Siirtoon menijöitä toukokuussa?
Heissan!
Löytyisiköhän juttukaveriksi muita toukokuussa siirtoon menijöitä? Päätin aloittaa uuden "toukokuisten"-keskustelun, vaikka varsinainen hoito alkaa meillä jo nyt huhtikuussa.
Elikkä toista lasta lähdetään IVF:llä yrittämään. Esikoinen, ihana IVF-poika syntyi syksyllä 2007 ja hänelle kovasti toivottaisi sisarusta. Yhtään luomuraskautta ei ole meílle suotu mutta koemme itsemme silti hyvin onnekkaiksi, sillä ensimmäinen IVF tuotti toivotun tuloksen. Nyt on pari vuotta vierähtänyt tuosta hoidosta ja aika paljon jännittää, mitä vanheneminen on saanut aikaiseksi mm. munasolujen laadun suhteen. Täytän tänä vuonna 35 vuotta ja epäilen että ongelmamme saattaisi piillä endometrioosissa vaikkei sitä olekaan diagnosoitu laparoskopiassa. Paljon on kuitenkin oireita siihen suuntaan ja mitään mutakaan ongelmaa ei tutkimuksia ole löytynyt.
Eka hoito tehtiin pitkällä kaavalla ja silloin saatiin parikymmentä follikkeliä, joista vain 5-6:ssa oli solu sisällä - lähes kaikki niistä taisi hedelmöittyä ellei jopa kaikki. Kuitenkin vain 2 oli siirtoon kelpaavia ja molemmat sitten siirrettiinkin. Onneksi, sillä eihän sitä tiedä kuinka yksi ainokainen olisi nyt selvinnyt sulatuksesta! Nytkin toivomme kahta siirettäväksi ja lääkärimme näytti ajatukselle vihreätä valoa. Paitsi jos solut ovat TOP-laatuisia, niin sitten menee uudelleen harkittavaksi.
Nyt mennään sitten lyhyellä lääkityksellä: 3. kiertopäivänä alkaa Puregonin piikitys, sitten seurantaultra 5.-6. kiertopäivä ja sen jälkeen mukaan Orgalutra. Aikas paljon jännittää, kuinka monta ja minkälaatuista solua saadaan näin lyhyellä lääkityksellä. Puregonin määrää nostettiin edellisestä hoidosta vain 25 IU lievän hyperstimulaatioriskin takia.
Nyt siis odotellaan menkkoja alkaviksi ensi viikon ke-to eli 4 päivän sisällä. Saas nähdä, miten vapunpäivä tulee sotkemaan punktion kun julkisella puolella ollaan hoidossa. Toivottavasti kierto olisi nyt mahdollisimman lyhyt ettei punktiota tarvitsisi tehdä keskeskasvuisille soluille. Alkioita (JOS niistä nyt joku hedelmöittyy , you never know!) on tarkoitus viljellä pitempään kuin viimeksi, joten siinäkin on uusi kokemus meille.
Semmoista näin alkututtavuuden luomiseksi. Hirmu kiva jos saisi lukea muidenkin odotuksia, ajatuksia & kokemuksia!
Pääsiäisterkuin,
Dear to Dream
;)
Kommentit (68)
Dreamer; Onnea top-alkiosta:) Toivotaan että kiinnittyy tiukkaa!. Onkos sinulla Luget käytössä? Onko niissä jotain sivuvaikutuksia vai onko taas miun mututietoa:) ?
Kiitos Moonalle, Vippettille ja Ninalle!
Olen myös käsittänyt niin, että pitkässä viljelyssä hormonituotanto ajetaan alas ja sitten piikitetään noin 15 päivää.
Minulla oli Synarela käytössä nenäsumutteena pari viikkoa ja sitten kun kk alkoi, alkoin pistämään Puregonia 175IU. Sitä pistin noin 2 vkoa. Viime maanantaina iskin mahaan Pregnyl-piikin ja sitten keskiviikkona oli punktio. Että jotakuinkin kuukausi meni ensimmäisestä nenäsuihkaisusta keräykseen :D
Minä oikeasti kuvittelin, että pitkä viljely tarkoittaa monia kuukausia :p
Olen ollut tosi kipeä pari päivää ja toivotaan ettei mitään hyperiä ilmaannu. Kai se tästä.
Kiitos kaikille myötäelämisestä, olette ihania :x !
Palaan maanantaina kertomaan kulumisia.
Teidän kuulumisianne on toki kiva lukea jo aikaisemmin:)
Heipsan!
Everlasting, ikävä kuulla että olet ollut punktion jälkeen kipeänä. Niin olen kyllä minäkin. Munasarjat, etenkin vasemmalla puolella, tuntuvat tosi kireiltä. On hankala suoristautua jos esim. on istunut vähän aikaa ja kävelykin on sellaista hissuttelua kun kaikki tärinä tuntuu pahalta. Vatsa on lisäksi tosi turvonnut, ylhäältä alas asti. Olen kuin 4. kuulla raskaana, ihan oikeasti! Tämä kaikki muistuttaa elävästi sitä tilaa, mikä iski viime kerralla viikko punktion jälkeen Silloinhan epäiltiin lievää hyperiä, joka olisi aktivoitunut raskaushormonin syntymisen myötä alkion kiinnityttyä. Nyt nämä oireet kuitenkin alkoivat saman tien punktiosta, joten olen epäillyt lugesteronia syyksi, jota käytän siis 3 x 200 mg päivittäin. Lukaisin eilen tuoteselosteen ja siitähän löytyi kaikki nämä: vatsakivut, nesteen kertyminen jne.
No, tänään on jo parempi olo, toivotaan että pahin on takana. Onneksi olen hoitovapaalla, joitakin kodin ulkopuolisia velvollisuuksia opintojen suhteen on hoidettava silloin tällöin. Opintoasiat sekä kodin- ja lapsenhoito pitävätkin kiireisenä, joten ei tämä testipäivän odottelu vielä ainakaan ole mitenkään sietämätöntä. Tuntuu olevan kaukana jossain ja eihän tässä olekaan kuin vasta pp3 menossa.
Kovasti onnea everlasting huomiseen siirtoon ja toivottavasti vointisi paranee pian.
Dreamer, pp3
Dreamer, "kiva" kuulla, että siulla on samanlaisia oireita kun miulla=) Ei siis ilmeisesti ole sitä hyperiä mitä kovasti pelkäsin.
Olo on jo paljon parempi mitä eilen. Vatsan turvotuskin alkaa laskeutua ja ei närästä ihan kamalasti enää.
Toi närästys (jos sitä siksi voi sanoa) oli ihan törkeän tuntuista. Sattui ihan tajuttomasti ylävatsaan, niin että joutui kävelemään kaksinkerroin :_|.
Luin sitten jostain, että voi johtua myös lääkkeistä ja niiden yliannostuksesta. En kyllä myönnä, että olisin panadol-addikti=)
(Taisi kyllä mennä muutama ylimääräinen tabletti siinä kovimpien kipujen aikana...)
Senkin siis oppi kantapään kautta...! Älä ota liikaa lääkkeitä, ei vie kipua pois, tulee vain kahta kauheampi kipu! X-(
Ai, että Lugestorinstakin voi johtua...hyvä että sanoit=)
Näin hyvä sitä on lukemaan tuoteselosteita... :|
Toivotaan kuitenkin että siulla (ja meillä muilla) turvotus lisääntyy ja maha alkaa kasvamaan ihan muista syistä...
Vähän jännittää huominen, mutta ei se taida olla mitään verrattuna seuraavaan kaksiviikkoiseen=)
Onneksi on muita samassa veneessä!
Moikka!
Hei kaikki, bongasinpa teidät täältä... Olen yrittänyt listautua tuonne sekundaarisiin vähän heikoin eväin, yksi matkaseuralainen vain (sitäkin parempi!)
Tilanne siis lyhyesti:
Selittämätön lapsettomuus, osin endometrioosiakin kai. Hoitoja vuodesta 03, lapsi 3/06 tuoresiirrosta. Nyt 3. ivf, pitkä kaava.
Punktio on varmaankin 11.5. Tänään oli väli-UÄ, hyvä vaste, 13 rakkulaa...
Nyt kirjoittelen töistä, en ennätä oikein lueskella muuta kuin että kiva kun on muitakin toukokuun hoidettavia palstoilla!
Toiv. ette saa hyperiä, muistakaa juoda tooosi paljon vettä/ mehua ja olla rauhassa. ootteko sairaslomalla?
palaan palstoille kunhan tässä työt antaa myöten,
Ellu -74
...sanoitkin jo Ellu että 13 rakkulaa kypsymässä :)
Nipistelyä on munasarjoissa ollut jo toisen Puregon piikin pistämisestä lähtien, eli 5 päivää. Mutta ihan maltillisesti oli munasoluja kasvanut. Hoitaja tuolla klinikalla sanoikin, että yleensä ne, jotka tavallisen ovulaationkin tuntevat hyvin, tuntevat myös IVF:ssä kasvun muita voimakkaammin. Vasemmalla on 5 ja oikealla 3 munasolua kasvamassa. Kooltaan nuo ovat 8mm, 3x9mm, 2x10mm, 11mm ja 12mm. Puregonia jatketaan samalla 150IU annoksella. Punktio menee jonnekin ensi viikon alkuun. Torstaina on sitä ennen vielä yksi ultra. Aika pieneltä tuo määrä kuullostaa, mutta eipähän tule sitten varmaan hyperiä! Toivottavasti jatkavat kasvuaan.
Ellu-74, Mennään aika samoissa päivissä. Montako munasolua sulla on kypsymässä?
Dremer: Vieläkö on masu kovin kipeä, toivottavasti alkaa helpottaa!
Everlasting: Miten siirto meni? Moniko niistä 28sta oli hedemlöittynyt?
Moona
Teretuloa Ellu-74!
Moona...ei se määrä, vaan se laatu! Ja hyvinhän tuo on jos kaikki on priimaa...
Ja nyt tiedän todellakin mistä puhun...
Meillä siis oli siirto tänään ja aikamoinen pettymys oli.
Ensinnäkin, lääkäri oli myöhässä melkein tunnin. Oli tosi kiva odotella kun siirtoon piti mennä rakko täynnä...
Noh, ei siinä mitään, mutta sitten mentiin sisään ja lääkäri kylmästi ilmoitti että rakkuloita oli 28, joista 11 ei ollut kypsiä ja vain kolme!! oli hedelmöittynyt... Siis voi venäjä.
Kaikki se tuska keräyksessä ja sen jälkeen, tässä on tulos. Kolme "vaivaista" alkiota!Aikamoinen pettymys.
No, saihan ne kuitenkin sen yhen sinne törkättyä ja kaksi pakkaseen.
Tuntuu kuitenkin siltä kun olisi lyöty halolla päähän.
On todella epätoivoinen olo.
Miksi? En ymmärrä. Parempihan tämä on kun ei mitään... mutta, mutta ja mutta...
