Tylsää :( Poikani meni kaverille ja siellä kaveri oli toisen kanssa...
Ei siinä mitään mutta erittäin harvoin voi sinne mennä, kun perheiden aikataulut eivät sovi yksiin ja asuu sen verran kaukana, että on kuskattava. Siellä kaveri oli toisen pojan kanssa, jota omani ei edes tunne. Leikki lähti käyntiin mutta selvästi nämä kaksi olivat kimpassa ja poikani ulkopuolinen. Oli kurjaa lähteä ja jättää hänet sinne. Ja niin kuin hän tätä päivää odotti :(
Kommentit (73)
siitä voisit ap lukea jo rivien välistä, ettei teidän tarvitsisikaan tyrkyttäytyä kyläilemään. silloin kun aikuisille järjestelyt sopivat, niin silloin kyllä mieluisille vieraille tehdään sopivia aikoja. meilläkin on pari tuttavaperhettä jotka tulisivat kylään jos milloin, ja toisivat lapsensa meille leikkimään useasti jos meille "sopisi" mutta kun emme näistä vierailuista oikein välittäisi, niin siksi meille ei sovi.
Jos haluat, että lapsesi saa leikkiseuraa, niin sitten ole itse se aktiivi, joka kutsuu kotiinsa vieraita, perheitä ja lapsia, ja pidä itse jöötä että leikit menevät kuten haluat. on oikeasti koko päivän juttu, kun sovitaan että joku lapsi tulee leikkimään pariksi tunniksi: ensin koti siivotaan, selvitetään mitkä tarjoamiset sopivat ja sitten odotellaan vierasta tulevaksi. vieras tulee ajallaan, tai pari tuntia myöhässä jos vanhempi ei viitsinytkään kesken urheilukisan lähteä ajamaan sitä vartin matkaa- ja sen lapsen kotiinhakukin voi venyä pari tuntia sovitusta, koska isi olikin hiihtolenkillä eikä ehtinyt vielä suihkusta. Eli sen vieraan oleskelu kotonasi on siinä vaiheessa kestänyt jo kolme tuntia sovittua kauemmin, etkä itse voi lähteä viemään lasta kotiinsa, koska sinulla ei ole autoa, tai muille omille lapsillesi kaitsijaa. Joten puolin ja toisin - ottakaa huomioon muitten suunnitelmat ja halukkuus järjestää treffejä. Ei kukaan leikkikaverin vanhempi ole ilmainen lapsenvahti.
sinne ei saanut mennä jos siellä oli joku toinen. Tai jos oli jonkun toisen kans pihalla, äitinsä sanoi, ettei voi tulla meidän poika sinne pihallekaan leikkimään (asuivat kunnan rivitalossa, joten eivät edes omistaneet pihaa).
Ihmettelin aina kovasti, sillä meillä on kyllä saanut olla useampikin kaveri kylässä ja pojat on pelanneet ja leikkineet yhdessä.
Nyt pojat ovat 13 vuotiaita ja tää pojan ex-kaveri on sairaalloisen riippuvainen aina sen hetkisestä kaveristaan. Roikkuu aina yhdessä ja haukkuu toisia. Sitten hylkää tän ja on jonku toisen kaveri ja alkaa haukkua ja kiusata ensistä kaveriaan. Oppi kotoaan siis mallin, että aina ollaan kahdestaan ja muita ei sovi porukkaan.
Tottakai AIKUISELLE voi sanoa, että mulla on nyt vieraita, tavataanko vaikka huomenna. Mutta mitähän tämä "vieras" pikkupoika olisi tuumannut, jos hänelle olisi sanottu, että älä tule tänään, kun mun "erikoisystävä" kuljetuksineen saapuu kauempaa... HUH! Siis varmaan sen pojan mamma kirjottas tänne, että mun poika lähetettiin kotiin, kun toinen vieras tuli kauempaa. Lapset on LAPSIA ja ap, sun poikasi voi vaikka saada tästä toisestakin pojasta uuden ystävän. En ymmärrä miksi olisi pitänyt olla vaan sun poikasi kanssa. Sorry, nyt vaan. Luultavasti sä stresaat paljon enemmän kun sun poikasi ja usko vaan näitä tilanteita tulee poikasi elämänvarrella vielä TOOOSI paljon, se on sitä elämää.
toivottavasti ap tulee kertomaan. Kuinkahan pitkästä matkasta oli kyse, sekin jäi epäselväksi.
Oliko pojalla lopulta kuitenkin kiva päivä?
