Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miksi annat vauvalle korviketta, vauvan ikä?

Vierailija
23.04.2009 |

.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvani 8 kk, puri rinnanpäät verelle... Meni "maku" imetykseen, kun toistu tuo pureminen

Vierailija
2/35 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetän vuoden ikään niin tiiviisti, ettei tarvitse. sitten oikeaa maitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lisämaidoksi.

Vauva 3 vkoa.

Vierailija
4/35 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi sinä sitten tähän ketjuun edes vastaat?

imetän vuoden ikään niin tiiviisti, ettei tarvitse. sitten oikeaa maitoa.

Vierailija
5/35 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan, harmittaako se sua?

Vierailija
6/35 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan korviketta, koska jotainhan sen vauvan täytyy saada kasvaakseen. Vauva 4kk.

Vierailija
7/35 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty/halua imettämään 18 tuntia vuorokaudessa. Kokeiltu on. Jostain syystä oma maito ei ole tarpeeksi "täyttävää", sillä vauva itkee nälkäänsä täysimetyksellä eikä paino nouse suhteessa imetystiheyteen. Osittaisimetyksellä olemme molemmat tyytyväisempiä. Vauvan ikä 2kk.

Kyseessä on kolmas lapsi. Ensimmäisen imetys meni vähän samalla tyylillä, toista täysimetin onnistuneesti 9kk. Nyt taas mennään näin. Tunnen kieltämättä hieman syyllisyyttä korvikkeen antamisesta, mutta koitan päästä siitä yli, sillä tämä kuitenkin on meille paras ratkaisu tällä hetkellä.

Vierailija
8/35 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo harmittaa hirveesti.

vastaan, harmittaako se sua?

Vierailija
9/35 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun hölmö sä et vastannut siihen mitä kysyttiin.

Vierailija
10/35 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta muistaakseni sen takia annoin, kun alle yksivuotiaalle ei sovi vielä tavallinen maito. Lisäksi laittoivat vielä niin pahalla äänellä, kun olivat nälkäisiä, että piti ruokkia.

Vierailija
11/35 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni sai sairaalassa korviketta kahtena päivänä neljä kertaa 20ml kun minulla ei maito meinannut nousta ollenkaan. Kun vihdoin nousi, aloitin imetyksen tietysti kunnolla ja sen jälkeen ei korvikkeeseen koskettu.

Neljäs lapseni sai korviketta 2 viikon ikäiseksi 3 tunnin välein 20-40 milliä kerrallaan, koska sokerit laskivat vaarallisen alas. Kun ne loppuivat heittelehtimästä, ei korvikkeeseen sen jälkeen turvauduttu.

Jos itse olen käynyt jossain ilman imeväisikäistä, olen aina pumpannut rintamaitoa sen verran, että lapsi on pärjännyt isän / mummon tai muun hoitajan kanssa.

Vierailija
12/35 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse annoin lapselleni satunnaisesti korviketta. Esim jos itse olin poissa kotoa, mies juotti korviketta tai minun maitoa, kumpaa sattui ensiksi käsille saamaan. Korviketta löytyi myös aina hoitorepusta, sillä ihan kaikkialla en itse kehdannut/viitsinyt imettää (mm bussin kyydissä hankalaa).

Luovutin äidinmaitoa ja luonnollisesti oma lapseni eli pääasiassa sillä. En silti koskaan ymmärtänyt miksi korvike olisi niin paljon huonompi vaihtoehto? Syitä sille miksi korviketta käytetään on monia. Yleisin syy on oman maidon loppuminen (okei maidontuotantoa voi yrittää lisätä monin eri tavoin ja usein syy maidon loppumiseen on väärä ote vauvalla tai se että annetaan korviketta imetyksen jälkeen vielä varmuuden vuoksi) ja toinen yhtä hyvä syy antaa korviketta on äidin lääkitys. Mutta ihan äidin oma jaksaminen voi olla syynä antaa vauvalle korviketta ja se pitää muidenkin hyväksyä!! Kaikista ei ole imettämään. Kaikille se ei ole ihanaa ja äitivauva suhdetta lähentävää.

Minuun sattui kun parikin kaveriani tuntivat hirveää syyllisyyttä siitä, etteivät pystyneet imettämään. Korvikkeet on tehty nimenomaan korvaamaan äidinmaitoa, niistä saa nykyään lähes samat ravinteet kuin aidostakin tavarasta.

Vierailija
13/35 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue viestini niin ymmärrät että en tarkoita tätä nyt pahalla, mutta koska pystyt imettämään, luultavasti maitoa tulisi ihan tarpeeksikin. Vaikka itse tunnet rinnan tyhjäksi, vauva saa sieltä silti imettyä maitoa. (vaikket pumpulla/käsin saisi pisaraakaan, vauvan imuteho on parempi) Vauvallasi on aika lailla juuri nyt tehokkaan imun kausi, jolloin hän tilaa lisää maitoa rintoihisi. Anna hänen juoda nyt parin viikon ajan ihan pelkkää rintamaitoa ja huomaat maitomäärän lisääntyvän itsestään.

Voit myös lisätä määriä lypsämällä rintoja tyhjemmiksi ennen imetystä : Tehostaa tiheänimun kautta ja toisaalta juomalla yli oman kehosi ja maidontuotannon tarpeen. Mikä on yli 3 litraa/pv. (2litraa oman kehosi tarpeisiin, 1 litra nykyisen maitotason ylläpitoon ja vasta sen yli menevät lisäävät maidontuotantoa).

En muutoin olisi edes neuvonut, mutta kun kerroit lapsesi olevan 3vk, tiedän että tuo on se kaikista ratkaisevin vaihe. Jos nyt jatkat korvikkeen antamista lisämaitona, ei vauva pääse tilaamaan lisää maitoa rintoihin => kierre valmis, joka johtaa hyvin pian maidon loppumiseen.

eli lisämaidoksi.

Vauva 3 vkoa.

Vierailija
14/35 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kysyn koska itsekkin annan korviketta.onpa herkkää porukkaa.

Vierailija
15/35 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva reilu 4kk , 6kk:n iässä alan antaa oikeaa maitoa..

Vierailija
16/35 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitoa kyllä riittää nyt. Olen antanut korviketta ehkä kaksi purkillista.

Ihan hyviä vinkkejä, mutta korviketta tosiaan jouduin antamaan, koska en luottanut omaan järkeeni, vaan yritin kuunnella kaikkia imetysfasisteja ja stressasin imetyksestä. Silloin en ehtinyt pumpata, kun piti vaan yrittää huutavaa lasta väkisin imettää - ja neuvojia todella riitti. Ja koko ajan oli kriittinen vaihe. Kun itse on valvonut viikon putkeen ja yrittänyt imettää, sitä saattaa mennä sitten helpomman kautta.

Oikeasti, luulen, että jos joku äiti antaa korvikketta, siihen on ihan hyvät syyt.

OT Isästään on muuten kasvanut hieno ihminen ja potra poika (n. 90 kg) korvikemaidosta huolimatta.

Siis oikeasti, kiitos vinkeistä. Olen jo kokeillut monenlaista ja kuullut miljoona vinkkiä, mitä teen väärin, mutta poika vain ei ole kauhean innostunut tissistä (syö hörpyttämällä), ei ollut sairaalassa eikä vieläkään. Niin ne lapset on erilaisia.

Vierailija
17/35 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse annoin lapselleni satunnaisesti korviketta. Esim jos itse olin poissa kotoa, mies juotti korviketta tai minun maitoa, kumpaa sattui ensiksi käsille saamaan. Korviketta löytyi myös aina hoitorepusta, sillä ihan kaikkialla en itse kehdannut/viitsinyt imettää (mm bussin kyydissä hankalaa).

Tiedän ja ymmärrän sen, ettei kaikilla oma maito riitä. Sitä sen sijaan en jaksa ymmärtää, että tuore äiti luovuttaa vaikkapa yhden päivän jälkeen ja sanoo ettei onnistu. Tai ettei äiti halua alun perinkään imettää. En vaan ymmärrä, miksi.

Vierailija
18/35 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin soseisiin ja puuroon ennen 1v päivää korviketta jotta ruoka olisi helpompi niellä. Puuro myös jäähtyi näin hyvin ja ruoka oli ravinnerikkaanpaa kuin vedellä laimennettu. Näin samalla tuli pienillä korvikeannoksilla kokeiltua tuleeko korvikkeesta mitään mahaoireita (ei tullut). Korviketta tulee purkista helposti, ei tarvinnut alkaa lypsämään.

Vierailija
19/35 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikon teholla, siellä söi pullosta maitoa.

Kun pääsimme kotiin, luulin tietenkin, ettei minulta tule sen enempää maitoa kuin on siihen asti tullut, joten jatkoin lisamaidon antamista.

Imetin pari paivaa pelkastaan (tassa vaiheessa meni 2dl korviketta paivassa) vauvan ollessa hieman vajaa 2kk, ja paasimme taysimetykselle.

Vierailija
20/35 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sanotte "oikea maito".

Eikö oikea maito ole sitä, mikä on tarkoitettu lapselle, eli ihmisen maito?

Lehmänmaitohan on tarkoitettu vasikoille? :)