Otettiin v 2000 asuntolainaa 165 000
Taisitte ottaa tuona aikana aika paljon lainaa. Muistan kun tuossa vuosituhannen vaihteessa jotkut otti 800t mk eli jotain 135t euroa lainaa, niin sitä pidettiin paljona. Nykyäänhan tuommoinen 135 t lienee ainakin pääkaupunkiseutulaisisttain tosi vähän.
Kommentit (29)
15 000 euroa lyhene laina edes kahdessa vuodessa :D Ei nyt ihan kyllä yhdeksääkään kestä mutta... Ajatteleeko normaali-ihminen tosiaan että lainaa pitäisi lyhentää kuukaudessa 1250euroa + korot, eli yhteensä n. 1500e... Aikas hulppeat tulot pitää olla tuohon. Eipä meillä sen puoleen isoa lainaakaan ole, kun ei irtoa kuukaudessa kuin reilu 700 lainaan.
Meillä oli aivan mitättömät korot, kun silloin oli jo korot aika matalalla ja talojen hinnat todella paljon pienemmät kuin nykyään. Saimme TE-keskukselta lainan, jossa oli kiinteä korko 2%. Siksi olemmekin nauttineet elämästä, tehneet vain osa-aikatyötä ja hoitaneet lapset kotona. Ja talo tuli maksettua silti 8,5 vuodessa.
Nyt jäljellä enää 5000!
Mutta kohta on otettava miehen kanssa yhteisesti 150 000, että saadaan isompi asunto.
ja lainan lyhennystahti on hitaampi kuin tuon 15 000 kahdessa vuodessa, niin kyllä sitä lainaa silloin eläkkeelle asti maksetaan. Joten tuolta pohjalta sanoisin, että kyllä normaali ihminen lyhentää tuolla 15 000 väh. kahdessa vuodessa, sillä se normaali ihminen haluaa saada asuntolainansa maksettua jo himpun ennen eläkeikää.
tuollaiselle 165 000 lainalle kuukaudessa tulisi silloin maksettavaksi n.4% korolla alle 900 kuukaudessa. Ja minä kysyin että ihanko tosiaan normi ihminen maksaa vuodessa, eli tuon 1250 ja korot... kahdessa vuodessa ehkä juu, paitsi me :) Ja silti laina-aika on vain 18v.
Jos lainan ottaa turhan vanhana niin kyllähän sitä eläkeiässä makselee. Kuka käskee ottaa lainaa vasta kun alkaa harmaantua :D
Joku totesi, että "Normaali ihminen kyllä ajattelee, että tuo 15 000 pitää saada lyhennettyä vuositain tai vähintään 2 vuodessa. "
Mä koen olevani melko normaali ihminen, mutta mun vuositulot ovat n. 22000e. Ei siitä kyllä lyhennetä 15000 euroa vuosittain. Olen yhden lapsen yh ja lainaa on noin 100 000.
ja joka on kohta maksettu. Toki olisimme voineet maksaa sen jo aikoja sitten pois, kun oli niin pieni, mutta en pitänyt sitä niin kunnia-asiana. Oli kivaa, että pystyi olemaan lasten kanssa kotona, eikä muutenkaan olla rahanperässä juoksijoita. Nyt se on maksettu 8 vuodessa mitenkään kärvistelemättä.
Kyllä meilläkin on kolme lasta, emmekä mekään ole olleet oikeastaan missään vaiheessa ainakaan molemmat kokoaikatyössä. Asiahan on kiinni siitä, miten sen ilmaisee.
Kaksi vanhempainlomaa on ollut tänä aikana - ja hyvät ansiosidonnaiset korvaukset + töitä ajoittain sunnuntaisin. Lisäksi mies on ollut reilut puoli vuotta hoitovapaalla - ja tehnyt sivutyötä siinä sivussa. Minä olen ollut osittaisella hoitovapaalla (80%) lähes koko ajan, mutta pyörittänyt oman työn ohessa firmaa, joten tuloni ovat olleet käytännössä lähes kaksinkertaiset normaaliin palkkatyötuloon verrattuna. Mieskin on ollut osan aikaa osittaisella hoitovapaalla ja tehnyt sitten kaikenlaista sivuhommaa.
Oikeastihan osa-aikaisuus päätoimesta nostaa työtuloja, eikä laske niitä jos sen osa-aikaisuuden osaa käyttää sopivasti ;)
t. 13