Lääkäri oli jotenkin tosi tyly. Sekin ehkä ketuttaa. Sanoi vaan, että jos tämä ei nyt onnistu niin syksyllä sitten uudestaan kun heillä on lomaa koko kesä. Joo ihan kiva, että faktat on selvillä, mutta jotenkin sitä iskua olisi voinut pehmentää.
Tuli vaan sellainen tunne, että tuskin tämä tärppää ja syksyllä sitten pasiin JOS ne kaksi vaivaista alkiota siitä pakastuksesta selviää. Lääkäri kyllä teki senkin hyvin selväksi, usein ei selviä.
Taidan nyt ottaa tämän vähän liian rankasti. Lääkäri varmaan vaan oli väsynyt kun aikataulut veny ja ei halunnut elätellä mitään turhia toiveita...
Sama se, mutta kyllä on masentunut olo:(
Mitäs Dreamer, onko maha vielä vihoitellut?
Everlasting: Voi kuinka kurjat kokemukset sulla tänään! Lääkärit on joskus tylyjä tai tylyn tuntuisia kun eivät osaa ottaa huomioon niitä tunteita joita asiakkailla on. Ei kannata kuitenkaan masentua. Se voi olla pienestä kiinni ja yksikin alkio voi hyvin riittää. Toivotaan parasta! Kyllä kuka vaan olisi puulla päähän lyöty jos ensin sanotaa, että 28 munasolua... jotka muuttuu sitten kolmeksi alkioksi. Kyllä siinä olisi lääkäriltä aikaa ja sympatiaa kaivannut kuka vaan! Tsemppiä piinapäiviin!
Moona
Everlasting,
jännityksellä tulin lukemaan siirtokuulumisia ja mitä täällä odottikaan: ihan kuin oma tarinani 2 vuoden takaa! Uskon, että teitä harmittaa nyt tooooosi paljon, varsinkin jos punktiossa ilmoitettiin teille vain tuo RAKKULOIDEN määrä eikä varsinaisten solujen määrää. Olitte varmasti ihan toisissa kuvitelmissa siirtoon mennessänne ja varmasti miettineet, että niin ja niin monta saadaan pakkaseen eikä pitkään aikaan tartte aloittaa hoitoa ihan alusta asti jos tämä ei sattuisi tärppäämään. Mutta niin se vaan on, että meilläkin oli silloin taannoin pitkä lääkitys, tuloksena parikymmentä rakkulaa, joista vain 6:ssa oli solu, viisi hedelmöittyi ja vain kaksi jakaantui kunnolla. Ne sitten siirrettiin molemmat meidän omasta pyynnöstä (siirrossa aneltiin, toinen alkio oli melkein jo pakkasessa!), koska tuntui tyhmältä pakastaa vain yhtä niiden huonon ennusteen takia. Ehkäpä noin monien kunnollisten solujen tuottaminen on jotenkin "luonnon vastaista", eihän meidän naisten kroppa ole sellaiseen tarkoitettu!
Anyway, yritän nyt kautta rantain tässä lohduttaa, ettei peli ole tosiaankaan menetetty. Tuo yksikin voi nyt tärpätä (sitähän tässä itsekin toivoo) ja ainakin teillä on kaksi siellä pakkasessa. Sanoiko lääkäri, minkä luokkainen tuo siirretty alkio oli? No, eipä nuo top-luokkaisetkaan aina kiinnity, joten ei se luokitus kaikkea merkkaa.
Tämähän taisi olla teidän eka IVF? Nyt ainakin sitten tiedetään, miten kroppa reagoi sulle määrättyihin lääkemääriin ja tarvittaessa jatkossa voidaan tehdä jotain toisin. Mulle esim. nyt tehtiin lyhyellä kaavalla tämä hoito tavoitteena saada vähemmän rakkuloita mutta enemmän parempilaatuisia. Ehkä niin kävikin, kun 10 rakkulassa oli 7 solua ja niistä tuli 3 top-luokkaa. Tämä topluokkaisuus saattoi tosin hyvinkin johtua siitä ICSIstäkin.
Ikävää, että teillä oli tyly lääkäri näin tärkeällä hetkellä. Missä olet hoidossa, haluatko kertoa? Itselläkin on kyllä sellainen olo, että ihan liukuhihnalla meitä hoidetaan tuolla TAYS:issa mutta realiteetti kyllä on se, että meitä hoidettavia on toooodella paljon ja määrät kasvavat koko ajan. ;( Meille sattuneet lääkärit ovat kyllä olleet mukavia (5 eri lääkäriä tavattu näiden molempien hoitojen aikana) mutta kiireen tuntu on joka kerta aistittavissa. Siirtopäivänä kun toimenpidehuoneeseen pääsimme, olin hädin tuskin ehtinyt tervehtiä hoitajaa ja lääkäriä, niin hoitaja jo pyysi riisuutumaan. Mulla kun taas oli sydämellä montakin juttua, mm. ne kilpirauhasarvot, joten pitihän niistä heti saada kysyä ettei unohtuisi. Sitten kun teimme lopulta lähtöä, niin tämä hoitaja tökkäsi käteen taitellun paperin ja kun sitä ihmetellen auoin, niin hän jotenkin vaan hössötti, että se on siten mahdollista PASia varten, ei sitä nyt tarvi katella. Lääkäriltämme unohdin sitten kokonaan kysyä, montako rakkulaa meillä oikeasti oli sillä tyhjien määrä olisi kiinnostanut. Ja kaikki allergialääkkeisiin yms. liittyvät kysymykset unohdin kysyä saatikka pyytää uusia reseptejä. Olen nimittäin miettinyt, uskallanko nyt ennen testiä käyttää sellaisia allergialääkkeitä, joita ei sovi raskausaikana käyttää... Luulisi, että voin mutta kun mitään riskiä ei haluaisi ottaa tietenkään. Olen nyt sitten ollut ilman lääkkeitä ja onneksi tämän päivän sateet hieman tuntuivat ilmaa puhdistaneen.
