Terkkarikin sanoi, että toivottavasti vauva syntyy vasta ensi vuoden puolella.
Laskettuaika on tammikuun puolessa välissä, ja viimeksi neuvolassa käydessäni, th sanoi ihan suoraan että onhan se parempi lapsen kannalta, että syntyisi vasta ensi vuoden puolella. Olisi koulun kanssakin kuulema paljon helpompaa.
En olekaan ennen tätä kuullut ammattilaisen suusta.
Kommentit (19)
Niin onhan se parempi, että syntyy lähempänä laskettua aikaa.
Esikoisen laskettuaika oli joulukuun lopulla. Kerkesi vuosi vaihtua ennekuin syntyi ja hyvä niin. Nyt on ekalla ja luokkansa lyhkäsin. Voi olla, että olisi joka tapauksessa vuodella lykätty koulun käyntiä jos olisi vuoden 2000 puolella syntynyt.
Mulla on kaksi poikaa, esikoinen syntynyt tammikuun alussa ja kuopus marraskuussa.
Tammikuussa syntynyt on melkein 8-vuotias kun aloittaa ekaluokan.
Esikoisella ei ollut oikein mitään uutta opittavaa ensimmäisinä kouluvuosina, ei oppinut tekemään töitä sen eteen.
Kuopus oppi esim. lukemaan koulussa vasta ekaluokan syksyllä, koko asenne koulunkäytiin ja läksyihin on erilainen, kun niitä on joutunut tekemään alusta asti.
Kyllä minä uskon, että yksilöiden väliset kehityserot ovat merkittävämpiä kuin iästä johtuvat (samana vuonna syntyneillä siis).
Ainoa asia, mikä varmaan konkreettisesti harmittaa lasta itseään on se, että täyttää 18 ja saa ajokortin viimeisten joukossa :)
Mutta ihanko totta kaikki sitten saavat sen kortin heti kun täyttävät 18? Itse olen syntynyt joulukuussa, menin autokouluun vasta reilusti synttäreiden jälkeen ja sain kortin sitten joskus seuraavana syksynä. Eikä kaikilla kavereillani silloinkaan vielä ollut korttia. Tämä tapahtui vuonna -99. Onko nykyään sitten ihan erilaista?
Onko th joku jumala, jonka sana on 100% tosi joka asiassa?
t. th, joka ei allekirjoita oman th: si väitettä
Olisin halunnut alkuvuoden lapsen, mutta 3v yrityksen jälkeen syntyi loppuvuoden lapsi:)
t:itsekin marraskuussa syntynyt
Minä halusin ja kirjalliset oli syntymäpäivänä ajokortti ja auto viikon päästä. luokkani viimeisiä olin, ne joilla ei silloin vielä korttia ollut ei sitä halunneetkaan. Myös ravintolaan pääsin vasta sitten kun muut oli käyneet siellä jo lähes vuoden...
Kyllä minä uskon, että yksilöiden väliset kehityserot ovat merkittävämpiä kuin iästä johtuvat (samana vuonna syntyneillä siis).
Ainoa asia, mikä varmaan konkreettisesti harmittaa lasta itseään on se, että täyttää 18 ja saa ajokortin viimeisten joukossa :)
Mutta ihanko totta kaikki sitten saavat sen kortin heti kun täyttävät 18? Itse olen syntynyt joulukuussa, menin autokouluun vasta reilusti synttäreiden jälkeen ja sain kortin sitten joskus seuraavana syksynä. Eikä kaikilla kavereillani silloinkaan vielä ollut korttia. Tämä tapahtui vuonna -99. Onko nykyään sitten ihan erilaista?
Koulussa harkittiin hänen siirtämistään suoraan toiselle luokalle, kun hän osasi niin hyvin lukea, laskea ja kirjoittaa. Jos hän olisi syntynyt seuraavan vuoden puolella, niin koulussa olisi ollut vielä tylsempää.
poikani osaa hyvin luistella ja uida, kun taas hänen tammikuussa 8 täyttävä kaverinsa on luistelussa alkutekijöissään ja uidakaan ei kuulemma osaa. Jotkut taidot varmaan kiinni myös vanhempien aktiivisuudesta. Poikani oppi myös eskarikeväänä lukemaan. Sosiaalisissa taidoissa tää pian 8v tuntuu olevan edellä.Samoin asioistaan huolehtimisessa ja kirjoittaa siistimmin kuin poikani.
joka osaa jo nyt lukea vähän ja on motorisesti taitava: luistelee, kiipeilee, leikkaa saksilla hyvin jne. joten tuskin tarvitsee siirtää koulun aloitusta...
Normaalisti on sikiön hyväksi että se syntyy mahdollisimman lähellä laskettua aikaa.
Jos terkkari on yleisesti ottaen sitä mieltä, että lapsen on parempi aloittaa koulu lähinnä 7- kuin 6-vuotiaana, niin mitä siitä?
puhutaan loppuvuoden pojista, joille selkeästi olisi parempi ollut syntyä vuoden alusta. Eivät ole koulukypsiä läheskään kaikki.
Koulunlykkäyskin on omajuttunsa ja kun lapsi syntyy vuoden alussa, niin lykkäystä ei tarvita.
puhutaan loppuvuoden pojista, joille selkeästi olisi parempi ollut syntyä vuoden alusta. Eivät ole koulukypsiä läheskään kaikki.
Koulunlykkäyskin on omajuttunsa ja kun lapsi syntyy vuoden alussa, niin lykkäystä ei tarvita.
Pojista nyt puhutaan aina, miksiköhän samaa puhetta ei saa osasta alkuvuoden lapsia jotka olisivat olleet koulukypsiä jo vuoden tai kaksi aikaisemmin. Vaikka ongelma on aivan yhtä todellinen ja sen seuraukset näkyvät vielä yläkoulu ja lukio-opiskelussa.
olisin paljon mielummin syntynyt loppuvuodesta. Olin aina ikäisekseni pitkä ja murrosikäkin alkoi aikaisin. Häpesin muutenkin tuota aikaa ja tosi tyhmältä tuntui kun samalla luokalla oli vielä ihan lapsia ja vieraat opettajat olivat aina passittamassa mua ulos pienempien luokasta. Helpommalla olisi päässyt jos olisi syntynyt sen muutaman päivän aiemmin ja saanut kehittyä normaalimmin muiden tahtia.
Jo ekaluokalle mennessään hän oli luokkansa pisin (toinen tammikuussa syntyneitä oli muuten lyhin). Hän oppi lukemaan 5½v:na ja muutenkin on kehityksestä edellä.
pelkästään meidän syntyvää vauvaa (ettei syntyisi liian aikaisin), vaan puhui yleisellä tasolla loppuvuodesta syntymisestä. Hänen mielestään lapselle aiheutuu kaikenlaisia hankaluuksia, kun on syntynyt loppuvuodesta.
ap
Sillä loppu vuodesta syntyneitä on niin paljon että pakkohan heidät on ottaa huomioon vaikkapa siellä koulussa.
Puhut ihan kuin kyseessä olisi jokin harvinainen vamma.
pHänen mielestään lapselle aiheutuu kaikenlaisia hankaluuksia, kun on syntynyt loppuvuodesta.
ap
mennyt kouluun.
Mielestäni on TODELLA törkeää ammattilaisen lausua jotain syntymäajan puolesta tai vastaan. Itse hermostuin kuopukseni eskariaikana ja etenkin "kouluunmeno"-neuvolassa niin terkkarille kuin psykologillekin siitä että oikein vuorotellen päivittelivät sitä kuinka lapsi on loppuvuonna syntynyt.
Kaikki lapsen tekemiset arvotettiin sen kautta ja hänen osaamisensa katsottiin tätä taustaa vasten.
Tuskin kenenkään alkuvuonna syntyneen odotetaan osaavan kouluunmeno-neuvolassa osaavan enemmän siksi että on alkuvuonna syntynyt.
Viimeisellä lääkärikäynnillä neuvolalääkäri totesi minulle, että toivotaan vuoden vaihtuvan ennen synnytystä. Saa lapsi vuoden lisää lapsuutta!
Meidän kuopus on syntynyt joulukuun lopussa, ja on jo nyt ottanut mm. motorisessa kehityksessä kiinni tuttuja lapsia, jotka 3-5kk häntä vanhempia. Toki osa noista loppuvuoden lapsista joutuu pohtimaan koulukypsyyttä jne, mutta mitä se haittaa? Ei ne lapset aina tilauksesta synny...