Valaiskaa nyt tyhmää!
Olin viime vuonna äitiyspäivärahalla (minimi). Sen lisäksi tein keikkatyötä ja tienasin n. 5000e. Siis koko vuonna.. Veroprosenttini oli 25.
Tuttavani jotka tekevät enemmän töitä kuin minä menivät huomattavasti pienemmällä veroprosentilla.
Minä sain mätkyjä ja tuttavani (ainakin yksi) sai palautuksia. Outoa sillä omalla logiikallani MINUN olisi pitänyt saada niitä palautuksia koska minua verotettiin kovemmin. Osaako joku selittää?
Ja kyllä, olen aivan täysin pihalla näistä veroasioista.
Kommentit (7)
Onko veroehdotuksen tiedot paikkansapitäviä? Siis onko siinä sinun tulot ja maksamasi ennakonpidätys merkitty oikein? Tämän voi tarkistaa palkkakuitista ja niistä kelan maksulapuista.
Veroprosenttiin vaikuttaa myös erittäin paljon vähennykset. Jos tuttavallasi on isot vähennykset, niin ilman muuta veroprosentti on pienempi. Vähennyksiä voi olla vaikka asunto- ja opintolainan korot, työmatkakulut tai muut tulonhankkimiskulut.
Äkkiseltään veikkaisin, että sulta on toimitettu ennakonpidätys väärin joko siitä minimiäitiysrahasta tai siitä keikkatyöstä. Olet siis kuvitellut maksavasi veroa, mutta et ole.
Tarkista siis noi alussa mainitsemasi lähtötiedot.
Mutta ärsyttää kun vartavasten virkailijalle sanoin etten verotusasioista ymmärrä yhtään mitään. Että laittaisi prosentin niin ettei varmastikkaan tule mätkyjä. Ja rajat ei kohdallani ainakaan ylittyneet sillä niitä sentäs tajusin laskeskella. -ap
Tai sitten tuttavallasi saattaa olla paljon vähennyksiä, esim työmatkakuluja, lainojen korkoja tai kotitalousvähennyksiä.
ei tuollaista tuloa + minimiäp:tä veroteta kuin ihan pienellä prosentilla. Vai vaikuttaako miehesi (mega)tulot asiaan, sitä en tiedä.
no paljonko sä olet maksanut sitten ennakonpidätystä? Siitä viidestä tonnista on pitänyt mennä pitkälle toista tonnia. En tiedä paljonko minimiäitiysraha, mutta jos siitäkin on tosiaan mennyt tuo 25 prosenttia, niin uskoisin ennemmin, että jossain kohtaa on virhe.
Puolison tulot eivät vaikuta verotukseen.
Kolmas mahdollisuus on se, että olet avioliitossa ja olet ruksannut veroilmoituksessa sen kohdan, että puolison mätkyt/palautukset voi käyttää toisen puolison hyväksi/haitaksi.
ei tuollaista tuloa + minimiäp:tä veroteta kuin ihan pienellä prosentilla. Vai vaikuttaako miehesi (mega)tulot asiaan, sitä en tiedä.
No minunkin kuvitelmieni mukaan prosentin pitäisi olla paljon pienempi! Olen kuvitellut että vakityössä käyvät maksavat tuollaisia prosentteja.
ilmeisesti koko vuonna sama perusprosentti, mutta ehkä tutullasi oli perusprosentti pienempi, mutta lisäprosentti paljon suurempi.
Normaalisti ihmisillä on tuloraja jonka ylimenevästä osuudesta maksetaan sitten suurempaa lisäprosenttia.