Kiitos kysyjille, olo on helpottanut eilisen ja tämän päivän aikana HUOMATTAVASTI! Nyt tarvii oikeestaan enää varoa naurunpuuskia, yskimistä ja aivastelua, ne vetävät vielä aika lailla kippuraan. Liikkuminen on kuitenkin jo lähes normaalia, tosin kyllä nuo munasarjat tuolla koko ajan jotenkin tuntuu. Väsyttää myös aika lailla mutta univelkaa on tuon meidän hyperaamuvirkun (vaatii aika usein myös öisin hyssyttelyä) vesselin ja lugesteronin takia. Eipä juuri tule gradua tehtyä näin arki-iltaisin, joten kaikki paineet keskittyvät viikonloppuihin. Ja kun tähän aikaan vuodesta olisi niin paljon kaikkea muutakin: ikkunanpesua, uusien verhojen ompelua, kukkapenkkien kupsuttelua, kevätkukkien ym. hankkimista, lapselle kevättamineiden hankkimista ja itsellekin tartteis joskus jotain saada hankittua... Mutta ei auta, niin kauan kuin gradu on näin huonolla mallilla, niin kaikki muu pitää jättää sivuun.
Energistä viikon jatkoa kaikille ja Ellu, kiva kun tulit joukkoomme! Hyvältä kuulosti rakkuloiden määrä, mulla oli sama lääkitys ja rakkuloita oli tosiaan n. 10. Moona, hienoa että olet jo päässyt ultraankin asti, tästä se etenee! ;)
Dreamer, pp 4
Nyt alkaa näyttää jo paljon valoisammalta=)
Olo on todella hyvä, ei kolota eikä purista mistään. En muistanutkaan miltä tuntuu olla normaali=)
Ei harmita enää rakkulat eikä niiden puutuminen. Ollaan tyytyväisiä siitä mitä on!
Dreamer;
Me ollaan kanssa Taysissa hoidoissa ja se mitä sanoit on totta, kiire on aistittavissa. Mutta hyvää hoitoa olemme saaneet joka kerta, ei siinä mitään. Siirto vain oli mikä oli:( Ei lääkäri puhunut alkioista mitään (jos nyt ei muustakaan).
Eka IVF tosiaan on menossa ja toivotaan ettei näitä montaa tarvisi läpi käydä. On henkisesti rankempaa kuin luulinkaan (ikuinen optimisti).
Olen vähän sellainen löysin rantein menijä, mutta nyt olen joutunut rauhoittamaan itseäni, omia toiveitani ja odotuksiani niin paljon, että käy kyllä voimille, myönnettävä on.
Jotenkin tämä henkinen puoli on kyllä hakusessa. Noiden fyysisten kipujen kanssa pärjää kyllä, mutta tämä odottaminen ja toivominen, tekee tästä yhtä helvattua henkisesti.
Ja tulevan kesän suunnitteleminen on yhtä jossittelua. Olisi kaiken maailman juttuja tulossa, pitäsi ilmoittautua mukaan, mutta kun ei tiedä onko sitä raskaana vai ei. Ja raskaana ei hauskaa voi pitää=)
Onneksi on ohjelmaa, varsinkin jos huonosti käy. Ei jämähdä kotiin murehtimaan. Elää sitten kesän taas "normaalia" elämää ja jatkaa hoitoja syksyllä. Piste.
Olisinkin noin helppoa. Pettymyshän on valtaisia jos niin käy:(
Mutta anyway, kaikki on täällä kuin ennenkin.
Mitään tuntemuksia ei sinänsä ole. Jatkuva pissahätä on, mutta se on jatkunut jo pari viikkoa.
Välillä nipistelee mahaa, mutta ei kai sekään mitenkään tavallisuudesta poikkea.
Tämä Lugejen tunkeminen alkaa rasittaa, varsinkin kun se kaikki ei pysy siellä missä pitäsi=) falskaa siis ja kovaa.
Mitäs muille kuuluu?
Tsemppiä vain kaikille, mukana hengessä ollaan!
Soitin maanantaina In-Tiimiin ja peruin loppukuulle tehdyt 4:n IVF:n suunnitelmat. En jaksa enää pistää itteeni, olla kipee ja rääkätä tällä kaikella itseäni.
Haluan elää, olla ja nauttia kesästä. On tätä paskaa tullu läpi käytä niin paljon viimeisen 5,5v aikana et nyt tuli raja vastaan. Siirretään ajatukset adoptioon.
Kesän odotusta kaikille ja onnea omiin yrityksiinne =)
-Vippetti-
Täällä taas! Dreamer aivan mahtava uutinen nuo top-alkiot! Voi että mulla on sulle peukut pystyssä!! Voi olla että sanoitkin tämän jo, mutta oliko sulla nyt pitkä vai lyhyt kaava? Tiedätkö miksi he olivat päätyneet ICSI:iin, siittiöiden vai munasolujen laadun takia?
Dreamer koita ottaa rauhallisesti, ne mahdollisuudet on mitä ne on, joko kiinnittyy tai ei, eipä sille mitään sitten voi. Kaikki edellytykset on kuitenkin olemassa kun alkio oli noin upea!
