Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö vauvalle olla vain kietaisubodyja? Onko muut liian vaikea pukea?

Vierailija
18.04.2009 |

No otsikko oli nyt vähän tökerö, mutta tarkoitin sitä, että onko vastasyntyneelle todella vaikeampi pukea ns. tavallisia bodeja, jotka laitetaan pään yli ja kädetkin pitää "taivuttaa" hihoihin. Onko kietaisubodyt paljon helpompi pukea, kun vauvan voi laittaa bodyn "päälle" ja pukea siinä, eikä juuri tarvi nostella?

Tulossa esikoinen ja tätä mietin, kun olen mennyt nyt ostamaan bodeja ja niistä vain muutama on kietaisubodeja, eikä tämä aikaisemmin tullut mieleenkään.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa kysytään mielipidettä ja kokemuksia - niitä on tasan yhtä monta kuin on ihmisiä. Eikä kukaan ole yksin oikeassa tai ainakaan oikeammassa kuin muut. Tuskin se vauvan motoriikan kehitys siitä riippuu, millainen body sille vedetään päälle... ;)

Omilla lapsillani olen tykännyt käyttää kietaisubodyja juuri tuon jo mainitun "ylivuotovaaran" takia ja minusta ne ovat muutenkin näppäriä ensimmäisten 2-3kk:n aikana. Keskimmäisemme ei pitänyt (eikä pidä vielä nytkään) pukemisesta, joten kaikenlainen pujottelu ym. oli hänelle kauhistus. Joten kietaisubodyt olivat pelastus; selvittiin pukemisista ilman suurempia itkuja. Sitten kun ikää tulee, niin ns. tavalliset bodyt on helpompi pukea; ainakaan kiemurtelevalle 6kk ikäiselle ei ole helppo pukea mitään päälle - varsinkaan sellaista vaatekappaletta, jossa on monta pientä nepparia hankalissa paikoissa.

Joten sanoisin, että hanki erilaisia vaihtoehtoja. Käytössä näet mikä teillä toimii parhaiten, niitä sitten hankit tarvittaessa lisää.

Vierailija
2/32 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta ne ei olleet yhtään käteviä. Parempia meille oli sellaiset jossa oli vaan iso pääaukko/ lomittain menevät yläkappaleet.

Mutta nämä on ihan makuasioita, yksi tykkää yhdestä ja joku toinen toisesta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 7 lasta, ekalle sain jostain noita kietaisubodeja. Pari kertaa käytin ja huomasin ne

a) työläämmiksi kuin normaali bodyt

b) rumemmiksi, kuin normaali bodyt

Neuvolassakin huomaat kohta, miten siellä kehotetaan pukemaan lasta mahdollisimman paljon sylissä, vauvan motoriikka kehittyy paremmin ja noepammin. Kaipa se noin onkin, mutta ihan tuonkin neuvon pohjalta uskallan väittää, että vastasyntyneellä ei tee ollenkaan huonoa nostelu ja kääntely pukiessa :)

Itse en ostaisi sinuna yhtään kietaisubodyä vain sen takia, että ne on kietaisumallia. Tavallinen body on aivan yhtä helppo (helpompi) ja vaivaton pukea.

Vierailija
4/32 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseasiassa kietaisubody on hankalampi pukea vauvalle ja ne on vielä rumempiakin ;)

Jouduthan sinä kuitenkin lasta nostelemaan ja pujottamaan paitoja sen ylle; ei se siitä rikki mene. Hyvää vain tekee, kun käännellään ja nostellaan!

Terveisin 7 x äiti, jolla ollut pari kietaisbodya esikoiselle. Ei tullut käytettyä lainkaan.

Vierailija
5/32 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä mä ite tykkäsin esikoisella käyttää kietaisbodeja just kun oli niin helppo pukea, tokalla lapsella en sitten enää tykännytkään niistä kun pitää käännellä ja väännellä ja sitoa naruja ja etsiä yhteensopivia neppareita ;)

mies vannoo edelleen kietaisubodyjen nimeen, ei tykkää yhtään pukea "hankalia" päänylivedettäviä asuja...

Vierailija
6/32 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne vauvan kädet liikkuu, niin että hihatkin saa pudoteltua. Liian pieniä bodyja on vaikea pukea ja sellaisia, joissa ei ole kaula-aukkoa suurentamassa neppareita tai nappeja, mutta sopivan kokoiset saa päälle ihan helposti. :)

Kietaisubodyt on toki helpompi pukea, mutta ei niin paljoa helpompi, että kannattaisi pelkästään niitä ostaa. :D

Vierailija
7/32 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne on ihan yhtä vaikeita. Me ollaan käytetty pääasiassa "tavallisia" bodyjä. Ainakin nauhoilla sidottavissa bodyissä ne nauhat saattavat ikävästi painaa vauvaa.

Vierailija
8/32 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastasyntyneillä tykännyt niistä enemmän. Erityisesti kuopus, joka syntyi keskosena (pituus 42 cm), hyötyi niistä

Vierailija
9/32 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tykkäsin ekan kuukauden ja vähän toistakin käyttää juuri noita kietaisubodeja. Löysin Bobosta sellaisia nepparimallisia hyvin yksinkertaisia mutta tyylikkäitä bodeja. Vauvan kun rupesi liikkumaan siirryimme kokonaan päänylivedettäviin malleihin... Meillä kaikki neljä lasta puettu näin.

