Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kieltäytyin raskausajan sokerirasitus testistä. Kokemuksia?

Vierailija
09.04.2009 |

Neuvolatäti sanoi et olis hyvä käydä tekee sokerirasitus testi, mut en ala sitä litkua juomaan enää. jos ei suoraan voi antaa sitä kojetta jolla mitataan verensokeri, niin saa olla.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ok. Mutta sitten kun ruvettiin mittailemaan verensokeria pitkin päivää, johan raskausdiabetes löyty.

Vierailija
2/18 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman viitsimättömyyden vuoksi? Toivottavasti otat selvää jolla tapaa, onko sinulla diabetes vai ei. Sillä voi olla vaikutusta lapsen terveyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tosiaanko kieltäydyit pelkästään sen takia, että et halua juoda "sitä litkua"? Omituisia syitä ja osoittaa piittaamattomuutta omasta ja erityisesti tulevan lapsen terveydestä. Osta oma verensokerimittari ja mittaile sillä, jos ei neuvolan suositukset sinulle kelpaa. Systeemi nyt vaan toimii näin, ei ne mittaritkaan liuskoineen ym. ilmaisia ole.

Vierailija
4/18 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en pystynyt. Kakstoista tuntia syömättä, niin en pääsyt edes ylös sängystä. Yritin kolme kertaa.

Ilmoitin etten kykene. Mulla oli tullut 35 vko:lla painoo 14 kg, verenpaine matala eikä virtsassa näkynyt mitään. En edes ymmärrä miks laitettiin testiin. Eskoisen kanssa tuli kaiken kaikkiaan 25kg ja kävin testin mut ei ollu mitään. Nyt tuli kaikkiaan 17 kg

Vierailija
5/18 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut raskausdiabetesta, kuten arvelinkin. Ainoa syy testiin oli paino, BMI yli 25. Jos painaisin 73 kg, olen 172 cm pitkä, olisin tosi hoikka, sillä olen ruumiinrakenteeltani tiimalasi.

Mutta ens kerralla en kyllä mene. Ei se litku mitään, mutta se voimattomuus ja ne pistokset.

Vierailija
6/18 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa mennä sokerirasitukseen, en jaksa käydä neuvolassa, en aio kertoa neuvolassa mitään, en aio tehdä sitä tai tätä koska ei huvita ja kaikki vain kyylää ja vittuilee.

Onko tänne kasautunut muutamia itsekeskeisiä/ masentuneita/ huonoja äitejä jotka tehtailevat näitä aloituksia vai onko tämä suuntaus jotenkin yleistymässä, onko noin huonostivoivia enemmänkin?

Sääli lapsianne!

Tajuatko ap, että ei sitä neuvolan th: ta kiinnosta vitun vertaa mitä sinä teet? Ei hän menetä yöuniaan sinun vuoksesi, ei vaikka miten osoitat mieltäsi. Jos joku saa lapsellisuudestasi kärsiä niin se on sinun tuleva lapsesi!

Vierailija
7/18 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa mennä sokerirasitukseen, en jaksa käydä neuvolassa, en aio kertoa neuvolassa mitään, en aio tehdä sitä tai tätä koska ei huvita ja kaikki vain kyylää ja vittuilee.

Onko tänne kasautunut muutamia itsekeskeisiä/ masentuneita/ huonoja äitejä jotka tehtailevat näitä aloituksia vai onko tämä suuntaus jotenkin yleistymässä, onko noin huonostivoivia enemmänkin?

Sääli lapsianne!

Tajuatko ap, että ei sitä neuvolan th: ta kiinnosta vitun vertaa mitä sinä teet? Ei hän menetä yöuniaan sinun vuoksesi, ei vaikka miten osoitat mieltäsi. Jos joku saa lapsellisuudestasi kärsiä niin se on sinun tuleva lapsesi!

Vierailija
8/18 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska oma terveytesi ei kiinnosta, eikä edes tulevan lapsen terveys... :(

Ja saatatpa vaikeuttaa tulevaa synnytystäkin...siis jos lapsi kasvaa tosi suureksi. Vai taidatpa olla niitä äitejä, jotka vähät välittää mistään...tai haetaan saikkua kun on NIIN raskasta olla raskaana,kunnes rv 36 viimeistään aletaan inisemään aikaa äippäpolille synnytyksen käynnistykseen tai sektioon...ettei vaan tarttis vieläkään itse ottaa vastuuta mistään...

Vierailija
9/18 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta asiaa harkittuani muutin mieleni ja kävin sokerirasituksessa. Minulla ainoa syy miksi neuvola minut sinne passitti oli ikä (yhdistettynä siihen, että en ollut ensisynnyttäjä).

Ensin ei meinannut mennä, koska neljä vuotta sitten olin testissä ollut ja arvot oli normaalit.

Mutta kolmannessa raskaudessa minulle kehittyi raskausmyrkytys. Ja nyt siis oli kyseessä neljäs raskaus kun neuvola minut testiin ohjasi. Ekaks siis ajattelin, että en mene, että on turhaa paapomista ja pistelyä. Sanoinkin jo neuvolassa, että en mene. Hoitaja otti asian ihan ok, ei kommentoinut mitään painostavaa.

Mutta sitten sain tietää, että raskausdiabeteksellä ja raskausmyrkytyksellä voi olla jotain tekemistä toistensa kanssa, ja siksi sitten testiin kuitenkin menin jotta voitais paremmin ennakoida mahdollista myrkytystä.

Muitakin syitä testiin menoon tuli, kun oikein asiaa pohdin. Minulla on raskaudet menneet yliaikaisiksi ja vauvat syntyneet suht kookkaina. Tiedossa oli, että äitiyspolilta tulisi kyllä pahasti urputusta jos menen sinne yliaikais- tai vauvan painoarviokontrolliin niin että sokerirasitus on jäänyt tekemättä.

Jälkeenpäin olin tyytyväinen että testissä kävin. Vauva syntyi kookkaana, yliaikaisena, painaes 4490 g. Mutta oli hyvä tietää, että se ei johtunut verensokeriin liittyvistä jutuista. Eikä vauva joutunut osastolla erityissaurantaan, koska minulta oli raskausdiabetes poissuljettu.

Suosittelen menemään siihen testiin, ei kai se nyt niin kamalaa sitä litkua ole juoda. Kyseessä on kuitenkin sinun ja vauvasi parhaaksi tehtävä tutkimus.

Vierailija
10/18 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ehkäpä koska mulle on tehty lääketieteellisiä tutkimuksia ja monia rankkojakin, niin toi ei tuntunut hankalalta ollenkaa. testi on todella helppo. Kuinka te aiotte synnyttää jos toi on rasittavaa?

Vierailija
11/18 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän se mikään miellyttävä kokemus ole. Hanki nyt edes sitten verensokerimittari kotiin niin voit tutkia sokereitasi.

Niin tyhmä ei kannata olla, että jätät selvittämättä rask. diabeteksen mahdollisuuden, jos kuulut syystä tai toisesta riskiryhmään. Jos hommaa ei hoideta asiasnmukaisesti, niin riskit mm. sokerivauvan saamiseen, raskausmyrkytykseen ja ennenaikaiseen synnytykseen ovat melkoiset.

Vierailija
12/18 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei mulle ole neuvolassa edes puolella sanalla mainittu moisesta. Viikkoja on 28. Ja tuolla odotus-palstalla samoilla viikoilla olevat puhuvat jatkuvasti niistä sokeriarvoistaan.

Mutta ei mulla kyllä ole suvussakaan ollut diabetesta, ja olen normaalipainoinen. Ehkä sitä ei sitten ole katsottu tarpeelliseksi? Ikää on 29 vuotta, ja jossain sanottiin että kaikki yli 25 vuotiaat testataan :o/

Vierailija
13/18 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä sinänsä on tietysti kummallista ja epäoikeudemukaista.

