Olenko ainoa, joka lukee kateellisena ja surullisena näitä joululahjaketjuja?
Kun täällä on monen huolena se, että lapset saavat liikaa lahjoja, sukulaiset ostavat niitä vaikka ei haluttaisi tai lahjat ovat kirjoittajien mielestä vääränlaisia. Meillä on suuri perhe, ja olisin ikionnellinen, jos joku sukulainen tai kummi osallistuisi lasten lahjojen hankintaan, eikä kaikkea tarvitsisi meidän vanhempien ostaa itse.
Kommentit (8)
Ei meilläkään osta sukulaiset tai kummit lahjoja, itse ostamme viiden lapsen lahjat. Mutta ei se määrä vaan se muistaminen. Ei Joulu ole pelkkiä lahjoja varten. Ei pidä opettaa lapsia saamaan aina kaikkea yllin kyllin. Ei siitä pidä olla surullinen, vaan iloinen että omat lapset eivät joudu kokemaan sitä lahjojen liikasaantia.
"ei se määrä vaan se muistaminen". Jos ei isovanhemmat tai kummit muista ollenkaan, niin kai lapsi siitä surulliseksi tulee, eikä vanhemmatkaan osaa iloita siitä että ei tullut liikaa lahjoja.
Isovanhemmatkin ostavat joulun alla jonkun ulkoilupuvun tai maksavat vakuutusmaksun ja sanovat, että tämä oli sitten sille ja sille joululahjaksi, eli ei tule niiltäkään mitään paketissa. Eipä noilta sukulaisilta kummeilta tullut silloinkaan oikeastaan mitään kun lapsia oli vähän. Itse sitten ostellaan, pari kolme lahjaa per lapsi. Yksi tai kaksi lahjaa per lapsi saattaa tulla muualtakin, mutta saattaa käydä niinkin, että ei joku saa yhtään meidän ostamien päälle. Kyllä minä kadehdin niitä, joille tulee paljon lahjoja ja varmasti lapsenikin. ;)
ketju, joissa vapaaehtoiset lahjoittavat tarvitseville lahjoja...uutta ja hyväkuntoista käytettyä, villasukkia yms. Sinne vähävaraiset kertomaan itsestänne, lapset ja iät mukaan...
Minun isovanhempani kuolivat nuorena. Itse olen onnellinen lasteni puolesta, että heillä on isovanhemmat, ja isovanhemmat saavat ostaa ihan niin paljon lahjoja kuin haluavat.
Olisin minäkin ylionnellinen jos omat vanhempani kerrankin osallistuisivat johonkin lahjan ostamiseen. Auttaisivat vähän tässä taloudellisessa ahdingossa. Mutta ikinä eivät ole mitään hyödyllistä hankkineet! Hyvä jos lapseni saavat sukkaparin jouluna, tai karkkipussin:(.