G: Jos vanhempainrahaa maksettaisiin 2v, ov
hoitaisitko/olisitko hoitanut lapsesi kaksivuotiaaksi kotona?
Kyllä tai ei riittää, mutta voit laittaa myös lyhyen perustelun miksi.
Kommentit (28)
mutta nykyisellä järjestelmällä (kotihoidontuella) tulee säännöllisesti hetkiä jolloin on hädin tuskin varaa perustarpeisiin..
kun vantaa maksaa vain kahtee vuoteen asti kunta lisää. jos siis kunta lisää saisi kolmivuotiaaksi asti.
Nyt lapsi menee hoitoon 1,5v kun miedän talous ei vaan enää kestä pientä kotihoidontukea. En tahtoisi, mutta ei tahdota taloakaan myydä.
vaikka hoidinhan minä nytkin, ja edelleen jatkuu, kun lapset ovat 3 ja 5 v.
Perustelen nyt kuitenkin...
Hoidin nytkin lapset (2kpl, vajaan 2 vuoden ikäerolla) kotona siihen, kun nuorempi oli 1 v 9 kk. Mutta jos olisin saanut vanhempainrahaa siihen saakka, kun kuopus 2 v, niin olisin hoitanut lapsiani kotona vuoden nykyistä pidempään. Ja silti olisin ollut vähemmän aikaa kotihoidontuella kuin oikeassa elämässä olin.
vaikka ei maksetakan niin aion joka tapauksessa hoitaa lapsen kotona ainakin sinne 3v asti, esikoinen saa olla vanhemmaksikin, kun toisen kanssa olen sitten taas sen 3v kotona. lapsille tulee ikäeroa 2,5v. esikoinen pääse kerhoihin yms.. sitten kolme vuotiaana. nyt kääydään viikottain avoimessa päiväkodissa leikkimässä.
Teen gallupin lopputyötäni varten. Vastausten perusteella lasken, kuinka paljon juuri pienten lasten päivähoitopaikkoja vapautuisi, jos kotihoitoa tuettaisiin pidempään.
Kattavuuden vuoksi toivoisinkin paljon rehellisiä vastauksia =)
T. ap
Mutta olin tyytyväinen palatessani töihin, kun lapsi oli 2 v vanha. Kummasti huomasin palattuani töihin olevani paljon rauhallisempi, iloisempi ja hasuttelevampi äiti. Kotona oli kaikesta huolimatta ( vaikka oli se tavallaan ihanaa) käpertynyt siihen, ja lapsen kanssa rupesi tulemaan konflikteja. Huomasin että joustavuuteni laski. Töihin mentyä en enää ottanut pulttia pienestä ja pystyin paremmin hyväksymään lapsen oamn tahdon. En usko että raha siihen vaikuttais, 2 vvanhempainraha kuulosta tarpeettomalta, joku 1v 2 kk olis ok.
Nyt lapset menivät hoitoon toinen 1,5 v ja toinen 1v.
Mutta sitä vaan, että onkohan tämä ihan luotettava paikka tehdä lopputyötä varten galluppia??
Etenkin kun pelkkä kyllä tai ei riittää. Mun vastaus yllä oli kyllä (4), mutta minä kyllä hoitaisin, vaikka nykyisiäkään kotihoidontukia ei maksettaisi.
Ja samoin nekin vastaavat kyllä, jotka jo näillä tuilla hoitavat. Eihän tästä selviä käyttäytymisen muutos.
Eikö sun olisi pitänyt kysyä niin, että jos veit lapsen päivähoitoon alle 2-vuotiaana, niin olisitko hoitanut lapsen kotona, jos vanhempainrahaa olisi maksettu 2-vuotiaaksi asti?
Nyt suurin osa vastauksista ei vastaa sun tutkimuskysymykseen, koska et esittänyt sitä aloituksessasi.
En ole muutenkaan kotiätityyppiä.
ja hoidan muutenkin - kaikki kolme 3-vuotiaiksi asti.
Enkä ole muutenkaan kotiätityyppiä.
Enkä ole kotiäitityyppiä muutenkaan, haluan hyödyntää koulutustani ja työkokemustani.
Enkä ole kotiäitityyppiä muutenkaan, haluan hyödyntää koulutustani ja työkokemustani.
Vaan kolme vuotiaaksi niin kuin nytkin.