Harmi että everlasting ja vippetti kokemuksenne eivät olleet ihan niin hyviä. Everlasting: yksi tosiaan riittää! Useinhan ne eivät sinne kuitenkaan laita kuin yhden (eikä pakastuksesta monikaan selviä) joten periaatteessahan se on niin, että täysin riittää kun tulee se yksikin hyvä alkio. Peukut on pystyssä sullekin! Everlasting mikä teillä oli hoitoihin menemisen syy (jos saa kysyä)?
Moona, miten sun kroppa on nyt reagoinut hormoneihin?
Elina74 tervetuloa!
Me ei nyt sitten päästy IVF:ään vielä tässä kuussa, eli meillä alkaa sumuttelut sitten heinäkuun puolessa välissä ja elokuun alussa punkitio. Lääkäri ehdotti suoraa lomien jälkeistä aikaa, joten en viitsinyt alkaa inttämään että heti heti :) No eipä kai tämä kahden kuukauden viivytys mitään meinaa, kaksi kuukautta aikaa yrittää siis luomusti. Toisaalta olisin halunnut ensimmäisen yrityksen jo ennen kesää, mutta toisaalta nyt on vielä hetki aikaa kypsytellä ajatusta (ja yrittää luomusti vaikka tuskin se mihinkään johtaakaan).
Mutta nyt mulla on pari kysymystä teille viisaammille, auttakaa nyt joku ihana:
1) Mua kiinnostaisi tuo että millä perusteella lääkäri aina valitsee pitkän ja lyhyen kaavan välillä? Esim. tiedätkö Moona miksi sun osalta päätyi lyhyeen? Mulle pitkällä kaavalla lääkäri sanoi että mennään (ei edes maininnut lyhyttä kaavaa).
2) Tämä on nyt varmaan maailman typerin kysymys, mutta alkion istutuksen jälkeen: pitääkö maata paikoillaan tai olla muuten rauhassa? Onko siinä mahdollisuus että alkio valuu sieltä pois laittamisen jälkeen? Oon kuullut, että joillekin olisi sanottu että pitää välttää esim. pomppivaa liikuntaa.
3) Ja toinen typerä kysymys: pitkällä kaavalla tehtäessä sumutus aloitetaan noin viikko oviksesta. Voiko siinä kierrossa vielä yrittää luomusti??? Eli jos olisikin raskaana, niin olisi vasta viikko mennyt eikä vielä näkyisi testissä. Vai pitääkö ehkäistä siinä kierrossa jossa hoidot aloitetaan?? Voi olla että tää on ihan pöllö kysymys, mutta olen miettinyt tätä ja unohdin kysyä lääkäriltä...
Toisessa väliultrassa käyty ja punktiopäivä selvillä. Se on sitten ensi tiistaina. Rakkulat eivät olleet paljoa maanantaista kasvaneet: 7-14mm kun maanantaina 8-12mm. Ja yksi oli hävinnyt, eli jäljellä tällä hetkellä 7. Minkäköhän kokoisia rakkuloiden kuuluisi olla punktioon mennessä?
Kohdun limakalvo on 7,5mm paksu, maanantaina oli 7mm. Paljonkohan sen pitäisi olla? Toisena vuotopäivänä (siis menkkojen juuri loputtua) limakalvo oli 3mm paksu, ja lääkärin mukaan epätyypillisen paksu siihen ajankohtaan nähden. Mutta eipä tuo kasvu kovin suurelta tunnu.
Voinnista: vatsa on turviksissa niin että piukottaa. Vain pyöreämmiltä ajoilta kaappiin jääneet yhdet farkut mahtuu jalkaan. Ei huvittaisi liikkua ihmisten ilmoilla, sillä vatsa on silmiin pistävä. Onneksi töissä on väljät suojavaatteet, joiden alta maha ei näy. Riinnat on myös turvonneet silmin nähden ja kipeät! Mutta asiaanhan se kuuluu. Nukun huonosti, sillä maha on sen verran kipeä. Aika tästä tiistaihin tuntuu uuvuttavan pitkältä!!
Ninan kysymyksiin en osaa oikein vastata, mutta yritän kuitenkin:
1.Käsittääkseni lyhyellä kaavalla hoidetaan silloin kun oma hormonitoiminta pelaa ja ovulaatio tapahtuu jne. Pitkällä kaavalla sammutetaan oma hormonitoiminta. Mutta tuosta nenäsumutteesta en tiedä mitään... onko se yhtä kuin pitkä kaava?? Pitkässä kaavassa aiheutetaan ensin vaihdevuosien kaltainen tila ja aloitetaan sen jälkeen hormonipistokset. Ehkä joku viisaampi osaa selvittää asiaa paremmin. Minulla ainakin valittiin omaan kiertoon hormonien pistäminen, koska kierrossani ei ole mitään ongelmaa (vaan munanjohtimissa).
2. Lääkäri on minulle asiasta jutellut, että varsinaisia rajoituksia ei ole, alkio ei sieltä tipahda jos vaikka vatsalihaksia jännittää tai muuten ponnistaa. Haittaa ei kuitenkaan ole jos pystyy sen päivän ottamaan rauhallisesti, onhan sillä siten paremmin aikaa kiinnittyä. Itselläni on 4pv vapaata sumplittuna siirron ajankohtaan. :)
3. Tähän en osaa sanoa mitään, mutta se selvinnee jo lääkkeen pakkausselosteesta tai lääkkeen nimellä esim. yliopiston apteekin sivuilta hakemalla, että saako lääkkeen aikana raskautua. Mutta taas joku viisaampi osaa varmaan suoraan vastata, joka tietää mistä lääkkeestä edes on kyse. :)
Moona
Meillä taustana on tosiaan ICSI alkuvuodesta ja sen päälle PAS kahdella alkiolla. Negat pamahti suoraan. Jäljellä pakkasessa oli vielä toiset kaksi alkiota, joista toinen oli aika heikkolaatuinen. No, tänään soittivat, että se heikompi on nyt kuollut ja yksi alkio siirretään tällä kertaa. Jos nyt tulee nega, niin koko rumba pitäisi taas aloittaa alusta... Miehen kanssa puhuttiin, että ehkä sitten pidetään syksyyn taukoa, hoidetaan terveyttä, yritän tiputella muutaman kilon ja otan vaikka pillerit yms. käyttöön tasatakseni hormonitoimintaa. Meillä oli ICSI, koska miehen siittiöt eivät olleet kovin laadukkaita, mutta jo myöhemmässä testissä olivat "miltei" kelvollisia eli voisi se luomunakin tärpätä, jos vaan ovuloisin. No, nämä on tälläisiä asioita ja mennään ensin tämä PAS.
