Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nörtit! Kertoisitteko selkokielellä, mitä ovat speksaus, konffaus ja enkoodaus.

Vierailija
08.04.2009 |

Kiitos!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Speksaus=spesifiointi eli määrittely

konffaus=konfigurointi

enkoodaus=muutetaan formaatista toiseen

Vierailija
2/3 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hyvä alku. :)



ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

speksaus - jonkun homman määrittelemistä. Eli esim. ohjemoitaessa ensin määritellään mitä ohjelman pitää tehdä ja miten toimia, millaisista osista koostuu jne.



konffaus - jonkun asian (ohjelmiston tai vempeleen) konfigurointi eli asetusten määritteleminen oikeiksi. Esim. ohjelmistot konffataan vastaamaan ympäristöä ja käyttötarkoitusta. Digiboxit konffataan omaan kaapeliverkkoon jne.



enkoodaus - on jonkun asian koodaamista toiseen muotoon. esim. jos teksti muutetaan salakirjoitukseksi se enkoodataan, purku alkuperäiseen muotoon on dekoodausta.

musiikki voidaan enkoodata tavallisesta wav-muodosta vaikka mp3-muotoon. myös esim gsm puhelimet "pakkaavat" sisääntulevan puheen ja siirtävät sen pakattuna ja "purkavat" sen vastaanottajan päässä.

myös tiedostojen zippaus on enkoodausta ja unzippaus dekoodausta.



oliko selkokielellä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi