaa, ku tänään meni kiinni.
Pakkausta olen ootellu...ei oo näkyny vielä...päätös tuli viime viikolla. Tulisipa vielä ennen joulua.
Alma pitää tosi kovaa melskettä masussa...alkaa jo tuntua kylkiluissakin..!
Apua, viimeinen päivä yksin kotona ennen lasten ja isin joululomaa...mies menee töihin vasta tammikuun puolivälissä. Kuinkakohan osataan elää sovussa, kun pitkästä aikaa kaikki kotona ja ihan ennätyspitkän ajan!!! Ja illalla olis päiväkodilla joulujuhla, mä rakastan niitä lasten suloisia esityksiä!
Päivänjatkoa!
Äiti1983 ja Alma 28+1
Mäkin olen melkein jäänyt jo joululomalle. Sain tänään viimeiset opintojutut tehtyä ja lauantaina olisi viimeinen siivouskeikka.
Olen niin innoissani, kun viimeinkin on aikaa esimerkiksi lukea siirappimaisia roskaromaaneja. Mun herkkua :D.
Toissa päivänä tuli kaiken lisäksi vaunut, jotka tilasin netistä. Ihan sairaan nopeasti ne saapuivat. Nyt olen sieluni silmin nähnyt itseni työntelemässä niitä lumisilla kaduilla, mutta lunta ei paljon kuulu.
Toivottavasti sääennustus pitää paikkansa ja se sataisi lunta koko loppu viikon. Niin ainakin ilmatieteenlaitoksen nettisivut lupasi.
Mulla oli sokerirasitus eilen ja se sokeriliemi oli ihan kamalan makuista. Onneksi selvisin siitä. Toisen tunnin aikana tuli vähäsen huono olo, mutta onneksi se meni ohi. Tämä matka sairaalaan avasi myös tietämystäni sen suhteen, missä synnytysosasto on ja mihin kannattaa parkkeerata, sitten kun tositoimiin pitää ruveta. Tulokset saan huomenna neuvolasta. Toivon todella, ettei tarvitse mitään sokereita alkaa mittailemaan varsinkaan näin joulun alla. En todellakaan ole mitenkään terveellisesti syövä ihminen, kun tarjolla on kokoajan suklaata ja kaikkea.
Lauantaina olisi tarkoitus sitten lähteä joulun viettoon. Ensin käydään miehen sukulaisia moikkaamassa ja sen jälkeen mennään meille kotiin, eli mieheni anoppilaan. Ensimmäistä kertaa häiden jälkeen käyn kotona. Ja ylipäätään ensimmäinen kerta, kun äiti ja isi ja koko perhe näkee mun valtavan vatsan :D.
Huomenna voin valottaa kaikkia kaikista sf-mitoista yms. jutuista, kun tosiaan on neuvola, mutta tuntuu, että maha on kasvanut hirvittävästi. Kaikki äitiyshousut on melkein käytössä ja normaalit paidat rullautuu hetkessä ylös.
Mutta eipä tässä, sohvalle taidan heittäytyä ihanaan keskiaikaiseen maailmaan :D.
Hauskaa ja lumista päivänjatkoa kaikille mammoille, toivottavasti kaikilla on kaikki hyvin!
Terveisin
Kaisa ja Ötti rv 26+1
Olen unohtanut laittaa tietoni:
AnniHelena---1.3.---2.---Tampere---34/33---TAYS
Ihania 4D kuulumisia Äiti1983 =)
Niinkuin moni muukin, paljon oon tätä palstaa lueskellut, vähemmän kirjoittanut.
Aika menee niin nopeasti! Olen voinut hyvin ja joulusta jään kotiin.
Mukavaa, kun isoksi kasvanut massu tekee tästä odotuksesta muillekin todellisemman. Ihan tälle kotiväellekin.
Jouluihmisenä odotan kovasti joulua. Viikko enää! Mies saa tehtävälistalleen tavallista enemmän siivousta tänä vuonna. Joku muukin mainitsi saunan pesusta =)
Aavistuksen on tahti hidastunut. Selkä on ollut pitkään samanlainen. Muuten ok, mutta pitkä seisominen tai istuminen alkaa puuduttaa.
