Onko 6v ja 26kg painava tyttö lihava? Pituus 118cm
Tai siis tiedän kysymättäkin, että on. Mutta mitä pitäis tehdä, että paino tippuu? Tai ei ainakaan nouse enää?
Meillä on muitakin lapsia ja kaikki ovat olleet alipainoisia, joten tämä on ihan uusi tilanne. Minä itse eli äiti olen normaalipainoinen tai BMI on 23 eli ilmeisesti ylipainoa on minullakin :(
Voi pientä tyttöä, ettei tule läski teini :(
Kommentit (14)
En olisi huolissani. Minulla on 4,5 v tyttö, pituus 116cm ja paino 22 kg.
Tyttöni on siis pitkä ja hoikka, mutta painaa kuitenkin noin paljon. On oikeasti niin hoikka, että on vaikea löytää housuja jotka pysyy päällä. Mutta tyttö on tosi jäntevä ja lihaksikas, joten kai ne lihakset sitten painaa.
On kyllä vähän ärsyttävää, kun ihmiset kyselevät monennellako luokalla tyttö on:0(
Kevyempää ruokaa ja lisää liikuntaa. Tosin se liikunta kyllä lisää taas ruokahalua...
Kakkonen jatkaa vielä sen verran, että liikuntaahan lasten pitäisi harrastaa 1,5 tuntia päivässä. Ihan ulkoleikit ym. riittää, mutta tuon ikäiselle voisi kyllä hankkia jo ihan kunnon liikuntaharrastuksenkin. Harrastuksessa tulisi sekä liikuttua että usein niissä myös käsitellään näitä terveellisiä elämäntapuja muutenkin.
Tai siis tiedän kysymättäkin, että on. Mutta mitä pitäis tehdä, että paino tippuu? Tai ei ainakaan nouse enää?
Meillä on muitakin lapsia ja kaikki ovat olleet alipainoisia, joten tämä on ihan uusi tilanne. Minä itse eli äiti olen normaalipainoinen tai BMI on 23 eli ilmeisesti ylipainoa on minullakin :(
Voi pientä tyttöä, ettei tule läski teini :(
En suosittele että lapselta viedään kaikki ilo pois.
Lapsi ei saa laihduttaa, mutta painon voi pyrkiä pitämään samassa, jolloin pituuskasvu korjaa tilanteen.
Lapsen kohdalla et voi rajoittaa ruoan määrää, mutta voit vaikuttaa sen laatuun. Eli paljon kasviksia ja hedelmiä, vähärasvaista lihaa, rasvatonta maitoa, ruisleipää, puuroja ja vähän ruokaöljyä. Pois kaikki maitorasvat, karkit, suklaat, pullat, keksit ja muut herkut.
Vertaa 6v tytönne vartaloa toisiin lapsiinne. Onko rotevampi. Lihastenkin koko vaihtelee jo vauvoilla suuresti.
Meillä samanpituinen 23kg painava poika, joka hirveän siro. Hän on kuitenkin ollut vauvasta saakka jäntevä ja lihaksikas ja ei todellakaan ole lihava.
Siksi en usko, että 26kg painava olisi lihava.
Tietenkin ruokaan kannattaa kiinnitää huomiota, mutta ei kaikkia herkkuja pois.
Eikä tytölle saa sanoa, että on lihava, eikä häntä pidä kannustaa laihduttamiseen.
Vaan tavallaan salaapäin alat kiinnttää huomiota siihen mitä teillä syödään.
Älä ikinä sano lapsieai kuulen, että olisit itse lihava, sillä et sitä todellakaan ole.
Lapsen laihduttamisessa on aina vaara syömishäiriöihin teininä ja se on pahempi juttu kuin pieni ylipaino teininä.
117cm pitkä ja painaa 24kg. On pullea ja ihan silmämääräisesti näkee että on liikaa rasvaa kehossa siis kyljissä on isot jenkkakahvat ja vatsakin on pullea. Muut perheessämme on normaaleita tai hoikkia.
Rajoitamme herkkuja ja lapselle on hankittu liikuntaharrastuksia. Tavoitteena on ettei painoa tulisi yhtään lisää. Tyttömme on viisi vuotta ja koulun alkuunpari vuotta vielä, silloin ei kyllä ole enää iso. Koitan pitää tästä kovasti huolta koska isosiskoni oli ylipainoinen ala-asteella ja hirveän koulukiusauksen käynyt läpi painonsa vuoksi.
on nyt +20% eli normaalipainon ylärajalla. Tästä ei kuitenkaan voi vetää kovin merkittäviä johtopäätöksiä, sillä painon arvioinnissa vaikuttaa myös se, miten lapsi on aiemmin kasvanut.
