Onko lapsen pakko tehdä läksyt ?
Jos pärjää koulussa ja opettaja ei puutu läksyjen tekemättömyyteen.
Kyse ekaluokkalisesta. Tiedän, että on vanhempien tehtävä huolehtia siitä, että lapsi tekee läksyt, mutta en siihen pysty. Voidaanko lapsi esim. ottaa huostaan sen vuoksi, että on toistuvasti läksyt tekemättä ?
Saa kuitenkin täydet pisteet kokeista, eikä lintsaa. Muutenkin pärjää koulussa hyvin. Nuo läksyt ei vaan tule tehtyä.
Kommentit (57)
Hän tottelee opettajaa ja käyttäytyy kiltisti. On arka ja ujo poika, joka uhmaa vain minua. En usko, että armeijassakaan tulee olemaan mitään ongelmia. Hän tietää ketä pitää kunnioittaa ja totella ja ketä ei sitten ole niin tärkeää totella.
Ap.
Ap, et voi olla tosissasi. Ettei lapsesi ole tärkeää totella ja kunnioittaa Sinua. Nyt olet kyllä aika lailla hukassa! Ei hyvältä näytä...
Sinun pitäisi olla suurin auktoriteetti hänen elämässään. Enkä oikein ymmärtänyt tuotakaan kohtaa, että miksi joku perheneuvola irtisanoi hoitosuhteen kanssanne? SInun takiasiko? Lapsen takia he eivät sitä irtisano, jos vanhemmat ovat hoitosuunnitelman takana. Ongelma ei nyt siis olekaan lapsesi vaan sinä.
Sinä olet aikuinen ja sinun kuuluu valita se suunta, mihin haluat perheesi kulkevan. Valinta ei ole todellakaan lapsesi eikä kukaan muu voi pakottaa teitä muuttumaan, jos SINÄ et sen eteen ole valmis tekemään töitä.
joskus kiristämällä ja lahjomalla. Aina ei läksyjen tekeminen kuitenkaan ole periaatteessa mielestäni järkevää tai tarpeellista. En tätä lapselleni sano. Muistan hyvin 1. luokalta kuinka äitini pakotti minut tekemään lukuläksyt ja ajattelin kuinka tyhmää tuo oli. Osasin lukea hyvin, silti tankkasin sitä tekstiä Siu, sau, sui, susi siis ui. Matematiikan läksyt veivät paljon aikaa, vaikka koko ajan sai vain kirjoittaa suoraan.
Jos pomoni käskisi minua tekemään jotain aivan järjetöntä ja aikaavievää panisin todennäköisesti vastaan. Ehkä en tällä järjellä varustettuna tekisi kaikkia niitä lukiotehtäviäkään joista en mielestäni oppinut mitään, mutta aikaa kului. Sinänsä siis ymmärrän jos fiksu lapsi ei halua tehdä turhaa työtä.
koska kukaan ei vahtinut - en tehnyt niitä edes lukiossa.
ja itsenäisesti opiskelu vaati minulta valtavasti sitten kun olin yliopistossa (pääsykokeisiin sain jotenkin luettua), koska minulla ei ollut itsenäisen työskentelyn tapa hallussa!
En sitten tiedä olenko jotenkin tyhmä, kun en osaa kasvatus apua ottaa vastaan. Minusta en ole saanut mitään neuvoja pojan kasvatukseen. Kasvatuskirjoja olen lukenut, mutta ilmeisesti en osaa pistää näitä neuvoja käytäntöön.
Toisen lapsen kanssa ei ole ongelmia vaikka häneltäkin tuota omaa tahtoa löytyy. Hänen kanssaan kuitenkin pärjää ja normaalit neuvot tehoavat häneen.
Olen kuitenkin apua hakenut ja tehnyt mielestäni paljon asioita, jotta saisin lapsen minua kunnioittamaan ja arkemme sujumaan.
Ehkä ainoa keino on sijaisperhe. Niin surullista kuin se onkin. Olen tästäkin asiasta pojan kanssa puhunut, että jos ei tottele minua niin sitten joutuu toiseen perheeseen jossa hänet laitetaan tottelemaan.
Ap.
sijaisperhe, koska ekaluokkalainen ei tee läksyjä?
Koko tarinasi saa niin ihmeellisiä piirteitä, etten enää tiedä, oletko provo vai et. Puhut huostaanotosta, sijaisperheestä jne ja kuitenkin mainitset ongelmaksesi lapsen tekemättömät läksyt.
Jos puhut tosissasi noista mainitsemistasi toimenpiteistä, niin sitten et kerro koko totuutta perheenne ongelmista. Taidan olla ihan hullu minäkin, kun edes aloin kommentoimaan näin pöhköä asiaa.
Sähköposti auki ja saman tien viesti sinne. Opettajalle tuskin on mikään ongelma tarkistaa, onko lapsi merkinnyt läksytehtävän. Unohtuneet kirjat voi illalla hakea koululta. Itse olen todella tiukkapipo lasteni läksyjen kanssa.
Lahjonta ei ole yhtään hyvä keino, koska läksyt ovat osa lapsen työtä. Jos tuolle tielle lähdet saat kohta maksaa siitä, että lapsi nousee aamulla sängystä.
Käsitin, että läksyjen tekeminen on tosi tärkeää ja ne täytyy saada tekemään ?
Ehkei sitten kuitenkaan niin tärkeää, että tarvitsisi sen vuoksi toiset vanhemmat jotka saa lapsen tekemään läksyt.
Ehkä lapsi tajuaa ihan itse sitten viimeistään kolmannella, että ei pärjää jos ei tee läksyjä ja alkaa ne tekemään omatoimisesti. Hän kuitenkin haluaa pärjätä koulussa ja saada hyvän ammatin.
Ap.
Jos lapsi ei opi hommaa nyt, niin hänellä tulee olemaan vaikeuksia myöhemmin. Sinä vaan huolehdit, että läksyt tulee tehtyä. Piste.
Voin kieltää kaiken tekemisen koko illaksi kunnes hän on läksyt tehnyt. Hän ei sitten tee mitään on vaan sen läksy kirjan edessä ja pakenee tilaisuuden tullen sänkyn alle. On sitten sielä sänkyn alla vaikka koko illan kunnes on iltapalan aika ja mennään nukkumaan.
Luulisi olevan helpompaa tehdä ne läksyt, mutta kun ei. Pitää vaan uhmata ja saada aina tahtonsa läpi. En tiedä miksi se on hänelle niin tärkeää.
Voi olla vaikeaa, jos tässä vaiheessa ekaluokkalainen on oppinut ettei niitä tarvitse tehdä. Nyt vaan sanot, että tästälähin ne tehdään. Ja sitten ne tehdään. Et anna ruokaa ennen kuin ne on tehty. Välipala nyt voi olla tarpeen silloin kun koulusta tulee, mutta sitten heti läksyjen tekoon.
Voit kokeilla palkitsemissysteemiä. Joka kerta kun tekee läksynsä ilman tappelua, niin laitat tarran taulukkoon. Jos koko viikon on tehnyt läksynsä, niin viikonloppuna joku kiva juttu: käynti lemppari leikkipuistossa tai pyöräretki tai jätskiannos tai minkä nyt katsot olevan hyvä palkinto sinun lapsellesi.
Periksi ei saa antaa, kun sanot jotakin niin sinun on pysyttävä sanojesi takana. Aina. Aloita se nyt.
Jos ei pahalla onnistu. Onnistuisiko hyvällä?
Olenko typerä vai miten en ymmärrä kuinka kirjat saa iltaisin koululta? Ei opettajalla ole mitään velvollisuutta tulla availemaan ovia iltaisin unohtelijoille. Suurimmalla osalla on omakin perhe ja elämä.
Kouluissa päivystää tuolloin iltavahtimestari, joka tarvittaessa avaa luokkien ovet.
Siinähän se ilta mukavasti kuluu. Jää ruuat tekemättä ja toinen lapsi huutaa nälkäänsä.
Hokee vaan etten ainakaan tee jos olet siinä ja jos häivyn saatta alkaa tekemään, mutta jättää kesken. Siinähän sitten istutaan monesti jopa 22.00 asti illalla eli viisi tuntia putkeen.
Kai se on vaan jaksettava jaksaa yrittää. Onneksi huomenna ei tule läksyä.
Olen opettaja ja istun omien lasteni vieressä vaikka kymmenen tuntia, kun tekevät läksyt. Tarvittaessa menen vaikka sinne sängyn alle. Pakotietä ei ole. Sellaista vaihtoehtoa ei ole, että ne läksyt voisi jättää tekemättä. Jos vikisee ja piileskelee sängyn alla, niin koko ilta tuhraantuu läksyihin. Aika kurjaa varmaan lapsellekin. Tuskin haluaa joka ilta tehdä läksyjä itkun kanssa sängyn alla.
Olen yläasteen erityisluokan opettaja ja lähes joka ainoa näistä oppilaistani pyörittää vanhempiaan miten haluaa. Suurimmalla osalla ei ole erityisiä oppimisvaikeuksia, vaan ongelmien taustalla on juuri epäselvä lapsi-vanhempisuhde. Oma lapsesi on vielä niin nuori, että pystyt sinnikkyydellä muuttamaan kaiken. Älä anna periksi enää yhtään. Ota opettajaan yhteyttä, että hän voi tukea sinua. Voisit ehdottaa vaikka jälki-istuntokäytäntöä unohduksista.
Asutaan keskisuuressa kaupungissa eikä täällä ole iltavahtimestareita. Iltakäyttäjillä on omat avaimet joilla pääsee rajattuun osaan koulua, yleensä liikuntatiloihin.
En vaan saa lähetettyä hänelle sähköpostia jostain syystä.
Kai se on sitten soitettava.
Puhuin juuri äsken pojan kanssa läksyjen teon tärkeydestä ja hän tuntui ymmärtävän. Kun muistaisi vain ne kirjat ottaa mukaan kotiin.
Onneksi tänään ei ole muuta kuin lukuläksy ja lukuläksyt hän tekee mielellään.
Olen yrittänyt viimeiset 7 vuotta saada tuon lapsen kunnioitusta. Perheneuvolan asiakkaana olemme olleet. Sanoivat itse irti asiakkuuden.
Muutakin apua ollaan saatu tuloksetta.
Ap.