Tylsää, että sua tässä taas syyllistetään.
Ymmärrän hyvin sun kantasi. Meillä on sellainen tapa, että jos treffeille tulee enemmän lapsia niin ilmoitan jo etukäteen kaikille kylään pyydetyille ketä on tulossa.
Silloin kun on treffit järkätty, niin leikitään näiden kavereiden kanssa. Esim. silloin ei tule lähinaapurien lapset meille leikkimään. Jo ihan siitäkin syystä, että tuppaa mennä aikamoiseksi hulianksi jos on viisi tai enemmänkin lapsia yhdessä.
Kaikki tietävät säännöt ja murinoita ei ole ollut.
että tämä perhe ei jostain syystä halua teidän poikaa sinne kylään. Tuo aikataulujen sopimattomuus kertoo paljon... Ja se, että sovitusta vierailusta ei piitata sen vertaa, että ylimääräiset kaverit lähetettäisiin vierailun ajaksi kotiin.
SInuna en enää veisi lasta tuohon paikkaan. Niin vanhemmat kuin lapsetkaan eivät selvästi teistä piittaa.
En minäkään pitäisi tuollaisesta. Olettaisin että muita kavereita ei olisi paikalla jos lapseni menisi jonkin kaverin luo, jota näkee harvoin. Mun lapsi ainakin vetäytyisi sitten täysin jos mukana olisi joku outo lapsi, eikä vierailu olisi onnistunut.
Kun me mennään lasten serkkuja moikkaamaan, niin näemme heitä siis vain muutaman kerran vuodessa, niin eivät he ainakana minnekään kavereille lähde vaan ovat kotosalla että ehtivät leikkiä meidän lasten kanssa. Kyllä mä olettaisin että useimmissa perheissä toimittaisiin näin. Mutta ilmeisesti ei sitten jos annetaan lasten päättää ja tehdä mitä haluavat, eikä yritetäkään opettaa käytöstapoja!
leikkiin ja täytyyy osata leikkiä muutenkin kuin kahdestaan. EI ihme, että koulukiusaaminen on niin yleistä kun teistä on ok opetaa lapselle, että "me ei oteta sua mukaan"..
Kun olen sopinut ekaluokkalaiseni äidin kanssa, että lapseni menee heille, niin todellakin oletan, ettei siellä ole muita lapsia silloin.
Välimatkaa on puoli kilometriä. (Lapset soittelevat myös keskenään ja sitten lapset soittelevat toistensa äideille. Kuitenkin me äidit ollaan se, joka ne treffit lopullisesti hyväksyy, sillä me vain tiedetään, onko perheellä muita sitoumuksia.)
opettaa, että kaikki otetaan leikkiin mukaan. Ei ihme että koulukiusaaminen on niin yleistä kun pidetään hyväksyttävänä, että tuollainen tyyli opetetaan lapsille,.
Toki vanhempin täytyy sitten katsoa että kaikki todellakin sitten otetaan mukaan leikkiiin eikä joku ole ulkopuolinen.
tärkeää että lapset oppivat leikkimään myös isommissa ryhmissä, mutta ap:n kanssa olen samoilla linjoilla siinä että jos on sovittu vierailu niin kyllä silloin otetaan tätä lasta huomioon. Vanhempien tehtävä on opastaa lasta näissä tilanteissa ja kyllä lapselle voi sanoa että valitettavasti tänään ei sovi kun on tulossa vieraita ja samalla sopia toista päivää.
Meillä naapurien lapset kulkevat surutta meidän pihassa ja tulevat meille leikkimään, niin että ne saa "tuupata" illalla ulos. Johtuu siitä että edellinen perhe piti ns. avoimia ovia ja aikalailla tiukkaan sävyyn on jouduttu Meidän Perheen sääntöjä naapuruston lapsille opettamaan. Melkein vuoden asumisenkaan jälkeen lapsiani ei ole kertaakaan kutsuttu naapureille sisään leikkimään vaan naapurit laittavat lapsensa meille ja kuvittelevat varmaan että ihmeemmin meitä edes tervehtimättä ruokkisin jälkikasvunsa jotka roikkuvat ITSE jääkaapin ovessa. Huoh... Vähän ohi aiheen... :D
Mutta minä olen siis aivan tylysti ilmoittanut naapurin lapsille jos on ollut huono aika tulla kylään. Varsinkin kun tuntuvat harvasepäivä olevan tulossa. Kerran oli yksi tyttö sukulaisperheen vierailun ajan kylässä ja mitäpä teki? Oli kuin kotonaan! Teki kiusaa muille, ensimmäisenä ryykäs kahvipöytään ilman kutsua ja käytöstapoja sai oikein opettaa! Kauhistelkaa nyt minua, Hirviötäti olen varmaan naapurustossanne, mutta Herranen aika, opettakaa lapsillenne tapoja, niin ehkä sitten olisivat tervetulleita vaikka vieraita olisikin!
Kun olen sopinut ekaluokkalaiseni äidin kanssa, että lapseni menee heille, niin todellakin oletan, ettei siellä ole muita lapsia silloin.
En ymmärrä tuollaista ajattelutapaa! Pidän todella ärsyttävänä tyttöni kaveria, joka aina puhuu tyyliin "en voi nyt alkaa sinua kun olen Kaisan kanssa. Voin alkaa sinua koska Kaisa ei alkanut minua." Todella ärsytävä kakara, mutta en ole tajunnut että äiti siis on ihan opetanut sellaiseksi!!!
Paljon reilumpi lapsia ovat ne jotka ottavat mukaan kolmannenkin osapuolen!!!
ekaluokkalaisen äiti ja jatkan. En minäkään tykkää, jos ja kun tytöt ovat vain kaksin ja eivät ota muita mukaan leikkiin. Se on kuitenkin eri asia mielestäni, jos on sopvittu esimerkiksi viiden tunnin vierailusta äitien kesken. Tällöin oletan, ettei sinne tunge muita ja en ota meillekään, kun olen jonkun äidin kanssa sopinut.
Jos joku tulee soittaman ovikelloa ja tulee kylään, niin saa tulla lisääkin tämmöisiä ex. tempore tulijoita, jos ja kun lapseni sen hyväksyy.
Lapseni on erittäin sosiaalinen eikä ollenkaan klikkiytyjä. Kaikki käy kaveriksi.
että siellä ei missään nimessä saa olla muita vieraita. Vaadin, että kaveri keskityy 100%:sesti kullannuppuumme.
Ajatelkaapas Äidit, että olette sopineet vanhan, hyvän ystävänne kanssa illanvietosta. Olet odottanut tätä jo kovasti, olette nähneet perheellisinä ihmisinä omien kiireidenne vuoksi kovin vähän, mutta tämä on se ihminen joka tuntee teidät insideout. Pääsette perille ja jo ovelta näette, että Ystävänne on kutsunut Sinulle kertomatta paikalle myös uuden ystävänsä jota et tunne. No, aikuisia ihmisiähän tässä ollaan, saatat ajatella, mutta eikö sydänalassa yhtään pistä?
Siis herran jestas, kyllä kai lapsellakin on jotain sanottavaa haluaako hän leikkiä naapurin pikkupirun kanssa??
Teidän, jotka ette ymmärrä ap:n harmistumista, on oltava tekopyhiä jeesustelijoita.
Ajatelkaapas Äidit, että olette sopineet vanhan, hyvän ystävänne kanssa illanvietosta. Olet odottanut tätä jo kovasti, olette nähneet perheellisinä ihmisinä omien kiireidenne vuoksi kovin vähän, mutta tämä on se ihminen joka tuntee teidät insideout. Pääsette perille ja jo ovelta näette, että Ystävänne on kutsunut Sinulle kertomatta paikalle myös uuden ystävänsä jota et tunne. No, aikuisia ihmisiähän tässä ollaan, saatat ajatella, mutta eikö sydänalassa yhtään pistä?
Joskus tuntuu että lapsilta vaaditaan enemmän kuin aikuisilta.
koskemaan myös naapuripiirn kavereita ja luokkakavereita. Eli sanotaan aina, että en voi olla sun kanssa nyt kun olen x:n kanssa. Itsekästä ja ikävää.
Mutta en muutenkaan ole mikään kovin takertuvainen kavereihini.
Minusta on ihan ok ottaa leikkeihin mukaan uusia ihmisiä lapsillakin, meidän lapset ainakin tykkäävät kun on talo täynnä vilinää, ja jos ovikello soi, kyllä meille saa tulla. Ei tulisi mieleenkään ajatella, että lapsien pitäisi leikkiä aina kahdestaan. Ei meidän tyttökään ole sellainen parileikkijä, aina on ollut iso lauma kavereita, monia hyviä, eikä yhtä parasta.
Joskus tuntuu että lapsilta vaaditaan enemmän kuin aikuisilta.
vaikka miten hyvin tulisivat juttuun ja leikki alkaa sujua, kunhan ensin vähän tutustutaan.