Jos keittiö ja olohuone ovat yhtenäistä tilaa, niin miksi ihmiset laittavat
niihin erilaiset lattiat? Mielestäni on jotenkin hassun näköistä, jos keittiössä on ensin laattaa ja sitten yhtäkkiä alkaakin parketti, ilman että on mitään ovea välissä. Tyylikkäämpää olisi jos olisi yhtenäistä lattiaa, joko sitä parkettia tai sitten laattaa kaikkialla.
Kommentit (37)
Rajautuu fiksusti, koska välissä on keittiön kalusteet. Siksi näin että edellisessä asunnossa sattui pieni vuoto putkesta ja parketti oli pilalla. Vaikka asia huomattiin samantien.
tämä on tosi kätevä.
Aiemmin yksin asuessani minulla oli jopa keittiö+makuuhuone samaa tilaa, yksiössä kun asuin ja tykkäsin siitäkin tosi paljon. Oli muuten niin näppärä tila että kun järjesteli tavarat oikein siitä tuli mahdottoman kiva huone
Jos laatalle tippuu vaikka kattila tai iso lasi kulma edellä, laatta voi haljeta. Saumat kerää hurjasti likaa ja tummuu/läikittyy tosi nopeasti (tiedän, on nykyään saumanpesu- ja suojausaineita mutta keittiötahrat, esim. punajuuri, paprika, porkkana, punajuuri on kyllä ihan oma lukunsa...). Meiltä tippui kerran jääkaapin ovilokerosta pieni pullo balsamicoa laattalattialle ja vaikka heti pyyhittiin pois ja vielä huuhdeltiin, saumat pehmeni ja mureni n. neliön alalta...kiva juttu ihan uudessa laattalattiassa... ei muuta kun jyrsiä saumat auki ja saumata uudelleen. Onneksi ei jäänyt kauheeta rajaa, kun oli vielä niin uusi lattia.
Niin, ja kun joku sanoi, että laatan alle ei mene vesi niin höpön höpö; vaikka itse laatan lasitus pitääkin vettä, saumat päästää veden läpi. Miksi muuten esim. kosteissa tiloissa tarvittaisiin vesieristystä laatan taakse.... eli ei siihen pelkän laattalattian vedeltä suojaavuuteen kannata missään nimessä luottaa. Samalla lailla sinne rakenteisiin se vesi valuu kuin parketin allekin.
Varmaan siis ihan mielipidekysymys, kumpi parempi mutta ei se laattakaan mikään ehdottomasti parempi vaihtoehto ole...
mä siivoan silloin kun joudan mutta päivät meidän 5 lasta 4-14v huseeraavat keskenään keittiössä. Mä lähen aamulla ennen niitä ja teen töitä kahdeksaan asti. Sitten useimmiten menen nukkumaan, siivous ei ole ekana listalla.
Meillä ollaan realisteja vesivahingon jälkeen ja tehtiin kunnon vesieristys rempan yhteydessä ;)
Ruuantähteet ja tiskivuoret aina olohuoneessa.
ja parketti keittiössä on kupruillut ja mustunut parketti, kun vesi aina lainehtii lattialla. Meillä on muovimatto ja täydellinen kylpyhuoneen vesieristys keittiössä. Ja tietysti ovi jonka saa visusti kiinni!
Nimittäin kaunis puukuvioinen muovimatto. Ei mitään niitä halpoja, vaan myös näyttää aidolta puulta. Toimii erinomaisesti molemmissa tiloissa! Itsekin olen sitä mieltä, että keittiön ja olohuoneen puolen on oltava yhtenäisiä, meillä sama on sama seinän väri koko matkalla, ja olohuoneen päätyseinän tapettia keittiön kaappien päällä, eli vastakkaisella seinällä. Verhot ovat samanlaiset molemmissa huoneissa, näyttäisi todella typerältä jos keittiöön laittaisi erilaiset verhot.
Ehkä jos tupakeittiö olisi todella iso, tilan voisi pilkkoa eri materiaaleilla. Pienemmissä tiloissa yhtenäisyys näyttää ehdottomasti parhaalta.
letkusta ihan samalla tavalla sen laatan alle. Samousta menee.
Laatan alle vuotanut vesi on yhta vaikea huomata kuin parketin allekin mennyt.
Meillä on 12 lasta ikähaitarilla 1-18v...nekin tolskaa yksinään keittiössä monesti, mutta siivoavat myös jälkensä!:)
Niin ja meillä siis tupakeittiö ja koko tilassa parketti! Lapsia on ollut koko ajan ja eipä tuo parketti siitä ole "välittänyt":)
P.S. en ole se aiemmin sulle vittuillut, mutta ihmettelen kyllä jos keittiö on koko ajan törkyä ja tiskiä täynnä?!