Se kumma, kuinka sitä on jo nyt oppinut suojaamaan itseään ajattelematta asiaa ja meinasin unohtaa koko siirron. Olen toki syönyt pillereitä ja tunkenut itseeni lugeja, mutta mies kysyi illalla yhdeltätoista, että koskas se siirto olikaan... Heh, havahduin, että sehän on nyt tänään! Ei tunnu oikein miltään. Jotenkin olen tosi välinpitämätön ja olen tehnyt syksyksi suunnitelmia kovasti, joihin ei vauva mahdu. Ehkä se nyt tärppää, kun alan opettelemaan elämääni niin, ettei jokainen asia ole "kun/jos" -sanan takana vaan elän tässä ja nyt.
Meillä on menossa toinen ICSI-hoito ja punktio tehtiin maanantaina 4.5. Tänään kuulen puolen päivän aikoihin, että päästäänkö siirtoon.. Olen sikäli vähän erilainen tapaus kuin te muut, että syy hoitoihin on alkiodiagnostiikka eikä lapsettomuus.
Meillä on 7v lapsi, joka sairastaa parantumatonta kuolemaan johtavaa periytyvää sairautta. Kannamme mieheni kanssa sairauteen johtavaa geeniä ja riski saada sairas lapsi on 25%. Koska ajatus keskeytyksestä ei tunnu hyvältä, olemme päättäneet kokeilla alkiodiagnostiikkaa. Toisen sairaan lapsen synnyttäminen ei ole vaihtoehto meille.
Sairaus on harvinainen ja testi piti rakentaa ekalla yrityksellä uusiksi. Sitä on kerran vuosia sitten jollekin perheelle yritetty, mutta tuloksetta. Eka ICSI meillä oli tasan 2v sitten ja tuloksena nega. Seuraavana syksynä oli 1 PAS siirto, mutta negaa sekin. Sitten alkoi pitkä ja tuskainen reilun 1.5v odotus, ennen kuin pääsimme tähän toiseen yritykseen!
Tämä toinen icsi pyörähti liikkeelle huhtikuun alassa Synarela-sumuilla ja huhtikuun lopulta Puregon ruiskeilla. maanantaina punktiossa sitten poimittiin 18 follia, joista 15 löytyi munasolu. Eilen kuulimme, että niistä 10 oli hedelmöittynyt ja lähtenyt jakaantumaan. Noille 10 sitten tehtiin diagnostiikka ja tulokset pitäisi selvitä tänään puolilta päivin. Tulos oli parempi kuin ekalla kerralla, jolloin diagnoosiin pääsi vain 3kpl. Ne kaikki tosin selvisivät siitä ja olivat vieläpä terveitä. Joten toiveet ovatkin nyt korkealla, että ainakin siirtoon pääsisimme. Määrä kuulostaa aika isoltakin, mutta toisaalta karsinta on kova, kun sairaita alkioita emme käytä, osa voi jäädä ilman tulosta (ei käytetä) ja ne jotka todetaan terveiksi pitäisi jatkaa jakautumista.
Tsemppejä teille kaikille hoitoihin!
Tervetuloa uudet toukokuiset, Wonderoo ja rvsr!
Wonderoo, todella koskettava tarina sinulla. Tippa tuli linssiin kun luin lapsenne sairaudesta. Kyllä elämä osaa olla julmaa välillä. Onneksi nykyteknologian avulla voitte varmistaa, että tulevissa raskauksissa ei olisi tätä huolta kannettavana. Toivottavasti olette saaneet jo hyviä uutisia siirron suhteen! Solusaalis ainakin oli hieno, eiköhän sieltä sopivia alkioita löydy, kovasti ainakin toivon niin.
Rvsr: hienoa, että pääsitte siirtoon. Yksikin alkio voi riittää, kuten täällä on jo aiemmin todettu. On ihan ymmärrettävää, ettei tunnetasolla voi olla jatkuvasti näistä hoidosta ja siirroista innoissaan. Itsekin olen sellainen, että koitan varautua siihen negatiiviseen tulokseen suunittelemalla tekemällä kaikkea muuta kivaa. Onneksi nyt on kesä tuloillaan ja on varsin helppo keksiä kivaa ajanvietettä.
Vippetti: en tiedä käytkö täällä enää lueskelemassa mutta haluan vain sanoa, että on todella hienoa, että olette valmiita avaamaan kotinne ja sydämenne adoptiolapselle. Maailma on täynnä ihania mutta kovin epäonnekkaita lapsia, jotka ansaitsevat turvallisen kodin ja oman perheen. Kovasti onnea adoptioprosessiin, toivottavasti teidän ei tarvitse odottaa tuhottoman kauan. Jos aikaa kuitenkin kuluu, niin oletteko harkinneet tukiperheeksi ryhtymistä? Tukiperheistä on Suomessa jatkuva pula ja se on toinen hieno keino päästä auttamaan lapsia konkreettisella tavalla.
