Minusta tuntuu kokoajan et vauva ei potki tarpeeksi?? Huolissaan!!
nyt on rv27+2.
Mulla on yksi lapsi ennestään mut en kykene muistaan enää kuinka potkiskeli,jotenkin en muista myöskään olleeni huolissani liian vähäisestä liikkumisesta mahassa silloin joten oletan et potki enemmän.
Nyt olen melkeinpä joka päiv'ä huolissani. Tunnen liikkeitä kyllä joka ainoa päivä,mutta en mitään "potkupallo-otteluita" tmv kuten useat kuvaavat,sellaisia muutamia potkuja silloin tällöin. Ja muutamia tönäisyjä ja sellaista et tunnen kuinka lapsen pää/peppu/muu osa painaa mua tosta ihon alta ulospäin.
OTTAKAA kiltit kantaa ja mun huoli todesta??!!
Milloin niitä liikkeitä pitäisi tulla se 10 per minuutti vai miten se sääntö menee??
Kommentit (6)
Sillä on tosi suuri merkitys, jos se sijaitsee edessä, niin se vaimentaa todella paljon liikkeitä.
Mun mielestä toi seuranta ohje on raskauden loppuvaiheeseen. En osaa sanoa viikkoja. Nythän vauvalla on vielä melko paljon tilaa liikkua sielä, joten ei varmasti noin paljoa pidä liikkeitä tunteakaan sun viikoilla.
Keskustele neuvolan tädin kanssa, hän osaa varmasti huojentaa sinua parhaiten.
Milloin niitä liikkeitä pitäisi tulla se 10 per minuutti vai miten se sääntö menee??
Niitä liikkeitä ei tosiaankaan pidä tulle 10 per minuutti vaan 10 per tunti! Sikiöhän nukkuu vielä 20-40min jaksoissa eli välillä et tunne mitään. Ja viikolla 27 lapsella on vielä sen verran tilaa että jos potkii sinua selkärankaan päin et tunne mitään.
Mutta siis jos haluat tsekata liikelaskennan avulla liikkeitä niin juo jotain makeaa, mene kyljellesi sänkyyn ja kuulostele tunnin ajan. Tuleeko 10 liikettä? Jos 10 liikettä tulee 10 minuutissa niin ok. Jos 10 liikettä tulee 60 minuutissa niin yhtä paljon ok.
Jaksuja!
neuvolantäti on varsinainen akka :( ei ole ottanut mitään vielä todesta.. mulla ei ole kertaakaan mitattu edes sf-mittaa!!! Käynnillä on puhuttu vain ruokavaliosta,painon hallinnasta ja verenpaineesta... Ja mulla ei edes ole ongelmia noilla alueilla!!
Yrittänyt olen kyllä puhua MUA koskettavista ja huolestuttavista aiheista kuten just liikkeistä,synnytyksestä (repesin ed pahasti) jne mut ei niin ei :(
ap (kiitos tuosta ohjeesta,kokeilen siitä huolimatta!!)
olen joskus itse tuota liikelaskentaa tehnyt ja mietinkin,että lasketaanko vauvan peräkkäiset liikkeet yhdeksi vai kahdeksi liikkeeksi? Vai pitääköhän tulla ihan erillisiä liikkeitä 10kpl?
Odotan esikoista rv31, ja olen huomannut että sikiöllä on toisinaan varsinaisia jumppapäiviä - ja sitten saattaa olla muutama päivä ihan hiljaista. Tässä vaiheessa liikkeet ovat jo sen verran voimakkaita, ettei kyse liene vain siitä miten minä ne satun tuntemaan. Ehkä sikiö lepää ja kasvaa eri tahdilla eri päivinä?
Kaverini odotta neljättä lastaan joka on tyttö, ja hänen aiemmat 3 poikaa olivat kuulemma sikiöinä paljon vilkkaampia joka päivä; jokainen poikasikiöistäkin kuitenkin erilaisia.
Kun olin rv 28 tuntui että masusta tuli hyvin vaisusti elonmerkkejä lähes viikon ajan, mutta sitten liikkeet tuntuivatkin entistä voimakkaimpina!
MITEN LIIKETARKKAILU TOTEUTETAAN?
Asetu lepäämään jommalle kummalle kyljelle itsellesi sopivana ajankohtana ja kirjaa päivittäin tunnin aikana havaitsemasi vauvan liikkeet. Kaikki erilaiset, selvästi erilliset liikahdukset voit laskea liikkeeksi. Ei kuitenkaan hikkaa. Jos tunnet vähemmän kuin 10 liikettä tunnin aikana laske toinen tunti vähän ajan kuluttua. Jos liikkeet ovat edelleen vähäiset (alle 10/tunti) tule samana päivänä äitiyspoliklinikalle sydänäänikontrolliin. Mikäli vauva liikkuu hyvin paljon, ei koko tuntia tarvitse laskea.