Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siman valmistukseen apuja , vosiinko saada?

Vierailija
19.04.2009 |

kotisimaa ekaa kertaa tekemässä. Voiko antaa kolmivuotiaalle?

ja milloin pitää aloittaa valmistus jos vappuaattona meinaa nauttia?

ja kuivahiivaa vai tavallista?

miten itse teette simanne ja kuinka paljon kannattaa tehdä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin simanvalmistukseen minkäänlaisia julkisia tai muitakaan apuja on saatavissa.

Vierailija
2/7 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko antaa kolmivuotiaalle? Voi. Siinä on vähän alkoholia, mutta niin vähän, ettei sillä ole väliä. Sokeria on kumminkinniin paljon, että maha tulee kipeäksi, jos sitä nyt kannukaupalla kerralla juo...

ja milloin pitää aloittaa valmistus jos vappuaattona meinaa nauttia? No se valmistuu noin viikossa ja säilyy sitten viikon tai pari, sen mukaan kuin ka kylmässä sitä säilytetään.Alkoholin määrä saattaa lisääntyä pitkän säilytyksen aikana. Itse ajattelin laittaa tiistaina, niin ehtii varmasti tasaantua, mutta maanatai tai keskiviikkokin on ihan hyvä ja jopa ensi viikonloppuna tehty sima ehtii, jos pullotuksen jälkeen ei pane jääkaappiin vaan esim antaa olla huoneenlämmössä tai jääkaappia lämpimämmässä viileassa eteisessä tai kellarissa.

kuivahiivaa vai tavallista molemmat toimii, mutta koska hiivaa pitää olla VÄHÄN, on tuorehiivan annostelu helpompaa. Eli herneen kokoinen nokare tuorehiivaa. Kuivahiivan kanssa pitäisi arpoa jotain vähän lusikanvarrenkärjellistä vähemmän...

miten itse teette simanne ja kuinka paljon kannattaa tehdä? Itse teen noin ämpärillisen simaa joko sen fariinisokeripaketissa olevan ohjeen mukaan taisitten vaihdan sitruunamehun ja -viipaleet johonkin toiseen happamaan hedelmään/marjaan, jota kaapissa sattuu olemaan. Olen tehnyt esim puolukasta ja karpalosta ja raparperistä. Niistä tulee sitruunaa hapokkaampi tulos. Appelsiinista tai viinimarjamehusta tulee makeampi tulos. SOkerien suhdetta vaihtelemalla saa vaaleampaa tai tummempaa simaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se hapokkuus pois eli sima on ollut siltä osin juomakelvotonta?

Vierailija
4/7 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sima valmistuu viileässä noin viikossa ja huoneenlämmössä noin kolmessa päivässä (ohjeen mukaan) mut itse teen aina pikkasen aikasemmin niin tulee parempaa.

voi simaa antaa lapselle jos sen ei anna kauheesti yliaikaa valmistua niin se ei ehdi käydä liikaa.

ite oon käyttänyt oikeeta hiivaa. ja vinkkinä, korvaa kaikki sokerit fariinisokerilla niin tulee tummempaa ja ite ainakin tykkään enemmän :) ja laitan sokrua aina vähän enemmän kuin ohjeessa niin maistuu paremmalle.

Vierailija
5/7 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiiva kuolee liian kuumassa ja hapokkuus jää pois. seoksen tulee olla kädenlämpöistä kun lisäät hiivan.

se hapokkuus pois eli sima on ollut siltä osin juomakelvotonta?

Vierailija
6/7 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yksi vuotias syö/juo samaa kuin muukin perhe. Joten 3- vuotias voi nauttia simaa!

Teen simani fariinisokeripussin ohjeen mukaan. Lue siitä!

Määrä taas riippuu kulutuksesta.. Jos te ette juo sitä paljoa vaan esim. lasilliset riittää kaikille Vapputorin jälkeen vaikka niin ei kai sitten montaa litraa kannata väsätä? Tai jos ette juota lapselle paljoa makeaa tai ette tykkää makeasta..

Itse teen tavalliseen hiivaan, siksi ettei tartte kuumentaa vettä paljoa..

Äkkiähän toi tulee: vuorokaudessa jääkaappiin ja sielä muutama päivä. Huoneenlämmössä tulee nopeammin mutta itse tykkään laittaa jääkaappiin tekeytymään (muista jättää korkki löysälle ja pullot ei saa olla piripintaan). Rusinat kun nousee pintaan niin alkaa oleen valmista.

Vielä viikkoon en edes harkitse alotusta; juodaan sitten vasta vappuna.

Vierailija
7/7 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se sitruuna on sen maun salaisuus, mutta hiilihapon salaisuus taas on tarpeeksi pitkä jälkikäymisaika viileässä pullotettuna. ELi tolla huoneenlämmössä jälkikäymisellä ei yleensä tule ihan yhtä hyvä tulos kuin viileässä jälkikäymisellä, vaikka yleensä niinkin saa juotavaa. Niiden rusinoiden pitää tosiaan olla pinnalla myös jääkaappilämpötilassa, silloin hiilihappoa on tarpeeksi. Ja tietty pitää myös tasapainoilla niiden korkkien kanssa: jos pullon korkki on liian tiukasti kiinni, käyminen saattaa räjäyttää koko pullon, mutta jos se on liian löysästi kiinni, kaikki hiilihappo pääsee karkuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan