Pihit kirppiksillä kiertelijät
Huh huh teitä. Olin vuosien tauon jälkeen myymässä kirppiksellä. Siistiä, silitettyä vaatetta, moni vuoden sisällä ostettua. Joitain kenkiä ja leluja sekä kodintavaraa. Tinkiminen kuuluu tietty kirpishenkeen, mutta joku raja sentään. Jos pyydän uudenveroisesta poikien kauluspaidasta euron, ja se pitää tinkiä 50 senttiin, niin olisko lapsilisien käyttöä perheessä tarkistettava, jos euron hankintakin on liian iso. Tai entä kylpyhuoneen matto, joka sekin piti eurosta tinkiä siihen 50 senttiin. Myyjä kuitenkin maksaa pöydästä melko sievoisen summan. Te tinkijät, osatatteko todella tarpeeseen vai vain huvikeen kun halvalla saa. Oli joukossa tosi ihania ostajiakin, jotka iloitsivat saadessaan jotain edullisemmin kuin kaupoista. Mutta ehkä tavaran laittamisesta hyväntekeväisyyskeräykseen olisi tullut parempi mieli.
Kommentit (5)
Tällä konstilla jää hyvä mieli sekä myyjälle että ostajalle: myyjä hinnoittelee jo valmiiksi tuotteensa niin, että siinä on vähän tinkimisvaraa (eli jos haluat saada välikausipuvusta kympin, niin laitat hinnaksi 13,-), ostaja haluaa 13,- euron puvun ja jos/kun tinkii, niin hintaa on helppo tiputtaa tuon muutaman euron. Ostaja tuntee tehneensä hyvät kaupat ja myyjä saa sen mitä halusikin.
Jos tinkijät ihan periaatteesta ärsyttävät, niin sitten sellaista ostajaa, joka ei tingikään, voi ilahduttaa sanomalla, että "no, saat oikeastaan tän sittenkin kympillä".
Em. menettelyä voi pitää huijauksena tai sitten asiaan voi suhtautua "kaikki voittavat"-asenteella.
Markka-aikana laitoin lapsien vaatteita suuren työn jälkeen vuokraamalleni pöydälle. Olin laittanut esim. kaikkiin lapsen paitoihin hinnaksi markan. Ostajat pitivät liian kalliina ja yrittivät tinkiä 50 penniin, joka on euroiksi muutettuna alle 10 senttiä. Pöytävuokra oli silloin 20 markkaa ja viikon tuotto kaikesta huolimatta noin 250 markkaa. Eihän se tänä päivänä ole kuin reilut 20 euroa, mutta silloin raha tuntui todella hyvältä. Eikä tästä lopulta ole vielä kovin montaa vuotta.
Tosin tänä päivänä valmistan kahdella eurolla aterian koko 5-henkiselle perheelleni. Eli jos yhdestä vaatteesta maksaa euron, niin se on 2,5 ihmisen lounaan hinta.
Meillä täällä Pohjanmaan perukoilla on hyviä kirpputoreja. Juuri eilen kävin saalistamassa ensi talven toppavaatteet ja vähän muuta. Miellä saa muovikassillisen käytettyjä vaatteita 5 eurolla. Niin paljon saa tunkea ja ahtaa pussiin kuin ikinä kykenee, kunhan kahvat säilyvät ehjinä :)
Suhteellista tosiaan. Täällä pääkaupunkiseudulla pöytävuokrat ovat vähän eri hintaluokkaa. Kuten moni muukin asia. Maksoin päivän paikasta 26 euroa, eikä se ole kalleimmasta päästä. Eli 50 sentin vaatetta pitäisi myydä 52 kpl pelkästä paikkavuokrasta. Voihan ostajat tietty ajatella, että myyjänpä on ongelma, mutta puolustelinpa vain näin näitä kiskurihintojani.
itse kyllä tinkiväni lähes kaikesta kirppisellä. Toki jos juuri olen etsimässä jotain tietynlaista tavaraa ja sellaisen löydän, en tingi "tosissani" vaan tarkistan, vain myyjän tinkimisintoa ja olen toki iloinen, jos hinta vielä hiukan laskee, mutta voin myös ostaa pyydetyllä hinnalla, harvemmin kuitenkin suoralta käsin.
Olin itsekin viikonloppuna myymässä kirppiksellä, jossa pöytävuokra päivältä oli 30 eur (kahdelta päivältä 45 eur), ja sain loppujen lopuksi "voittoa" reilu pari sataa euroa, eli mielestäni varsin hyvä summa, kun ottaa huomioon, että myynnissä oli enimmäkseen n. 80-86cm, 100-110cm vaatetta sekä naisten vaatteita ja joitain leluja, pelejä ja kenkiä. Parhaiten kauppansa tekivät juuri 80-86cm vaatteet, joita olikin eniten. Isommat eivät niinkään, mutta ei niitä nyt niin paljon ollutkaan.
Bodyt hinnoittelin 1 eurolla ja moni sen niistä maksoi, osa osti usemman ja silloin mieluusti tingin siihen 0,50 euroon, koska sain sillä tavalla enemmän tavaraa myytyä, muuten ostaja olisi saattanut ostaa vain yhden ja olisin joutunut kauppaamaan bodyja usealle eri myyjälle tai kenties kantamaan enemmän tavaraa kotiin.
Minulla on aina ollut periaatteena se, että mitä enemmän ostaa sen edullisemmin saa. Yhden tuotteen ostaja joutuu maksamaan ns. korkeampaa hintaa, mutta paketillisen saa jo huomattavasti edullisemmin. Silloin ei niin harmita, että kenties antoi pari vaatetta ilmaiseksi, kun sai niin paljon menemään. Sehän se kuitenkin on kirppiksellä myymisen tavoite, siivota nurkista pois vanhat ja tarpeettomat.
jos haluaa jonkin tietyn hinnan esim. uudenveroisista tai muuten hienoista vaatteista, kannattaa ne myydä etukäteen esim. netissä.
Itsekin myin vaikeasti kuljetettavat ja muuten hankalasta hinnoiteltavat tuotteet jo etukäteen huuto.netissä ja otin kirppikselle mukaan vain ns. perustavaraa ja muutamia spesiaalijuttuja. En vienyt ollenkaan esim. uusia kenkiä, ei niistä kukaan kirpparilla maksa pyydettyä hintaa. Harvalla on kirppikselle mennessään mukanaan paria kymmentä euroa enempää, ellei ole erityisesti etsimässä jotain kalliimpaa.
salminakki
Tuntuu myyjana, etta joskus hinta kuin hinta on liian paljon. Tiedan minakin, etta tinkiminen kuuluu kirppareille, teen sita kylla itsekin, mutta jos lahtohinta on jo tosi alhainen, niin ei ihan aina tarvisi tinkia.
Tulee tosiaan helposti huono fiilis itselle, vaikkei kuitenkaan tosiaankaan mitaan korkeita hintoja pyytele. Esim e1 ok-vaatteesta ei ole minusta paljoa, ajatella, mita ne kaupassa maksaa! Sitten vahan kuluneemman, mutta silti ok:n voi jo myyda e0,50. Juu, helpommalla paasee tietty, jos veisi UFFille ja niin tekisinkin, jos kaikki vaatteet pitaisi myyda muutamalla kymmenella sentilla.