17v. ,opiskelijatytyön kesäpalkka?
Meille tulee 17v. sukulaistyttö 8v ja 5v. tyttöjen hoitajaksi kesäkuussa kolmeksi viikoksi. Hoitaa lapsia, ei kotia. Laittaa / lämmittää lounaan, antaa aamiaisen ja välipalan. Asuu meillä ja saa siis täysihoidon meiltä. Mitä maksaisit kolmelta viikolta - könttäsumma kiitos.
Kommentit (24)
En tajua mikä työ on muka niin pienipalkkainen?
Tyttö saa syödä ja asua ilmaiseksi, katsoa televisiota, käyttää tietokonetta yms. työajalla kun nuo lapsetkin on jo sen verran isoja että ei tarvitse koko ajan vahtia.
Esimerkiksi meidän kaupungissa nuorten kesätyön kuukausipalkka on 770 € ja työaika on 38 tuntia viikossa. On huomattavasti raskaampaa työtä kuin tuo ap:n lastenhoito. Ja tuosta 770 eurosta kun katsotaan 3 vk osuus niin se on 577 €. Joten minun mielestäni 300 euroakaan ei olisi liian vähän.
moni kaupunki ottaa alle 18-vuotiaita yhdeksi kuukaudeksi /nuori töihin ja maksaa 750-850 euroa kuussa. Helsinki maksaa 820 euroa. Siis kuukauden työstä 35 tunnin viikkotyöajalla. Ja nuoret menevät innosta hihkuen töihin.
Meille tulee 17 v. sukulaistyttö viikoksi, ettei oman tytön tarvitse mennä varahoitoon ja sovimme yhdessä palkasta. 17 v. ehdotti itse 200 euroa viikko 8 tunnin työpäivistä ja minä suostuin. Toki maksamme myös tytölle kulut ja ruoat, liput korkeasaareen ja ateriat siellä ja sen sellaiset.
en ehtinyt ketjua eilen seurata, kun tuli muuta menoa... Sukulaistyttö itse ehdotti 400euroa koko kuukaudelta - maksan sen tuosta kolmesta viikosta. Ei ole hommissa viikonloppuna, pääsee kanssamme lintsille jne. Eikä maksa viikottaisia matkoja kotiinsa / viikonlopun olemisia meillä mitenkään.
Omien sanojensa mukaan reissu meille on samalla irtiotto kotoa ja 'matkoilla oloa' eli sanoo nauttivansa siitä. Hän on kovin lapsirakas ja tykkää touhuta tyttöjemme kanssa päivät pitkät aina kun vain mahdollista ;-) joten ehkä silläkin on osuutensa asiaan.
Itse pidän tuota summaa aika pienenä, jos sen palastelee tuntipalkaksi. Toisaalta paljoa enempään ei ole varaa: 5v. tytöstä täytyy samaan aikaan maksaa puolet hoitomaksusta vielä lisäksi (155e). Kyselin asiaa täältä siksi, että halusin saada muiden kokemuksia tietooni - ja arvelueni mukaan olen siis toisten mielestä riistäjä ja toisten mielestä suunnitelma on ok, kuten siis tällä palstalla aina.
Ja tuosta, että täysihoito ei tunnu 17v. miltään, kun se tulisi kuitenkin kotona... SILTI On mielestäni meille kulu + nuorille on opetettava, että asiat maksaa eli jos saisi työpaikan jostain muualta (kun ei sitä kotipaikkakunnalta saa!) niin joutuisi nämä asiat maksamaan. Ja kotiväeltään säästyy rahaa kun ei tyttö oe kotona = voivat ostaa hänelle vaatteita jne sillä rahalla - TÄMÄN sanoi tytön äiti meille ja tytölle itselleen.
au-pairin palkka kuulostaa oikeimmalta.