Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muita, jotka asuu vuokralla? Miksi te asutte?

Vierailija
22.04.2009 |

Tuntuuko teistä, että "pitäisi" jo omistaa oma?

Kyselläänkö teiltä, että miksi asutte vuokralla (siis miksi laitatte rahaa jonku muun tilille, eihän se oo koskaan teidän oma, raha menee hukkaan jne)?

Me ollaan ajateltu oman ostoa vasta muutaman vuoden päästä. Ollaan kuiten kolmikymppisiä.

Tuntuu vaan, että jo kyllästyttää tuo ihmisten ihmettely. Eiköhän se oo jokaisen oma asia, mihin rahansa laittaa?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan siksi että olen kotihoidontuella ja opiskelen iltaisin. Opiskeluja on vielä noin 5 v edessä, joten ei ainakaan niin pitkän aikaan tarvitse edes harkita omaa. Ja en tiedä, helsingissä on niin kallista, olishan tolla rahalla mukava tehdä jotain muutakin kun maksaa asuntoa.

Toisekseen vuokralla on turvallista. Ei tarvitse säästää pahan päivän varalle jne. Asunnon tarvikkeita huolletaan jne.

Mutta onhan sillä asialla tosiaan toinenkin puoli....

Vierailija
2/32 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä nykyistä taloa, joten sen takia asumme nyt rakennusajan vuokralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh-äiti, kotihoidontuella, ja tyytyväinen vuokralla asuja. Ihan pississähän tässä oltaisiin jos olisi jo oma talo. Ihan hienoa jos jollain on varaa siihen, mutta mulla ei. Mun mielestä on asiatonta kysellä keneltäkään, mikseivät nämä jo asu omistusasunnossa tai rakenna taloa. Se ei vaan ole kaikkien juttu, ei siinä mitään pahaa ole jos haluaa asua toistaiseksi tai vaikka ikuisestikin vuokralla. Eihän kaikilla ole edes mahdollisuuksia omaan taloon..

Vierailija
4/32 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee väitöskirjaa, minä valmistuin viime vuonna ja olen tehnyt pätkätöitä. Ei oikein houkuta ottaa lainaa tässä tilanteessa + saatamme lähteä ulkomaille miehen väitöksen jälkeen.

Vierailija
5/32 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on naurettavaa, että ihmiset jotka ovat "omassa" kämpässään kiinni esim. 20-30 vuoden maksuajalla, kyselevät että "miksi maksatte vieraan pussiin". He itse maksavat pankille korkoina yleensä melkein saman verran, minkä ovat itse kodista maksaneet.

Voit kysyä siis näiltä kyselijöiltä, että onko lainaa koko kauppahinnan verran ja millä aikataululla ovat ajatelleet maksaa. Mikäli aika ylittää 15 vuotta, maksavat he pankin pussiin sievän summan korkoina.

Vierailija
6/32 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan reilusti yli 30v ja asutaan vuokralla. Syy on yksinkertainen - ei ole varaa ostaa asuntoa tältä alueelta. Nyt maksamme vuokraa vajaa 1500e/kk. Lapsia kolme. Jos ottaisimme lainaa, saisimme vain jonkun kälyisen kolmion jostain kaukaa, joka ei meille riitä.

Vierailija
7/32 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan reilusti yli 30v ja asutaan vuokralla. Syy on yksinkertainen - ei ole varaa ostaa asuntoa tältä alueelta. Nyt maksamme vuokraa vajaa 1500e/kk. Lapsia kolme. Jos ottaisimme lainaa, saisimme vain jonkun kälyisen kolmion jostain kaukaa, joka ei meille riitä.

Me olemme molemmat "jo" 37v, lapsia on 2, 5- ja 7-vuotiaat.

Haluamme asua juuri täällä missä nyt asumme, eikä meillä ole varaa ostaa täältä edes kolmiota. Vuokrakolmiomme vuokra on kuitenkin kohtuullinen, joten aikeissa ei ole muuttaa oman asunnon perässä jonnekin kaupungin laidoille.

Vierailija
8/32 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisen lukaalin vuokra on 1500e/kk?

Luulisi tuolla summalla lyhentävän lainaa hurjasti. (Tämä taitaa olla sellainen kommentti, joita olette kyllästyneet kuuntelemaan, sori.) Me lyhennetään 1200e/kk, ja mielestäni ja pankin mielestä se on ihan ripeä tahti.

Meidän tilanteen tosin tekee pöhköksi se, että olemme vuokranneet asuntomme eteenpäin (800e/kk) ja asumme itse vuokralla toisessa maassa (n1300e/kk - kalliimpi maa ja alue asumiskustannuksiltaan...). Mutta täällä olo ei ole niin pysyväisluonteista, että harkitsisimme asunnon ostoa täältä.

Vierailija
9/32 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos riittää rahat vuokraan. 4 h ja k, kaupungin vuokra-asunto, vuokra vähän päälle 900 euroa. Ei meidän tuloilla mitään lainoja oteta ja makseta.

Vierailija
10/32 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vaan siitä syystä että en halua ottaa järjettömän isoa asuntolainaa, vaan halutaan asua just tällä alueella ja täällä asunnot maksaa paljon. Nyt meillä on kiva ja persoonallinen koti, kohtuu vuokralla ja ollaan tyytyväisiä. t. Kumpulalainen

Vierailija
11/32 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan +30v, 2 lasta. Meillä on nätti, uudehko kolmio. Olen ollut kotihoidon tuella, opiskellut ja tehnyt keikkatyötä viimeiset 7 vuotta. Miehellä vakityö. Asuntojen hinnat ovat karanneet käsistä, meidän tuloilla ei osteta asuntoa. Huonoa asuntoa emme halua emmekä tuloihimme nähden isoa velkaa, joten olemme näin tyytyväisiä.

Vierailija
12/32 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halua omistaa, mä haluan että mulla on (edes teoriassa) jonkilainen vapaus, tai illuusio vapaudesta. Vakituinen työpaikka vei ison osan mun vapauden tunteesta, vuokra-asuminen edes hiukan helpottaa. Ja omistaminen tosiaan ei oo mun juttu.

Vierailija
13/32 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niinhän se on, että ollaan viisikymppisiä kun laina on maksettu...Eli en nyt tiedä, onko tämäkään sen fiksumpaa kuin vuokra-asuminen.

Asunnon ostaminen on vähän samanlainen juttu kuin opiskelu...Varmuuden vuoksi sitä hankkii tutkinnon, ja siirtää vaikkapa lasten yrittämistä, vaikkei tiedä saako sillä tutkinnolla koskaan edes töitä tai millainen suhdanne on menossa kun valmistuu. Se on tätä nykypäivää, elämä on sitten joskus kun "olen valmistunut" tai "kun laina on maksettu" jne.

Vierailija
14/32 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska se on tällä hetkellä minulle edullisin vaihtoehto. Saa asumistukea koska olen hoitovapaalla. Aikomus ostaa oma vasta sitten kun lapset on hoidettu tarpeeksi pitkään kotona enkä saa enää asumistukea. Silloinkin tosin korkoihin ja yhtiövastikkeeseen menee yhtä paljon kuin vuokraan, joten ei se omistus asuminenkaan mitään halpaan ole.

Vierailija
15/32 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1500 eurolla saa vuokrattua kerrostalon alimmasta kerroksesta, 4h ja k. Sijainti ei ole huippu, mutta kiva ja alue on hyvä lapsille. Juna-asemalle kävelee 10 minuutissa, mikä töissäkäyvälle on hyvä etu myös.

T. se 1500e/kk vuokraa maksava

Vierailija
16/32 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus joku. Syy miksi näin asutaan. Me ei mitään suuria summia tienata miehen kanssa. Meillä ei ole säästöjä ja ketä me pyydettäisiin takaajaksi? Suurin syy on varmaan kuitenkin se että meillä ei oo tarpeeksi rohkeutta ottaa lainaa ja tuskin mitään kummosta edes meidän tuloilla saataisiin. Ihan kiva ja nätti koti meillä on nytkin, parit naapurit voisin tosin laittaa vaihtoon.

Vierailija
17/32 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman osto tulisi niin kalliiksi, että mieluummin asutaan vuokralla! Ei ole mitään järkeä ottaa 400 000 euron lainaa, että pääsisi asumaan kolmioon. Eri asia jos olisi se 400 000 valmiina pankkitilillä, mutta ei ole. Pienemmässä kaupungissa pääsisi 100-150 000 lainalla jo ihan kivaan asuntoon, sen verran lainaa olisin pariskuntana valmis ottamaan.

Ihmiset ei tajua että se 250 000 laina pitkällä maksuajalla tulee tosi kalliiksi, siinä maksaa korkoja jo pankin pussiin hirmuisia summia...

Vierailija
18/32 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tekisi mieli jo omaan, mutta vielä ei mahdollista ja onneksi tämä vuokra-asuntokin on ihan kiva ;)

Vierailija
19/32 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen 70-vuotiaita ihmisiä, ketkä asuu vuokralla.Ja ihan omasta tahdostaan.

Vierailija
20/32 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pienituloinen. Haluan asua Helsingissä ja me tarvitaan iso asunto. Mä luulen että aika moni pankki käännyttäs mut jo heti ovella ulos. Nyt pystytään asumaan neliössä.