Mitä ruokatarvikkeita pyrit AINAKIN ostamaan luomuna?
Itse en edes osta esim. sitruunaa tai kananmunia elleivät ne ole luomuja. Käytän sitruunaa teessä kuorineen, enkä halua liottaa kuumaan veteen torjunta-aineita. Tavalliset munat taas maistuvat luomumuniin verrattuna ihan kalanruoalle ja niiden keltuainenkin on haljun värinen.
Myös tomaattimurskan, soijakastikkeen ja porkkanoiden suhteen olen lähes ehdoton. Ostaisin ei-luomua vain hätätapauksessa.
Mitä tuotteita pyrit aina tai lähes aina ostamaan luomuna? Miksi (maku, muu syy)?
Kommentit (91)
Kananmunat aina. Lihaa ja maitoa en käytä.Jane jo mainitut.oliivi-ja kookosöljyt.
Tomaatit, paprikat, porkkanat ja hedelmät. Syynä ettei myrkkyjäämiä ja taatusti hyvä maku (tavallisissa joutuu usein pettymään).
Maito, kerma, kananmunat. Eläimet syötetty paremmalla ravinnolla ja niiden olot muutenkin paremmat (tila, ulkoilu jne). Plus munissa erityisesti maku.
Jauhot, sokeri. Vähemmän vesistöjen rehevöittämistä maatalouden lannoitteilla.
Pähkinät. Vähemmän myrkkyjäämiä.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 21:27"]
Kananmunia, jauhelihaa, maitoa, jogurttia, voita, rusinoita, perunoita, omenoita.
Nuo ostan AINA luomuna. Kasviksia ja muita tuotteita ostan vähän tilanteen ja tarjousten mukaan luomuna.
[/quote]
...niin ja oliiviöljyn, monet mausteet, sipulit, kaurahiutaleet ja porkkanat.
Munat ostan luomuna. Muuten suosin lähiruokaa ja kausituotteita. Se luomu ei ole mulle niin tärkeä kuin nuo muut.
Jos kerrotte missä sen huomaa parempana makuna, niin heti tästä lähtien ostan niitä. Opetan nirson perheeni vieläkin nirsommaksi.
Kaiken, mitä en biodynaamisesti viljeltynä/tuotettuna saa.
En osta mitään luomua, luomu tuo vain lisähintaa. Tutkimusten mukaan eivät ole sen parempia kuin normituotetut
En mitään. Pidän luomua bisneksenä, jolla kusetetaan hyväuskoisilta ylimääräiset rahat. Kotimaista suosin kyllä.
Munat, maidon, bataatit (koska tulee Jenkeistä) ja jauhelihan aina. Muuta lihaa tai lohta, jos luomuna saa. Ja kasvikset, kahvin sekä retkelle ostettavat lasten purkkiruuat jos vaan vaihtoehtoja löytyy.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 21:40"]En osta mitään luomua, luomu tuo vain lisähintaa. Tutkimusten mukaan eivät ole sen parempia kuin normituotetut
[/quote]
Ankeuta sinä vain omaa elämääsi. Se on täysi fakta että luomuissa on merkittävästi vähemmän (jos ollenkaan) myrkkyjäämiä. Ei se mua haittaa jos joku haluaa vain pikkaisen antaa myrkkyjä lapsilleen, mutta anna toisten arvostaa itseään, perhettään ja terveyttään. Ketkä mihinkin rahansa laittaa ja miten priorisoi asioita..
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 19:13"]
En koskaan osta mitään luomua. Toki ostan vapaan kanan munia ja muutenkin riistaa ja muuta onnellisena elänyttä eläintä, mutta luomukasveja en koskaan. En ennen kuin on jollain tapaa osoitettu, että ne olisivat paremman makuisia, terveellisempiä tai edes ekologisempia. Maapallolla ei ole varaam ruokkia muutamaa ihmistä lannoitteitta, koska tarpoeeksi ruokaa kaikille ei tällä keinolla saada saada. Luomuviljely on niin tehotonta ja saastuttaa lantoineen vesistöjä paljon enemmän.
