Lapset sairaana peräkkäin - alkaako se kolmen päivän poissaolo-oikeus alusta?
Eli toinen tenavista sairasti viime viikolla ma-illasta alkaen, tänään vasta eka terve päivä. Töistä oltiin pois isä ti-ke ja minä to. Sitten tulikin nää pyhät. Ja tänään sitten toinen lapsista kuumeessa, jee jee... Eli jos tauti jatkuu tiistaihin ja ylikin, miten on poissaolo-oikeudet? Onko taas sama kolme päivää (kuten olettaisin, koska eri lapsi kyseessä)? Periaatteessa kai se lasku alkaisi jo tästä päivästä (eli su-ma-ti) mutta tietenkään sitä ei tarvi kellekään kertoa, jos kuumetta on vielä huomenna illalla, tauti tietenkin "alkoi" ma iltana. Meillä ei tarvi töihin viedä todistusta näistä lyhyistä poissaoloista, omista tai lasten, lasten poissaoloista tarvii täyttää sellainen lyhyt selvitys, eli päivät, sairaus, vakuutus siitä, että toinen vanhemmista ei ollut yhtäaikaa kotona.
Tiedän kyllä, että tää oikeus poissaoloon on tarkoitettu lapsen hoidon järjestämiseen mutta meillä ei käytännössä ole muuta mahdollisuutta kuin olla itse poissa: vain toiset isovanhemmat elossa, asuvat satojen kilsojen päässä ja lisäksi sairastelevat itsekin mm. reumaa, ei kestä lapsia juuri nostella. Mitään MLL-hoitajaa taas en 1,5-v.:lle kotiin ota ja täällä päin niitä ei kyllä päiväaikaan edes saa, kaikki teinitytöt on itse koulussa.
Kommentit (3)
Eli jos herra A sairastaa ma ti ke niin neiti B voi sairastaa to pe la vanhemmista ja toinen olla kotona. Ja ennen kuin joku saivartelee niin tietysti tes:n määrittelemin ehdoin jotka ap ihan varmasti omalta kohdaltaan tuntee.
sairausaikaa, eli kolme pv per lapsi/sairaus yhteensä vanhemmilta (uskomatonta mutta totta), mutta jos eri sairaus tai eri lapsi niin alkaa uusi 3 pv.
Toisissa työehtosopimuksissa ei ole edes mitään kolmen päivän rajoituksia tai sitä että poissaolo on lapsenhoidon järjestämiseksi vaan myös lapsen hoitamiseksi. Olethan tarkistanut omasi?