Kelpaakohan vauvana saatu passi kaksivuotiaalle?!
Tytön passikuva on siis otettu joskus neljän kuukauden iässä. Hänellä on edelleen samaa näköä mutta onko se säkästä kiinni, kelpaako lentokentällä? Vai onkohan ketään käännytetty pois eikä päästetty koneeseen? Onko liian suuri riski otettavaksi?
Olemme menossa EU-maahan.
Kommentit (27)
Ihmisen täytyy olla tunnistettavissa kuvasta. Valitettavasti en osaa vastata kysymykseen koska itsekin olen sitä pohtinut.
kummallakin vauva-passi, toinen 3 ja toinen 6
meinaatte vielä viedä vauvapassilla? Minä jo autommaatisesti hylkäsin tuon viisivuotiaan vauvapassin mutta pitänee miettiä uudestaan :D
Olen lukenut, että se on ihan virkailijasta kiinni hyväksyvätkö. Mutta onkohan ketään käännytetty portilta pois?
-Ap
eikä mitään ihmettä ole esiintynyt
se 3 ja 6 v n äiti
Ja paljon matkustellaan ympäri maailman, mm. ihan viime vuosina käyty Kiinassa, Malesiassa, Arabiemiraateissa, Etelä-Amerikan maissa,...
Harvoin (ei koskaan meillä) ne lasten passeista valittaa, mutta tottahan se on, että periaatteessa ihmisen pitäisi olla passista tunnistettavissa, eli ongelmia saattaa tulla. Tähän mennessä ovat lähinnä kyselleet, että kuka kukin on kun eivät ole passikuvista tunnistaneet ;)
Minulla on 11 vuotias minun passissa ilman kuvaa, niin kauan kun passi on voimasssa.
Uudet passi on viideksi vuodeksi.
Jotkut maat, esim. Viro voivat vaatia tietyn ikäisille lapselle omat passit.
Kannattaa ottaa selvää.
meillä ainakin kelpaa ilman kuvaakin, vanhemman passissa.
Meilläkin 9v poika mennyt vielä 1v passilla montakin reissua, eikä ole yhtään samannäköinen enää :D
Jouluna viimeksi matkustimme Floridaan ja muutamaan otteeseen sanoivat passintarkastuksissa kuvista, että onko tosiaan nämä pojat kyseessä. Ei sen kummempia mutinoita, mutta vähän jäi sellainen tunne, että taidanpa seuraavaa jenkkilän reissua varten ottaa uudet passit.
Nykyäänhän saakin vaan 5 v. passeja maksimissaan eli pysyisivät varmasti nyt 7 v. ja 8 v. jo vähän paremmin itsensä näköisinä 5 vuotta tästä eteenpäin.
Tuossa joku kirjoitti, että Viro vaatii omaa passia. Virossahan ei vaadita passia enää lainkaan...
ja katsoi reagoiko tyttö nimeensä, eli oliko oma passi :) 4-vuotias tyttö ja vauvana otettu passikuva.
passi on voimassa voimassaoloaikansa loppuun asti JA kuvan täytyy olla tunnistettava. No käytännössä kuitenkin lasten vauvakuvapasseilla pääsee ihan hyvin ilman ongelmia passintarkastuksesta läpi, mutta teoriassa virkailijalla ei ole mitään velvoitetta päästää passintarkastuksen läpi jos ei tunnista kuvasta. Mutta jos vaikkapa Maija ja Matti Virtanen ovat lapsensa Lasse Virtasen kanssa matkalla ja Lassella on vauvakuvallinen passi niin eipä ne virkailijat asiaan oikein puutu kun on vieläpä selvästi "tavallisesta" perheestä kyse.
Nythän Suomen passit on voimassa enää 5 vuotta, joten se tietysti helpottaa tuota, että ulkonäkö ei niin paljon ehdi muuttua. Se on myös totta, että jos lapsi on merkitty vanhemman passiin niin siinähän ei tarvitse mitään kuvaa ja siinä ei ole oikein logiikkaa kun omalla passilla kulkeva pitäisi kuitenkin olla tunnistettavissa. No nyt on nuo yhteispassitkin poistumassa, niitähän ei enää myönnetä vaan nykyään kun hakee passin niin se on jokaisella oma. Vanhat passit käyvät toki voimassaoloaikansa loppuun asti.
Itse kyllä luottavaisin mielin uskaltaisin myös sillä vauvakuvapassilla matkustaa. Harvoin niihin puututaan, saatetaan korkeintaan ehdottaa, että kannattaisi hankkia uusi passi lapsen kasvun takia, mutta harvemmin mitään muuta.
Toki passi on Suomen lain mukaan voimassa niin kauan kuin siinä on voimassaoloaikaa. Suomen lainsäädäntö passin voimassaolosta ei kuitenkaan millään tapaa sido minkään toisen maan virkailijoita, vaan jokaisessa maassa on oma lainsäädäntönsä passien suhteen.
Useimpien (ellei kaikkien?) maiden lait sanovat, että ihmisen täytyy olla tunnistettavissa passikuvastaan. Mikäli ihmistä ei voi passikuvasta tunnistaa, niin passi ei kelpaa - ainakaan periaatteessa. Onneksi valtaosassa maita katsotaan tätä tunnistusasiaa varsinkin lasten kohdalla aika paljon läpi sormien, mutta varmoja ette voi olla, ettekä mitään vaatia jos passi ei joskus jossain kelpaakaan.
Omien lasteni kanssa olen uskaltanut vauvapasseilla liikkua. Jos minulla kuitenkin olisi esimerkiksi ihonväriltään toisenvärinen adoptiolapsi, jolla ei olisi minun geenejäni ja jota en siten voisi muualla mitenkään muuten kuin passilla omakseni todistaa, niin en kyllä uskaltaisi riskeerata tunnistamattomalla passilla kulkemisen suhteen.
t. 7
passi ja passikuva..
tyttö nyt 9, ollaan käyty bulgariassa, kreikassa, turkissa.....tallinnassa
koskaan ei kukaan ole mitään kuvasta sanonut...
meillä on lapset minun passissani, eli ei heistä ole minkäänlaista kuvaa passisa olemassa. Mullahan voisi olla vaikka vieraat lapset mukana.
Passikuva otettu 7-viikkoisena, silloin myönnettiin 10 vuoden passi. Käyty on mm. Italiassa, Ranskassa, Brasiliassa, Thaimaassa (4 kertaa) ja aina on passi käynyt. Kukaan ei ole valittanut ja aina on passi kelvannut.
Nyt lapsi itse haluaisi tosin jo uuden kuvan:)
kyllä jo ihan periaatteen kysymys: passi on voimassa niin kauan kuin siinä lukee. Jumankekka, jos sanotaan että ei käy kun kuva ei ole näköinen, niin johan on kumma!
Meidän pojan passissa on 5kk vauvan kuva ja jäbä on matkannut sillä vaikka missä. Kesällä seuraavan kerran reissuun ja poika on silloin 8v. Samalla passilla mennään.
kyllä jo ihan periaatteen kysymys: passi on voimassa niin kauan kuin siinä lukee. Jumankekka, jos sanotaan että ei käy kun kuva ei ole näköinen, niin johan on kumma!
Meidän pojan passissa on 5kk vauvan kuva ja jäbä on matkannut sillä vaikka missä. Kesällä seuraavan kerran reissuun ja poika on silloin 8v. Samalla passilla mennään.
Eihän se passi myöskään käy jos on vaikka rikki, vaikka olisikin vielä aikaa jäljellä.
Kyllä sen kuvan pitää olla tunnistettava. Mulle sanottiin kun 8kk lapselle hain passia että parin vuoden päästä kannattaa harkita uusimista. tai viimeistään sitten kun alkaa virkailijat huomauttelemaan.
Nyt lähdetään vielä 2 veen kanssa tolla passilla vuoden päästä varmaan sitten uusi hankintaan.
Nykyäänhän ei ees saa enää lapsia äidin tai isän passiin. Muuttui n. 3 vuotta sitten. Eli kun nuo passinne lapsinenne vanhenee niin pitää sitten lapsille hankkia omat passit.
en kyllä yrittäis sillä passilla USA:han, mutta Euroopassa ei olla niin tarkkoja.
Se passikuva ei edes kelpais nykyään passikuvaksi, sen pää on ihan liian pieni ja vähän sillain sivustakin ja siinä näkyy isän käsi. Poika on kuvassa alle 2kk, ja nyt on passin vaihtokin edessä.