A-PU-A... Onko teidän lasten (n. 1v) kakassa PALJON sulamatonta ruokaa?!
En tiedä pitäisikö tästä olla huolissaan, vai mitä... Meidän lapsen kakassa on jatkuvasti ihan tosi paljon sulamatonta ruokaa. Lapsi on ollut tosi hoikka koko ikänsä (kokonaista yksi vuotta ;)), ja nyt mietinkin että onko lapsella joku imeytymishäiriö tms?! Onko normaalia että lapsen vaipasta näkee mitä lapsi on syönyt?!?!
Jos hän syö esim. sormiruokana keitettyjä porkkananpaloja, herneitä ja maisseja, on vaipassa vähän "normaalia ulostetta" joka on sitten iloisesti värittynyt herneistä, maisseista ja porkkananpaloista. Lapsella ei ole vielä kuin 6 hammasta, eli ruuan hienontaminen ei ole lähimainkaan täydellistä, mutta olen huolissani että imeytyykö noista ruuista mitään kun näyttävät tulevan ihan suoraan läpi... :( Jos tarjoan esim. sosetta jossa bataattia, lapsen kakasta näkee siitä "säikeitä" mitä bataatissa on...
Onko muilla tälläista, vai pitääkö minun huolestua ihan tosissaan?
Kiitos jos vastaat.
Kommentit (26)
Mutta mielestäni maissit ja herneet mm. näyttää niin kovin keltaisilta ja vihreiltä, etten usko niiden olevan pelkkää kuorta. Silloinhan ne olisvat varmasti valjumman värisiä? Näyttävät siis silmämääräisesti melko samalta kuin lautasellakin. Olen jopa niin säälittäviin tekoihin "alentunut", että olen KUORINUT keitetyt herneet ja sitten vasta antanut lapselle!!! LOL :D Mutta siitä huolimatta mielestäni siellä kakassa on ollut niitä sulamattomia herneitä..
Ap
Et ole varmaankaan tarkemmin tutkinut, että onko ne maissit yms. ihan kokonaisia enää vaan pelkkiä kuoria. Kyllä meillä ainakin kaikki kuoret on tulleet kokonaisena läpi aika kauankin. Viinirypäleiden syönnin jälkeen tuntuu, että ei siellä muuta olekaan. Mutta koska ne kuoret tuntuu imeytyvän vähän nihkeästi, niin minä yritin niitä sen verran hienonnella, että jäisi sitä sisältöä sinne matkalle. Sormiruokamaisseja ja herneitä en tietty hienontanut, mutta edes osa.
Eli 6kk neuvolassa pituutta oli 65cm, painoa 7kiloa (vaihdettiin korvike tällöin maidottomaan)
9kk :pituutta 68cm, painoa 8 kiloa
12kk: pituus jäi katsomatta, mutta luulisin että n. 70cm, painoa 7940gr..
ja varmaan sen kilon painavempikin... Mutta neuvolassahan sen sitten näkee ensi viikolla.
Hirveä stressi siitäkin, jos painoa on tullut neuvolan mukaan taas "liian vähän". Lapsella on jo ruuassa öljylisä ja hänelle tarjotaan ruokaa 5-6 kertaa päivässä.. Välillä ruoka maistuu paremmin ja joskus huonommin. Mutta pakolla en lasta saa syömään. Tämä sulamattoman ruuan kakkiminen yhdistettynä välillä hyvinkin vaatimattomaan syömiseen on kyllä ajoittain tosi stressaavaa.
Ap
Eli 6kk neuvolassa pituutta oli 65cm, painoa 7kiloa (vaihdettiin korvike tällöin maidottomaan)
Meillä vauva syö hyvin, isoja määriä, mutta tuntuu että kaikki tulee läpi eikä mikään imeydy. Minäkin laitan öljylisän ruokaan - tuloksetta. Huooh.
ja varmaan sen kilon painavempikin... Mutta neuvolassahan sen sitten näkee ensi viikolla.
Hirveä stressi siitäkin, jos painoa on tullut neuvolan mukaan taas "liian vähän". Lapsella on jo ruuassa öljylisä ja hänelle tarjotaan ruokaa 5-6 kertaa päivässä.. Välillä ruoka maistuu paremmin ja joskus huonommin. Mutta pakolla en lasta saa syömään. Tämä sulamattoman ruuan kakkiminen yhdistettynä välillä hyvinkin vaatimattomaan syömiseen on kyllä ajoittain tosi stressaavaa.Ap
MIten me ollaankin niin erilaisia ruuansulatuksinemme... Olisin kyllä ollut varmasti aivan kauhuissani ja huolissani jos lapsellani olisi tuollaista.. Mutta onneksi teidän lapsen tilanne on jo helpottamaan päin.
Ilmeisesti voi siis suolentoimintakin olla periytyvää!
Ap