Riskiin sairastua raskausdiabetekseen vaikuttavat vaikuttavat mm. äidin etninen alkuperä, ikä, paino, diabeteksen esiintyminen suvussa ja aiempien raskauksien kulku. Kriteerit sokerirasituskokeelle Suomessa on suht yleisesti nämä:

- Glukosuria aamuvirtsassa

- Ylipainoinen synnyttäjä (painoindeksi >25 kg/m2)

- Synnyttänyt aiemmin yli 4 500 gramman painoisen lapsen

- Yli 39-vuotias synnyttäjä

- Makrosominen sikiö

- Aikaisemman raskauden aikana todettu diabetes

mutta ei mulle ole neuvolassa edes puolella sanalla mainittu moisesta. Viikkoja on 28. Ja tuolla odotus-palstalla samoilla viikoilla olevat puhuvat jatkuvasti niistä sokeriarvoistaan.

Mutta ei mulla kyllä ole suvussakaan ollut diabetesta, ja olen normaalipainoinen. Ehkä sitä ei sitten ole katsottu tarpeelliseksi? Ikää on 29 vuotta, ja jossain sanottiin että kaikki yli 25 vuotiaat testataan :o/

Vierailija
14/18 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi käsittää ihmisten tyhmyyttä. Mä PYYSIN päästä testiin molemmissa raskauksissa. Suvussa on paljon diabetesta joten musta oli fiksua mennä.

Siinä on sun lapsen terveydestä kyse, ja sun omastasi myös. Raskausaikana todettu diabetes ennakoi myös kakkostyypin diabetesta.

Vierailija
15/18 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kieltaytya, mutta en ole viitsinyt.

* En ole ylipainoinen (oikeastaan olin alipainoinen raskautuessani)

* En ole saanut liikaa painoa raskauden aikana

* En ole koskaan sairastanut raskausdiabetesta (kolmas lapsi tulossa)

* En ole iakas (25v)

* Suvussa kenellakaan ei ole diabetesta

* mitas muita riskitekijoita olikaan...

Olisiko minulla todella tarpeen kayda testissa??? ja TOTTAKAI menisin, jos olisi jokin 'syy' tai riski menna testiin.

Vierailija
16/18 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sulle joko jo raskauden aikana tai sitten synnytyksessä tulee komplikaatioita, joista voi olla TODELLA paljon haittaa lapsellesi ihan hänen loppuelämäkseen. Siinä sitä sitten voi miettiä mikä oli hinta sille, että ei nyt ihan maistunut hyvälle "se litku".

Ja kuin kauan se sokerirasitus sitä paitsi edes kestää?! Jotain pari-kolme tuntia! Ihan vissiin liian rasittava aika tässä ihmiselämässä, joka yleensä kestää meillä naisilla tonne reilu 70-vuotiaaksi!? Ihan hyvin tietty olet elämässäs tähän asti jo pärjänny, jos "sen litkun" juominen on noin kauhee paikka! Synnytys onkin sitten jo sen luokan kokemus, että siitä sulle voipi hyvin jo seurata vaikka masennus...

Vierailija
17/18 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun piti anella neuvolassa, että pääsin testiin. Eivät olisi millään laittaneet, kun en ole tarpeeksi ylipainoinen :-) Tunsin kuitenkin itse, että jotain on pielessä, kun maha oli yhtäkkiä kasvanut tosi paljon. Oli hyvä, että pääsin testeihin ja täytyy sanoa, että en ollenkaan ymmärrä miksi tuo testi voi jonkun mielestä tuntua vaikealta. Paastohan alkaa illalla, kun menee nukkumaan ja aamulla heti pääsee testiin. Ei tuossa nälkää ehdi kokea. Laukkuun voi varata jotain evästä, jonka voi syödä kun testi on ohi. Juomakin maistuu melkein samalle kuin kokis, joten ei sen juominenkaan ole vaikeaa. Sain sitten polilla insuliinit ja lapsi syntyi suunnitellulla sektiolla ison koon takia. Minulle ainakin oli iso helpotus, että minun sekä lapsen vointia seurattiin tarkasti.

Vierailija
18/18 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ikää tuolloin 42 vuotta. Mun lähisukulaisissa on ykkös- ja kakkostyypin diabetestä, mutta ilmeisesti mä en sitten kuulunut mitenkään riskiryhmään, kun ei testiä tehty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi