Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi rauta ei imeydy? Tulkitkaa mulle lääkärin puheita.

Vierailija
17.04.2009 |

Mulla on tänä talvena ollut tosi huono hb. Asia selvisi, kun menin lääkäriin valittamaan jatkuvaa väsymystä ja flunssia. Yleensä hb on ollut hyvä, jotain 130-140 ja raskausaikoinakin pahimmillaan 115-120. Olen nyt popsinut rautatabletteja, mutta hb on noussut vain vähän. Syön ihan normaalisti ns. lautamallin mukaan, olen normaalipainoinen ja muutenkin terve (paitsi siis n. puoli vuotta normaalia useammin kipeänä). Lääkäri mutisi, ettei rauta taida imeytyä kunnolla, kun tänään kävin taas vastaanotolla. Rupesin vasta kotona ihmettelemään, mistä lääkäri oikein puhui. Osaisiko joku fiksu selittää?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä voi olla esim. se, että kyseinen rautalääke ei sovi sinulle.. Kannattaa kokeilla jotain toista valmistetta. Yleensä nestemäiset rautalääkkeet imeytyvät tabletteja paremmin..

Vierailija
2/8 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla lailla kuin d-vitamiini parantaa kalsiumin imeytymistä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se rauta tabletista ei aina imeydy yhtä kyvin kuin ruuasta. Joku jo sanoikin, että koita jotain toista valmistetta. Jotkut on kehuneet noita luontaistuotemehuja. Saa siis apteekistakin, näitä kreutz.. jotain. (Pitkä vaikea sana) C-vitamiiini edistää raudan imeytymistä ja kalsium heikentää. Eli jos otat tabletin ruuan kanssa kuten neuvotaan ja juot ruualla maitoa, ei rauta välttämättä imeydy hyvin. Ota rauta jonkun ruuan kanssa, jolla saat c-vitamiinia ja et saa kalsiumia ja et juo kahvia tai teetä. Kahvi ja tee siis heikentää c-vitamiinin imeytymistä ja vaikuttaa täten asiaan.

Vierailija
4/8 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hyvä raudanlähde, sitä lisäksi. Tuon kalsiumin ja kahvin kanssa on vielä niin, että pitäisi olla n. 4 tuntia taukoa raudan ottoa ennen ja jälkeen.

Nestemäinen Kräuterblutsaft, saa ainakin meillä s-marketista.

Vierailija
5/8 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakaan ei hb noussut, vaikka kokeilin kaikki valmisteet mitä löysin. Vika olikin sitten ihan muualla. Tosin mulla oli sitten jo muitakin oireita kuin väsymys ja jatkuvat flunssat.

Vierailija
6/8 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

samankaltainen kuin Kräuterblutsaft, mutta parempi maku mielestäni. Olen kyllä myöskin pyrkinyt edistämään imeytymistä c-vitamiinilla ja ottanut vasta iltapäivästä kun aamuisin tulee juotua kahvia.

Vierailija
7/8 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällöin hb ei myöskään nouse. Sitä voi antaa pistoksina, jos ei muuten imeydy.

Vierailija
8/8 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkän matalan Hb:n syyksi ei voi sanoa, että rauta ei imeydy, ellei muita tutkimuksia ole tehty. Siis verenkuvasta punasoluindeksit, maksa-arvot, labrat jotka kuvaavat rautavarastoja. Potilas pitää myös kunnolla tutkia ja haastatella syyn selvittämiseksi. Tämän jälkeen sitten tarvittaessa jatkotutkimuksia kuten ultraääni, mahan tähystys, tarkentavia labroja jne. Yleensähän syy on kuitenkin hyvän laatuinen ja hoidettavissa. Mutta ei ole normaalia että muuten terveellä ilmeisesti nuorella ihmisellä hb laskee 20 pykälää.

Tässä oikean lääkärin neuvo

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan