Sappikohtaus! Ääää, mitä voin ottaa ?
auttaako burana vai pahennanko vaan asiaa? Ai helvetti ettäsattuu! :'((((
Kommentit (49)
Vettä!! Juo paljon vettä, voi olla että oksennat mutta helpottaa kohtausta. Mulle ei kipulääkkeet auttaneet koskaan eikä ole mitään järkeä rasittaa maksaa niillä yhtään enempää (sappikohtaus rasittaa jo itsessään)
Coca cola auttaa oikeasti vaikka moni väittää muuta. Tv ent sappipotilas ja sh
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 02:05"]pakko kirjoittaa. Mulla on ollu todella pahoja kohtauksia 3 kertaa, lievempiä suunnilleen saman verran. Olen käynyt ultrassa ja diagnosoitiin sappikiviä, muistaakseni lääkäri totesi että 12 kappaletta mutta hyvin pieniä. Kuitenkin, minun kohtaukseni ovat aivan toista luokkaa kuin mikään muiden kiroituksista lukemani. Minua ei okseta, en ripuloi, eikä maha ole sekaisin, eikä kipu säteile mihinkään. Sen sijaan, aivan koko mahassa ja vatsassa aivan j-u-m-a-l-a-t-o-n paine, tuntuu kuin kaikki rintalastan ja navan välillä pullistuisi ja pullistuisi ja olisi valmis räjähtämään kuin ilmapallo! Kipu on pahimmillaan niin jumalattoman tuskallinen, että itkee ja huutaa lattialla, kun ei muuta voi. Kerran on lanssi soitettu, eivät tehneet tai antaneet mitään, kun kohtaus heidän paikalle sattuessaan meni pikkuhiljaa ohi. Hyperventiloin ensimmäisellä kerralla, en tiennyt miten päin olla, joka ikinen kuviteltavissa oleva asento oli aivan yhtä paha. Sain Litalginia, ja olen käyttänyt sitä joitakin kertoja, tuntuu auttavan pahimman yli, toimii vähän viiveellä kylläkin. Paljonko hoidot maksaa julkisilla, milloin niihin pääsee ja missä niitä tehdään? Vai onko nuiden oireiden perusteella edes sappikivikohtaus vai mikä? Todellakin tuntuu siltä kuin joku täyttäisi sisältäpäin ja olisin räjähtämäisilläni. Viimeaikoina koko vatsa ja maha ollut melko arkana viimeisimmän kohtauksen vuoksi ja tässä juuri toivutaan uudesta kohtauksesta. Yritän olla liikkumatta ja hengittää mahdollisimman vähän, välillä pidättää hengitystä. Kohtauksen aikana hengittäminen sattuu julmetusti, ulospäin hengittäminen ja sitten pidättäminen hiukan helpottaa. Kyyryssä joutuu olemaan lähes pää polvien välissä, jos yrittää nousta ylös, tuntuu että kohtaus alkaa alusta. Ei keltaisuutta ihossa tai silmissä. Vaivat tulivat kun laihdutin 35 kiloa pois. Aika naurettavaa, lopetan epäterveellisen elämän ja alan liikkumaan ja saan sappikivet riesaksi. Ei myöskään röyhtäilytä tai pieretä, eikä tunnu että niistä sen kummempaa helpotusta kohtaukseen olisikaan. Yhteistä kohtauksille, rasvainen ruoka/roskaruoka, mahdollisesti myös hapolliset juomat, selittäisivätköhän ne hillittömän paineen? Kohtaukset ja kivut ovat tosiaan aaltomaisia, välillä helpottaa ja taas kohta lähtee alusta pari kertaa ja sitten yleensä helpottaa. Onko kyseessä sappikivitauti ja jos niin voiko aikaa varata suoraan ja jäädä odottelemaan, vai pitääkö saada jonkinlainen varmistus kymmenestä eri paikasta satana eri kirjallisena kappaleena että joo, leikataan sitten.. toisella ja toistaiseksi pahimmalla kohtauksella luulin loppuni koittaneen, luulin ihan oikeasti kuolevani siihen lattialle.
[/quote]
Julkisella nämä hoidetaan ja hyvin. Jos sattuu pätevä yksityislääkäri, niin ei se mitään voi tehdä muuta kuin kirjoittaa lähetteen.
Vanha juttu mutta jos joku lukee niinkuin minä niin litalgin värjää virtsan punertavaksi ja jos on 3 syönyt niin saattaa olla hieman punertavaa kyllä. Apteekissa kun hain lääkkeen mainitsivat jo asiasta.
Miten sappikiviä lähdetään tutkimaan? Ultralla? Saako rintsikat olla päällä?
Sappikipu on mulla pahempi kuin synnytyskivut ja litalgin ei auta.
Mulla auttaa kuumassa suihkussa istuminen kunnes kivi tulee ulos. Lämpö rentouttaa.
Vaanha juttu mut joo, mulla on sappikiviä ja leikkaus ens viikolla. Kirurgi ei sanonu mitään litalgiinista tai mitään joten, olen ottanut buranaa 400mg ja panadolia 1g, samana aikana, siinä kyllä kestää että kivut alkais lähteen sen 30min - tunti, mutta mielummin sitte se kun että istuis lattialla huutamassa kivuista 5-6 tuntii.
Sappikohtaukset ovat kyllä helvetistä... itselläni auttoi kävely. Tai vei pahimman tuskan pois. Vauva oli 2 kk ja imetin häntä kun kärsin kohtauksista, en voinut siis syödä litalginia. pahimpiin kipukohtauksiin kävin pitkillä kävelyillä... muistan välillä että tallasin puolikin tuntia keskellä yötä kun kipu sai hiottamaan ja oksettamaan. Leikkaus vei kivut. Kamala tauti.
Itse menin päivystykseen kamalien ylävatsakipujen takia jotka eivät helpottaneet. Näkivät heti että olen tosi kipeä ja sain nesteytyksen ja kipulääkettä suoraan suoneen. Olisin päässyt päivystävän kirurgin käsittelyyn mutta olin kuulemma sanonut että ei (mieheni kertoi). Kipu hellitti mutta menin terveyskeskukseen muutaman päivän kuluttua ja sain sitä kautta lähetteen sappileikkaukseen. Kaikki aikaisemmat vatsakivut loppuivat kuin seinään. Olin jo niin tottunut vatsakipuihin ja luulin niiden johtuvan vain herkästä vatsasta. Eli sappikivikohtaukset voivat olla aluksi lievempiä mutta jossakin vaiheessa muuttuu kestämättömäksi kohtaukseksi kuten minulla.
Kokeilin ja ihan oikeasti cocacola auttaa. Kova sappikipu kohtaus rauhottui nopeasti kokiksen juomisen jälkeen. Uskomatonta. Kannattaa ainakin kokeilla kun etsii kipuun lievitystä.
Sappikohtaus on pahimmillaan aivan helvetistä, ensin pelkää kuolemaa ja sitten pelkää ettei kuole. Ap:n pitää päästä sappileikkaukseen. Itse pääsin, ja se lopetti kohtaukset.
Poistojonossa ollaan.
Kävin kolonoskopiassa tänään,.eli ollut mahan tyhjennys niillä litkuilla. Pääsin kotiin ja söin ruuan. Kahden tunnin päästä aivan helvetillinen kipu! Tuntui että rintalasta räjähtää. Lattialla kieriskelin ja ajattelin tilata taksin ja mennä päivystykseen.
Alkoi onneks helpottaa, nyt enää selkään säteilee. En uskalla nousta pystyyn, alkaa heti uudestaan. Toivottavasti leikkausjono etenee ja pääsen eroon tästä vaivasta!
Moi!! Mulla ollut sappikohtauksia jo lähemmäs 50 kertaa (tuskin edes leikkaavat sappea raskauden takia), ja sain jotain närästyslääkettä reseptillä helpotukseksi. Se onkin auttanut sen verran, että kohtaukset on ollut harvemmassa. Huomasin kuitenkin omalla kohdallani, että pitää kohtauksen aikana vaan pyrkiä olemaan rauhassa ja hengittämään niin ei tunnu niin pahalta. Ja tekoröyhtäily auttaa, tai sitten sormet kurkkuun jos iskee jäätävä huonovointisuus!!
Lämpimästä suihkusta ylävatsan alueelle apua?
Cola ja kuuma suihku autttavat oikeasti, samoin kävely... itsellä mennyt aina ohi 2 tunnissa. kauheita ne kohtaukset, odotan leikkaukseen menoa. Vatsa kipeänä säännöllisesti vaikka tarkka ruokavalio, pahempia kohtauksia tullut kolme kertaa, voisin sanoa että verrattavissa synnytyskipuihin....
Ruokasoodaa lusikallinen lämpimään veteen, juot ja jo helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
"Jos tulee akuutti, kova ylämahakipu, joka ei mene muutamassa tunnissa ohi, kannattaa mennä päivystykseen. Myös ihon ja silmänvalkuaisten keltaisuus tai ylämahavaivoihin liittyvä kuumeilu ovat merkkejä siitä, että lääkäriin kannattaa lähteä nopeasti."
Mulla on oireita. Olen ollut ensiavussa ja osastolla, josta ei ollut apua kipuun, tutkimusta oli ja hakenut muualtakin reseptiä. Ja on edelleen kipuja eri kertoina, lääkkeillä huono teho. On hyvin vaikea arvioida mitä pitäisi tehdä ja koska. Kivut eivät mene kaikilla pois hyvin.
Litalginia ei valitettavasti enää Suomesta saa. En tiedä millä nykyään Suomessa hoidetaan , ainoa mikä lopulta auttaa on leikkaus.
Panacodia tai edes kodeiinipitoisia yskänlääkkeitä ei kannata missään tapauksessa ottaa edes sen jälkeen kun sappikivet leikattu, mulla aiheutti kohtauksen yskänlääke, vaikka sappikivet leikattiin pahojen tuntikausia kestävien kohtausten jälkeen. Ne sappitiehyethän käsittääkseni jää ja voivat silti aiheuttaa kohtauksia. Litalgin auttaa, mutta itse jouduin ottamaan niitä kohtauksen tullessa enemmän, kuin lääkäri oli määrännyt. Pahimmillaan kohtaus saattoi kestää tunteja!