Vierailija
10/32 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli liian paljon liikkuvia osia mulle... Varsinkin nauhoilla solmittavat oli ihan vihoviimeisiä, aina meni hermo, kun yritti selvittää mikä nauha solmitaan yhteen minkäkin kanssa.

Tavalliset on ihan helppo pukea vauvalle, kunhan pääntie on riittävän iso ja yleensä se on.

Vierailija
11/32 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lötkö kaula-aukko parempi, esim. KappAhlin ne valkoidet bodyt. Mä mietin että kun niissä kietaisumalleissa on niitä ylimääräisiä neppareita niin nekin voi painaa vauvan kylkiä, saati sitten jos on joku solmittava malli. Mulla oli 1 kietasubody ja loput tavallisia, tosin ihan pienimpiä kokoja en ostanut niin pukeminenkin oli helpompaa.

Vierailija
12/32 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama 7 lapsen äiti sanoi esikoisellaan käyttäneensä kietaisubodeja, mutta ei niitä ole kovin kauan ollut markkinoillakaan.

Meidän esikoinen kun syntyi 7 vuotta sitten oli kyllä kietaisupaitoja ja tavallisia bodeja ja nuo kietaisupaidat oli kyllä melkoinen kauhistus. Nyt nuorimmilla olen käyttänyt myös kietaisubodeja - mutta ei ne sen parempia ole kuin tavallisetkaan reilulla kaula-aukolla. Nauhallisista helposti aukeaa nauhat, nepparillisista tykkään enemmän.

Vierailija
13/32 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli liian paljon liikkuvia osia mulle... Varsinkin nauhoilla solmittavat oli ihan vihoviimeisiä, aina meni hermo, kun yritti selvittää mikä nauha solmitaan yhteen minkäkin kanssa.

Tavalliset on ihan helppo pukea vauvalle, kunhan pääntie on riittävän iso ja yleensä se on.

Vierailija
14/32 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no nää on just niitä, että toiset tykkää, toiset ei.

Omat lapset ovat olleet sen verran kapeaharteisia, että venekaulukselliset bodyt ja paidat eivät ole koskaan pysyneet päällä, Marimekko ehkä pahin kokemus.

Monet eivät tykkää käyttää bodyja ollenkaan, pärjäävät paidalla ja housuilla.

Joidenkin kestovaippojen kanssa body on huono, esimerkiksi harsovaipat ja villahousut.

Ihan vastasyntyneillä mä olen tykännyt käyttää sellaisia plyyssisiä kokopukuja, joista saa pepun erikseen auki. Sucre d'Orilla on ainakin sellaisia.

Mä en ostaisi kovin valtavaa arsenaalia etukäteen mitään lajia vaatetta, vasta käytössä huomaat mikä on kätevää.

Vierailija
15/32 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä kokenut niitä vaikeiksi. Ne olivat vaatteita muiden joukossa, en valkannut kietaisuominaisuuden vuoksi lapselleni vaatteita päälle, mikä nyt sattui olemaan päällimmäisenä.

osta parit molempia ja päätä itse, kumpi on helpompi ja osta niitä lisää.

Vierailija
16/32 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostin kietaisubodeja juuri oman kömpelyyteni takia. minua hirvitti kiskoa isopäiselle lapselle bodia päälle, kun tuntui, että ne kaula-aukot tavallisissa bodeissa olivat niin tiukkoja että vauvan niskaan sattuu. muutaman viikon ikäiselle jo uskaltaa tiukemmankin pukea, mutta ensimmäisen lapsen kanssa olin todella peloissani, että vauvan niskaan sattuisi se pään yli pukeminen. ja vauvakin tykkäsi siitä kun kietaisuvaatetta pukiessa pääsi välillä toiselle kyljelle ja sitten toiselle - ja pukemistilanne oli leppoisa kun minuakaan ei niin jännittänyt, ja juttelin paljon iloisemmin vauvan kanssa. kumpikaan ei hermostunut. ja todellakin, jos bodin selkäosa on likaantunut vuotavasta vaipasta, niin ei tarvitse pelätä, että vauvan niska ja tukka likaantuu siinä riisuessa myös.

Vierailija
17/32 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytettiin lähes pelkästään niitä ekat kolmisen kuukautta. H&M:n kietaisubodyt on hyviä, pelkkiä neppareita. Mut kaipa tämäkin on makuasia.

Vierailija
18/32 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen lapsen kokemuksella tämä.

Vierailija
19/32 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä käyttänyt ihan pikkuvauvalla pään yli vetäistäviäkin bodeja, mutta niissä nepparit ehdottomasti olkapäällä tai sitten kirjekuorikaula-aukko. Ei missään tapauksessa sellaista, missä on nepparit selässä. Niitä on hankala laittaa, kun vauva puetaan selällään.

Vierailija
20/32 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei minustakaan normaalin bodyn laittaminen pään yli ole yhtään vaikeaa, kun se pääaukko on kuitenkin iso, ja sujahtaa pään yli ihan helposti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi