REHELLISESTI:paljonko olet uskaltanut juoda alkoholia, jos imetät??
kuinka paljon uskallat juoda, jos imetät?lasillisen/0,3 plo?6-pack? viinipullo?
mistä määrästä tunnet morkkista? jos olet juonut enemmän ja antanut tissimaitoa, oletko huomannut vauvan reagoivan, esim. poikkeavasti pulautuksilla tms.?
milloin alkoholi on mielestäsi haihtunut maidosta? esim. pitkän kaavan mukaan (10-20 juomaa) baarissa (tai kotona) nukkumaan ->klo 4:00, tissiä seuraavan kerran, moneltako?
itse uskallan juoda 0,5 sidutölkin tai kaksi, imetyksen jälkeen, jolloin seuraavaan syöttöön mennessä on mielestäni turvallista. toki ajatuksissa miten esim. siideri vaikuttaa maidon makuun....
Kommentit (39)
ap tässä...
kiitos vastauksista!
en tarvinnutkaan itselleni "siunausta " omille tekemisilleni, halusin vain keskustelua aikaiseksi...
mutta ajatelkaas, kun "me kunnon äidit" tunnemme huonoa omaa tuntoa parista juomasta vs äidit jotka käyttävät vahvempia aineita, lääkkeitä yms...
tuosta baari-illan jälkeisestä imetyksestä (-ni) sen verran, että ekan syötön maidot olen kyllä pumpannut ja kaatanut viemäriin... on se vauva sit ollut 3 viikkoa tai 1v 3 viikkoa.
Nostan tämän ikivanhan aloituksen kun en jaksa tehdä uutta.
Rehellisesti: En juonnut yhtään alkoholia.
Kerran olen juonut vauvan syntymän jälkeen. Vauva oli 5kk, kun olin ystävän juhlissa joissa tuli juotua reilusti illan aikana. En ollut missään kaatokännissä, vaikka joinkin annoksia varmaan 7-10. Lopetin juomisen joskus 02 aikoihin ja jossain vaiheessa aamulla/aamupäivällä imetin. Mies hoiti vauvaa, en itse halua juoda yhtään jos olen hoitovastuussa lapsesta jottei satu mitään. Ja tosiaan nuo maidon alkoholimäärät ovat niin pieniä etteivät haittaa. Tämän olen varmistanut useasta paikasta.
Eilen join 3 siideriä ja glögin reilulla jallulorauksella. Hieman oli humalainen olo imettäessä mutta en huomannut, että olisi vaikuttanut vauvaan. Vauva on nyt 6 kk ja aika huolettomasti olen pari siideriä tai viinilasillista juonut ja imettänyt.
En juo kun imetän. Jos niin tekisin, ehkä korkeintaan saunaolusen verran ja niin ettei heti tarvi imettää. Sen tiedän että maidosta alkoholi poistuu samaa tahtia kuin verestä. Mutta voiko ne viinan tuskat olla niin kovat ettei oikeesti imetysaikaa voi olla ilman? Ethän sä raskausaikanakaan juonut, ethän ap?
Voi elämän kevät! Alkoholia on äidin maidossa saman verran kuin veressä. Kyse on siis promileista. Vauva ei voi juoda maitoa ikinä sellaisia määriä, että siitä olisi mitään haittaa hänelle.
Baari-iltana varmaan 6-7 annosta ja imettänyt heti kun pääsen kotiin.
Kuten edellä nro 11 sanoi, alkoholia on äidinmaidossa sama osuus kuin veressä eli max promilleja, ei prosentteja. Määrä on ihan olematon, itseasiassa vauva saa niistä D-vitamiinitipoista enemmän alkoholia kuin humalassa olevan äidin imetyksestä.
En ala laskea nyt tarkkaa vertailua, mutta jos äiti olisi varsin tukevassa promillen humalassa, lapsi saisi desissä maitoa 0,1 ml puhdasta alkoholia. Vertailun vuoksi keskiolutpullossa alkoholia on n. 15 ml eli 150 kertainen määrä. Kun suhteuttaa tämän painoon, määrä on mitätön (vaikka vauvan elimistö toki ei alkoholia siedäkään).
En ole juonut yhtään. En ole kokenut tarvetta ottaa edes yhtä viinilasillista. Tosin muutenkaan en juurikaan alkoholia käytä.
Pari kolme kertaa imetin kännissä.
Mä en muutenkaan juo koskaan itseäni känniin, mutta juon kyllä lasin tai kaksi viiniä silloin tällöin. Juon viinini joko juuri kun vauva on nukahtanut yöunille tai pidemmille päiväunille. Joskushan pieni määrä alkoholia auttaa rentoutumaan ja laittaa siten maidon herumaan.
imetän nyt kolmosta ja olen uskaltanut ihan kyllä juoda pari kolme keskikokoista valkkarilasia ruuan kanssa/jälkeen. Minkäänlaista humalaa ei niistä ole tullut, vauvakin on reagoinut minuun täysin normaalisti.