Moona: Noniin, homma etenee hyvää tahtia! ;) Tiistaihin ei enää ole pitkä aika, sitten pääset luovuttamaan solut lääkärin huomaan. Follikkelien olisi hyvä olla parin sentin kokoisia punktion aikaan ja kohdun kerroksen ainakin sentin paksuinen. Siihenkin lienee jotain lääkettä jos vaikuttaa liian ohuelta, luulisi lääkärin paneutuvan siihen asiaan tarvittaessa. Mutta ihan hyvin ehtivät follit ja kohdunkerros vielä kasvaa tiistaihin mennessä. Irrotuspiikki kypsyttää niitä vielä lisää, sehän sisältää HCG:tä. ;)
Nina7: Mulla oli nyt lyhyt kaava omaan kiertoon: alkaen 3. kiertopv Puregonia 150 IU 10 päivää ja Orgalutrania oisko noin 5 päivää siinä rinnalla, sitten Pregnyl-irrotuspiikki. Oli ihanaa, kun ei tarvinnut sen pitempää tai enempää lääkitä itseään. Meillä oli ICSI siittiöiden takia. Kaikki lähti siitä, että miehellä oli hieman hiertymää tuolla perintökalleuksissa ja siittiönäytteeseen pääsi hieman verta. On kuulemma tosi harvinaista tuo veri ja mies passitettiin heti virtsakokeeseen. Siitä ei löytynyt mitään ongelmaa, tosin lievästi koholla olevat valkosolut mutta onhan tässä flunssassa hiljattain oltu. Hieman noloa selitellä lääkärille, että öööh, miehelle tuli jotain nirhaumaa kun duunailtiin muutama päivä ennen näytteen antamista... Ei oo koskaan sellaista ennen sattunut!
Everlasting: minkäslaisia tuntemuksia siellä on nyt kun siirrosta on jo kotvasen aikaa? Meidän punktioillahan ei ole kuin 2 päivää välissä, joten aikas samoissa mennään!
ON: Tiistaina, viikko punktiosta tulin yht'äkkiä ihan itkuisaksi, pienikin asia itketti enkä meinannut saada sitä loppumaan. Sitten keskiviikkona heräsin massiiviseen päänsärkyyn eikä se täysin helpottunut kahvilla tai panadolillakaan. Huoh, taitaa olla menkat tulossa. Mulla on nimittäin nämä kaksi oiretta hyvin tyypillisiä loppukierrolla, noin viikko ennen vuotoa. Toki toki, nämä voivat johtua muustakin, esim. lugeista mutta kyllä tässä nyt taas herättiin siihen tosiasiaan, että onnistumisprosentti lienee vain se n. 30 ja epäonnistuminen huimat 70. No, lievää päänsärkyä on ollut myös eilen ja tänään, tosin lääkettä ei ole tarvinnut ottaa. Eilen ilmeni myös aika tiukkoja vihlasuja oikean munasarjan kohdalle, sama jatkunut tänäänkin satunnaisesti. Myös sellaista jännää pistelyä on alavatsalla kohdun tienoilla - jopa alkoi mielikuvitus laukkaamaan! Rinnat ja kainalot kipuilevat ihan pikkuisen välillä, aika klassiset luge-oireet. Noita vihlasuja munasarjan kohdalla kyllä ihmettelin, onkohan siellä joku iso follikkeli kipuilemassa jos täyttynyt nesteellä? Ekassa raskaudessa oli kans oikealla puolella 4 sentin kokoinen mollukka vielä aluraskauden ultrassakin 8. viikolla ja se kipuili kans aika ilkeästi. Meni sitten ohi itsekseen...
Semmoisia ajatuksia tällä kertaa. Ihana aurinkoinen päivä meneillään, poika nukkuu päiväunia parin tunnin ruokakauppakeikan väsyttämänä ja minä haaveilen pääseväni joskus tuonne puutarhaan kuokkimaan. Aina vaan tuntuu muut hommat menevän edelle, yleensä nuo kouluhommat. Tällä hetkellä olisi tosin siivottava tämä keittiö, rojut levällään pikkutornadon jäljiltä ja osa ostoksista purkamatta. Huominen menee kouluhommia pakertaessa mutta sunnuntain omistan hyvällä syyllä vain ja ainoastaan perheelle. ;)
Rentouttavaa viikonloppua, palaillaan taas!
Dreamer, pp 8
Tervetuloa Wonderoo ja rvsr!!
Wonderoo:( Minullakin tuli itku kun luin teidän tarinanne.
Olen todella, todella pahoillani puolestanne.
Onneksi on keksitty lapsettomuus- ja perinnöllisyyshoidot, erityisesti teidän takianne, mutta toki myös meidän muiden. Tuntuu vaan niin epäreilulta että jumala? antaa lahjan ja sitten ottaa sen takaisin yhtä nopeasti.
Rvsr; Hienoa että pääsitte siirtoon. Tuntet heittelevät laidasta laitaan, se on kuulemma normaalia. Ja toivottavasti ei lopu, vaan jatkuu seuraavat 9kk;)
Moona; tiistaina on pelätty punktio;) Tsemppiä siihen. Tulehan heti kertomaan kuulumiset.
Dreamer; Sinä se olet vastaillut jo kaikkien kysymyksiin niin täydellisesti, että turha miun on enää mitään kirjoittaa. Kirjoitan tästä edes; komppaan Dreameria=)
Mutta joo, tunteet ja tuntemukset ovat ihan samat.