Meille tulee olemaan uudessa, kesäkuussa valmistuvassa talossamme yhtenäinen tila. Saareke rajaa vähän tuota tilaa. Ihanaa, harmaata, suurta laattaa tulee keittiöön saarekkeeseen saakka ja sitten olkkarin puolelle tulee parketti. Meille valinta oli ihan selvä!
Keittiö on meidän suurin yksittäinen investointi, johon ollaan todella satsattu. Meille on itsestään selvää että ovat yhtenäistä tilaa. Mukava laitella ruokaa siinä " kaiken keskellä " ja jos on vieraita, niin emännän / isännän ei tarvitse eristäytyä keittiöön. Siivota se keittiö täytyy jokatapauksessa. Eipä jää tiskit lojumaan pöydille.
Sisustaminen on kokonaisuuksien hahmottamista. Toisilla on silmää sisustamiselle, toisilla ei.
ja parketti keittiössä on kupruillut ja mustunut parketti, kun vesi aina lainehtii lattialla.
tiskikoneeseen laittaessa kupeista roiskuu, laseja ja kannuja kaatuu, 4v päättää vähän huvikseen tiskailla...
eikä kukaan tietenkään siivoa.
En todellakaan ole mikään siivousintoilija niin meillä on aina jotain tiskialtaassa ja tiskipöydällä. Avokeittiö on todella vaikea toteuttaa niin, että se ei tuntuisi kamalalle. Minusta avokeittiö vastaa vessaa keskellä olohuonetta tai se, että parisänky tai sänky olisi olkkarissa.
kun äiti on jatkuvasti raskaana.
Meillä on 12 lasta ikähaitarilla 1-18v...nekin tolskaa yksinään keittiössä monesti, mutta siivoavat myös jälkensä!:)
Niin ja meillä siis tupakeittiö ja koko tilassa parketti! Lapsia on ollut koko ajan ja eipä tuo parketti siitä ole "välittänyt":)
P.S. en ole se aiemmin sulle vittuillut, mutta ihmettelen kyllä jos keittiö on koko ajan törkyä ja tiskiä täynnä?!
Koko tilassa on ollut parketti. Kun tästä muutetaan uuteen rakenteilla olevaan taloomme, ei koskaan enää parkettia keittöön eikä keittiötä ja olohuonetta samaan tilaan.
Vaikka olemme siistejä, pienten lasten kanssa parketti ON kulunut enemmän keittiössä kuin muualla. Roskiskaapin, astianpesukoneen ja pesualtaan edessä roiskuu vesi joka tapauksessa, lähinnä pisaroina, mutta usein.
Ja olen totaalisen kyllästynyt siihen, että keittiö näkyy olohuoneeseen. En ole niin kokki kolmonen, että osaisin seurustella vieraiden kanssa ruokaa laittaessani. Useimmiten tarjoilut ovat valmiit vieraiden tullessa. Mutta koska keittiö on kuitenkin suht pieni, tasot ovat täynnä viraiden tullessa, ja täytenä ne näyttävät kaaokselta. Enka enää halua ruoankäryjä koko asuntoon. Ja kyllä, meillä on tehokas liesituuletin.
Jatkossa haluan perheelle pienen ruokapöydän keittiöön ja keittiön muiden katseilta pois. Ja lattiaan tulee laatat.
On kiva haaveilla kaikenlaista, ja minä haaveilen nyt siis erilliskeittiöstä, kun olen tämän vuosituhannen saanut "nauttia" avokeittiöstä.
E-heh-heh...etkös muuta keksinyt ja voinut pysyä asiassa?!
Meillä ei ole koskaan ollut kotiorjaa, mutta lapset on kyllä kasvatettu, AINA!
T. toinen suurperheellinen
että yhden laatan PYSTYY vaihtamaan, mutta parketti pitää vaihtaa kokonaan.
Kaakaokupit jää pöydälle ja leivänmuruja tiskipöydälle.
Ja jopa omilta jäljiltä jää joskus astiat heti laittamatta koneeseen.
Hui hui. Onneksi en ole aito av. mamma kun ei täällä käy kovin usein. Saa pitää keittiönkin joskus sekaisin.
mä en käsitä kuinka joku siitä oikeasti tykkää.
mutta tämä on vain minun oma mielipiteeni.