Aamuvirkulle pidemät unet
Taaperomme (1 v. 2 kk) heräsi taas tänä aamuna viideltä. Hänen rytmiinsä kuuluu herätä aamuisin klo 5-6. Vanhemmat alkavat olla todella väsyneitä :( :(
Miten vaihtaa lapsen unirytmiä? Poika nukkuu n. klo 20.30-05 yöunet ja vielä useimmiten kahdet päiväunet. Tiedän, että tämä varmaan heikentää yöunta, mutta kun en voi häntä päivällä väkisin hereilläkään pitää. Olen yrittänyt siirtää aamupäiväunia myöhemmäksi, että yhdet unet riittäisi, mutta tällöin lapsi nukkuu usein vain tunnin (klo 11.30-12.30) ja on neljältä aivan väsynyt ja saattaa nukkua uudestaan tunnin, parikin... (n. klo 15.30-17).
Olemme kiitollisia kaikista ideoista saada nukkua hieman pidempään aamuisin!
Kommentit (6)
Yksi neidestämme heräsi aamuisin klo 5 ja meillä aikuisilla meinasi pää hajota moisen aamuvirkun kanssa. Saimme ohjeeksi neuvolasta yrittää ruokarytmin muutosta ja se tepsi heti.
Eli vaihdoimme iltapalan ja päivällisen paikkaa, koska lapsemme heräsi selvästikin nälkään. Annoimme klo 16 - 17 kevyemmän puuroaterian, jolloin neiti jaksoi leikkiä ja ulkoilla paremmin iltaan asti. Klo 19.30 tankkasimme sitten tytölle perunat ja kastikkeet ja voi että kun alkoi uni maittamaan. Tuhdilla illallisella riitti unta kellotaulun ympäri. Ja me vanhemmat pompimme ilosta :)
Kun nälkä ei patistanut lasta jalkeille, niin muutaman viikon kuluttua jäivät toiset päiväunetkin pois. Sitten oli vielä auvoisempaa, kun likka nukkuin yöt ja lisäksi päivällä 2 - 3 tuntia putkeen. Äitikin sai vihdoin ja viimein juotua päiväkahvit ihan rauhassa.
Täällä yksi jo 5v aamuvirkun lapsen äiti. Välttämättä et saa asiaa muuttumaan miksikään. Lapsesi on aamuvirkku, mikä muuten on ihmisille oikea biologinen rytmi eikä hän kenties muutu sen takia, että äiti ja isä haluaisi nukkua pidempään.
Meillä lapsi on herännyt siis viisi vuotta klo 5.30-6 välillä. Herätyskelloja ei ole meidän perheessä tarvittu oikeasti viiteen vuoteen.
Mutta kaksia päiväunia ei kyllä kannata antaa nukkua, ne varmasti syö jonkin verran yöunta.
Meillä lapsi siis tuossa iässä heräsi kuudelta viimeistään. Mentiin aamulla puistoon, jotta sain pitkitettyä hereilläoloaikaa ja sitten 11 kotiin syömään ja usein jo 11.30 ainoille päiväunille. Riippuen unien pituudesta niin lapsi meni nukkumaan usein jopa klo 19. Huom. yöunien aikaistuminen ei vaikuttanut yöunen pituuteen. heräsi silti kuudelta. Mutta siis pitemmät yöunet (aikaisemmin nukkumaan) voisi auttaa siihen, ettei olisi päivällä niin väsynyt ja selviäisi yksillä päiväunilla. Nykyään lapsi menee klo 20.00 nukkumaan. Minä saan kaksi tuntia ns. omaa aikaa ja menen sänkyyn viimeistään 22.00 eli tällä varmistan itselleni riittävät yöunet, kun herätys on kuitenkin kuuden maissa.
Toinen lapsi on aivan erilainen nukkuja. Eli luonteet todella vaikuttaa. lasta ei voi välttämättä muokata mieleisekseen tässä asiassa. Päiväunien kokonaan poisjäänti ei muuten auttanut mitään. Voin pidentää unia ainoastaan illasta, aamulla herää aina kuudelta.
Sen unohdin sanoa, että kun lapsi tuli tarpeeksi vanhaksi, meille tuli ns kuuden sääntö. Ennen kuutta ei saa nousta sängystä. Ei kyllä useinkaan auta tämä sääntö mitään, kun pyörii sängyssään ja höpisee, että kuuluu meidän makkariin saakka. Mutta on siinä säännössä joskus harvoin ollut se taika, että on ehkä pari kertaa vuodessa kuitenkin nukahtanut sitä kello kuutta odotellessa. :)
Tsemppiä!
Eli yhdyn täysin tuohon Päivänsäteen kirjoitukseen. On aika saavutus saada aamuvirkku lapsi muuttamaan rytmiään...mahdollista toki, mutta myöskään meillä tämä ei ole onnistunut. Pojalla selvästi joku sisäinen kello! Täällä nimittäin myös aikaisen kukkujan äiti: meillä poika herää yleensä 6-6:30. Ja minä kun en tod. ole aamuihminen! Onneksi mies on...
Tänäänkin klo 6:02 kuului komento "pois täältä, Puhia!" - kun haluaa äidin/isin sängystä ylös ja telkkarin auki katsoakseen Nalle Puhia tai muuta piirrettyä. Tuo Päivänsäteen yllämainitsema "kello kuuden-sääntö" on ollut myös meillä pakko ottaa käyttöön. Ennen kuutta ei telkkari aukea, vaan todetaan pojalle, että "nyt on yö, nyt nukutaan". Joskus tästä alkaa kauhea itkuraivari, ja poika menee silti mielenosoituksellisesti sohvalle istumaan - ja nukahtaa sinne. Joskus taas kömpii hetkeksi meidän väliin - ja nukahtaa. Joskus kömpii väliin, ja jää köllimään siihen, mutta höpisee itsekseen, eikä nuku.
Poika menee n. 20:30 nukkumaan, ja nukkuu yhdet päiväunet. Kotona ne on aika minuutilleen 1,5h, hoidossa saattaa nukkua pidempäänkin (?). Ja päiväunille mennään n. 11:30.
En tiedä...olishan se kiva, että päivä alkaisi edes hitusen myöhemmin, mutta niin kai se vaan on, että poika on perinyt isänsä aamuvirkkuuden. Anoppikin sanoi, että mieheni ja tämän siskon ollessa pieniä oli molemmilla ihan eri rytmit: poika aamuvirkku, tyttö illanvirkku. Niin kai se vaan menee, että jokaisella on se oma rytminsä, mitä on vaikea muuttaa. Olispa vaan ihanaa, että saisi itsensä sitten edes muutettua aamuihmiseksi :)
Virkeitä aamuja toivoen ja toivotellen:
Pi-Ki ja poika 2v1kk
Meillä 5v. ja kohta 2v. heräävät melkein aina klo 6, nuorempi joskus aikaisemminkin. Nyt onneksi kellojen siirron myötä siirtyi hieman aamu myöhemmäksi.
Molemmilla on ollut noin 1-2-vuotiaana kausi, jolloin eivät vain malta nukkua klo 6:n jälkeen. Vanhemmalla tämä muuttui jossain vaiheessa, mutta nyt herää pikkuveljen tahtiin taas aikaisin, koska nukkuvat samassa huoneessa. Ehkä teilläkin helpottaa ennen pitkää. Itse odottelen ainakin, että nuorempikin nukkuisi kohta aamulla klo 7:ään.
Vanhemmalla toimi muuten parivuotiaana aikaisemmin petiin meno - rauhoitti aamujakin. Ihmeellistä, mutta totta! Jos se ei toimi, niin sitten on pakko itse sopeutua tilanteeseen ja mennä nukkumaan klo 22 viimeistään. Välillä olen itse mennyt jo klo 21, kun univelka on painanut päälle.
Yksi juttu auttoi meillä vanhemman ollessa noin 3v - Opetimme avaamaan itse telkkarin lastenohjelmat. Sipsutteli sitten herättyään olkkariin omia aikojaan ja viihtyi siellä lastenkanavaa katsellen jonkin aikaa, eikä herättänyt vanhempia. Tämä tosin oli sallittua vain viikonloppuisin ja meillä oli silloin Playhouse Disney -kanava, jolta tuli aina "turvallisia" pikkulasten ohjelmia.
Meillä lapset 4,5 v ja 1 v 2 kk, ja molemmat ovat olleet puolivuotiaista saakka aamuvirkkuja. Pienemmällä on nyt se vaihe, että heräilee usein jo viideltä, eikä unia saa jatkumaan millään. Esikoisella pitenivät aamu-unet noin puoli seitsemään, jopa seitsemään saakka siinä vaiheessa, kun aloitti hoidossa (1,5-vuotiaana). Mutta edelleen herää tosi usein kuuden aikaan, heti pienemmän perään. Elättelen toiveita, että kun pienempi jossain vaiheessa siirtyy yksiin päiväuniin, niin jaksaisi sitten nukkua pidempiä yöunia. Mutta ongelma on just siinä, että kun lapsi luonnostaan herää ennen kuutta, niin on liki mahdotonta pitää häntä hereillä puolillepäivin saakka. Meidän poju on päiväaikaan 3-4 tunnin jälkeen ihan kypsä unille. Iltaisin jaksaa just ja just sinnitellä klo 15-20 hereillä.
Meillä ei ole kyllä mikään vaikuttanut noihin aikaisiin aamuihin. Ei edes se, kun esikoinen 3-vuotiaana lakkasi nukkumasta päiväunia. Kuopuksen kanssa saatiin joskus jatkettua aamu-unia hetken aikaa, kun vielä imetin, mutta ei enää. Klo 20 menevät nukkumaan molemmat lapset ja nukahtavat kuin tukit yleensä heti. Ollaankin miehen kanssa jo aikoja sitten hyväksytty se tosiasia, että meillä lasten yö kestää klo 20-06. Yritetään itsekin päästä suht ajoissa nukkumaan (minä yleensä klo 22 ja mies puoliltaöin, kun pärjää vähemmällä unella) ja vuorotellaan heräämisia.
Itse olen ajatellut niin, että otan ennemmin aikaiset aamut, kun lapset kuitenkin nukahtavat illalla ajoissa ja suht helposti. Klo 6 herääminen on myös ihan ok juttu, kun on aamulla lähtö töihin ja hoitoon - ei tuu niin kova kiire. Ja illalla haluan edes pari tuntia omaa aikaa, joten itseasiassa olisi aika tylsää, jos lapset kukkuisivat esim. kymmeneen saakka.
Niin, ja meilläkin on tuo "kello kuuden sääntö". Nyt isomman kanssa ollaan yritetty lykätä sitä kello seitsemään saakka. Ostettiin jopa tytölle herätyskello - ei suinkaan sen vuoksi, että hän sitä tarvitsisi heräämiseen, vaan siksi, että hän osaisi pysyä sängyssä riittävän pitkään. Varsinaista herätyskellon herätystä ei ole meidänkään perheessä tarvittu yli neljään vuoteen.