Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: miksi et täysimettänyt?

Vierailija
19.04.2009 |

Omalla kohdalla vauva joutui teholle, jossa annettiin lisämaitoa heikon kunnon vuoksi. Sinne ei myöskään saanut mennä imettämään vauvantahtisesti.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tokan kohdalla oli synnytyksen jälkeinen masennus ja en halunnut imettää niiden lääkkeiden aikana koska ei sitä voi tietää miten ne vaikuttavat lapseen.

Vierailija
2/13 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo heti syntymän jälkeen (sektio) tarvittiin lisämaitoa, kun oma ei vielä riittänyt. Neljäntenä päivänä selvittiin (tai ainakin kuviteltiin selviävämme) jo ilman kun maito nousi, mutta en mä sitten tiedä mikä siinä hommassa oli pielessä, kun 10vrk iässä jouduttiin jälleen antamaan lisämaitoa kun vauvan paino ei noussut ja pissaakaan ei tullut tarpeeksi, oli kuivumisen uhka. Parhaani yritin mielestäni, mitään muuta en alussa tehnytkään kuin makasin ja imetin.

Lisämaito sitten kai teki tehtävänsä, ikinä ei siitä eroon päästy, tarve kasvoi vaan vaikka imetin AINA ennen lisämaitoa. 2-3kk välillä maidontulo hiipui kokonaan, vauva ei enää halunnut rintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tokan kanssa tuli aikalailla tarpeeksi maitoa, imetin enemmän, mutta vein opinnot loppuun, niin mies hoiti lasta välillä

kolmannen kanssa tuli kunnolla maitoa, mutta hänen ollessaan isompi mulla ei ollut aina rauhaa imettää. Isommat pojat olivat aina menossa, enkä uskaltanut antaa heidän olla yksikseen pihalla (iso tontti, puro ja järvi/laituri) siihen ruokailuun oli vaan saatava vähän tehoa että menisi nopeammin.

Ei tämä tarkota sitä, etten olisi antanut rintamaitoa ollenkaan tai pakkosyöttänyt lapsia tehokkuuden nimissä, vaan sitä että minulla rintaruokinta ei ollut mikään itseisarvo oikeastaan, ja minua huoletti enemmän se, mitä lapset tekevät sillä aikaa kun minä istuskelen jossain imettämässä.

Tässähän kysyttiin miksi et TÄYS- imettänyt.....

Vierailija
4/13 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaa täysimetin.

Tokan kohdalla sain niin pahat komplikaatiot että jouduin teholle. Ei ollut imetys ihan ekana mielessä kun piti taistella oman hengen pitimiksi.

Imetin kuitenkin, mutta 2 kk kohdalla maito loppui kokonaan.

Vierailija
5/13 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo heti syntymän jälkeen (sektio) tarvittiin lisämaitoa, kun oma ei vielä riittänyt. Neljäntenä päivänä selvittiin (tai ainakin kuviteltiin selviävämme) jo ilman kun maito nousi, mutta en mä sitten tiedä mikä siinä hommassa oli pielessä, kun 10vrk iässä jouduttiin jälleen antamaan lisämaitoa kun vauvan paino ei noussut ja pissaakaan ei tullut tarpeeksi, oli kuivumisen uhka. Parhaani yritin mielestäni, mitään muuta en alussa tehnytkään kuin makasin ja imetin.

Lisämaito sitten kai teki tehtävänsä, ikinä ei siitä eroon päästy, tarve kasvoi vaan vaikka imetin AINA ennen lisämaitoa. 2-3kk välillä maidontulo hiipui kokonaan, vauva ei enää halunnut rintaa.

Mutta onneksi kolmas teki poikkeuksen, vaikkakaan en koskaan onnistunut aivan täysimettäjäksi asti. Korvauksena imetin kuopusta 2v3kk!

Sektio ei ollut kahteen "epäonnistumiseen" syynä, vaan se etten älynnyt juoda riittävästi...

Vierailija
6/13 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi vaatinut aika paljon hormonihoitoja ja kärsivällisyyttä... :D

Vierailija
7/13 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus tuli sitten imetettyä 2v3kk, vaikkakaan en pystynyt täysimettämään edes häntä.

Vierailija
8/13 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vaan tullut.osa ollut keskolassa,siksi varmaan maidon tulo hidastui.4olen imettänyt puoliksi.

Vierailija
9/13 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoispojan sain syömään rinnasta väkisellä 3kk, mutta koko ajan oli armotonta taistelua: poika kieltäytyi, rimpuili, huusi, hotki, pulautteli runsaasti aina. En jaksanut, elämä helpottu kaikilla, kun siirryttiin pulloon. Myöhemmin vauvan suusta todettiin sammas, joka ehkä vaikutti asiaan.

Tokan (tytön) kanssa 6kk täysimetys onnistui, kunnes tuli eka hammas ja täydellinen kieltäytyminen rinnasta.

Kolmannen kanssa jo synnytyssairaalassa tarkkailtiin poikaa, kun pissa oli sakkasta eikä paino noussut. Lisämaitoa suositeltiin, mutten suostunut antamaan. Neuvolan painokontrollit oli joka toinen päivä, kolmen viikon päästä oli otettava pullo lisäksi, kun vauva oli tyytymätön eikä paino vain yhtään noussut. Joka toinen syöttö päivällä sitten pullosta, yöt imettämällä 6kk ikään, jolloin hampaiden takia täys stoppi.

Olis voinu mennä paremminkin. Pojilla todettiin myös myöhemmin hammaslääkärissä tiukat kielijänteet, joka on mahd. estänyt tehokkaan imuotteen. Isommalla kielijänne on leikattukin, kun r ei ääntynyt.

Vierailija
10/13 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten sai pullosta äidinmaitoa 3kk ja siirtyi sitten korvikkeeseen. tämä siksi, että mulla yksinkertaisesti tuli niin paljon liikaa maitoa, ettei tyttö suostunut rinnalle lainkaan enää tuon 1kk:n jälkeen. maito suihkusi rinnoista jo pelkästä hipaisusta, vaikka olisinkin imettänyt/lypsänyt juuri äsken - se ensimmäinenkin kuukausi oli todellista taistoa kun olisin kyllä halunnut imettää. 3kk sai äidinmaitoja pullosta siksi, että maitoa oli kertynyt pakkaseen jo melkoisia määriä, ja sehän ei sitten loppunutkaan myöskään kovin helpolla se maidon tulo, eli keräsin talteen sen mitä valui ja pistin pakkaseen. maidontulo alkoi hiipua kunnolla vasta sitten kun tyttö oli 4kk vanha.

tämä toinen on toistaiseksi täysimetyksellä, mitä nyt pari kertaa isi on antanut korviketta pullosta kun on herännyt ensin vauvan kitinään eikä ole viitsinyt mua herättää (vaikka olenkin käskenyt herättää syöttämään). tosin ikää pojalla on vasta 5 päivää, joten eihän sitä vielä tiedä vaikka tämänkään kanssa ei sitten sujuisi yhtään sen paremmin... ainakaan maidon liikatulo ei ole nyt ongelmana, mutta onneksi riittää ainakin toistaiseksi tosi hyvin.

Vierailija
11/13 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva söi puolen tunnin välein tunnin sessioita, jos huudoltaan sai syötyä mitään ja putosi käyriltä. Niinpä alettii nantaa lisäruokaa, maitoa ja pian perunaa ja kas: kaikki imetyksen ongelmat katosivat ja lapsi rauhoittui rinnallekin.

Vierailija
12/13 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten oli pakko oman jaksamisen vuoksi alkaa antaa pikkuhiljaa kiinteitä.

Poika painoi syntyessään vain 2,5kg, mutta kolmikuisena jo 7,5kg. itse sen sijaan oli laihtunut huimaa vauhtia. Ja painoin enää 38kg, paino oli pudonnut 15kg ja aloin olla aika naatti. Lisäksi poika alkoi taas vaatia kolemsti yössä maitoa. Osittais imetystä jatkoin yli vuoden ikään. Korviketta poika ei ikinä saanut. Kiinteitä sitten pikkuhiljaa iltaisin aloin antamaan ja sillä pärjäsi sitten aamu viiteen.

Toisten kohdalla, olivat siis kaksoset. Toinen ei oppinut oikeaa imutekniikkaa ja minä hölmö en siinä väsyneenä tajunnut käydä ostamassa rintakumia. Toinen söi pelkkää rintaa 1kk. Sitten maidontuotanto jotenkin ehtyi, eikä se enää iittänytkään molemmille. Toiselle siis lypsin, se ei ilmeisesti auttanut maidon määrää lisäämään. Tämä toinen sitten ei parin päivän pullosta annettujen lisämaitojen jälkeen rinnalle suostunut. Huusi vain naama punaisena, vaikka mitä kehittelin. Aika pian väsyin myös siihen lypsämiseen ja siirryttiin kokonaan korvikkeeseen, kun vaavit olivat 1,5kk.

Seuraavalla kerralaa, jos sellainen vielä tulee, aioin ainakin yrittää 6kk täysimetystä ja toivon sen oonistuvan. Imetys on ihanaa ja tuplien vauva-aika kaihertaa edelleen, kun imetys loppui niin lyhyeen :(

Vierailija
13/13 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikään asti. Vaikka alkuun imetin ja imetin, ei poika saanut tarpeeksi maitoa :( Joten korviketta sai aina imetyksen jälkeen kun nälkäiseksi jäi. Ei aina mutta kuitenkin joskus. En sitten tiedä teinkö minä jotakin väärin vai mikä siinä oli.

Mutta jospa tämän tulevan kanssa sitten saisi ihan täysimettää.