Mitä sormiruokaa 7kk:n ikäiselle?
Pelkään, että vauva tukehtuu, enkä ole uskaltanut antaa muuta kuin maissinaksuja! Mitä muuta voisin antaa?? Alhaalla jo kaksi hammasta!
Kommentit (9)
keitettyjä vihanneksia esim. porkkanaa, kanan paloja ( siis vaikka pihviä leikkaat pienemmäksi tai revit koivesta, pehmeää lihaa), raakaa porkkanaa voit antaa raasteena, näkkileipää, makaroonia, kun aloitat maitotuotteet voit antaa raejuustoa....
kurkun paloja ja kyökki ja yski koko ajan. En uskaltanut jatkaa, kun pelkäsin, että tukehtuu!! Taidan olla liian arka äiti =)
-ap-
leipää (pehmeää tahi kovaa), perunaa ja corn flakes-muroja.
meinaavat tukehtua aluksi, ennenkuin oppivat? Ihan paniikissa katselin tuota kurkun syöntiä! Hassu taidan olla..
-ap-
aluksi yökki. katoin vaan ettei nyt tukehtunut. sai aina ite pois. vieläkin 1 vuotiaan yökkii välillä mutta tunkee kyllä niin isoja paloja väliin suuhunsa että ei ihme kun yrittää niitä sit niellä. aluksi tais aina itekin säikähtää ja minä kans mutta olen jo tottunut että saattaa välillä yökätä. mutta huomaa kyllä että on motoriikka hyvin suussa kehittynyt kun on niin paljon pyöritellyt paloja suussa. :)
Vauva saa mutustaa mm. paksua kurkun lohkoa (puolikkassta kurkusta, ohuemmat puree poikki ja meinaa tukehtua) ja kovaa ruisleipää. Muuten annan sormiruuat niin pieninä paloina, ettei niihin voi tukehtua. En koe olevani hössö. Kaikki lapset on kyllä oppineet syömään ja puremaan kunnolla.
Meidän vauva tykkää kovasti täysjyväriisimuroista (ei suolaa tai sokeria). Niitä on kiva poimia pöydältä pinsettiotteella suuhun.
kannattaa kokeilla. Miedän neidille ainakin maistuvat ja terveellisiä ovat. Löytyvät murohyllystä.
mutta silti ei tahtonut syödä karkeampaa ruokaa, esim. jukurtti piti olla ihan sileätä, ei sattumia mukana. On nyt 5-v ja syö ihan normaalisti kaikkea ruokaa, mutta kyökkii edelleen kun pestään hampaita. Eli ei oo välttämättä mikään kiire sen sormiruuan kanssa. Toiset nyt vaan ovat herkemipiä kurkkunsa suhteen.
Kuopus joka on nyt 1v 5kk, söi jo ton ikäisenä yhdellä hampaalla hyvin esim. leipää, kurkkuja ym.
Itse suosittelisin sormiruuaksi keitettyjä porkkanan palasia ja banaanin palasia.
iso lohko omenaa jota voi imeskellä, ei siis saa irti kunnon paloja