Väsyttää, itkeskelen, mahaa nippailee, on melkein koko ajan kylmä, valkovuotoa hurahtaa housuun roimasti aika ajoin ja rinnat on turpeet. Kipeä en ole enää, siis jos pientä päänsärkyä ei lasketa.
Jano vaivaa koko ajan ja tietty sitten saa ravata pissalla. Lihonut olen varmaan 5 kg:( Perhana jos ei raskaudukaan. Saa pari kuukautta viettää lenkkipolulla=) Olen kyllä mielessäni laskenut jo sen varaan ettei tarvitsisi vaivautua.
Mutta nyt kun sie Dreamer puhut noista "oireistasi" niin epäilen tosi vahvasti että negaa tulee. Minulla on niin samanlaset tuntemukset, että tuskin voi johtua raskaudesta, tämä johtuu lugeista:(
Toivotaan parasta, pelätään pahinta!
Palataan!
-everlasting-pp5
Huonosti kävi siirtopäivänä. Pääsimme kyllä siirtoon, mutta siirretty alkio olis suorastaan surkea laatuinen. Se on monitumainen. Googletin tietty jo eilen illalla ja kaikissa mitä löysin, niin sellaiset alkiot on laitettu aina suoraan roskikseen.
10 testatusta 6 jäi ilman varmaa tulosta, 1 oli sairas ja loput kolme huonolaatuisia. Itse asiassa suurin osa, muistaakseni 8 alkiota 10:stä oli näitä monitumaisia. Ekassa icsissä 2v sitten ei ollut yhtään, hedelmöittyneitä alkioita oli kyllä silloin vain 3. Loput kaksi monitumaista alkiota kait viljellään vielä sunnuntaihin ja pakastetaan blastokysteinä, jos jatkavat kehitystään. Tuskinpa jatkavat.
Ja kaiken viimeisteli se, että kuulimme että tostaiseksi näitä hoitoja ei tulla enää jatkamaan. Johtuen tuosta huonosta tulosten saannista, kun vain 40% oli varmoja tuloksia. Kuulemma kaikki 1 solun diagnosointi -hoidot laitetaan tauolle ainakin vuoden loppuun. Mutta todennäköisesti aikaa voi mennä vielä paljon kauemmin. Ja minulla tulee ikä vastaan aika pian.
Onko kukaan kuullut, että olisi tällaista monitumaista siirretty? Saati, että se olisi johtanut normaaliin raskauteen? Epätoivoista, tiedän.
rvsr: Tervetuloa mukaan. Tsemppiä piinapäiviin.
Wonderoo: Tervetuloa mukaan. Surullinen tarina teillä. Toivottavasti hoidot vielä tuottaa tulosta. Monitumaisista alkioista en osaa sanoa mitään. Mutta luulisi että sellaista ei siirrettäisi jos ei olisi mahdollisuuksia että jatkaa kasvuaan.
Dreamer: Kiitos tiedoista limakalvon ja follikkelien suhteen. Kylläpä sulla oireita riittää. Toivotaan että johtuu raskaudesta eikä lääkkeestä!
Everlasting: Sinullakin mukavasti noita lupaavia oireita on. Stemppiä piinapäiviin!
ON: Tällä erää ei paljon kommentoitavaa. Vatsa pullottaa entiseen malliin. Öisin heräilen alavatsan kipuihin. Onnistuin väljillä vaatteilla ja vatsaa sisään vetämällä vielä hämäämään anoppilassa. Kukaan ei ainakaan kehdannut kysellä että ootko raskaana. Miten muut ootte pärjänneet turvonneen vatsan kanssa ennen punktiota?? Missä vaiheessa se oikein laskee?? Palaan tiistaina kertomaan punktion kuulumisia. Toivottavasti kaikki follikkelit on jatkaneet kasvuaan. Tänään illalla irrotuspiikki.
Moona
Everlasting: Tervetuloa! Aika tavalla sinulta munasoluja saatiinkin. Toivottavasti maanantaina on hyvälaatuista siirrettävää. Tulethan sitten kertomaan kuulumisia! Rapifen on niin nopeavaikutteinen kipulääke, että haihtuu elimistöstä 15min kuluessa. Se ei yleensä tee huonoa oloa, ennemminkin veikkaisin että dormicum on sitä voinut tehdä.
Dreamer: Onnittelut top-luokkaisesta alkiosta. Toivottavasti kiinnittyy! Nyt on edessä pitkä ja piinaava 2-viikkoinen. Äkkiä se menee täällä meitä muita tsempatessa ja yhdessä jännittäessä.
Nina: Harmi että veriarvosi ovat edelleen vähän pielessä. No, onpahan selkeä syy alkaa koeputkihedelmöitystä tekemään. Nopeasti teillä asia eteneekin.
Käsittääkseni pitkä kaava hoidoissa tarkoittaa kai sitä, että oma hormonitoiminta ajetaan ensin alas ja sitten aletaan pistoshoidot. Meillä hoito tehdään omaan kiertoon, joten kyseessä ihan se lyhyempi kaava. Vaikkakin viime kierrossa söin primolutia kierron "tasaamiseksi". Mikä ei sitten ihan onnistunut... menkat kesti nyt vajaan vuorokauden!! Tosin tiputtelua oli 4pv ennen ja 1 jälkeen, mutta niin äärettömän niukkaa, että ei paljon hurraamista. Saa piikkihormonit tosissaan tehdä töitä että limakalvoni tästä paksuuntuvat siihen kuntoon, että sinne voi mitään kiinnittyä. No, ultrilla sitä tilannetta seurataan ja lääkäri tekee omat ratkaisunsa.
Moona