Vauvan varusteet on aika pitkälle valmiina, kun on esikoiselta kaikki säästössä. Yhden pienen toppapuvun ostin alesta.
Itselle on mennyt monta viikkoa samat vaatteet. Toppahousut on varmaan ainoat mitkä ei todennäköisesti mahdu loppuun asti. Ostin yhdet tätä raskautta varten ja ehkä sitten näihin ommellaan joku resorijuttu mahan kohdalle tai jotain. Uusia en enää aio ostaa.
Aika todelliseksi tämä odotus on tullut itsellekin. Vauva on todella vilkas, yölläkin herään mielettömään menoon. Esikoinen liikkui paljon vähemmän ja on melko rauhallinen tapaus. Onko tästä uudesta tulokkaasta odotettavissa jotain muuta?!
Hyviä vointeja kaikille!
AnniHelena
Tänne kuuluu ihan hyvää, poika potkii kovasti masussa etenkin aamuisin kun mä vielä nukun, ja se vielä potkii aika lujaa. :) Ylihuomenna vaihtuis raskausviikko ja raskauskuukausi, siis tää aika menee nopeesti. :)
Vois se joulu tulla jo. Tänään me tehdään joulutorttuja, ja eilen tehtiin joulupipareita. Ensiviikolla me sitten siivotaan tää kämppä ja laitetaan meidän muovikuusi ja koristeet.
Ylihuomenna pitäis mennä anopin syntymäpäiville, kun se täyttää 60 vuotta.
Hyvää päivänjatkoja kaikille!
Hanttu82 ja Poju rv 28+5
Mekin käytiin sittenkin 4Dssä Brunon luona eilen. Oli oikein miellyttävä kokemus tällä kertaa. Vauvasta saatiin paljon ihania kuvia. Siellä se isin näköinen pikkupoika istui mun mahassa ja leikki varpaillaan.. on se vaan uskomatonta minkälaista kuvaa sillä laitteella saa mahasta.. Tällä hetkellä prinssillä on painoa 1532g ja lääkäri arvioi syntymäpainoksi n 4kg tai vähän enemmän. Kaikki on hyvin vauvalla ja kovasti on pirteäkin.. Välillä ehkä vähän liikaakin :)
Äitiyspaketti tuli mulle jo, äitiyspäivärahapäätöstä ei oo kuulunu.. Tuleeko se vasta myöhemmin keväällä kun työnantaja maksaa mulle kuit 3kk palkan kun jään lomalle?
Joulusiivousta pitäis alkaa tekemään ja joululaatikoita kans, silläkin uhalla että saan sitten kirota monta päivää järkyttävää issias kipua. Joululahjat on onneks kaikki jo ostettu ja paketoitu.. Harmi että uhkasivat, että tännepäin tulee TAAS musta joulu.. Olis ollu niin kivaa kun kerrankin olis ollu jouluaattonakin lunta. Muistaakseni täällä on ollu viimeks valkea joulu 3 vuotta sitten :(
Järkkyä miten nopeaan tää aika menee.. Enää vähän yli 10 vkoa ja vauvoja alkaa syntyä maaliskuisille.. Siis jos joku ei ota varaslähtöjä :)
Kaikille issiaskivuista ja supisteluista kärsiville (ja vähän muistakin oireista kärsiville) suosittelen lämpimästi vyöhyketerapiaa. Itse olen ainakin saanut siitä ison avun.
Nyt siivoamaan..
kolmekamua + Käpy rv 29+3
olipas outo neuvolareissu.Mulla sf-mitta oli edelleen 22cm,eli saman mitä kolmisen viikkoa sitten!Ei ole kasvanut yhtään.Sitä sitten kävi ihmettelemässä yksi jos toinenkin th,että miten voi olla et se ei oo kasvanu.Tulivat siihen tulokseen että vauva on perätilassa,ollut jo pitkään ja ei mahdollisesti aijo kääntyä ollenkaan,joten seuraava mittaus on jo kahden viikon päästä,ja jos sittenkään ei ole mitta kasvanut, äitipolille ultraan että nähdään missä asennossa se vauva mahassa oikein on!siis että onko sellaisessa asennossa että pystyy siitä syntymään vai yritetäänkö ulkokäännöstä vai joudutaanko jopa leikkaamaan ulos jos ei käänny.Kyllähän mä sen oon tienny et se on perätilassa kun potkut on tuntunut juo pitkään tuonne alas,mut toi sf-mitan kasvaminen,tai kasvamatta oleminen, on kyllä jo outoa...