[/quote]Siinä vaan on se ikävä puoli, että pellot ei kestä normiviljelyä loputtomiin. Ihmisten tarttis herätä siihen, että ei hoideta torjunta-aineilla niitä kasveja, vaan pidetään maaperä kunnossa ja annetaan sen uusiutua. Kaikki lähtee maaperästä, mutta kun kynnetään pellot liian syvältä ja kaikki "ylimääräinen" tapetaan niin ei ole hyvä juttu.
Vuoroviljely, biodynaamiset preparaatit, siinä tulevaisuus jolla saadaan maa eloon ja pysymään hyvänä :)
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 21:40"]
En osta mitään luomua, luomu tuo vain lisähintaa. Tutkimusten mukaan eivät ole sen parempia kuin normituotetut
[/quote]
Tutkimusten mukaan eivät ole yhtään TERVEELLISEMPIÄ kuin ei-luomut, mutta onhan sen jälkeen vielä muunlaista paremmuutta, kuten eläinten hyvinvointiin liittyvää paremmuutta.
Makuun liittyvät asiat voivat olla paremmuutta myös, joskin osassa tuotteista se maku liittyy reseptiin eikä niinkään luomuun itsessään. Esim. luomutuotteissa käytetään usein enemmän sokeria ja rasvaa, koska niiden kohdalla se ei ole niin suurennuslasin alla kuin muissa (tämä siis oma kokemukseni elintarviketeollisuuden toimijana).
Perunat, porkkanat, hiutaleet, vauvan soseet (tosin teen ne itse 90%) AINA. Muita tuotteita tarjonnan mukaan. Kotimaisuus on tärkeintä.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 21:40"]En osta mitään luomua, luomu tuo vain lisähintaa. Tutkimusten mukaan eivät ole sen parempia kuin normituotetut
[/quote]
Ankeuta sinä vain omaa elämääsi. Se on täysi fakta että luomuissa on merkittävästi vähemmän (jos ollenkaan) myrkkyjäämiä. Ei se mua haittaa jos joku haluaa vain pikkaisen antaa myrkkyjä lapsilleen, mutta anna toisten arvostaa itseään, perhettään ja terveyttään. Ketkä mihinkin rahansa laittaa ja miten priorisoi asioita..
[/quote]
Onko esittää tuoreehkoa jau polueetonta lähdettä todistamaan noista myrkyistä, vai onko se sittenkin vain mutuilua?
Aina ostan: kananmunat, kiivit ja viinirypäleet (näissä suurin laatuero)
Useimmiten ostan: lihat, jauhot, hiutaleet, hedelmät, vihannekset, tomaattimurska, riisit, pastat, maito
Harvoin ostan: esim rahka (en tykkää siitä rakeisuudesta), peruna (niissä pusseissa, joista ei näe, että minkä kuntoisia ne ovat, usein myös homeista multaa ympärillä)
Maito ja kananmunat, molempia menee vain vähän (olen laktoosi-intolerantikko enkä koskaan oppinut juomaan maitoa - kahvin juon luomumaidolla, eikä aiheuta mitään oireita). Kananmunia menee lähinnä koiran kippoon (raakaruoalla), itse syön harvoin.
Silloin tällöin tulee napattua joku random tuote luomuna, kun huomaa ettei hinnassa ole liian isoa eroa (olen todella pienituloinen).
Sokkotesteissä ei maussa oikeasti ole todettu eroa. On tietysti eri asia, kun itse tietää ostavansa luomus ja kun pitää sitä parempana ja vielä maksaa siitä selvästi enemmän, sen kokee maistuvan paremmalta ja aiheuttavan vähemmän allergiaoireita jne. Sokotetusti testattuna eroa ei sitten olekaan. Kotimainen tavisruoka on puhtaampaa kuin ulkomainen luomu. Itse en esim. jotain kiinalaista tai jenkkiläistä tai intialaista luomua ostaisi kertaakaan. Kiinasta ja Venäjältä ym. "sivistysmaista" luomumerkinnät saa todennäköisesti pelkästään rahalla ja samat tuotteet sitten pakataan eri paketteihin.
Kananmunia, jauhelihaa, maitoa, jogurttia, voita, rusinoita, perunoita, omenoita.
Nuo ostan AINA luomuna. Kasviksia ja muita tuotteita ostan vähän tilanteen ja tarjousten mukaan luomuna.