Lasten painonhallinnassa tärkeintä on napostelun välttäminen. Säännölliset ateria-ajat, jolloin ruoka syödään ruokapöydän ääressä. Karkkipäivä kerran viikossa ja muinakaan päivinä ei kovin energiapitoisia herkkuja. Jälkiruokaa ei tarvitse tarjota joka päivä, mutta jos haluaa, niin sitten marjakiisseli, tavallinen pikkupulla tms. ja parempi kuin rasvaiset leivonnaiset.
Lasten pitäisi liikkua vähintään 2 tuntia päivässä leikin tai harrastuksen muodossa.
t. th
Siksi minusta tuntuu hurjalta ajatus että tuohon 8 kg lisää ja ei olisi lihava...mutta näinhän se on, että peili kertoo enemmän kuin vaaka. Ap kuitenkin sanoo että hänen tyttönsä on lihava niin jos nyt luotettaisiin siihen. Mutta varmaan ap:kin tietää miten laihtua, herkkuja rajallisesti, ruoka terveellistä, liikuntaa...ja kaikki tämä niin ettei lapselle tule tunnetta että häntä nyt laihdutetaan...ei ehkä kuitenkaan ihan yksinkertaista toteuttaa.
näkemättä, pelkkiin lukemiin perustuen ei voi sanoa onko tyttösi lihava vai ei. Onko "makkaroita", mikä kokoisia vaatteita ostat? Mun tyttöni on suht´samoissa lukemissa ja neuvolatätikin sanoi että vaikka plussakäyrällä ollaan, niin eihän tuossa tytössä ole yhtään ylimääräistä! Tyttöni on lihaksikas ja jäntevä, eikä yhtään "löllöä". Eli ennen kuin mietit että pitääkö tyttösi ruokailutapoihin puuttua niin katso häntä miltä hän näyttää!
Täh, siis itsehän jo sanot, että lapsi on mielestäsi lihava...kuulostaa oudolta.
Nimittäin pituuteen nähden lapsi ei missään nimessä välttämättä ole lihava, ja pituuteenhan tuota painoa pitääkin verrata. Lapsihan on nimittäin ikäisekseen tytöksi erittäin pitkä.
Meidän kohta 5-vuotias poika on suunnilleen samanpituinen, mutta painaa n. 21-22 kiloa ja ehdottomasti varsin hoikka. Näin ollen tuntuu vaikealta uskoa, että n. 5 lisäkiloa tuohon tekisi lapsesta lihavan.
On huomattavasti rotevampi kuin muut kaverit, hartiat ovat leveämmät ja kädet ja jalat lihaksikkaammat. Ei siis ole mikään hentoinen. Mutta vaikka lihasmassaakin on, niin on myös sitä muuta...
Neuvolassa käytiin ruokavalio läpi ja siinä ei ole korjattavaa, mutta liikuntaa pitäisi saada lisää. Kesällä tulee kyllä pyöräiltyä, uitua,juostua ja hypittyä trampoliinilla, mutta talven luistelu ja hiihto ei riitä. Talvella tahtoo ne kilot kertyä.
Lääkärin mielestä ei ole vielä aihetta huoleen, mutta yritetään nyt paino saada pysymään samassa. Olen kiinnittänyt vielä tarkempaa huomiota säännölliseen ruokailuun, liikkumiseen ja lepoon ja kas kummaa tytön paino oli tippunut kilolla. Ei nyt kuitenkaan yritetä laihduttaa enempää vaan tasapainoillaan tässä. 2-3 kiloa on vielä liikaa painoa, mutta uskon, että pituus sen kompensoi jossain vaiheessa.
kuopukseni oli pieni ennenaikainen. Niin pieni ja heiveröinen että siirsin koulun aloitustakin vuodella kun aivan loppuvuodesta syntynyt, kuukautta liian aikaisin. Sinä talvena hän kasvoikin ja tuli koululaisen näköiseksi. Pian jo sanoi terveydenhoitajakin että ruokavalioon huomiota kun posket niin pyöristyy.
No, nyt on 14v ja pitkä ja hoikka poika. Syö hyvin mutta pituuskasvu varmaan tasasi tilanteen. Itsekin naureksii parin vuoden takaista kuvaa katsoessaan ettei tunnista itseään.
Laihduttamaan ei todella pidä alkaa eikä asiasta suotta mainita, terveellistä ruokaa vaan ja vaikka pyörälenkkejä tms, aika tasaa tilanteen.
Lapsi ei saa laihduttaa, mutta painon voi pyrkiä pitämään samassa, jolloin pituuskasvu korjaa tilanteen.
Lapsen kohdalla et voi rajoittaa ruoan määrää, mutta voit vaikuttaa sen laatuun. Eli paljon kasviksia ja hedelmiä, vähärasvaista lihaa, rasvatonta maitoa, ruisleipää, puuroja ja vähän ruokaöljyä. Pois kaikki maitorasvat, karkit, suklaat, pullat, keksit ja muut herkut.