Muutakin outoa oli,hemoglobiini oli 126,korkein arvo ikinä.Yleensä vähän päälle sata.Enkä ole edes rautaa syönyt kuin muutaman napin silloin tällöin.Muuten kaikki ok.Painoa tullut aikas reilusti,yli kilo viikossa...voi ei....nyt alan "dieetille",eli suklaan ja munkin syönti saa loppua...
Sunny 28+6
Jouluvalmisteluja yritetään hissukseen tehdä. Lahjat on ostettu, mutta ruoat ja siivoukset on vasta suunnittelun asteella.
Jäin nyt sitten ä-lomaan asti saikulle. Pariin otteeseen yritin olla töissä, mutta pistää aina supistelemaan ja todella napakasti. Alhaalla kuitenkin kaikki kunnossa, onneksi. Ei olisi vielä syytä tulla pihalle.
Isännän kontolle on turha jättää näitä kotihommia, koska on jo täystyöllistetty muutenkin, joten täytyy hiljalleen tehdä se, minkä jaksaa. Ja loput jää tekemättä.
Kelan paperit sain vihdoin täytettyä. Pakkauksen ajattelin ottaa pitkän harkinnan jälkeen. Viimeksi otin pakkuksen reilu 8 vuotta sitten esikoiselle.
Kyselin jo aiemminkin, onko teille ilmestynyt vielä ns. pojan viivaa eli linea negraa? Meillä kaksi poikaa ennestään ja molemmilta oli vahva viiva. Nyt ei sukupuolesta tietoa. Viivaa ei vielä ole ilmestynyt. On mukavaa arvuutella, kumpi siellä on. Kovasti tyttöä toivotaan. Poika menisi tässä sakissa vaan lluontevammin ja kamppeitakin olisi pojalle. Mutta kuten yleensäkin, se terveys on sukupuolta tärkeämpi!
Kaarna@laiva rv 26+2
Mulla tuo sf-mitan kasvun pysähtyminen on aiemmissa raskauksissa merkinnyt sitä että on kääntyny mahassa oikeinpäin.. Nyt mulla huitelee sf-mitta yläkäyrillä, johtuen siitä että kaveri istuu mahassa.. Kunhan siitä päättää joskus kääntyä oikeinpäin, sf-mitta hyvin todennäköisesti tipahtaa mahd jopa alakäyrälle..
sari84---1.3.---1.---Rovaniemi---24/28---LKS
kolmekamua---1.3.---3.---Pääkaupunkiseutu---26/28---Joku Helsingin sairaala =)
minni74---5.3.---7.---Vantaa---34/38---NKL
Tintti23---5.3.---2.---Pori---25/29---SatKS
Anzi---5.3.---1.---Pohjanmaa---26/28---E-PKS
sohvero---5.3.---1. ja 2. =) ---Joensuu---24/24---P-KKS
ansku85---6.3.---1.---Pohjois-Pohjanmaa---23/23---OYS
Tuleva_09---6.3.---1.---Pirkanmaa---22/26---TAYS
Kumkwatti---6.3.---2.---Lounais-Suomi---35/??---???
Sunny08---7.3.---2.---Outokumpu---25/24---P-KKS
hanttu82---7.3.---1.---Kotka---26/30---KOKS
Onsku76---9.3.---2.---Helsinki---32/31---NKL
keyes---9.3.---2.---Rovaniemi---27/28---LKS
Äiti1983---10.3.---3.---Etelä-Häme---25/30---K-HKS
eveys---14.3.---2.---Muurame---26/25---K-SKS
Emilii24---15.3.---3.---Etelä-Lappi---28/32---L-PKS
Mirabella---15.3.---3.---Vantaa---31/33---KOS
Vacsuli75---18.3.---1.---Pääkaupunkiseutu---33/29---Jorvi
veksuli---18.3.---2.---Lounais-Suomi---34/35---TYKS
inkeli---18.3.---3.---Outokumpu---22/26---P-KKS
Katzy75---20.3.---2.---Keski-Suomi---33/35---K-SKS