Jaksatko juosta 5 km? Mikä aika siinä menee?
Kommentit (37)
Kokeile aloittaa vaikka hölkällä, kiinnitä vauhtiin huomiota älä anna sen nousta. Itse vedin ekan lenkin tavoitteena juosta niin kauan kuin jaksan ja kävelen sitten pois. Jaksoin lähemmäksi 3 kilometriä ja olisin jaksanut lisääkin. Muutaman lenkin vedin ihan hölkällä, se ei ole paljonkaan reipasta kävelyä vauhdikkaampaa. Muutaman viikon päästä menikin jo se 5 km suhteellisen kevyesti.
Ja lähde juoksemaan kun on se fiilis, sujuu mukavasti kun on hyvä olo.
Hyvä apu noissa spurteissa on ihan mp3 soitin, menevämmän biisin aikana juokse kovempaa ja hitaamman aikana hitaammin.
Näin vähällä kokemuksella voin vain sanoa että kiinnitä alussa huomiota vain vauhtiin, älä niinkään matkaan. Onko sulle ajatuksena mukavampi juosta mahdollisimman pitkään matkasta riippumatta vai tietty matka nopeasti?
Itse panostan kestävyyteen, matkalla ei niinkään merkitystä.
Aloittelijan kannattaa juosta "niin hitaasti että mummot menevät rollaattorilla ohi". Eli ihan kävelyvauhtia hölkätä sipsutellen on paljon parempi kuin että yrittää mennä liian lujaa eikä jaksa kuin ihan lyhyen matkan (ja helpommin antaa periksi koko juoksuhomman kanssa).
Kun minä aloitin juoksemisen ekan kerran niin aloin tehdä joka ilta hyvin lyhyen rauhallisen hölkkälenkin. Aloitin juoksemalla kerran korttelin ympäri (n. 4min), toistin muutaman päivän samaa ja sitten yhtenä iltana juoksinkin hieman isomman korttelin ympäri (n. 6-8 min), seuraavalla viikolla meni jo pari korttelia ihan kevyesti. Kun juoksukunto alkoi kasvaa, pidensin lenkkejä pikkuhiljaa samalla vähentäen harjoituskerrat joka toiseen iltaan/n. 3 krt viikossa. Jo kolmessa viikossa tapahtui tosi paljon kehitystä ja juoksemisesta tuli tosi hauskaa (aamuisinkin aina hölkkäsin bussipysäkille salkku kainalossa kun en malttanut kävellä). :)
Minulle ei ole koskaan sopinut tuo "juoksua ja kävelyä vuorotellen"-tyyli aloitettaessa, sillä minulla on sen verran heikko itsekuri että alan fuskaamaan heti kun alkaa käymään kunnon päälle. Tuo korttelin ympäri-juoksu perustuu siihen että juostaan koko matka, jolloin on helpompi psyykata ylittämään itsensä kun päättää pidentää lenkkiä.
että menet juuri niin hitaasti kuin on tarve, mutta on hölkkäaskelia, älä kävelyaskelia. Siitä se lähtee vaikka menisit kuinka hitaasti.
Aikaa menee n 40-45 min. En ole mitenkään huippukuntoinen. Juoksen hidasta vauhtia, niin, että en hengästy henkihieveriin. Silllälailla jaksan.
oli justiinsa telkkarissa viime viikolla
http://www.pori.fi/vav/liikunnanohjaus/juoksukoulu.html
niin se onnistuu täällä http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?lang=FI&c…
Otatte vain oman asuinalueenne sopivan kokoisena, viivottime kuvaa klikkamalla voi aloitta mittauksen.
5 km 25 minuuttiin ja kympinkin selvästi alle tunnin. Enkä edes mielestäni juurikaan harrastanut liikuntaa kuin lähinnä satunnaisesti.
Sen jälkeen ei ole ehtinyt harrastaa sitäkään vähää, kun on tehnyt lapset, käynyt töissä, rakentanut talon jne... Viime kesänä täytin 40 ja lähdin sitten ihan mielenkiinnosta lenkille 7-vuotiaan kanssa. Oli se aika kauheaa, kun 5 kilometriin meni 40 minuuttia ja 7-vuotias naureskeli, kun äiti ei jaksa juosta kovaa... Ipana juoksenteli siinä edestakaisin, naureskeli äidille ja viimeisellä kilometrillä veti puolen kilometrin kaulan...
Että joo, saa nähdä uskallanko tulevana kesänä lenkille enää ollenkaan. Onneksi on alkanut polvi reistailla niin voi syyttää sitä ;)
niin se onnistuu täällä http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?lang=FI&c…
Otatte vain oman asuinalueenne sopivan kokoisena, viivottime kuvaa klikkamalla voi aloitta mittauksen.
kartat eivät ole ajantasalla, koska sain pituutta lenkkiin vain 2 km. Juoksen lenkin 45 min kohtalaisen reipasta kyytiä. Joku kyllä mättää nyt.
niin se onnistuu täällä http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?lang=FI&a…
Otatte vain oman asuinalueenne sopivan kokoisena, viivottime kuvaa klikkamalla voi aloitta mittauksen.kartat eivät ole ajantasalla, koska sain pituutta lenkkiin vain 2 km. Juoksen lenkin 45 min kohtalaisen reipasta kyytiä. Joku kyllä mättää nyt.
koska olen juossut 1,5 v. säännöll. (3krt/viikko) kesät talvet.
Vanha kunnon PPP-sääntö on hyvä eli Pitää Pystyä Puhumaan. Jos siis pystyt juostessasi puhumaan, etkä hengästy, vauhti on sopiva. Aloittelijan ei ole mitään järkeä juosta veren maku suussa, pulssi taivaissa. Peruskunnon kohottamiseen on oikea keino hitailla sykkeillä juokseminen. Kun kunto kasvaa, vauhtiakin tulee automaattisesti lisää kun jaksaa juosta nopeammin eikä pulssi heti nouse maksimiin.
Matasykkeinen juoksu polttaa rasvaa. Tietenkin siis nopeassa juoksussa kuluu enemmän energiaa kuin hitaassa (hitaalla pitää juosta pidempään jotta sama määrä energiaa kuluu) mutta rasvaa palaa hitaalla sykkeellä suhteessa enemmän.
Ja mielestäni juoksuharrastuksen aloittaminen on paljon mielekkäämpää kun lenkin jälkeenkin on sellainen olo etteä jaksaisi lähteä vaikka toiselle lenkille heti perään. Itse aloitin viime keväänä lyhyistä ja hitaista lenkeistä, käytin kelloa mittarina, en välittänyt siitä paljonko matkaa tuli. Nyt jaksan juosta 15km helposti ja aikaa menee keskimäärin 1h 45min riippuen vauhdista. Tärkeää on, että juoksusta muistaa myös nauttia.
5km menee normaalivauhtia n. 24 minsaa
puolikas 1.43 ja kokonainen 3.42
Niin se ei ole enää hölkkäämistä vaan saa aika lujaa juosta koko matkan.
Itse juoksen 4km puoleen tuntiin jos juoksen reippaasti.
En kyllä ole mikään pitkän matkan juoksia. Aina ollut nopea lyhyillä matkoilla, mutta en ole pärjännyt pitkillä matkoilla.Juoksen omaksi iloksi. Saa paremmin illalla unen kun käy tuon 4km juoksemassa ja saan purettua ylimääräisen energian.
Juokseminen on kivointa musiikkia kuunnellen ja jos vielä saa koiran juoksu kaveriksi.
sanot, ettet ole kova juoksija. Jos peruslenkillä menee vitoseen 23 minuuttia niin mara-aikasi voisi olla 3.30.
Tsemppiä sinulle.
Kovin nopea en ole juoksemaan. Aika vaihtelee välillä n. 23min-37min riippuen juoksunopeudesta. Kivaa juosta eri vauhdeilla ja vaihdella lenkkien pituuksia. Hyviä juoksuhetkiä!
Olen myös aloitteleva juoksuharrastaja, tai oikeammin lajin pariin palaava. Juuri 5 km menee tällä hetkellä helposti ja puristamatta 35 min.
Minulla myös tavoite kehittyä rauhallisesti. Muistan aiemmilta juoksuajoiltani, että sekä matkan pituus että vauhti kasvavat oikeastaan itsestään, kun maltilla lisää haastetta. Jos tuntuu kovin tuskalliselta, niin jotakin on pielessä: liikaa vauhtia alussa, liian kova tavoite, ehkä olen kipeänä tai palautunut huonosti. Sen ei kuulu tuntua pahalta, korkeintaan hetkittäin vähän epämukavalta ja parhaimmillaan mahtavalta (runner's high).
Suurin motivaatio on, että juoksuharrastus parantaa suorituskykyä muissa harrastuksissa kuten pallopeleissä tai hevosen selässä.
Juoksen 5 km noin 17 minuuttiin, jopa nopeammin jos vedän täysillä.
Tuo nopeus on siis noin 17 km/t ja pystyn hyvin puhumaan samalla. Eli siis aikalailla normaali nopeus.
Pari päivää, käyn nukkumassa välillä jne. Polvivaivainen mummo:).
40 min on hyvä aika. Osta sykemittari, se ohjaa oikeaan sykkeeseen ja vauhti pysyy hyvänä ja hyvin rauhallisena.
Kaikille aloitteleville voi sanoa, että juoksuharrastus nostaa kuntoa paljon ja nopeasti. Kahdessa viikossa on jo todella paljon muutosta tapahtunut jos jaksaa käydä kolme kertaa viikossa vähintään 30 min lenkillä.
Tsemppiä!