Mitä ruokatarvikkeita pyrit AINAKIN ostamaan luomuna?
Itse en edes osta esim. sitruunaa tai kananmunia elleivät ne ole luomuja. Käytän sitruunaa teessä kuorineen, enkä halua liottaa kuumaan veteen torjunta-aineita. Tavalliset munat taas maistuvat luomumuniin verrattuna ihan kalanruoalle ja niiden keltuainenkin on haljun värinen.
Myös tomaattimurskan, soijakastikkeen ja porkkanoiden suhteen olen lähes ehdoton. Ostaisin ei-luomua vain hätätapauksessa.
Mitä tuotteita pyrit aina tai lähes aina ostamaan luomuna? Miksi (maku, muu syy)?
Kommentit (91)
En koskaan osta mitään luomua. Toki ostan vapaan kanan munia ja muutenkin riistaa ja muuta onnellisena elänyttä eläintä, mutta luomukasveja en koskaan. En ennen kuin on jollain tapaa osoitettu, että ne olisivat paremman makuisia, terveellisempiä tai edes ekologisempia. Maapallolla ei ole varaam ruokkia muutamaa ihmistä lannoitteitta, koska tarpoeeksi ruokaa kaikille ei tällä keinolla saada saada. Luomuviljely on niin tehotonta ja saastuttaa lantoineen vesistöjä paljon enemmän.
ostan kananmunat luomuna mutta en kuole jos joskus ostan tav
Maidon, munat ja lihan pyrin ostamaan luomuna. Tuotantoeläinten olot on se ainoa syyni.
Ostan banaanit ja omenat luomuna. Olen ollut niille allerginen toistakymmentä vuotta mutta viime aikoina olen huomannut, että pystyn syömään (kypsiä) luomubanaaneja ja tiettyjä luomuomenoita. Jännä juttu.
Kiitos tuosta infosta, että laiduneläimillä on paremmat olot kuin luomuilla. Siirrynkin jatkossa näihin tuotteisiin :)
t. numba 62
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 19:16"]Ostan banaanit ja omenat luomuna. Olen ollut niille allerginen toistakymmentä vuotta mutta viime aikoina olen huomannut, että pystyn syömään (kypsiä) luomubanaaneja ja tiettyjä luomuomenoita. Jännä juttu.
[/quote]
Saan myös allergisen reaktion normitomaateista. Ihan pestynäkin mutta luomutomaateista en.
Ulkomaiset vihannekset ja hedelmät yleensä luomuna, kotimaiset vaihtelevasti. Esimerkiksi luomutomaatit ovat järkyttävän kalliita. Luotan kyllä elintarvikevirannomaisten tarkastuksiin ainejäämistä HeVi-tuotteissa. Kumpi on järkevämpää, ostaa suomalaisia normivihanneksia vai samoja luomutuontina ulkomailta?
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 09:12"][quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 19:16"]Ostan banaanit ja omenat luomuna. Olen ollut niille allerginen toistakymmentä vuotta mutta viime aikoina olen huomannut, että pystyn syömään (kypsiä) luomubanaaneja ja tiettyjä luomuomenoita. Jännä juttu.
[/quote]
Saan myös allergisen reaktion normitomaateista. Ihan pestynäkin mutta luomutomaateista en.
[/quote]
Ostan siis aina tomaatit luomuna. Yleensä myös omenat ja avokadot . Usein myös jonkun verran muitakin luomutuotteita hevi osastolta lisäksi pesuaineet ovat luomuja tai ainakin kotimaisia biohajoavia. Suosin myös vaatteissa kotimaisia tekstiilejä tai ainakin aina ensin yritän löytää kotimaisista haluamani vaatekappaleen.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 18:35"]
Itse en edes osta esim. sitruunaa tai kananmunia elleivät ne ole luomuja. Käytän sitruunaa teessä kuorineen, enkä halua liottaa kuumaan veteen torjunta-aineita. Tavalliset munat taas maistuvat luomumuniin verrattuna ihan kalanruoalle ja niiden keltuainenkin on haljun värinen.
Myös tomaattimurskan, soijakastikkeen ja porkkanoiden suhteen olen lähes ehdoton. Ostaisin ei-luomua vain hätätapauksessa.
Mitä tuotteita pyrit aina tai lähes aina ostamaan luomuna? Miksi (maku, muu syy)?
[/quote]
Sitruunan ymmärrän, kun käytät sen kuorineen, jos kuoria ei käytä, silloin ei oikeasti ole syytä valita luomua. Ne myrkythän eivät mene sitrushedelmien kuorista läpi ollenkaan samalla tavalla kuin ohutkuorisista.
Minä ostan maidon luomuna, siksi että se on erilaista kuin ns. tavallinen maito. Lapsellehan se pääasiassa menee ja jostain syystä homogenoimaton tuntuu sopivan paremmin.
Porkkanoita, kahvia, ketsuppiA, pähkinät
Ostan aina kaiken lihan ja kanan luomuna, samoin taaperon maidon. Salaatin ostan useimmiten luomuna, samoin jos ostan maissintähkiä tai maissivalmisteita (esim nachot, maissijauho) niin luomua. Ylipäätään pyrin ostamaan mahdollisimman paljon luomua sikäli kuin se kustannusten ja saatavien etujen suhteessa on mielekästä.
Sivuhuomautuksena; asumme USA:ssa ja täällä ruokateollisuus ja torjunta-ainesäädökset ovat jotain ihan muuta kuin EU:ssa. Jos ostat ei-luomua lihaa, voit olla varma, että se on kasvatettu keinotekoisilla kasvuhormoneilla ja jatkuvalla antibioottilisällä rehussa. Sama pätee luonnollisesti myös maitoon ja kananmuniin. Niin ikään kaikki ei-luomu maissi on geenimuunneltua. Tämä pätee käsittääkseni myös vehnään ja soijaan.
Pyrin ostamaan luomuna kaiken sen mitä syödään eniten ja säännöllisesti. Kaiken lihan ostan myös luomuna, vaikka syömmekin sitä vähemmän. Esimerkkejä: sipulit, porkkanat, perunat, joita syödään vähän, mut ostan luomua, ja yleensä kaikki juurekset ostan luomuna, omenat, banaanit, salaatit, kananmunat, jauhot, kaurahiutaleet, jugurtti, maito, yleensä kaikki kasvikset.
Munat ja maito AINA luomuna, jos ei ole, en osta. Muuten ostan luomua vain jos kilohinta on vaikka 20% kalliimpi, tuplahintaa en luomusta maksa. Kotimaisuuden suhteen olen lihatuotteissa ehdoton.
maito ja munat, tosin meillä käytetään niitä vain vähän. Lihaa meillä ei syödä, jos syötäisin niin se myös.
pähkinät ja siemenet,hunaja, torjunta-aineettomuuden vuoksi
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 19:13"]
En koskaan osta mitään luomua. Toki ostan vapaan kanan munia ja muutenkin riistaa ja muuta onnellisena elänyttä eläintä, mutta luomukasveja en koskaan. En ennen kuin on jollain tapaa osoitettu, että ne olisivat paremman makuisia, terveellisempiä tai edes ekologisempia. Maapallolla ei ole varaam ruokkia muutamaa ihmistä lannoitteitta, koska tarpoeeksi ruokaa kaikille ei tällä keinolla saada saada. Luomuviljely on niin tehotonta ja saastuttaa lantoineen vesistöjä paljon enemmän.
[/quote]
Kai jätät sitten maidon, munat ja lihan kauppaan? Nimittäin ruuan viljely eläimille se vasta haaskuuta onkin!
Käytännössä ostan kaiken luomuna. Joitain yksittäisiä (herkkuja lähinnä) ei saa luomuna, niin sitten ostan tavallisena. Sellaisia ovat vanukkaat, jotkut jäätelöt, greippi, rosamunda-perunat, hapankorppu (nämä ostan Oululaisena, koska luomuhapankorppua ei tehdä Suomessa). Joissain tuotteissa kotimaisuus menee luomun edelle.
Minä periaatteen vuoksi vältän luomua viimeiseen asti. Kasvikset osta kotimaisina, siinä kulmakivet.
Maksakaa vaan tuplahinta "luomusta", jossa ei ole torjunta-aineita muta kasakaupalla liikenteen raskasmetallipäästöjä :)
Banaanin. Olen allerginen banaanille mutta luomusta tulevat oireet ovat hyvin vähäisiä. Tehotuotettua kun syö saa olla heti kaivamassa antihistamiinia esiin.
Sokeri, jauhot, tee, kahvi, suklaa ja kaakao, banaanit, sitruunat, marjamehut, kasvisliemi, tomaattipyre, perunat, mausteet, myslit ja puurot, sitrusmehut.