Pärjääkö 8v ja 6v päivät yksin kotona ?
Olen työttömänä ja alkaisi koulutus, johon olen hakenut. Luulin, että se alkaa vasta syksyllä, mutta ilmeisesti se onkin nyt koulujen kesäloma aikaan.
Ilmoitin jo nuoremman päiväkotiinkin, että ei tule kesällä hoitoon.
En saa ketään päiviksi hoitamaan lapsia.
Kannattaisiko yrittää haastattelussa, että eivät minua koulutukseen valitsisi vai pärjäisikö nuo lapset tuon 7 tuntia keskenään kotona, jos saisin pitää kännykkää päällä, että voivat soittaa jos tulee jotain?
Koulutus olisi työlistymiseni kannalta tärkeä.
Kommentit (28)
http://www.iltalehti.fi/helsinki/200903269300111_hi.shtml
Torstai 26.3.2009 klo 05.25
Milloin lapsen voi jättää yksin?
Pienten lasten heitteillejätöt yleistyvät
Lapsiin kohdistuviin väkivaltarikoksiin erikoistunut syyttäjä Leena Salovartio Länsi-Uudenmaan syyttäjänvirastosta moittii heitteillepanon pykälää rikoslaissa hankalaksi.
- Laki edellyttää, että meidän tulisi näyttää toteen lapselle aiheutuneen vaaran konkreettisuus, Salovartio toteaa.
Kun vaippaikäinen vauva ryömii liikenteen joukossa, on vaara ilmeinen. Vanhempien lasten kohdalla arviointi muuttuu ongelmallisemmaksi.
- Jos jättää leikki-ikäiset lapset keskenään kotiin, kun lähtee kauppaan, niin onhan siellä kotona monta vaaranpaikkaa. Mutta milloin se muuttuu rikokseksi? Kaikki mikä on moitittavaa, ei vielä ole rikollista, Salovartio pohtii.
Helsingin sosiaalipäivystyksen vs. johtavan sosiaalityöntekijä Riina Karjalainen muistuttaa, ettei ensimmäistä luokkaa käyvä lapsikaan pärjää pitkään yksin kotona - eikä ainakaan yön yli.
- Näitä rajoja ei valitettavasti aina ymmärretä.
...eikä minulla ollut "mitään hätää". Kyllä minä pärjäsin. Tuo varmasti yksi suuri syy siihen, että olen aina ollut todella itsenäinen ihminen - jo lapsena.
Mutta omaa lastani EN jättäisi yksinään, jos ei olisi aivan pakko. Missään nimessä en päivittäin järjestäisi asioitani niin, että minun olisi jätettävä 6v ja 8v keskenään kotiin. Saattaisin jättää lapset keskenään kotiin, jos olisi pakko esim. viedä mummo sairaalaan tai vastaavaa. Mutta mikään lastenhoitojärjestely se ei saisi mielestäni olla.
Minusta lapset kyllä _pärjäisivät_ kotona keskenään. Mutta minä haluaisin tietää, miksi heidän pitäisi? Minusta ei ole tuon ikäisen lapsen asia joutua kantamaan niin suurta vastuuta itsestään (ja toinen pienemmästään) kuin yksin ollessa pitäisi.
Toki me äidit olemme lapsina olleet heitteillä ja _pärjänneet_, mutta en siltikään pidä sitä hyväksyttävänä. On sitä ennenkin lapsia lyöty opetusmielessä ja pistetty nurkkaan seisomaan tunniksi, kun kynnenalusissa on ollut likaa. Pitäisikö meidän tehdä vieläkin niin, koska ennenkin on kasvettu ihmisiksi sellaisissa oloissa? Ei.
Ajatelkaa tosiaan niitä auttaviapuhelimia, jotka ruuhkautuvat iltapäivisin, kun YLI 10v lapset soittelevat sinne, kun eivät tahdo olla yksin. Kyse ei nykysukupolvien heikkoudesta. Kyse on oikeudesta olla LAPSI.
ei vasta sitten jos sinut valitaan. syksyn ja kesän päivähoitopaikat jaetaan nyt. jos saisit hoitopaikan mutta et koulutusta niin mitäö sitten, lapsi hoidossa tai vaikk aosa-aikaisesti hoidossa. tai sitten perut sen.
Joku pärjää hyvin yksin kotona jo 6-vuotiaana, toinen ei vielä 9-vuotiaana uskalla olla 15 minuuttia yksin kotona.
kunhan ilmoitat että tuli muutos aikaisempaan! Ei se nyt sellainen asia ole mikä on täysin lukkoon lyöty vaikka mitä olisi ilmoittanut aiemmin. Päivähoito on asiakkaita (eli lapsia ja heidän vanhempia) varten, eikä niinpäin että aina pitäisi vanhempien anteeksipyydellen pyytää hoitoa lapsilleen (niinkuin se välillä nykyään tuntuu olevan..).
Ihan hätätapauksessa vanhempi voisi ollakin yksin kotona, mutta ei kyllä suotavaa..
Eikö nyt mitään kerho/leiri/leikkipuistotoimintaa ole lähettyvillä edes osan päivää?
Ja minäkin olen sitä mieltä, että kyllähän moni pienempikin lapsi "pärjää" jos on pakko, kamalistakin tilanteista. Mutta se, onko se lapselle hyväksi, ja onko se turvallista, ja saako niin tehdä onkin ihan eri asia!!
Miksi tässä maassa lasten pitää pärjätä ja olla aikuisia niin kovin pieninä?? Ihan kuin olisi jokin häpeä, jos ei vaikka 6-vuotias uskalla olla yksin puolta vuorokautta. Ja nynny lapsi jos pelkää!?
Ei mikään ihme että niin moni nuorikin voi pahoin..pitää vaan pärjätä ja pärjätä..YKSIN ilman aikuisen turvaa.
Mutta tsemppiä ap:lle. Toivottavasti jokin ratkaisu löytyy! Yksin en vain itse noin pieniä jättäisi millään.
Nykyään on kaiken maailman auttavat puhelimet lapsia varten ja ne on ihan ruuhkautuneet kun yksinäiset lapset soittelevat niihin.