kysymys " kokeneille"
ensikertalaista pohdituttaa, kun neuvolan täti ei oikein mitään kysymykseeni vastannut... eli painoasiaa.
millä raskausviikoitta teille kerääntyi eniten painoa? missä tahdissa paino tuli ( kilot/viikko, kilot/kuukausi)?
jos ensimmäisen kolmanneksen aikana painoa ei ole tullut lainkaan, tuleeko se sitten " yhdellä rysäyksellä" ?
ja kuinka paljon paino tippuu synnytyksessä?
painoa on jo nyt omasta takaa liikaa, ja haluaisin pystyä jonkin verran kontrolloimaan paisumistani. onko mahdollista?
onko ketään, joka on pystynyt pitämään painon samana koko raskauden ajan, eli kun painoa on jo omasta takaa niin laihduttanut niin että " läskikilot" tippuu samaan tahtiin kun " vauvakilot" karttuu? tulos siis plus miinus nolla.
haavelenko turhista vai onko mahdollista äidille, jolla 10-15 kg liikaa?
itsekuria sentään löytyy...
Kiitos kaikki kokeneet, apunne on korvaamaton!
ja perästä tullaan...
nana, rv 11
Kommentit (10)
Minulla, vaikka söin erittäin terveellisesti, vähärasvaista ruokaa, ja en juurikaan makeitakaan, ja muutenkin söin melkein vähemmän kuin normaalisti, tuli kiloja mulle 19...
Heti kahdessa viikossa synnytyksestä kiloja oli lähtenyt 12, siitä viikko, oli ylimääräistä enää 5kg, jotka ovat " päällä" vieläkin. Vauva nyt neljä kk.
En tosin ole edes yrittänyt laihduttaa (mulla sitä itsekuria ei ole) vaan ajatellut, että kävis niin hyvä tuuri kuin esikoisesta. Kun esikoinen täytti noin 6kk alkoi kiloja tippumaan vähän liikaakin, olin melkein liiankin laiha. Saas nähdä.
-Mutta kysymykseesi, voi olla vaikeaa onnistua.
minulla on kaksi poikaa, ja jo ennen ensimmäistä oli jonkin verran (n 15 kg) ylipainoa.
Raskauksien aikana en voinut pahoin, mutta mitään ei oikein tehnyt mieli, söin kilotolkulla happamia vihreitä omenia, kun ne maistuivat :) Mutta ruokaa söin normaalin verran, tai ehkä jopa vähemmän.
Ekan raskauden aikana painoni nousi 3 kg, ja toisen aikana ei kiloakaan.
Lähtiessäni laitokselta toisen synnytyksen jälkeen, painoin noin 4 kg vähemmän kuin alkaessani odottaa. Mutta imetys ei meikäläisellä onnistunut monesta syystä, joten siitä ei tullut lisäapuja laihtumiseen, monethan laihtuu kovasti imettäessään. Ja kun olin kotona, elämä välillä meni aikamoiseksi massuttamiseksi, kun väsytti valvotut yöt ja kaksi pientä, joten suklaa maistui.. Joten se 4 kg tuli kyllä nopeasti takaisin ja pari lisäkiloakin.
Nyt olen kuitenkin siinä onnellisessa tilanteessa, että olen saanut tilanteen hallintaan, ja painan n 5 kg vähemmän kuin ennen raskauksiani. Asiaa auttoi töihin meno, kun en voi päikkäreiden aikaan makailla sohvalla ja syödä suklaata :)
Yksi hyvä keino voisi olla, jos haluat syömistäsi tarkkailla, on pyytää neuvolatädiltä ohjeet miten raskausdiabeetikkoja kehotetaan syömään ja syödä ko. ohjeiden mukaan jo nyt. Ei pääse varmasti paino kohoamaan ja voit hyvin, kun syöt kuitenkin terveellisesti.
Itse vauvahan ei paljon tarvitse ja ottaa kyllä omansa, joten sen takia ei tarvitse syödä kuin hevonen.
sen verran vielä, että kun edellinen kirjoittaja sanoi, että voi olla vaikea onnistua, niin luulen, että ns normaalipainoisten tai laihojen odottajien paino nousee helpommin ja enemmän, koska heillä ei ole sitä vararavintoa mitä keho voisi käyttää hyväkseen. Uskon, että jos on ylipainoinen, niin tarkkailemalla syömisiään, voi painonhallinta hyvinkin onnistua, mulla ainakin onnistui!
lähtöpaino oli 66 kg ja viimeisellä neuvolakäynnillä painoa oli 70,5 kg. Nyt vauvan ollessa 5kk painoa on 58kg eli aika hyvin pysyi liikunnan ja ruuan avulla aisoissa, kun tosiaan jätin kaikki turhat rasvat ja herkut pois sekä kävelin useasti päivässä. Alussa siis paino laski, kun oli pahoinvointia sun muuta. Loppua kohden nousi melko tasaisesti ja ihan vikoilla viikoilla tuli jopa 800-1000 per viikko, mut se oli kuulemma ihan normaalia, kun sitä turvotusta tulee lopussa. Eli on mahdollista ettei sitä painoa kauheasti tule. Ja vauva kasvoi myös koko ajan hyvin ja tasaisesti.
Mulla oli lähtöpaino n. 77 kg ja tuli raskauden aikana yht. jotain 11 kg. Jo pari viikkoa synnytyksen jälkeen olin lähtöpainossani ja nyt kun poika täytti 10 kk painan 69 kg. Eli olen paljon hoikemmassa kunnossa kuin lähtöpainoni oli. Mainittakoon että kärsin lapsettomuudesta ja sen aiheuttama masennus sai syömään liikaa ennen raskautta. Imetin täysimetyksellä n. 6 kuukautiseksi ja imetän edelleen n. 2-4 kertaa vuorokaudessa. Nyt olen väsynyt mutta onnellinen ja se näkyy myös ulkoisesta olemuksesta.
Eli kävin vkolla 10 eka kertaa nlassa, ja sillon painoa oli 75.9kg. No, 20 vkolle asti paino laski, ku en saattanu syödä mitään herkkuja ja oli pahoinvointia. Alimmilleen paino laski 73.2kg. Vasta 20vko jälkee alko paino nousta, ja sitte sitä tuli niin että painoin lopussa 81kg. Sairaalasta ku lähin, niin paino oli tippunu 5kg. 2kk päästä kävin jälkitarkastuksessa ja painoa oli 75.2kg. Mullaki on siis reippaasti ylipainoa, oli ennen raskautta, joten tohon painonnousuun olin tyytyväinen koska se ei yhteensä kuitenkaa noussu sen enempää ku ton 10kg. Ja synnytyksen jälkeen ne hävis..vaikkaki nyt varmaan on tullu jo takasi ku joulusuklaat maistuu ;)
alkupaino ekassa raskaudessa 55 ja siitä se sitten lähti:
rv 9: 58
rv15: 60
rv18: 62
rv23: 65
rv30: 70
rv36: 73
rv39: 75
tasaisesti nousi ja nousi ja nousi, parhaimmillaan 950gr per viikko,
minimi taaseb 300gr per viikko.
jälkitarkastuksessa painoin 65 eli kahdessa viikossa tippui 10kg,
mukaan lukien tietty vauva yms :)
nyt jännitän, miten paisun tässä toisessa raskaudessa,
onneks meidän oma kotivaaka on rikki ja uusi saadaan vasta aattona :)
Lähtöpainoni oli 55 kg. Ensimmäisen kolmanneksen aikana paino nousi kilon. Oikeastaan rv 20 asti painoa ei juurikaan tullut. Sitten viikolle 30 asti painoa tuli noin 300g viikossa. Siitä eteenpäin nousu olikin todella nopeaa. Viimeisessä punnituksessa, joka oli viikolla 39 painoin 80 kg! Turvotuksen määrä oli ihan järkyttävä, nestettä kertyi ihan jokapuolelle kroppaa, jalatkin oli polvesta varpaisiin lähes yhtä paksut, nilkkoja ei erottanut oikeastaan ollenkaan.
Sairaalaan kiloja ei jäänyt kuin noin viisi. Synnytyksen jälkeen turvotus vielä lisääntyi, mutta sairaalasta kotiin 4 vrk:n kuluttua päästyäni turvotus hävisi ja paino putosi heti 12kg. Noin kolme viikkoa synnytyksestä painoni oli 60 kg ja on yhä edelleen eli 20 kg lähti ihan itsestään heti pois. Poika on nyt reilu 11 vkoa.
Tässä yksi alipainoisen kokemus:
Alkaessani odottaa ensimmäistä lastani, painoin 45kg. Raskauden aikana painoa tuli suunnilleen viikolle 20 sen mitä pitikin (käyrillä mentiin), mutta sen jälkeen paino alkoi nousta huimaa vauhtia. 40+2 oli painoa tullut 22kg!! Poika syntyi 40+3. Laitokselle ei jäänyt kuin vauvan paino. Imetys ei ottanut onnistuakseen, enkä saanut painonpudotusapua siitä.
Alkaessani odottaa toista lasta oli lähtöpaino 52kg (normaalipaino pituuteeni nähden). Taas paino nousi käyrillä tuonne viikolle 20, jonka jälkeen alkoi taas huima nousu. Viikolla 39 oli painoa tullut 21kg. Vauva syntyi 39+3. Taaskaan laitokselle ei jäänyt kuin vauvan paino.
Ikäeroa lapsille tuli 1v2kk, joten en ollut ehtinyt vielä kunnolla palautua edellisestä synnytyksestä, kun olin jo uudelleen raskaana. Nyt kuopus tulee vuoden ja painoni on suunnilleen 55kg. En ole ollut dietillä, enkä ole juurikaan urheillut, mutta imetin 9kk. Painoni on tainnut aika hyvin asettua nyt aloilleen, eli muutama kilo jäi päälle synnytyksestä.
Lähtö paino mulla oli noin 67kg.
Painoa tuli aluksi noin 300g/vko.
Sit tuli joulu!!! xD Rv 32-33 painoa tuli reippaasti noin 900g/vko.
Lienee kyllä ton joulun syy ku sen jälkeen ns. paino laski hieman... (siis ei tullut lisää kiloja ollenkaan)
Mut kuitenkin rv 37 jälkeen paino nousi mulla noin 500g/vko...
Viimeinen punnitus oli rv 40+2 ja painoa oli n. 77kg.
Tyttö syntyi rv 40+6...
Vajaan 2kk:n päästä kun oli jälkitarkastus niin painoa ei ollut kuin 66kg...
Eli kaikki mitä tuli niin myös lähtikin...
No joo, ehkei kaikki ny ihan synnytykses lähteny mut osa kuitenkin ja loput sit imettäessä...